آشنایی با تفاوت سفارشی سازی و شخصی سازی

چهارشنبه 22 اسفند 1397

سفارشی سازی و شخصی سازی دارای تفاوت هایی می باشند، در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره تفاوت سفارشی سازی و شخصی سازی صحبت کنیم.

 آشنایی با تفاوت سفارشی سازی و شخصی سازی

سفارشی سازی و شخصی سازی برای مدت طولانی است که دو عبارت محبوب در دنیای توسعه یافته هستند، امروزه بسیاری از مردم از دو عبارت سفارشی سازی و شخصی سازی استفاده می کنند، با این که هر دو کلمه سفارشی سازی و شخصی سازی یک هدف مشابه ( عملیاتی که به یک چیز را برای کاربر آن منحصر به فرد می کند) را دنبال می کنند اما بین آن ها تفاوت هایی وجود دارد و مسیرهایی که برای رسیدن به این دو هدف وجود دارد کاملا متفاوت است. برای این که به شما کمک کنیم تا به خوبی این مطلب را درک کنید در این جا برخی از دیدگاه های سفارشی سازی و شخصی سازی را که وجود دارند برای شما آورده ایم.

سفارشی سازی

برای درک بهتر دو عبارت سفارشی سازی و شخصی سازی بهتر است ابتدا با تعریف سفارشی سازی کردن کار خود را شروع کنیم. سفارشی سازی کردن توسط کاربر انجام می شود، یک برنامه نویس و یا یک سرویس ممکن است در یک پیکربندی مشخص امکاناتی را فراهم کند تا کاربر بتواند با ایجاد تغییرات در پیکربندی بتواند به خوبی نیازهای خاص خود را در برنامه برآورده کرده و به آن ها پاسخ دهد.

چرا سفارشی سازی؟

سفارشی سازی کردن تجربه کاربری را بهبود می بخشد چرا که به کاربران این اجازه را می دهد که بتوانند برای راحتی تعامل با برنامه اجزای مختلف آن را تحت کنترل خود در بیاورند. در سفارشی سازی کردن هر کاربر می تواند دقیقا همان چیزی که می خواهد را دریافت کند چرا که کل اجزای برنامه تحت کنترل او است. سفارشی سازی کردن در صورتی که کاربران بدانند که اهداف و نیازهای آن ها در برنامه چیست یک عملیات بسیار خوب و کاربردی است. بنابراین می توان گفت سفارشی سازی کردن بر اساس دو چیز است، اولی هوش طبیعی( هوش کاربران) و دومی هوش مصنوعی( هوش سیستم).

مثال های این بخش

سفارشی سازی رابط کاربری برنامه:

سفارشی سازی به کاربران اجازه می دهد تا گزینه هایی که بیشتر علاقه مند به انتخاب آن ها هستند را در جاهایی قابل دسترس قرار دهند تا بتوانند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشند و یا این که تنظیمات مربوط به نحوه سازماندهی اجزای مختلف برنامه و نحوه نمایش آن ها را برای خود تنظیم کنند.

مثال دیگری از سفارشی سازی رابط کاربری را می توان در شبکه اجتماعی فیس بوک یافت، این شبکه اجتماعی به کاربران اجازه می دهد تا محتواهایی که به آن ها علاقه مند هستند را انتخاب کنند و آن ها را در دسترس خود داشته باشند. علاوه بر این فیس بوک به شما این اجازه را می دهد که بخش نوتیفیکیشن خود را فقط برای اشخاص، پیج ها و پست های خاص فعال کنید تا سایر نوتیفیکیشن ها شما را اذیت نکنند.

شخصی سازی

در گام بعدی برای توضیح تفاوت میان سفارشی سازی و شخصی سازی به توضیح شخصی سازی کردن خواهیم پرداخت تا با آشنایی با این قسمت بتوانید درک درستی از تفاوت سفارشی سازی و شخصی سازی بدست بیاورید. شخصی سازی توسط اپلیکیشن انجام می شود، در این عملیات برنامه تلاش می کند تا تمامی محتواها، قابلیت ها و مواردی که کاربر به آن ها نیاز دارد را در دسترس او قرار دهد. به عنوان مثال وب سایت آمازون اطلاعات بسیار زیادی درباره مشتری ها و کاربران خود می داند به صورتی که می تواند با شخصی سازی آن ها پیشنهادات ویژه ای را برای خرید به کاربران خود ارائه دهد. این نوع شخصی سازی نه تنها به مشتری نشان می دهد که ارزش بسیار زیادی دارد بلکه وفاداری مشتری را نیز افزایش می دهد.

چرا شخصی سازی؟

برای این که با تفاوت سفارشی سازی و شخصی سازی بیشتر آشنا شویم بهتر است در این قسمت درباره این مطلب صحبت کنیم که هدف از شخصی سازی چیست؟

به صورت کلی می توان گفت که شخصی سازی بخش مهمی از طراحی یک سیستم دیجیتال است که دلیل اهمیت بسیار بالای آن ایجاد ارتباط خوب با کاربر می باشد. هدف اصلی شخصی سازی ارائه محتوا و قابلیت هایی است که نیازهای کاربر یا منافع خاص او را بدون نیاز به تلاش کاربران برآورده کند. در شخصی سازی کاربر شناخته می شود و بعد از آن رابط کاربری متناسب با کاربر تنظیم می شود.

مثال های این بخش

پوش نوتیفیکیشن:

یکی از مهم ترین مثال هایی که می توان برای شخصی سازی بیان کرد سرویس پوش نوتیفیکیشن می باشد که با توجه به تجربه کاربری محتواهایی متناسب با مشخصات کاربر را به او نشان می دهد. به عنوان مثال Netflix با توجه به داده های کاربر اقدام به ارائه توصیه هایی مفید به کاربر می کند که برای کاربر شخصی سازی شده اند.

شخصی سازی بر اساس لوکیشن

اپلیکیشن هایی مانند Foursquare از موقعیت مکانی کاربر خود استفاده می کنند تا اطلاعات شخصی سازی شده ای را در اختیار او قرار دهند.

ویژگی های شخصی سازی شده

برای دوندگان اپلیکیشن Spotify ویژگی های شخصی سازی شده ای را ارائه می دهد که با استفاده از این فناوری می توانند ریتم حرکتی خود را تعیین کنند و سپس آهنگ هایی مطابق با سرعت حرکت آن ها برای آن ها پخش خواهد شد تا متناسب با ریتم حرکت خود آهنگ گوش کنند.

تغییر از سفارشی سازی به شخصی سازی

نکته دیگری که درباره سفارشی سازی و شخصی سازی باید بدانید این است که مدت زمان طولانی است که سفارشی سازی به عنوان یک استاندارد طلایی که کاربران بتوانند با اپلیکیشن در تعامل باشند مورد استفاده قرار گرفته است، اما امروزه وضعیت تغییر پیدا کرده است و امروزه بیشتر کاربران از بین سفارشی سازی و شخصی سازی، شخصی سازی را به عنوان یک استاندارد مناسب انتخاب کرده اند. این تغییر به این دلیل بوده است که سفارشی سازی کردن یک اپلیکیشن باعث افزایش هزینه در اپلیکیشن ها می شود، زمانی که شما یک رابط کاربری ارائه می دهید بسیاری از کاربران علاقه ای ندارند که این رابط کاربری و تنظیمات مربوط به آن را دستکاری کنند ( به این نکته توجه داشته باشید که تنها 5 درصد از کاربرانی که از اپلیکیشن های مختلف استفاده می کنند تنظیمات کاربری برنامه را تغییر می دهند). علاوه بر این از آن جایی که در تلفن های همراه هوشمند به دلیل کوچک بودن انعطاف پذیری چندانی وجود ندارد عملا امکان ایجاد رابط های کاربری متناسب با هر فرد امکان پذیر نمی باشد.

نتیجه گیری

هر کاربر دارای ویژگی های مختص خود می باشد و با کاربر دیگر متفاوت است و برای سفارشی سازی و شخصی سازی شناختن کاربر می تواند مهم ترین فاکتور باشد. در نظر داشته باشید که در دو موضوع سفارشی سازی و شخصی سازی نیاز به کار طولانی و صرف زمان زیاد دارند. شخصی سازی نیاز به بررسی منظم دارد تا مطمئن شود که محتوای مناسب در اختیار کاربر قرار بگیرد و سفارشی سازی نیز باید به کاربران اجازه دهد که تغییرات لازم را در اپلیکیشن صورت دهند تا بتوانند به بهترین شکل از اپلیکیشن استفاده کنند و دسترسی به موارد مورد نیاز را داشته باشند.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید