برنامه‌های PWA در مقایسه با برنامه‌های Native

شنبه 31 فروردین 1398

آمار استفاده از تلفن همراه روشن است. میزان استفاده از محتوای موبایل نسبت به دسکتاپ دو برابر است و فرصت مهیجی برای کسب و کار جهت ایجاد تعامل و بهبود تجربه مشتری ایجاد می‌کند. در نتیجه، این سوال دیگر در کسب و کارها وجود ندارد که آیا آن‌ها باید کاربران موبایل را هدف قرار دهند. درعوض آن‌ها زمان خود را صرف یافتن بهترین راه برای انجام این کار می‌کنند.

برنامه‌های PWA در مقایسه با برنامه‌های Native

برای مدت طولانی، وقتی توسعه برنامه‌های موبایل آمد کسب و کارها فقط دو انتخاب داشتند: فقط در وب بمانند یا برنامه native را توسعه دهند. امروزه آن‌ها انتخاب سومی نیز دارند: برنامه‌های وب پیش‌رونده (PWA). PWAها اغلب به عنوان بهترین روش برای ساخت موبایل هستند، اما آیا واقعا آن‌ها به همان اندازه که به نظر می‌رسند عالی هستند؟ اجازه دهید در این مقاله برنامه‌های وب پیش‌رونده را با برنامه‌های native مقایسه کنیم.

برنامه وب پیش‌رونده (PWA) چیست؟

PWA بخش میانی بین برنامه‌های موبایل native و وب‌سایت‌ها را اشغال کرده است. درست مانند وب‌سایت‌های مدرن، با سه زبان اصلی توسعه وب ساخته شده است، که عبارتند از HTML5، CSS و JavaScript. با این حال، دسترسی به PWA در مرورگر پایان نمی‌یابد.

درعوض، به service workerها تکیه می‌کند، که اسکریپت‌هایی هستند که مرورگر در پس‌زمینه اجرا می‌کند، تا ویژگی‌های بسیاری که به طور رایج تنها با برنامه‌های native در دسترس هستند را فعال کند، ازجمله ارسال اعلان‌ها، offline caching و موارد دیگر. طبق گفته caniuse.com، service workerها توسط تقریبا 87 درصد کاربران اینترنت و عملا تمام مرورگرهای بزرگ وب پشتیبانی می‌شوند.

اگر شرکتی وجود داشته باشد که می‌تواند به رشد محبوبیت PWAها اعتقاد داشته باشد، گوگل است. در Chrome Developer Summit در اکتبر 2017، شرکت فعالیت‌های وب مورد اعتماد را اعلام کرد، راه جدیدی برای یکپارچه‌سازی محتوای برنامه وب مانند PWAها با برنامه‌های اندروید، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به راحتی تجارب وب خود را با برنامه‌های native خود ترکیب کرده و PWAهایی که حتی سودمندتر هستند را بسازند.

برنامه وب پیش‌رونده در مقایسه با برنامه Native

مسلما بزرگ‌ترین مزیت برنامه‌های وب پیش‌رونده، حساسیت کم توزیع آن‌هاست. طبق گزارش comScore’s 2017 U.S. Mobile Apps ، اکثر کاربران (51 درصد) در یک ماه هیچ برنامه‌ای را دانلود نمی‌کنند، 13 درصد آن‌ها یک یا چند برنامه را به طور متوسط در یک ماه دانلود می‌کنند، فقط یک برنامه را.

واضح است که اشتیاق کاربران موبایل برای برنامه‌های جدید native رضایت‌بخش بوده است، اما این بدان معنا نیست که کاربران تلفن همراه به تجربه کاربری خوب اشتیاقی ندارند. آن‌ها فقط وقتی این عمل درست در مرورگر وب اتفاق می‌افتد آن را ترجیح می‌دهند. PWAها در این زمینه بسیار عالی هستند زیرا فرآیند طولانی برای رفتن به app store، جستجوی برنامه، انتظار برای دانلود و نصب برنامه و درنهایت باز کردن آن را از بین می‌برد.

یکی دیگر از مزایای PWAها توانایی آن‌ها در کار آفلاین است. پشتیبانی آفلاین نه تنها به کاربران اجازه می‌دهد حتی وقتی در زیرزمین یا در روستایی دورافتاده هستند از برنامه لذت ببرند، بلکه به کم کردن استفاده از داده‌ها در هنگام اتصال به اینترنت کمک می‌کند، که به ویژه در بازارهای در حال ظهور مثل هند و آفریقا مهم است.

Konga، یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی پیشرو در نیجریه، تلاش کرد تا مشتریان را در نیجریه به دست آورد، که دو سوم کاربران موبایل از طریق شبکه‌های 2G به اینترنت متصل می‌شدند، که به همین دلیل تصمیم به ایجاد PWA کرد.

این تصمیم خوب بود زیرا Konga توانست با مهاجرت به PWA 92 درصد استفاده از داده را برای اولین بارگیری کاهش دهد.

البته، PWA نیز معایبی دارد که عملکرد مهم‌ترین آن‌ها است. از آنجا که برنامه‌های native برای استفاده در یک دستگاه یا پلت‌فرم خاص با استفاده از تکنولوژی‌ها و ابزارهای خاص پلت‌فرم توسعه یافته است، می‌توانند از تمام مزیت‌های همه ویژگی‌های ارائه شده توسط سیستم عامل مورد نظر بهره‌مند شوند و بهترین عملکرد ممکن را تحویل دهند.

نمونه‌هایی از برنامه‌های وب پیش‌رونده

اصطلاح "برنامه‌های وب پیش‌رونده" در سال 2015 توسط طراحان Frances Berriman و ،Alex Russell مهندس گوگل، برای توصیف نسل جدیدی از برنامه‌هایی که از مزیت‌های ویژگی‌های جدید پشتیبانی شده توسط مرورگرهای مدرن بهره می‌برند، از جمله service workerهای فوق‌الذکر ابداع شد.

از آن زمان تاکنون، کسب و کارها PWAهای موفق بی‌شماری را ایجاد کرده‌اند.

Twitter Lite: قبل از اینکه توییتر PWA خود را معرفی کند، شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کردند تا تجربه کاربری مطلوبی را برای کاربران موبایل خود ایجاد کنند، کسانی که از زمان بارگیری طولانی و پاسخ‌گویی ضعیف شکایت می‌کردند. Twitter Lite وقتی با موبایل آمد شهرت توییتر را کاملا تغییر داد، و PWA در حال حاضر بیش از 10 میلیون اعلان در روز ارسال می‌کند.

Trivago: به نظر می‌رسد وقتی پای تراکنش‌های مالی و ارسال اطلاعات شخصی در میان باشد، تعداد نه چندان زیادی از کاربران موبایل به وب‌سایت‌های معمولی اعتماد می‌کنند. به همین دلیل Trivago تصمیم گرفت تا PWA را راه‌اندازی کند که همان تجربه کاربری که کاربران از برنامه‌های موبایل استفاده می‌کردند را ارائه می‌داد.

Forbes: این یک آمار شناخته شده است که 35 درصد بازدیدکنندگان سایت تلفن همراه صفحه‌ای که بارگیری آن بیشتر از 3 ثانیه طول می‌کشد را ترک می‌کنند. زمان بارگیری وب‌سایت موبایل قبلی Forbes 6.5 ثانیه بود. بعد از انتشار PWA، زمان بارگیری به میزان زیادی کاهش یافت که شرکت رسانه‌ای تقریبا بلافاصله افزایش 12 درصدی را تجربه کرد.

این سه نمونه از PWAهای برجسته نشان می‌دهد که چرا گاهی اوقات گرفتن چنین تصمیمی خوب است که از فرصت‌های به کارگیری تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم به جای آنکه منتظر بمانیم تا دیگران اولین بار آن را امتحان کنند.

نتیجه‌گیری

می‌توان گفت که "برنامه‌های وب پیش‌رونده در مقابل برنامه‌های native" سوال اشتباهی است که پرسیده می‌شود. آنچه که بیشتر اهمیت دارد ارائه محصول کارآمد به مشتریان است که هم PWA و هم برنامه‌های موبایل می‌توانند این هدف را انجام دهند. ساخت PWA انتخاب خوبی برای تجارت با حضور وب پابرجا و منابع محدود می‌باشد. از سوی دیگر، کسب و کارهایی که هنوز محصول کارآمدی ندارند ممکن است بخواهند برای برنامه native پول خرج کنند تا بهترین تجربه ممکن را ارائه دهند.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید