شروع برنامه نویسی به زبان جاوا اسکریپت

دوشنبه 6 خرداد 1398

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یک زبان برای توسعه وب است، در این مطلب منابعی برای یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را معرفی می کنیم.

 شروع برنامه نویسی به زبان جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت مانند زبان فرانسه در دنیای اینترنت می باشد، این زبان در همه جا مورد استفاده قرار می گیرد، همانطور که Anders Hejlsberg درباره این زبان گفته است: " زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت تنها بازی واقعی کراس پلتفرم در دنیای واقعی می باشد."

این زبان برنامه نویسی تنها در 10 روز توسط Brendan Eich در سال 1993 میلادی نوشته شده است، زبان برنامه نویسی برای تکمیل محاسبات تکامل یافته گسترش پیدا کرده است، شما می توانید کدهای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را هم در سمت سرور و هم در دسکتاپ کامپیوتر خود اجرا کنید. شما می توانید از جاوا اسکریپت استفاده کنید تا اپلیکیشن های سمت سرور را با استفاده از فریم ورک Node.js ایجاد کنید. شما می توانید از آن استفاده کنید تا اپلیکیشن های موبایل را با استفاده از lonic و اپلیکیشن های دسکتاپ را با استفاده از Electron ایجاد کنید. اگر شما می خواهید یک کار بزرگ را انجام دهید شما می توانید از آن برای برنامه نویسی اپلیکیشن های موبایل استفاده کنید.

آیا آماده برنامه نویسی با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هستید؟ در این جا 9 منبع که می توانید از آنها برای یادگیری جاوا اسکریپت استفاده کنید را آورده ایم.


گوگل کروم

یکی از بزرگترین پیشرفت های جاوا اسکریپت مربوط به ادغام آن با مرورگر گوگل کروم بود، در سال 2008 بعد از چند سال رکود در مرورگرهای وب گوگل یک مرورگر انقلابی را به نام کروم گسترش داد که نام آن از یک کامیک گرفته شده است و شما امروزه نیز می توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. مرورگر کروم سرعت جاوا اسکریپت را تا صد برابر افزایش داد و شامل یک موتور ماژولار v8 بود که قادر بود تا به صورت مستقل از مرورگر اجرا شود. موتور v8 در واقع پایه Node.js و استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در سمت سرور بود. مورد دیگری که گوگل کروم را با آن می شناسند مجموعه ای قدرتمند از ابزارهای توسعه وب می باشد که برای دسترسی به آنها می توانید دستورالعمل زیر را طی کنید:

برای مک:

مرورگر کروم را باز کنید و View>Developer>Tools Developer را انتخاب کنید.

برای ویندوز:

Ctrl+shift+l را فشار دهید، ابزارهای برنامه نویسی در یک پنجره در سمت راست صفحه وب شما باز می شوند بعد از آن می توانید با کلیک بر روی Console در بالای پنجره Tools Developer وارد کنسول شوید. این کار یک ابزار توسعه کروم را برای شما باز می کند که می توانید دستور زیر را در آن وارد کنید:

Alert (“ hello world”);

حال دکمه اینتر را در کیبورد خود فشار دهید، شما می توانید یک پاپ آپ را بر روی صفحه مشاهده کنید که عبارت hello world بر روی آن چاپ شده است. به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت RPL خود آمدید، شما می توانید از این امکان استفاده کنید تا کدهای جاوا اسکریپت را با نتایج سریع بر روی صفحه مرورگر خود تست کنید. این یک ابزار قدرتمند و بسیار مفید است که تبدیل به مهمترین و اساسی ترین ابزار شما برای توسعه و دیباگ کردن کدهای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت خواهد شد.


وب سایت Repl.it

درباره Repl وب سایت repl.it یک REPl آنلاین است که شامل درس هایی درباره زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می باشد، شما می توانید در مرورگر خود کد بزنید بدون آنکه نیاز داشته باشید هیچ گونه ابزاری را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید، همچنین به سرعت می توانید کدهای نوشته شده را تست کنید.


اکانت رسمی جاوا اسکریپت در توییتر

شما می توانید اکانت رسمی جاوا اسکریپت را در توییتر دنبال کنید، اگر شما همه چیز را در این حساب کاربری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت که به صورت تخصصی درباره اخبار و اتفاقات این زبان برنامه نویسی صحبت می کند متوجه نمی شوید نگران نباشید، تنها کافی است مدتی آن را دنبال کنید تا کم کم چشم انداز شما نسبت به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت عوض شود.


وبلاگ های Eric Elliott

این وبلاگ ها به صورت گسترده درباره جاوا اسکریپت در وب سایت Medium.com می باشند، این وب سایت از زمان های دور در زمینه توسعه نرم افزار فعالیت دارد و مطالعه آن باعث می شود تا شما چشم انداز مناسبی را نسبت به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بدست آورید.


کانال Fun Fun Function

Mattias Petter صاحب یک کانال در یوتیوب می باشد که درباره زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می باشد که نام آن Fun Fun Function  است، در این کانال می توانید مطالب سرگرمی و آموزشی بسیار زیادی را درباره این زبان برنامه نویسی پیدا کنید، برای آموزش کافی است از قسمت اول این مجموعه شروع کنید.


Visual Studio Code

این ابزار یک کد ادیتور کراس پلتفرم برای مایکروسافت می باشد که در جاوا اسکریپت نوشته شده است و از الکترون استفاده می کند تا یک اپلیکیشن دسکتاپ کراس پلتفرم را برای شما ایجاد کند، این ابزار اولین کلاس پشتیبانی برای جاوا اسکریپت و همینطور TypeScript مایکروسافت می باشد که انواع داده های استاتیک را به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت اضافه می کند.


CoderDojo/FreeCodeCamp/Meetup

برای افرادی که علاقه زیادی به برنامه نویسی به زبان جاوا اسکریپت دارند استفاده از Javascript IRL می تواند یک راه مناسب برای بدست آوردن شور و شوق و علم در این زبان باشد. در بسیاری از شهرها گروه های برنامه نویسی متعددی وجود دارند که از CoderDojo( که شما می توانید با استفاده از آن در حین آموزش دیدن به کودکان نیز آموزش دهید) تا FreeCodeCamp و حتی جاوا اسکریپت محلی Meetup استفاده می کنند.

گیت هاب

گیت هاب مانند فیسبوک در دنیای برنامه نویسی می باشد، مردم کدهای خود را به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و یا سایر زبان های برنامه نویسی در گیت هاب مانند به اشتراک گذاشتن عکس در فیسبوک به اشتراک می گذارند، زمانی که شما یاد گرفتید تا از فیسبوک استفاده کنید شما به یک منبع غمی برای یادگیری و پشتیبانی از کدهای خود دست پیدا خواهید کرد، مقالات گیت هاب به خوبی آن را برای شما توصیف کرده اند.
مجیک کرفت

مجیک کرفت روشی برای برنامه نویسی به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در ماین کرفت می باشد، این روش روشی با سرگرمی بسیار زیاد برای برای یادگیری این زبان برنامه نویسی می باشد، شما با استفاده از آن می توانید به سرعت نتایج مورد نیاز را دریافت کنید، این ابزار علی الخصوص برای کسانی که با ماین کرفت کار می کنند بسیار مناسب می باشد.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید