فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین

یکشنبه 22 اردیبهشت 1398

آشنایی با فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین می تواند بسیار مفید باشد، دراین مطلب درباره فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین صحبت میکنیم

فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین

قبل از آنکه بخواهیم درباره فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین صحبت کنیم بهتر است اشاره ای به پیشرفت یادگیری ماشین در دنیا داشته باشیم. در سال های اخیر ماشین لرنینگ گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است و ابزارهای جدید و متن بازی برای آن به وجود آمده اند که به توسعه دهندگان این اجازه را می دهند که برنامه های کاربردی فوق العاده ای را طراحی کنند. به عنوان مثال Andrew Bu  که یک فرد آلمانی است و سابقه ای 5 ساله در زمینه ماشین لرنینگ دارد فریم ورک های بسیار زیادی را برای یادگیری ماشین شخصی سازی کرده است. اگر چه زبان برنامه نویسی پایتون بیشترین کاربرد را در زمینه یادگیری ماشین دارد و دارای فریم ورک هایی است که جاوا اسکریپت هنوز به آنها دست پیدا نکرده است با این حال توسعه دهندگان جاوا اسکریپت از فریم ورک های مختلفی برای آموزش یادگیری ماشین استفاده می کنند. ما در این مطلب قصد داریم 5 مورد از فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین را به شما معرفی کنیم.


فریم ورک TensorFlow.Js

یکی از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین فریم ورک TensorFlow.Js می باشد که یک فریم ورک متن باز است و به شما این اجازه را می دهد که اپلیکیشن های خود را به راحتی در مرورگر اجرا کنید، این فریم ورک در واقع جانشین فریم ورک مشهور Deeplearn.js  می باشد که امروزه دیگر پشتیبانی نمی شود. تنسور فلو بسیاری از ویژگی های دیپ لرن را بهبود داده است و به شما این اجازه را می دهد تا تجربه ای فوق العاده را در اجرای برنامه های یادگیری ماشین بر روی مرورگر داشته باشید، به همین علت است که امروزه جزو محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین می باشد. با استفاده از این فریم ورک شما می توانید از API های مختلف چند منظوره و بصری برای آموزش ماشین استفاده کنید، علاوه بر این امکان تعریف مدل ها در این فریم ورک نیز وجود دارد که تمامی این موارد باعث تبدیل شدن این فریم ورک به یکی از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین می شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این فریم ورک از WEBGL و Node.js نیز پشتیبانی می کند. اگر شما مدل های آموزش دیده ای را دارا هستید، می توانید این مدل ها را وارد مرورگر خود کنید که این کار از طریق فریم ورک تنسور ممکن است، علاوه بر این شما می توانید مدل های خود را بدون ترک مرورگر دوباره آموزش دهید.


ابزارهای یادگیری ماشین

فریم ورک ابزارهای یادگیری ماشین نیز جزو محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت برای ماشین لرنینگ است که از ترکیب ابزارهای مختلف متن باز به وجود آمده است و همین موضوع باعث شده است که دارای ویژگی ها و امکانات بسیار زیادی برای توسعه دهندگان باشد، این ابزارها از چندین الگوریتم مختلف یادگیری ماشین استفاده می کنند که از جمله آنها می توان به مواردی مانند UnSupervised learning، Supervised learning، الگوریتم پردازش داده، شبکه های عصبی یا الگوریتم ANN، الگوریتم های ریاضی و رگرسیون اشاره کرد. اگر شما با پایتون آشنایی دارید و به دنبال ابزاری مانند Scikit هستید می توانید از این فریم ورک که یکی از مهمترین فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین می باشد استفاده کنید، این فریم ورک تمامی ابزارهای مورد نیاز شما را پوشش می دهد.


فریم ورک Keras.js

یکی دیگر از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین فریم ورک Keras.js است که برای اجرا کردن مدل های یادگیری ماشین در مرورگر مورد استفاده قرار می گیرد. این فریم ورک یک پشتیبانی gpu با استفاده از WebGl را به شما ارائه می دهد. توجه داشته باشید که اگر مدل های Node.js را دارید می توانید آنها را در حالت سی پی یو اجرا کنید. این فریم ورک قدرتمند همچنین از مدل های آموزش دیده با استفاده از هر فریم ورک بک اند مانند CNTK که برای مایکروسافت می باشد را نیز پشتیبانی می کند. برخی از مدل های این فریم ورک می توانند در سمت کاربر اجرا شوند که از جمله آنها می توان به مواردی مانند Inception 3( که در محیط Image.Net آموزش داده می شود)، 50-layer Residual Network و Convolutional variational autoencoder اشاره کرد.



فریم ورک Brain.js

مفاهیم یادگیری ماشین بسیار سنگین و ریاضی وار می باشند که ممکن است در ابتدا شروع آن کمی سخت باشد، تکنیک های مختلف ممکن است در ابتدای کار کمی گمراه کننده باشد، در اینجا است که یکی از مهمترین فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین می تواند برای شما کارساز باشد، فریم ورک Brain.js یک فریم ورک متن باز می باشد که مبتنی بر جاوا اسکریپت است و شما با استفاده از آن می توانید فرایند تعریف، آموزش و اجرای شبکه های عصبی را ساده تر کنید. اگر شما یک توسعه دهنده جاوا اسکریپت هستید Brain.js می تواند زمان یادگیری شما را کاهش دهد، شما می توانید برای استفاده از آن از Node.js یا مرورگرهای کاربر استفاده کنید. برخی از شبکه هایی که این فریم ورک فوق العاده قدرتمند از آنها پشتیبانی می کند، عبارت اند از شبکه های feed-forward، شبکه های Ellman و شبکه های مجازی Gated.


فریم ورک STDlib

این فریم ورک متن باز یکی از قدرتمندترین فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین است که برای قدرتمندتر کردن جاوا اسکریپت و Node.js به کار می رود، اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به دنبال پشتیبانی از اپلیکیشن های علمی و ریاضی یادگیری ماشین می باشید توصیه ما به شما استفاده از فریم ورک فوق العاده قدرتمند STDLib می باشد. این کتابخانه دارای تابع های جامع و پیشرفته مربوط به ریاضیات و آمار می باشد که به شما کمک می کند تا بتوانید مدل های پیشرفته مربوط به یادگیری ماشین را بسازید. شما همچنین می توانید از امکانات بی نظیر این کتابخانه در ساخت اپلیکیشن های کاربردی یادگیری ماشین استفاده کنید، علاوه بر این اگر بخواهید فریم ورکی مناسب برای تجزیه و تحیل داده ها را مورد استفاده قرار دهید STDLib می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.


نتیجه گیری

اگر شما یک توسعه دهنده زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هستید که قصد دارید وارد دنیای هیجان انگیز و فوق العاده جذاب یادگیری ماشین شوید و یا اگر در زمینه یادگیری ماشین فعالیت دارید و قصد دارید به زودی وارد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت شوید استفاده از فریم ورک های جاوا اسکریپت برای یادگیری ماشین که فریم ورک هایی متن باز هستند می تواند برای شما بسیار جذاب و جالب باشد.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید