12 ابزار و منابع کلیدی برای توسعه اندروید

دوشنبه 9 اردیبهشت 1398

توسعه اندروید یکی از پرسودترین زمینه‌های توسعه نرم‌افزار است. در حال حاضر، 75.16% از تمام کاربران تلفن همراه در سراسر جهان از دستگاه اندروید استفاده می‌کنند. همچنین بسیار احتمال دارد که سیستم عامل اندروید گوگل به حفظ موقعیت بازار خود در آینده نیز ادامه دهد.

12 ابزار و منابع کلیدی برای توسعه اندروید

به لطف گوگل و توسعه‌دهندگان شخص ثالث، اندروید دارای اکوسیستم فوق‌العاده بزرگ و جامعه‌ای فعال می‌باشد. در این مقاله، می‌توانید 12 ابزار و منابع کلیدی را در صورتی که می‌خواهید برنامه‌های حرفه‌ای موبایل را بر روی پلت‌فرم اندروید بسازید، بیابید.

Android Studio .1

         

Android Studio یک IDE رسمی (محیط توسعه یکپارچه) برای توسعه اندروید است، که توسط گوگل ایجاد شده است. شما می‌توانید از آن برای ساخت برنامه‌های اندروید در سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک استفاده کنید. اندروید استودیو تمام زبان‌های برنامه‌نویسی که شما می‌توانید برای توسعه اندروید استفاده کنید (Java، C/C++، Kotlin) را پشتیبانی می‌کند.

با Android SDK (Software Development Kit) و برخی ابزارهای توسعه بیشتر مثل AVD Manager و Android Debug Bridge همراه است. اندروید استودیو شامل یک ویرایشگر طرح‌بندی بصری، یک تحلیگر APK (Android Packageemulator دستگاه اندروید، و همچنین ابزارهای نمایه‌سازی عملکرد در زمان واقعی می‌باشد.

AVD Manager .2

         

AVD Manager یک ابزار توکار اندروید استودیو است. AVD مخفف Android Virtual Device است. این ابزار باعث می‌شود دستگاه‌های اندروید مجازی برای تست اهداف ایجاد شوند. AVD پیکربندیی است که ویژگی‌های یک دستگاه مجازی مثل مشخصات سخت‌افزاری،‌ بخش ذخیره‌سازی،‌ system image و دیگر ویژگی‌ها را توصیف می‌کند.

با AVD Manager، شما می‌توانید AVDها را به هر اندازه که می‌خواهید ایجاد کنید. می‌توانید به دستگاه‌های مجازی خود برای تست اهداف در Android Emulator که با Android Studio همراه است، دسترسی داشته باشید.

Android Jetpack .3

         

Android Jetpack مجموعه‌ای از اجزاء و عناصر اندروید است که توسط گوگل ایجاد شده است. می‌توانید از آن‌ها برای مدیریت وظایف توسعه اندروید استفاده کنید. اجزای Jetpack به چهار دسته تقسیم می‌شود:

پایه: سازگاری وارونه، تست، پشتیبانی از کاتلین و غیره.

معماری: اتصال داده (data binding)، چرخه عمر، ناوبری (navigation) و غیره.

رفتار: اعلان‌ها، الویت‌ها، اشتراک‌گذاری و غیره.

     UI: انیمیشن‌ها، طرح‌بندی (layoutemojiها و غیره.

اجزای Jetpack به عنوان کتابخانه پکیج *. android باندل شده‌اند. شما می‌توانید تمام اجزای Jetpack را در AndroidX Package Index پیدا کنید. AndroidX به طور جداگانه از سیستم عامل اندروید به منظور ارائه سازگاری وارونه در میان نسخه‌های مختلف اندروید فرستاده می‌شود.

IntelliJ Idea .4

         

IntelliJ IDEA یک Java IDE با پشتیبانی داخلی اندروید است، که توسط JetBrains ایجاد شده است. اگرچه اندروید استودیو Android IDE رسمی است، ntelliJ IDEA نیز یک انتخاب عالی برای برنامه‌های ساده‌تر اندروید است. به ویژه، از آنجا که اندروید استودیو، خود بر روی IntelliJ IDEA ساخته شده است، شما می‌توانید یک راهنمای توسعه اندروید دقیق را در مستندات IntelliJ IDEA بیابید.

با IntelliJ IDEA به ویژگی‌هایی مانند کامپایل کد هوشمند، تحلیل کد آنی، ابزارهای ریفکتورینگ و بسیاری پلاگین‌های مفید JetBrains دسترسی خواهید داشت.

AIDE .5

         

AIDE برای اندروید استودیو است و به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های اندروید خود را درست بر روی تلفن یا تبلت اندروید بسازید. روش بسیار مناسبی را برای توسعه اندروید ارائه می‌دهد. شما فقط کد را در دستگاه خود نمی‌نویسید، بلکه برنامه را در محیط مشابه‌ای اجرا، تست و دیباگ می‌کنید. می‌توانید AIDE را از Google Play store دانلود کنید.

اگرچه AIDE ویژگی‌های بسیاری مانند سایر IDEها مثل اندروید استودیو و IntelliJ IDEA ندارد، یک راه‌حل عالی برای برنامه‌نویسان کم‌تجربه است. شامل آموزش‌های اندروید است که به شما اجازه می‌دهد کدهای های‌لایت شده را دنبال کرده و برنامه نمونه را درست در دستگاه خود اجرا کنید. AIDE در حال حاضر از برنامه‌های نوشته شده در Java و C/C++ پشتیبانی می‌کند. بنابراین اگر بخواهید برنامه‌ها را در کاتلین بسازید، باید یکی دیگر از IDEهای اندروید را انتخاب کنید.

B4A .6

         

B4A (Basic for Android)یک Android IDE است که به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های اندروید را با استفاده از زبان برنامه‌نویسی BASIC توسعه دهید. اگرچه BASIC انتخاب معمولی برای توسعه اندروید نیست، کار را بسیار ساده می‌سازد. بسیار نزدیک به زبان انگلیسی است.

B4A با بسیاری از ویژگی‌های کاربرپسند مثل ویرایشگر بصری، دیباگر مرحله به مرحله و یک سرویس ابری (cloud) UI است که می‌توانید برنامه‌های خود را بر روی ابری از دستگاه‌های واقعی تست کنید. B4A رایگان نیست اما یک نسخه آزمایشی رایگان 30 روزه، به همراه یک تضمین بازپرداخت 30 روزه برای نسخه کامل ارائه می‌دهد.

Unity 3D .7

         

Unity 3D یک موتور بازی cross-platform و IDE است که شما می‌توانید برای ایجاد بازی‌های موبایل که شدیدا گرافیکی هستند استفاده کنید. اگرچه می‌توانید بازی‌های اندروید را با اندروید استودیو و IntelliJ IDEA بسازید. Unity 3D به طور خاص برای توسعه بازی طراحی شده است، بنابراین با ویژگی‌های متعدد مخصوص بازی همراه است.

با Unity 3D می‌توانید بازی‌های دوبعدی و سه‌بعدی ایجاد کنید. دارای ویرایشگری است که همه چیز را در یک چیز دارد، که داستان‌نویسی را به جای برنامه‌نویسی به صورت برجسته نشان می‌دهد، همچنین دارای ابزارهای نمایه‌سازی با کارایی پیشرفته، موتور رندرینگ زمان واقعی و بسیاری ویژگی‌های جالب دیگر است. Unity 3D علاوه بر بازی‌ها، به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های واقعیت مجازی را بسازید.

Firebase .8

         

Firebase یک پلت‌فرم جامع توسعه برنامه وب و موبایل توسط گوگل می‌باشد. این پلت‌فرم با ابزارهایی برای مدیریت و نظارت بر برنامه‌های وب و موبایل ارائه می‌شود. نه تنها با اندروید کار می‌کند بلکه همچنین برنامه‌های Unity3D، iOS و وب را نیز پشتیبانی می‌کند. Firebase همچنین شامل چندین محصول منحصربه‌فرد است که اطلاعات و بینش را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارد. دسته اصلی محصولات Firebase عبارتند از:

"توسعه": احراز هویت، پایگاه داده، ذخیره‌سازی، میزبانی (hosting) و غیره.

"کیفیت": گزارش از کار افتادن (crash)، عملکرد و تست.

"تحلیل": تبدیل، مخاطبان، funnelها (مراحل انجام کار قبل از تکمیل آن که به صورت هرمی نمایش داده می‌شود) و غیره.

"رشد": پیش‌بینی‌ها، تست A/B، پیام درون برنامه‌ای و ابری و غیره.

کوچک‌ترین مورد به نام "Spark Plan" رایگان است و شامل بسیاری از محصولات Firebase از نظارت عملکرد تا پایگاه داده‌های زمان واقعی می‌باشد، بنابراین واقعا ارزش امتحان کردن را دارد.

Stetho .9

         

Stetho یک پل دیباگ منبع باز برای برنامه‌های اندروید است که توسط فیس‌بوک توسعه یافته است. به شما این امکان را می‌دهد که برنامه خود را به گوگل کروم متصل کنید و آن را با استفاده از ابزارهای Chrome Developer دیباگ کنید. پس از ادغام برنامه اندروید خود با Stetho، می‌توانید به رابط کاربری دیباگ با هدایت به آدرس chrome:inspect دسترسی داشته باشید.

با Stetho می‌توانید از تمام ویژگی‌های پنل شبکه Chrome DevTools برای بررسی برنامه‌های اندروید خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید پایگاه داده‌های خود را تجسم و سلسله مراتب برنامه را مشاهده کنید. علاوه‌براین، می‌توانید ابزار اضافی Dumpapp را فعال کنید که یک رابط خط فرمان برای شما فراهم می‌کند تا بررسی‌های داخلی برنامه خود را پیش برید. Dumpapp با چند پلاگین پیش‌فرض همراه است، با این حال، شما می‌توانید پلاگین Dumpapp خود را نیز ایجاد کنید.

LeakCanary .10

     

یک کتابخانه تشخیص نشت حافظه برای اندروید و جاوا است که به صورت رایگان در گیت‌هاب موجود است. توسط تیم توسعه‌دهنده شرکت پردازش کارت اعتباری Square ساخته شده است.

نشت حافظه یک خطای برنامه‌نویسی است که اغلب در برنامه‌های جاوا و اندروید رخ می‌دهد. وقتی برنامه شما به شیءای اشاره می‌کند که دیگر لازم نیست و باید بازیابی شود، این اتفاق رخ می‌دهد. در بعضی موارد نشت حافظه می‌تواند منجر به OutOfMemoryError نیز شود.

LeakCanary یک راه‌حل خوب برای حل این مشکل ارائه می‌دهد. اشیایی که دیگر لازم نیستند را شناسایی کرده و زنجیره‌ای از منابعی را که به آن‌ها اشاره می‌کنند را می‌یابد. سپس به صورت خودکار شما را از نشت حافظه مطلع می‌کند و می‌توانید از ردیابی نشت برای حل مشکل استفاده کنید.

Android Architecture Blueprints .11

         

Android Architecture Blueprints مجموعه‌ای از ابزارها و الگوهای معماری است که می‌توانید برای توسعه اندروید استفاده کنید. توسط اکانت Google Samples GitHub منتشر شده و توسط تیم توسعه‌دهندگان گوگل نگهداری می‌شود. توسعه برنامه موبایل صرفا در مورد برنامه‌نویسی نیست. قبل از شروع برنامه‌نویسی، شما همچنین باید معماری برنامه خود را طراحی کنید.

Android Architecture Blueprints می‌تواند به شما از اجتناب از اشتباهات معماری و ناسازگاری‌های معمول که ممکن است در بلند مدت به هزینه‌های زیادی منجر شود کمک می‌کند.

Android Developers .12

         

Android Developers یک منبع رسمی توسعه اندروید است. شما می‌توانید بارگیری‌های منابع اندروید را، به طور کامل و به صورت رایگان، در اینجا بیابید. متریال‌ها توسط گوگل ارائه می‌شوند، بنابراین نباید در مورد کیفیت نگران باشید. سایت کاملا جامع است، بنابراین همیشه آسان نیست آنچه را که دنبالش هستید را به راحتی بیابید.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید