هر آنچه که توسعه دهندگان بلاکچین در مورد ابزارهای مربوطه باید بدانند.

سه شنبه 13 شهریور 1397

توسعه دهندگان باید درموقع کار با رویه تکنولوژی blockchain، خود را به ابزارهای خاصی مجهز کنند بنابراین به بررسی ابزارهایی مفیدی که توسعه دهندگان از آن ها در کار با Bitcoin و شبکه های Ethereum استفاده میکنند، می پردازیم.

 هر آنچه که توسعه دهندگان بلاکچین در مورد ابزارهای مربوطه باید بدانند.

تکنولوژی Blockchain آینده ای را ترسیم می کند که در آن هر فرآیند متمرکز، فعالیت ها و سازماندهی ها به طور کاملا خودکار انجام می شوند . Blockchain  غیر قابل تغییر، رمزنگاری شده و غیر متمرکز است که پتانسیل ان را دارد تا بتواند دخل و تصرف تمام واسطه ها و قدرت سسلسله مراتبی و شخص ثالث را کنار بزند.تعجبی هم نیست که توسعه دهندگان بلاک چین (blockchain) به عنوان ساحران و جادوگران صنعت دیده می شوند , تا جایی که کمپانی ها به خصوص سازمان های تازه کار در جستجو فنون و علم آن هستند.با وجود هر آنچه که گفته شد , امروزه تنها افراد معدودی روی این تکنولوژی کار می کنند.

برای کار کردن با بلاک چین (blockchain) نیازی به خلق و آفرینش  آن از صفر نیست . بلکه شما می توانید  

از شبکه هایی مثل بیتکویین (bitcoin) و اترم (ethereum) وهاپر لجر ( hyperledger) که همین حالا نیز در دسترس هستند استفاده  کنید . با وجود اینکه Bitcoin  و (ethereum ) هر دو غیر متمرکزopensource  و عمومی (public) هستند امّا hyperledger  خصوصی ( private ) و opensource  است . هر دو  bitcoin و ethereum  متفاوت هستند و باید آن ها را بر اساس نیازمندی های اپلیکیشن انتخاب کنید. ethereum   برای اپلیکیشن های غیر متمرکز(DApps) مناسب است ,  به دلیل اینکه bitcoin   برای اپلیکیشن های peer –to –peer طراحی شده  انتخابی متناسب برای DApps  (برنامه های غیر متمرکز ) نیست.  

بلاک چین (Blockchain) به عنوان یک سرویس

هدف اصلیBockchain به عنوان یک سرویس (BaaS)  ,  تامین قابلیت های backend مورد نیاز در soulution های Bockchain می باشد.BasS (بلاک چین به عنوان یک سرویس ) هایی که توسط کمپانی های متفاوت ارائه شده اند

از تعدادی زنجیره از جمله  multichain , eris  , storj , و agur پشتیبانی می کنند.یکی از نکات مثبت BaaS , این است که کاربر می تواند تمام درس های نفوذ که از ارائه دهنده ی سرویس برای امن تر کردن سرویس گرفته، در اختیار داشته باشد. بازی کنندگان اصلی که BaaS  را ارائه می دهند Microsft  , IBM , HP و Oracle هستند.

Platform ها برای نوشتن قرارداد های هوشمند

یکی از رایج ترین زبان ها برای نوشتن قراردادهای هوشمند ، Solidity است, که کامپایلر آن solc  نام  دارد. گره های ethereum  به طور پیش فرض شامل یک پیاده سازی solc است امّا آخرین مورد ذکر شده یک ماژول آفلاین برای کامپایل است.

زبان برنامه نویسی  دیگری که برای نوشتن قراردادهای هوشمند استفاده می شود serpent نام دارد , که ether scripter در نوشتن کد یا اسکریپت به شما کمک می کند. آخرین نسخه ی کامپایلر serpent را می توان در سایت GitHub در پیدا کرد .

Testnet

Testnet  یک blockchain جانبی است , که سکه های مجازی آن (coin) فاقد هر گونه ارزش هستند و به دست آوردن آنها نیز بسیار آسان است.این خصوصیات به توسعه دهندگان این امکان را میدهد تا ابداعات خود را قبل از مرحله تولید و پخش ,  تست کنند.testnet  به توسعه دهندگان امکان آن را داده تا در یک محیط sandbox آزمایشات خود را بدون استفاده از  ارز مجازی دارای ارزش حقیقی و بدونه نگرانی از قطع شدن زنجیر اصلی  به انجام رسانند.هر دو blockchain  و ethereum  دارای معیار های متفاوتی برای blockchain Testnet هستند.

برای کار کردن با bitcoin testnet  باید یک آدرس  testnet bitcoin با یک فرمت متفاوت که با حروف ‘m’ یا ‘n’ شروع می شوند ایجاد کنید .برای ethereum  , همین آدرس هم می تواند در testnet  و هم نت اصلی کاربردی باشد، به همین جهت، باید دقت کافی به خرج دهید تا آن ها را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

بین دو روش رایج به دست آوردن آسان سکه های مجازی testnet   , اولین آن  حل پازل های رمز نگاری است.این chain  testnet زنجیرهای دارای متقاضی و رقیب کمتر بوده  و مرتبه ی سختی پایین تری دارند که حل آنها ,  حل پازل های ریزتر را برای دریافت جایزه بلاک(block reward ) آسان تر می کند .راه دیگر به دست اوردن این سکه ها اسفاده از facuset ها است.در ادامه چند سایت را نام می بریم که مقدار کمی از این سکه ها را در ازای انجام بعضی از کار ها برای وبسایتشان توزیع می کنند.

Mist

بیشتر اوقات دوتا از تعبیرات که Mist نام دارند با هم اشتباه گرفته می شوند . mist-ethereum walle تعبیریست که بیشتر از همه مورد استفاده قرار می گیرد . تعبیر ، Mist  , همچنین برای مرورگر نیز استفاده می شود .    mist –Ethereum Walletامکان آن را به شما می دهد که ether  خود را ذخیره و ارسال کنید. این مورد با  ethereum walletکه آنلاین عمل میکند متفاوت است این درحالی است که  Mist از کامپیوتر شما اجرا می شود و ابتدا باید دانلود شود.

مرورگر Mist   یک موتور جستجوی اختصاصی است که یک دید کلی از ethereum blockchain و تمام ابزار های مورد نظر برای کار کردن با اجزای blockchain مثل ether  ,  DAO  , قرارداد های هوشمند را می دهد. به هر حال هر آنچه گفته شد در مرحله ی بتا یا مرحله آزمایش قرار دارد.

مرورگر Mist  برای ساخت نسل سوم وب (web 3.0 ) معرفی شد ,  که آینده ای را ترسیم می کند که در آن تمام سرور های مترکز شده ریشه کن شده اند و جایگاه های خود را به Whisper , Swarm ,  ethereum  داده اند .

Coinbase API

Coinbase API به شما این امکان را می دهد تا اپلیکیشن های Bitcoin جدید بسازید و یا Bitcoin را به اپلیکیشن های موجود خود اضافه کنید. سیستم طیف گسترده ای از قابلیت ها از جمع آوری داده های فقط خواندنی تا ساخت چیزی کاملا جدید ارائه می دهد و همچنین یک سیستم برای ساخت Bitcoin wallet ها و آدرس ها  و همچنین خرید، فروش، ارسال و دریافت Bitcoin ها در سراسر جهان، ارائه می دهد. این مورد چندین کتابخانه ی کلاینت و کیت های توسعه ی نرم افزار موبایل (SDK) برای توسعه دهندگان ارائه می کند. این مورد به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا به عملکرد Coinbase با دیگر اپلیکیشن ها دسترسی داشته باشید.

Tierion

Tierion توسط توسعه دهندگان برای قرار دادن داده ها در blockchain برای اثبات یک پارچگی و ارائه ی زمان به هر داده استفاده می شود. این مورد ابزار های توسعه و API ها برای اضافه کردن داده بطور توزیع شده را به توسعه دهندگان ارائه می دهد و همچنین یک استاندارد به نام ChainPoint دارد که به کاربر اجازه ی ضبط و ساخت رسید هایی که شامل همه ی اطلاعات مورد نیاز برای تایید داده ها و جلوگیری از اعتماد به واسطه ها می باشد ، را می دهد.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید