8 نکته بهینه سازی ویدیو برای زمان بارگذاری سریعتر

دوشنبه 23 مهر 1397

بهینه سازی ویدیو ها امری ضروری و مهم برای افزایش عملکرد وبسایت ها به شمار می آیند، وبسایت های معروف اشتراک ویدیو مانند یوتیوب از سناریوهایی برای بهنیه سازی ویدیو های خود استفاده می کنند که با چندتا از آنها در ادامه آشنا می شوید و همچنین با استاندارد ها و تکنولوژی های جدید پخش ویدیو ها آشنا خواهید شد.

8 نکته بهینه سازی ویدیو برای زمان بارگذاری سریعتر

افزودن ویدئو به وب سایت شما گاهی می‌تواند مانند یک شمشیر دولبه باشد. کاربران وب ویدیوهایی با رزولوشن بالا را دوست دارند، اما اگر وب سایت شما برای کنترل آن‌ها بهینه نشده باشد ، چنین محتوایی می‌تواند باعث مشکلات عملکرد شود. این راهنما برای بهینه‌سازی ویدئو، توضیح می‌دهد که چگونه اطمینان حاصل کنید که محتوای چند رسانه‌ای شما به جای اینکه کاربران را فراری دهد ، باعث افزایش علاقه مندی به این نوع محتوا می شود.

چرا بهینه سازی ویدیو مهم است؟

ارایه محتوای چندرسانه‌ای یک راه عالی برای نگه داشتن کاربران است، به همین دلیل طراحان بیشتری ویدئو را به وب سایت‌های خود اضافه می‌کنند. حجم یک صفحه وب متوسط از حدود ۱ مگابایت تا بیش از ۳ مگابایت بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ رشد داشته‌است که تا حد زیادی به لطف افزایش محتوای ویدویی است .

اندازه ویدیوی اینترنتی متوسط از ۲۰۴ کیلوبایت به 729 کیلوبایت در دو سال گذشته افزایش‌یافته است . اگر شما مقدار زیادی از محتوای ویدئو در وب سایت خود دارید پس می‌توانید با دنبال کردن بهترین شیوه‌های بهینه‌سازی ویدئو ، به پیشرفت‌های گسترده‌ای در عملکرد دست یابید.

کدام فرمت ویدویی برای وب بهتر است؟

به لطف توانایی پک کردن فیلم‌ها با کیفیت بالا به فایل هایی با اندازه کوچک توسط فرمت های MP4و WebM این فرمت ها به عنوان استانداردی برای سکوهایی مانند یوتیوب و Vimeo تبدیل شده‌اند. ویدیوهای  MP4توسط همه مرورگرها پشتیبانی می‌شود در حالی که WebM در حال حاضر فقط توسط مرورگرهای Chrome و Firefox پشتیبانی می‌شود.

فایل‌های WebM همچنین تمایل دارند که سبک‌تر از فایل‌های MP4 باشند، اما ویدیوهای MP4 کمی بهتر در دستگاه‌های تلفن همراه ظاهر می‌شوند.

مقدمه ای بر بهینه سازی ویدیو برای وب سایت ها

ارائه محتوای ویدیویی با کیفیت بالا به کاربران یک فرآیند دو مرحله‌ای است. شما باید:

۱. فایل های ویدئویی را بهینه کنید که اثر حداقلی روی سرعت لود صفحه داشته باشد.

۲. صفحه وب را بهینه کنید برای نمایش محتواهای ویدویی.

بهینه‌سازی فایل های ویدیویی برای صفحات وب

برای دستیابی به بهترین نتیجه، این نکات را پیش از اضافه کردن ویدئو به وب سایت خود دنبال کنید:

۱. از ابزارهای فشرده‌سازی داده استفاده کنید

ابزارهای فشرده‌سازی داده مانند Blazemp و handbrake اندازه فایل‌های ویدئویی را بدون در کاهش کیفیت تصویر کاهش می‌دهند. فایل‌های رسانه‌ای کوچکتر سریع تر بارگذاری می‌شوند ، بنابراین می‌توانید زمان قابل‌توجهی را با فشرده‌سازی همه ویدئوهای خود ذخیره کنید.

سعی کنید در طی تلاش‌های فشرده‌سازی، کیفیت ویدئو را قربانی نکنید. ویدیوهایی با کیفیت بالا باعث می‌شوند وب سایت شما ظاهر حرفه‌ای تری پیدا کند، اما ویدئوهایی که شبیه فیلم‌های انیمیشنی gif به نظر برسد می‌تواند تاثیر بدی بر روی کاربران بگذارد.

۲. تبدیل به فرمت های پشتیبانی شده توسط HTML 5

مزیت اصلی HTML 5 این است که توسعه دهندگان اکنون می‌توانند محتوای ویدئویی را بدون کمک یک پلاگین ارائه دهند. از یک مبدل ویدئویی آنلاین برای تبدیل فایل‌های ویدئویی خود به فرمت های پشتیبانی شده توسط HTML 5  مانند MP4 و WebM استفاده کنید.

۳. حذف صدا از ویدیو هایی که بی صدا هستند

اگر یک ویدیوکه در حالت muted (بی صدا) هست می خواهید داشته باشید ، در واقع می‌توانید داده‌های صوتی را از فایل ویدئویی حذف کنید تا در اندازه ویدئو صرفه جویی کنید. اگر ویدئو را خودتان درست کردید، ممکن است بخواهید در هنگام خروجی گرفتن فایل، صدا را حذف کنید. در غیر این صورت می‌توانید از یک ابزار ویرایش ویدیو ساده یا FFmpeg برای حذف صوت استفاده کنید.

۴.  استریم ویدیو به صورت مستقیم از روی سرور

در عصر تاریک اینترنت، فایل‌های ویدئویی باید قبل از اینکه دیده شوند ، در دستگاه کاربربه صورت کامل دانلود شوند. امروزه تکنولوژی استریم به ویدئوها اجازه می‌دهد تا در بخش‌های کوچکی که برای پخش در مرورگر کاربر آماده هستند ، تحویل داده شوند. Medium  یک مقاله مفید دارد که چگونگی بهینه‌سازی پخش ویدئو در وب سایت تان را با استفاده از تگ های  HTML 5 را توضیح می‌دهد.

۵. از شبکه تحویل محتوا استفاده کنید

یک CDN شبکه‌ای از سرورها است که نسخه‌های کش شده  از محتوا‌های ثابت سایت شما را ذخیره می‌کند.علاوه بر بهبود افزونگی، تحویل محتوای سریع‌تر را تضمین می‌کند چرا که محتوای آن از نزدیک‌ترین سرورگرفته می‌شود. این برای فایل‌های بزرگ مانند ویدیو ضروری است. به این ترتیب، کاربران مجبور نیستند تا ابد منتظر ویدئوی شما باشند تا دانلود و بافر شود.

استفاده از یک CDN می‌تواند عملکرد کلی وب سایت شما را به شدت بهبود بخشد . برای یادگیری بیشتر در مورد این که چگونه KeyCDN  می‌تواند تحویل ویدئو شما را بهینه کند ، راه ‌حل  Video CDN را بررسی کنید.

بهینه‌سازی صفحه وب برای محتوای ویدئویی

انتخاب فرمت مناسب ویدیو و بهینه‌سازی چگونگی تحویل داده‌ها یک شروع خوب است؛ با این حال، برای اطمینان از یک تجربه کاربری منعطف، وب سایت شما باید برای پشتیبانی از ویدئوهای با کیفیت بالا بهینه‌سازی شود. در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم:

۱. اندازه ویدئو را مشخص کنید

در HTML یا CSS به طور حتم عرض و ارتفاع ویدئوها را تعریف کنید تا مرورگر بتواند پهنای باند لازم را بدون هیچ کار اضافی تخصیص دهد.

۲. عقب انداختن بارگذاری ویدئو تا زمانی که صفحه کاملا لود شود

اگر یک ویدئو دارید که به طور خودکار پخش می‌شود زمانی که یک کاربر وارد صفحه می‌شود، بارگیری آن را به تعویق بی‌اندازید تا اینکه لود صفحه اولیه کامل شود تا به یک تجربه کاربری هموارتر برسید.

۳. اولویت‌بندی کاربران موبایل

هر روز افراد بیشتری از تبلت و گوشی‌های هوشمند به وب دسترسی دارند، بنابراین وب سایت‌هایی که برای گوشی‌های همراه بهینه نشده‌اند یک عیب بزرگ محسوب می‌شوند. اصول طراحی واکنش گرا وب را دنبال کنید تا وب سایت خود را با صفحات نمایش مختلف تطبیق دهید تا در رزولوشن های مختلف نمایش دهید. وب سایت شما همچنین باید قادر به تشخیص جهت گیری دستگاه به منظور نمایش درست ویدئو باشد.

حتی اگر شما یک توسعه دهنده Front End حرفه‌ای هستید، طراحی صفحاتی که در همه ابعاد صفحه نمایش عالی به نظر برسد ، می‌تواند چالش برانگیز باشد. شما می‌توانید یک نسخه جداگانه از وب سایت خود را به طور خاص برای دستگاه‌های همراه بسازید، اما این می‌تواند وظایف نگهداری شما را دو برابر کند. خوشبختانه، معمولا روش‌های ساده‌تری برای وفق دادن کاربران تلفن همراه وجود دارد.

به عنوان مثال، اجازه دهید بگوییم که شما یک ویدیو در صفحه اصلی خود دارید، اما در مورد دستگاه‌های همراه خیلی خوب به نظر نمی‌رسد. شما می‌توانید از دانلود بر روی صفحات باریک با اضافه کردن این کد  CSS جلوگیری کنید:

بهینه‌سازی ویدیو برای SEO

پلتفرم هایی مانند یوتیوب ابزارهای عالی برای در معرض نمایش گذاشتن هستند، اما اگر می‌خواهید رتبه وب سایت خود را در گوگل افزایش دهید، پس باید از محتوای ویدئو خود در دامنه خود استفاده کنید. زمانی که شما ویدئویی را با لینک به وب سایت خود در قسمت توضیحات یوتیوب آپلود می‌کنید، موتورهای جستجو به یوتیوب ارجاع می‌دهند. بنابراین این امکان وجود دارد که فردی نام شرکت شما را در گوگل جستجو کند و به جای وب سایت شما، به یوتیوب منتقل شود. این سناریویی است که شما می‌خواهید از آن دوری کنید.

Metadata ایجاد کنید تا فهرست کردن راحت تر شود.

عناوین ویدئو باید به جای عمومی ، از نوع توصیفی باشند. عناوین را کوتاه نگه دارید ، اما جزئیات توضیحات خود را با کلمات کلیدی پک کنید.

انتخاب بهترین کلمات کلیدی ممکن است به برخی تحقیقات نیاز داشته باشد ، اما هر اطلاعاتی که ارائه می‌دهید شانس شما برای ظاهر شدن در نتایج جستجو را بهبود خواهد بخشید.

* فراموش نکنید از یک عکس شاخص مناسب را انتخاب کنید.

*این مراحل را بعد از فشرده‌سازی داده ها انجام دهید تا metadata زیبا شما در طول فرآیند پاک نشود.

البته، محتوای ویدئو به میزبانی خود به منابع بیشتری نسبت به یک ویدیو آپلود شده در جای دیگر نیاز دارد Invisible Harness  یک پست در مورد مزایا و معایب ویدیوها به میزبانی خود دارد.

اگر فایل‌های ویدئویی بزرگی دارید و نمی‌خواهید، یا نمی‌توانید، میزبان آن‌ها در سرور خود باشید، می‌توانید آن‌ها را در یک خوشه ذخیره‌سازی جداگانه مثل  یک KeyCDN push zone  یا Amazon’s S3 bucket آپلود کنید.

آیا وبسایت شما واقعا به ویدئو نیاز دارد؟

مزایای داشتن محتوای ویدئو در وب سایت تان معمولا هزینه اضافه بر لود صفحه شما متحمل می شود. به عبارت دیگر ، اگر محتوای ویدئو تان به تجربه کاربر چیز با ارزشی اضافه نکند، پس فقط منابع زیادی را هدر می‌دهید.

در چنین مواردی،به طور استراتژیک از محتوای چندرسانه‌ای استفاده کنید تا بازدیدکنندگان جدید را غرق در ویدیوها نکنید. به طور منظم همه محتویات چند رسانه‌ای خود را ارزیابی بکنید تا مطمئن شوید که هر عنصر وب سایت شما هدفی را دنبال می‌کند.

خلاصه

تا زمانی که فایل‌های رسانه‌ای تان و طراحی صفحه تان را بهینه می کنید، اضافه کردن ویدئو به وب سایت تان باید کم‌ترین تاثیر را بر عملکرد داشته باشد. هر زمان که تغییرات ایجاد می‌کنید و یا محتوای جدید را به وب سایت خود اضافه می‌کنید ، به تاثیری که بر جای می گذارد توجه کنید. با قرار دادن ویدیوهای مختلف در مکان‌های مختلف امتحان کنید. بهینه‌سازی ویدئو نسبتا آسان است؛ ساخت ویدیوهایی که علاقه کاربران را حفظ می‌کند کار دشواری است.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Seo
  • 3k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید