آیا دوره برنامه نویسی برای یک دانش آموز دبیرستانی ضروری است

جمعه 3 خرداد 1398

آموزش برنامه نویسی در دوره دبیرستان یک موضوع بسیار مهم است، در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره آموزش برنامه نویسی در دبیرستان صحبت کنیم.

 آیا دوره برنامه نویسی برای یک دانش آموز دبیرستانی ضروری است

آیا کودکان و نوجوانان از لحاظ فنی نیز باید سواد کافی را داشته باشند؟ بله قطعا این چنین است، آیا بهترین راه برای انجام این کار آموزش برنامه نویسی و تبدیل کردن آن ها به یک برنامه نویس است؟ خب این یک سوال سخت تر می باشد.

در ابتدا باید گفت در بسیاری از نقاط دنیا حتی در مناطق ثروتمند در کل دنیا مدارس این کار را برای دانش آموزان خود انجام نمی دهند، دلیل این موضوع علاوه بر نبود تکنولوژی های لازم برای انجام این کار نبود افرادی است که بتوانند دوره های آموزش برنامه نویسی را برای دانش آموزان برگزار کنند.
آیا یک دوره برنامه نویسی برای یک دانش آموز دبیرستانی ضروری است؟

یک نکته مهم این است که توجه داشته باشید که علم کامپیوتر و برنامه نویسی دو چیز یکسان نیستند، هر دوی آنها ارزشمند هستند اما در یک برنامه دانشگاهی ممکن است آموزش برنامه نویسی به همان اندازه مهم باشد دانش کامپیوتر و منطق برنامه نویسی مهم است، البته این موضوع بستگی به آن دارد که دانشجو به دنبال چه دوره ای باشد.

موضوع دیگر این است که برنامه نویسی و سواد کامپیوتری نیز دو چیز یکسان نیستند، این امکان پذیر است که یک شخص کار با کامپیوتر را به صورت کامل بلد باشد ولی چیزی از برنامه نویسی نداند و نداند که در واقع کامپیوتر چگونه کارهای مختلف را انجام می دهد.

نکته ی دیگر این است که وقت آموزش برنامه نویسی و خود برنامه نویسی محدود است، هر کسی نمی تواند کارهای برنامه نویسی خود را انجام دهد چرا که زمان کافی را برای انجام این کار را ندارد و به همین علت کارهای خود را به شخص دیگری واگذار می کند.

برخی نکات مهم درباره یادگیری برنامه نویسی در دبیرستان

دنیای آینده دنیای دیجیتال است و در واقع نرم افزارها حکم غذای دنیا را خواهند داشت، برای این که متوجه شوید دنیا چگونه کار می کند نیاز دارید که درکی از الگوریتم هایی که باعث کار کردن نرم افزارها می شوند داشته باشید، الگوریتم هایی که در واقع به جای انسان فکر می کنند، بنابراین برنامه نویسی تنها درباره ساختن برنامه ها نیست بلکه درباره درک اتفاقاتی است که درباره ی امور مختلف می افتد.

دنیا در آینده نیاز به برنامه نویسان بیشتری خواهد داشت، در آینده نیاز به کدهای بسیار زیادی است که باید نوشته شوند و همینطور مدیریت شوند، در آینده AI ممکن است آینده برنامه نویسی را مورد تغییرات گسترده ای قرار دهد و دیگر نیازی به برنامه نویسان مختلف نباشد.

اما حداقل درک اصول برنامه نویسی مورد نیاز است و مهم است که شما بتوانید منابع مختلف را مطالعه کنید، بازبینی کدها، ویرایش آنها و همینطور به اشتراک گذاشتن آن ها نیازمند دانستن اصول اولیه برنامه نویسی می باشد.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید