چرا باید زبان برنامه نویسی پایتون را یاد بگیریم؟

پنجشنبه 17 آبان 1397

زبان های برنامه نویسی متعددی وجود دارد که یکی از آن ها زبان برنامه نویسی پایتون می باشد.در این متن به لزوم یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون می پردازیم.

 چرا باید زبان برنامه نویسی پایتون را یاد بگیریم؟

برای آن که یک برنامه نویس بشوید باید حداقل به یک زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشید. زبان برنامه نویسی پایتون یکی از زبان های موجود است که شما می توانید آن را برای یادگیری انتخاب کنید. زبان های دیگری نیز برای یادگیری وجود دارند از جمله سی پلاس پلاس، جاوا و... که هر کدام کاربرد و قابلیت های مختلفی دارند؛ اما در این متن به لزوم یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون می پردازیم.

لزوم یادگیری پایتون

در صورت علاقمند شدن به این زبان قدرتمند میتوانید از آموزش رایگان پایتون ( Python ) در سایت تاپ لرن استفاده کنید .

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا در بین دیگر زبان های برنامه نویسی شما باید زبان پایتون را یاد بگیرید. از جمله دلایلی که می توان برای آن بیان کرد قابلیت های زیاد این زبان برنامه نویسی است که بسیار قابل توجه بوده به طوری که آن را در بیشتر دانشگاه ها و برای بیشتر رشته های مهندسی تدریس کرده اند. زبان برنامه نویسی پایتون شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارد که این موضوع سبب شده است یادگیری آن و کدنویسی با این زبان راحت تر شود. همه ی این دلایل سبب محبوبیت این زبان برنامه نویسی در دنیا شده است. در ادامه به دلایل بیشتری برای یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون می پردازیم و کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون را نیز بیان می کنیم.

یاد گیری آسان

به طور حتم اگر شما به دیگر زبان های برنامه نویسی تسلط داشته باشید یادگیری زبان های دیگر برای برنامه نویسی آسان تر می شود؛ اما اگر برنامه نویس نیستید و زبان های دیگر برنامه نویسی را بلد نیستید می توانید به راحتی زبان برنامه نویسی پایتون را یاد بگیرید. همین دلیل باعث شده است تا این زبان برنامه نویسی در دانشگاه ها و مدارس نیز تدریس شود. بدیهی است که دانش آموزان و دانشجویان همگی برنامه نویس نیستند ولی یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون برای این افراد امکان پذیر است.

اگر بخواهید یک برنامه ساده را در زبان های برنامه نویسی مختلفی بنویسید در مقایسه با زبان برنامه نویسی پایتون باید کد های بیشتری را وارد نمایید  و وقت بیشتری را نیز صرف کنید.به طور مثال برای یک برنامه ی بسیار ساده در زبان های جاوا و یا سی پلاس پلاس باید چندین خط را وارد نمایید.اما در زبان پایتون تنها در یک خط می توانید برنامه را به پایان رسانده و اجرا کنید.

همچنین سادگی استفاده از این زبان برنامه نویسی باعث شده است تا با کمترین میزان کد نویسی و  در کمترین زمان بتوانید برنامه ی مورد نظرتان را بنویسید.خوانا بودن و قابلیت درک بهتر آن نیز به علت نزدیکی این زبان به زبان انگلیسی نیز سبب شده تا استفاده از آن بسیار رایج تر شود.

از دیگر ویژگی های مهم زبان برنامه نویسی پایتون قابلیت آن در درون سازی کد است.این بدان معنا ست که می توانید بخشی از برنامه مورد نظر تان را به یک زبان برنامه نویسی دیگری بنویسید و بقیه برنامه را به صورت کد های زبان برنامه نویسی پایتون ادامه دهید.

پایتون یک کراس پلتفرم

این دلیل که زبان برنامه نویسی پایتون امکان اجرا در پلتفرم های مختلف را دارد نیز سبب محبوبیت آن در دنیا شده است. این بدان معنا ست که شما می توانید از پایتون در هر جایی که می خواهید استفاده نمایید و از این جهت محدودیتی نخواهید داشت. این موضوع سبب افزایش کاربرد آن نیز می شود. زبان برنامه نویسی پایتون از پلتفرم هایی بزرگ و همچنین با کاربرد های مهم پشتیبانی کرده که این موضوع سبب شده است تا از آن بتوان در برخی از پلتفرم های موبایل ها نیز استفاده کرد. همچنین این زبان برنامه نویسی با زبان های دیگر برنامه نویسی رابطه داشته که باعث گسترده بودن و کامل بودن آن شده است.

کاربرد های مختلف پایتون

از جمله مهم ترین دلایل محبوبیت پایتون کاربرد های مختلف آن می باشد که آن را به یک زبان برنامه نویسی همه کاره تبدیل کرده است. شما با یادگیری این زبان برنامه نویسی می توانید از عهده ی بیشتر کارها بربیایید که این موضوع بسیار مهم است و شما را از یادگیری بیشتر زبان های برنامه نویسی دیگر بی نیاز می کند. شما با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون می توانید ساخت وب سایت، پردازش ابری و همچنین برنامه نویسی برای پایگاه داده ها را نیز انجام دهید. ساده بودن این زبان برنامه نویسی در مقایسه با کاربرد ها و توانایی های آن یکی از مهم ترین دلایل یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون می باشد.

کامل ترین کتاب خانه برای پایتون

یکی از مهم ترین بخش هایی که باعث می شود یک زبان برنامه نویسی غنی شود کتابخانه ی آن زبان برنامه نویسی است. علت آن نیز این است که در صورتی که کتابخانه ی یک زبان برنامه نویسی را بشناسید می توانید از تمام قابلیت های آن نیز بهره مند شوید. به همین علت کامل بودن کتابخانه ی زبان برنامه نویسی پایتون باعث می شود تا شما بتوانید از تمام قابلیت های موجود در آن استفاده نمایید و همین موضوع سبب غنی بودن آن می شود. کتاب خانه ی این زبان برنامه نویسی در یک مجموعه ی آنلاین قرار داده شده است که به آن PYPI می گویند. شما می توانید امکانات آن را به راحتی به پایتون خودتان اضافه کرده و از آن ها استفاده نمایید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Python
  • 4k بازدید
  • 3 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید