استفاده از چند زبان برنامه نویسی بدون سردرگم شدن

سه شنبه 24 اردیبهشت 1398

برنامه نویسی به کمک زبان های برنامه نویسی مختلف بدون سردرگمی نیازمند دانستن نکاتی است، دراین مطلب درباره این نکات از زبان های برنامه نویسی صحبت می کنیم.

استفاده از چند زبان برنامه نویسی بدون سردرگم شدن

به این دلیل که امروزه زبان های برنامه نویسی مختلف با کاربردهای مختلف در دسترس هستند امروزه سازمان های مختلف از قابلیت استفاده از چند زبان در سیستم های خود استفاده می کنند. قابلیت متن باز بودن دنیایی از زبان های برنامه نویسی را پیش روی شما باز می کند که توسعه دهندگان می توانند برای انجام وظایف خود و پشتیبانی از برنامه های کاربردی خود از این قابلیت استفاده کنند و این سیستم مدرن برنامه نویسی اپلیکیشن ها را پیاده سازی کنند.
خاصیت استفاده از چند زبان مختلف این است که می توانند با بیش از میلیون ها شخص مختلف صحبت کنند در حالی که هر یک از آنها تنها زبان مادری خود را می دانند. در محیط نرم افزاری توسعه دهندگان برای این که به قابلیت های جدیدی دست پیدا کنند یک زبان برنامه نویسی جدید ارائه نمی دهند بلکه سعی می کنند ارتباط بهتری را میان زبان های برنامه نویسی برقرار کنند. بعضی از زبان های برنامه نویسی برای انجام یک کار فوق العاده هستند اما در زمینه ای دیگر دارای ضعف هایی هستند که کارایی آن ها را پایین می آورد، بنابراین کار با چند زبان برنامه نویسی به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که به راحتی بتوانند قابلیت های دلخواه خود را با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف پیاده سازی کنند. به این ترتیب پیشرفت دنیای امروزی مدیون استفاده از این قابلیت در زبان های برنامه نویسی است.


نکاتی درباره برنامه نویسی با استفاده از چند زبان مختلف

به صورت کلی درست کردن یک محیط برنامه نویسی چند زبانه با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف کاری تدریجی می باشد که نیازمند طی کردن یک فرایند می باشد. زمانی که یک شرکت یک شرکت دیگر را خریداری می کند تمامی تکنولوژی های آن را کم کم به تکنولوژی هایی که خود دارا می باشد اضافه می کند. زبان های برنامه نویسی نیز به این شکل می باشند، زمانی که تغییراتی در مدیریت یک شرکت به وجود می آید مدیریت جدید ممکن است تمامی تکنولوژی ها را مورد تغییر قرار دهد، اما در زبان های برنامه نویسی فناوری هایی که با توجه به گسترش زبان های برنامه نویسی از مد می افتند باید نگهداری شوند. یک محیط چند زبانه یک شمشیر دو لبه برای شرکت های بزرگ می باشد چرا که منافع بسیار زیادی را برای شرکت دارد اما بدون شک چالش های بسیار سختی را نیز دارا می باشد که ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود بیاورد.


برخی از نکات مهم برای استفاده از چند زبان برنامه نویسی

زمانی که از تکنولوژی ها و زبان های برنامه نویسی متعددی استفاده می شود معمولا پیچیدگی بسیار زیادی نیز وجود دارد، تیم های برنامه نویسی مجبور هستند که زمان بیشتری را صرف پیاده سازی های لازم و همینطور فراهم کردن امنیت کامل در هر بخش صرف کنند. در عین حال مدیران بخش های مختلف باید زمان بیشتری را صرف نظارت بر فعالیت ها کنند و به دلیل پیچیدگی بیشتر حتی ممکن است خطرات استفاده از آن ها نیز افزایش پیدا کند که تمامی این موارد می تواند هزینه بردار باشد.


چرا استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف

چه اتفاقی می افتد که شرکت های مختلف اقدام به استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف می کنند؟ اتفاقی که می افتد این است که شرکت ها معمولا کیفیت های مختلفی از یک زبان برنامه نویسی را دارند و سطح بالایی از پشتیبانی ابزارهای خود را نیاز دارند. این کار سختی است که شما زمانی که با هزاران زبان برنامه نویسی مختلف کار می کنید در یکی از آن ها تبدیل به یک متخصص حرفه ای شوید. قطعا بین کیفیت فردی که تنها به زبان فرانسوی و ایتالیایی در سطح خوبی صحبت می کند و فردی که به 8 زبان دنیا صحبت می کند که این صحبت کردن تنها خلاصه شده در یادگیری چند جمله می باشد وجود دارد، این موضوع دقیقا برای برنامه نویسان به زبان های برنامه نویسی مختلف و توسعه دهندگان نیز وجود دارد.


مشکلات مربوط به اضافه کردن چند زبان برنامه نویسی مختلف به یک پروژه یا شرکت

مشکلاتی که برای استفاده از چند زبان برنامه نویسی مختلف بیان کردیم با اضافه کردن آن رو به افزایش پیدا می کند تا این که کنترل کردن آن ها تبدیل به یک کار بسیار سخت می شود. برای جلوگیری از این مشکل شما نباید به توسعه دهندگان شرکت خود اجازه دهید که هر ابزاری که نیاز داشتند را به هر طریق ممکن مورد استفاده قرار دهند، اضافه کردن زبان های برنامه نویسی جدید مهارت های پایه ای آن ها را می سازد و آن ها را برای انجام فعالیت هایی که به آن ها سپرده شده است قوی تر می کند. بنابراین راه حل این است که به توسعه دهندگان خود اجازه دهید این کار را انجام دهند اما باید توجه داشته باشید که اضافه کردن زبان های برنامه نویسی می تواند بر روی چرخه حیات نرم افزارهای شما تاثیر گذار باشد که باید اقدام به کنترل آن کنید. در مقیاس های بزرگتر مطمئن باشید اضافه کردن بی رویه زبان های برنامه نویسی مختلف می تواند باعث نابودی یک شرکت و یا یک نرم افزار شود.


نکاتی که باید شرکت ها به آن توجه داشته باشند

داشتن دید مناسب:

تیم های برنامه نویسی گرد هم می آیند و از هم می پاشند، برنامه ها زمانی به وجود می آیند و بعد از، از هم پاشیدن تیم های برنامه نویسی دیگر آپدیت نمی شوند، حال زمانی که یک مشکل در اپلیکیشن به وجود می آید شرکت ممکن است نداند که این مشکل در کدام بخش به وجود آمده است، کدام کتابخانه ها باعث به وجود آمدن این مشکل شده اند و یا حتی کدام زبان های برنامه نویسی بر روی این مشکل تاثیر گذاشته اند و با استفاده از کدام یک از آنها باید این مشکل را حل کرد. بنابراین حل چنین مشکلاتی زمانی که برنامه شما توسط چندین زبان برنامه نویسی مختلف نوشته شده باشد ممکن است هزینه بسیار زیادی را برای شما داشته باشد.


به روز رسانی و ویرایش:

برخی از شرکت ها ویرایش و به روزرسانی اپلیکیشن های خود را تنها به یک تیم واحد می سپارند، این کار، کار درستی نیست، در واقع هر بخش از اپلیکیشن که توسط یک تیم نوشته شده است برای به روزرسانی باید به همان تیم سپرده شود، در غیر این صورت باید هزینه زیادی برای به روزرسانی صرف شود، روش دیگر برای انجام این کار این است که یک تیم قوی برای این کار انتخاب شود و با هر بخش از برنامه آشنا باشد و تمامی به روزرسانی ها و اضافه کردن ویژگی های جدید به این تیم سپرده شود.


ساخت دوباره چرخه های حیات:

از آن جایی که وابستگی ها و نسخه های مختلف کتابخانه ها دائما در حال تغییر و به روز رسانی می باشد برخی از بخش های نسخه اورجینال اپلیکیشن ممکن است دیگر در دسترس نباشند، بنابراین تلاش توسعه دهندگان باید به این سمت برود که محیط هایی را ایجاد کنند که این آسیب پذیری ها در آن ها وجود نداشته باشد.


جمع بندی نکات بالا

هر یک از نکاتی که در قسمت بالا بیان کردیم را در زبان های برنامه نویسی خود بررسی کنید، در چنین شرایطی مشاهده می کنید که یک مشکل کوچک در مقابل شما مانند یک کوه مشکل می شود و این جاست که مانند یک کوهنورد اگر لوازم لازم برای کوهنوردی را نداشته باشید قطعا از بین خواهید رفت.


راه حل مناسب خود را پیدا کنید

یک راه حل جامع که می تواند این مشکل را برای شرکت ها حل کند راه حلی مانند راه حل زیر است:
1-      کد خود را مانیتور کنید تا بتوانید آسیب پذیری های رایجی که در برنامه شما وجود دارد را به درستی شناسایی کنید.
2-      به صورت منظم به روز رسانی های لازم را دریافت کنید تا به خوبی از کد خود نگهداری کنید.
3-      از پشتیبانی های متن باز برای پشتیبانی زبان های برنامه نویسی استفاده کنید.
4-      زبان برنامه نویسی مد نظر خود را استاندارد سازی کنید تا بتوانید یک محیط سازگار را برای برنامه نویسی به چند زبان به وجود بیاورید.
5-      برای مدیریت پکیج خود یک سورس حقیقی ایجاد کنید که این کار باید توسط یک متخصص فناوری اطلاعات صورت گیرد.
6-      یک توزیع رایگان از اپلیکیشن خود را تولید کنید که فقط نیازهای اولیه شما را برطرف کند.
با استفاده از این روش ها توسعه دهندگان می توانند به جای کار کردن به صورت پایه ای بر روی زبان های برنامه نویسی از وقت خود بهتر استفاده کنند، این کار باعث می شود تا سازگاری کدهای شما در یک محیط چند زبانه بیشتر شود و همینطور باعث افزایش کارایی و صرفه جویی در زمان می شود. در ضمن شما با استفاده از این روش هزینه کمتری را نیز برای نگهداری پروژه می پردازید.


ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید