7 نکته ای که باید در سال 2019 درباره نسخه جدید جاوا بدانید

دوشنبه 5 فروردین 1398

زبان برنامه نویسی جاوا به زودی نسخه 12 خود را منتشر خواهد کرد، در این مطلب قصد داریم درباره ویژگی های جدید زبان برنامه نویسی جاوا صحبت کنیم.

 7 نکته ای که باید در سال 2019 درباره نسخه جدید جاوا بدانید

زبان برنامه نویسی جاوا یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب دنیا است که امروزه به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، تسلط و غلبه این زبان برنامه نویسی بر سایر زبان های برنامه نویسی به گونه ای است که در بیست سال گذشته موفق شده است رتبه اول را در میان بهترین زبان های برنامه نویسی دنیا حفظ کند. با این که در سال اخیر کمی از تسلط و غلبه زبان برنامه نویسی جاوا کاسته شده است ولی با این حال ما در این جا نکات بسیار مهمی را آورد ایم که برنامه نویسان جاوا باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند چرا که پیش بینی می شود این زبان در سال های آینده نیز بهترین باشد. بنابراین با توجه به لیستی که ما در اختیار شما قرار می دهیم منتظر جاوا در سال 2019 باشید.

کاربران تجاری java SE در حال حاضر نیازمند یک لایسنس هستند

شاید بتوان گفت مهم ترین تغییری که در زبان برنامه نویسی جاوا به وجود آمده است این است که کاربران نسخه صنعتی جاوا از این ماه فوریه سال ۲۰۱۹ باید اقدام به تهیه لایسنس برای استفاده از این زبان برنامه نویسی کنند. این تغییر به دلیل تصمیم شرکت اوراکل انجام شده است که این شرکت تصمیم گرفته است مدل حمایتی خود را برای زبان برنامه نویسی جاوا تغییر دهد. این تغییر‌ می تواند بر روی Java SE 8 نیز تاثیر بگذارد که نسخه پولی آن در ماه مارس سال 2022 و 2025 منتشر خواهد شد.

برای کاربران شخصی آپدیت ها و ساپورت ها تا سال ۲۰۲۰ ادامه دار خواهد بود، علاوه بر این نسخه یازده زبان برنامه نویسی جاوا که اخیرا منتشر شده است نیز برای ۵ الی یازده سال دارای آپدیت و ساپورت از طرف شرکت و یا محل منتشر شده می باشد.

نسخه 12 زبان برنامه نویسی جاوا در سال 2019 منتشر خواهد شد

از زمانی که شرکت اوراکل مدل حمایتی خود را تغییر داده است نسخه non-LTS همواره به صورت سالانه منتشر شده است و به احتمال بسیار زیاد این نسخه ها دارای تغییرات اساسی در زبان برنامه نویسی جاوا نخواهند بود. JDK 12 به صورت non-LTS می باشد که به همین دلیل نمی توان گفت که تغییراتی که در آن وجود دارد جزئی خواهد بود، این نسخه به همراه ویژگی های فوق العاده اش منتشر خواهد شد. این نسخه در ‌ماه مارس امسال منتشر خواهد شد و تا ماه سپتامبر که نسخه 13 این زبان برنامه نویسی منتشر شود در دسترس خواهد بود و پشتیبانی خواهد شد. این نسخه از زبان برنامه نویسی جاوا دارای تعداد بسیار زیادی از ویژگی های جدید خواهد بود که برخی از آن ها به صورت قطعی از ماه سپتامبر امسال در دسترس برنامه نویسان این زبان قرار خواهند گرفت و برخی دیگر هنوز باید مورد بحث قرار بگیرند.

نسخه 13 به صورت کلی در ماه سپتامبر با امکان دسترسی زودتر منتشر خواهد شد

تا به امروز اطلاعات بسیار کمی درباره نسخه 13 جاوا وجود دارد، تنها چیزی که تقریبا تمامی ما می دانیم این است که این نسخه از زبان برنامه نویسی جاوا در سپتامبر سال 2019 منتشر خواهد شد و این نسخه نیز مانند نسخه 12 non-LTS خواهد بود.

با این حال اگر شما می خواهید که سریع تر آن را آزمایش کنید یک راه دسترسی در حال حاضر موجود است که می توانید آن را تست کنید. برخی از JEP ها( مخفف JDK Enhancement Proposals) ممکن است در نسخه 13 زبان برنامه نویسی جاوا ثبت شود، اما این ویژگی به صورت انحصاری است.

دسته بزرگی از ویژگی ها در زبان برنامه نویسی جاوا در سال 2019

با این وجود که نسخه اصلی پشتیبانی زبان برنامه نویسی جاوا نسخه یازدهم  در سال گذشته منتشر شد، امسال نیز ویژگی های فوق العاده ای به آن اضافه شده است که می توانید آن ها را در استور‌ خود مشاهده کنید، اجازه دهید نگاهی به دو ویژگی که در نسخه پشتیبان اتفاق خواهد افتاد نگاهی بیندازیم.

گزینه های تایید شده برای نسخه 12 زبان برنامه نویسی جاوا

یک کامپایلر زمان توقف ضعیف به نام Shenandoah به زبان برنامه نویسی جاوا اضافه شده است تا توقف هایی که در زمان اجرای یک برنامه به وجود می آیند را به کمترین میزان ممکن برساند. این کامپایلر اضافه شده است تا منابع محاسباتی جدید را همسان سازی کند، زمان توقف و شروع زمان هیپ بدون در نظر گرفتن زمانی است که با استفاده از  زمان توقف GC کاهش پیدا می کند.

ویژگی Micro Benchmark Suite این امکان که برنامه نویسان زبان برنامه نویسی جاوا برنچ مارک های تست را اجرا کرده و یا یک بنچ مارک جدید بسازند را راحت تر کرده است.

یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده Revamped switch statements می باشد که پروسه نوشتن کدها را برای برنامه نویسان جاوا راحت تر می کند. به صورت کلی می توان گفت که switch statement می تواند مانند یک expression مورد استفاده قرار گیرد.

JVM Constants API یک ویژگی دیگر است که وب سایت OpenJDK این چنین آن را تعریف می کند که " یک API جدید معرفی می کند که می توان با آن اسامی را توصیف کرد و فایل های کلاس را توسط آن طبقه بندی کرد.

ویژگی های دیگری که ممکن نیست از نسخه 12 جاوا کنار گذاشته شوند

Raw string literals به جاوا اضافه خواهد شد.

یک ابزار پکیج کردن طراحی شده است که تا عملیات نصب کردن و اجرای اپلیکیشن های جاوا را بر روی دستگاه های نیتیو راحت تر کند.

ویژگی Limit Speculative Execution که به هر دو قشر برنامه نویسان زبان برنامه نویسی جاوا و مهندسین عملگرها کمک می کند تا بهتر بتوانند امنیت اپلیکیشن را در برابر آسیب پذیری های احتمالی حفظ کنند.

اشتراکات و ویژگی های بیشتر با OpenJDK

OpenJDK یک اجرای متن باز از نسخه استاندارد جاوا( java SE) می باشد که از طرف اراکل و اجتماع متن باز پشتیبانی می کند. از حالا OpenJDK برای جدیدترین انتشار LTS زبان برنامه نویسی جاوا در دسترس هستند. این کار نشان می دهد که اوراکل به ایده متن باز بودن و مشارکت های اجتماعی علاقه مند می باشد.

اگر چه اوراکل بعد از شش ماه از انتشار نسخه اولیه دیگر این نسخه را پشتیبانی نمی کند، اما Red Hat پشتیبانی خواهد شد. مارک رینولد ون معمار اصلی پلتفرم زبان برنامه نویسی جاوا گفت که استواری ها رهبران واقعی هستند که می توانند چیستی زبان برنامه نویسی جاوا را به عنوان یک زبان برنامه نویسی بدانند. این اساتید می توانند JEP جدید را پیشنهاد دهند، مشکلات جدید  OpenJDK را پیش بینی کنند که کمک زیادی به پیشرفت زبان برنامه نویسی جاوا خواهد کرد.

موقعیت های شغلی موبایل و یادگیری ماشین

در اکوسیستم گوشی های موبایل به خصوص اندروید با این وجود که بسیاری از برنامه نویسان موبایل به سمت زبان های برنامه نویسی جدید رفته اند ولی زبان برنامه نویسی جاوا هنوز هم به عنوان اصلی ترین زبان برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد و رایج ترین زبان می باشد. بر طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است متوسط حقوق یک برنامه نویس موبایل در کشور آمریکا 100 هزار دلار می باشد. اکوسیستم اندروید در دهه گذشته پیشرفت های بسیار زیادی داشته است.

اما زبان برنامه نویسی جاوا و اکوسیستم وسیع آن کاربردهایی خیلی بیشتر از برنامه نویسی موبایل دارند، اگر چه بیشتر اهمیت جاوا به دلیل طراحی برنامه ها و اپلیکیشن های کاربردی برای شرکت های مختلف می باشد اما این زبان برنامه نویسی در یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. حتی اگر زبان برنامه نویسی پایتون بهترین زبان در این زمینه باشد، این زبان برنامه نویسی دارای کتابخانه های متعددی در این زمینه می باشد که دارای کاربردهای بسیار زیادی می باشند که از جمله این کتابخانه های کاربردی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می توان به Deeplearning4j، Neuroph، weka و ... اشاره کرد.

کنفرانس های جاوا در سال 2019 میلادی

حالا که ما درباره این زبان برنامه نویسی صحبت کردیم و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دادیم بهتر است نگاهی اجمالی به کنفرانس هایی که در سال 2019 درباره زبان برنامه نویسی جاوا برگزار می شود را بررسی کنیم. کنفرانس ها یک محیط بسیار مناسب برای شنیدن صحبت های فوق العاده، صحبت کردن و برقراری ارتباط با سایر برنامه نویسان می باشد. حتی اگر شما نمی توانید در این کنفرانس ها حضور پیدا کنید مطمئن باشید که آن ها را به اشتراک خواهند گذشت تا شما نیز بتوانید از آن ها استفاده کنید.

در این جا برخی از کنفرانس های اصلی زبان برنامه نویسی جاوا در سال 2019 را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی کنفرانس ها

Jax یک کنفرانس نوآوری معماری و نرم افزاری زبان برنامه نویسی جاوا می باشد. این نمایشگاه و کنفرانس از تاریخ 6 تا 10 ماه می سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. به غیر از زبان برنامه نویسی جاوا موضوعاتی مانند agile، Cloud، Kubernetes و ... نیز در این نمایشگاه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

JB CNC در شهر بارسلونا اسپانیا برگزار می شود، این کنفرانس سه روزه درباره برترین برنامه نویسان جاوا صحبت می کند و تمرکز اصلی آن بر روی موتور زبان برنامه نویسی جاوا یعنی JVM  و فناوری های متن باز آن می باشد.

Fokus یک کنفرانس برنامه نویس محور می باشد که در شهر استکهلم سوئد برگزار می شود. این کنفرانس سه روزه از تاریخ 4 تا 6 فوریه در این شهر برگزار می شود. سخنرانان این کنفرانس شامل براون گیتس از اوراکل، معمار زبان برنامه نویسی جاوا و بسیاری از متخصصان دیگر می باشند و  موضوع این کنفرانس نیز فرانت اند و وب، cloud و ... می باشد.

یکی از بزرگ ترین کنفرانس های زبان برنامه نویسی جاوا کنفرانس JavaZone می باشد که سالانه هزاران نفر از آن بازدید می کنند و سخنرانان آن نیز امسال 18 ساله خواهند شد. این کنفرانس هر ساله در شهر اسلو نروژ برگزار می شود. وب سایت امسال این کنفرانس در حال حاضر در دسترس نیست و شما میتوانید تنها از وب سایت سال گذشته آن ها دیدن کنید.

javaLand یک کنفرانس فوق العاده است که شامل سخنرانی ها، آموزش ها و فعالیت های اجتماعی می باشد. این کنفرانس در شهر برهل آلمان و در تاریخ 19 تا 21 مارس امسال برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان می توانند به راحتی در آن شرکت کنند.

سخن پایانی

اگر در سال جاری در زمینه زبان برنامه نویسی جاوا و یا زبان های برنامه نویسی نزدیک به این زبان برنامه نویسی در حال فعالیت هستید باید بدانید که به نظر می رسد که در سال های آینده نیز این زبان برنامه نویسی جزو بهترین زبان های برنامه نویسی دنیا باشد. با این که این تغییراتی که در زبان برنامه نویسی جاوا اتفاق می افتد ممکن است بر روی کاری که شما در ماه فوریه انجام می دهید تاثیر نگذارد، اما یادگیری این تغییرات می تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی آینده شما در این زمینه بگذارد و شما را به سمت پیشرفت های بزرگ راهنمایی کند.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Java
  • 3k بازدید
  • 3 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید