سه جایگزین مناسب برای API گوگل مپ

شنبه 11 خرداد 1398

API گوگل مپ یک ابزار مناسب برای استفاده از نقشه ها می باشد که بسیار سنگین است، در این مطلب قصد داریم برخی از جایگزین های API گوگل مپ را به شما معرفی کنیم.

 سه جایگزین مناسب برای API گوگل مپ

هر ساله در سومین چهارشنبه ماه نوامبر افراد حرفه ای در زمینه نقشه ها مانند APi گوگل مپ در تمام دنیا روز GIS را جشن می گیرند، این عبارت که خلاصه شده عبارت geographic information systems می باشد که به معنی سیستم های اطلاعات جغرافیایی می باشد، برخی این رشته را با نام علوم جغرافیایی نیز می شناسند، GIS در واقع همه چیز درباره استفاده از سیستم های کامپیوتری برای جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و نمایش داده های جغرافیایی و یا هر چیزی که مربوط به داده های جغرافیایی می باشد است. در دهه گذشته GIS به شدت تغییر پیدا کرده است، با ظهور داده کاوی و یادگیری ماشین برنامه های کاربردی بسیار زیادی برای موبایل طراحی شده است که داده های بسیار زیادی را در اختیار رشته های مختلف قرار می دهد که می تواند برای علاقه مندان به سیستم GIS بسیار جالب باشد، شاید برای شما جالب باشد که بدانید GIS در زمینه های سنتی مانند کشاورزی، منابع طبیعی و حتی برنامه ریزی شهری نیز کاربردهای بسیار زیادی دارد و به جرات می توان گفت امروزه در هر زمینه ای نفوذ کرده است.


چگونه وارد دنیای GIS شویم؟

قبل از بررسی مدلسازی پیشرفته، تجزیه و تحلیل مکانی و مدیریت داده ها منطقی ترین کار برای وارد شدن به این سیستم استفاده از ساده ترین داده های مکانی می باشد. اگر هر پیش زمینه ای از طراحی وب مانند جاوا اسکریپت، اچ تی ام ال و CSS دارید شما می توانید به راحتی وارد این سیستم شوید. بسیاری از افرادی که با گوگل مپ آشنایی دارند برای ورود به این سیستم بلافاصله به سراغ API گوگل مپ می روند، اما گوگل مپ در برخی از موارد گزینه مناسبی برای ورود به این سیستم نیست، در حقیقت گزینه های بسیار زیادی به عنوان جایگزین گوگل مپ می باشند که متن باز هستند و برای نیازهای خاص شما می توانند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشند و شما می توانید با استفاده از آنها اپلیکیشن های کاربردی بسیار زیادی را طراحی کنید. اگر می خواهید با این جایگزین های گوگل مپ آشنا شوید ما در این جا سه مورد از مهم ترین جایگزین های گوگل مپ را برای شما آورده ایم.


استفاده از ابزار Leaflet

این کتابخانه در سال های گذشته یکی از محبوب ترین گزینه ها برای ایجاد نقشه های جاوا اسکریپت بوده است، این کتابخانه یک کتابخانه نسبتا کوچک می باشد و یک گزینه فوق العاده برای تولید اپلیکیشن های موبایل و برنامه های کاربردی و یا سایر شرایطی که در آنها سایز کتابخانه و سرعت بارگیری آن مهم است می باشد، اگر قصد استفاده از این کتابخانه را دارید می توانید با استفاده از پلاگین مربوط به آن از آن استفاده کنید، علاوه بر این شما می توانید با استفاده از کتابخانه Leaflet کتابخانه بسیار محبوب heaftier را نیز به پروژه خود اضافه کنید. leaflet همچنین دارای یک داکیومنتیشن نیز می باشد که باعث می شود تا انتخاب خوبی برای افراد مبتدی باشد. امروزه افراد بسیار زیادی در دنیا از این کتابخانه به جای گوگل مپ استفاده می کنند چرا که برخی از ویژگی های آن نسبت به گوگل مپ بهتر است و باعث می شود تا سرعت شما بیشتر شود. این کتابخانه تحت مجوز BSD می باشد و کد آن نیز در گیت هاب موجود است که می توانید از آن استفاده کنید.


کتابخانه Modest Maps

اگر چه Leaflet یک کتابخانه کوچک به جای گوگل مپ می باشد که کاربردهای بسیار زیادی دارد ولی کتابخانه معروف Modest Map یک کتابخانه دیگر است که حتی از آن نیز کوچکتر است و می توانید از آن به جای گوگل مپ استفاده کنید، این کتابخانه در طراحی ماژولار بسیار کارآمد و مفید می باشد و مناسب برای افرادی هستید که علاقه مند هستند از مپ استفاده کنند و بتوانند کامپوننت را خودشان انتخاب کنند. این کتابخانه نیز یک کتابخانه متن باز و تحت مجوز BSD می باشد که شما می توانید کد آن را در گیت هاب مشاهده کنید.


کتابخانه PolyMaps

این کتابخانه یک کتابخانه جاوا اسکریپت می باشد که به جای گوگل مپ مورد استفاده قرار می گیرد و شما با استفاده از آن می توانید نقشه های تعاملی بسازید، این کتابخانه همچنین برای ساخت نقشه از روی داده های شطرنجی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. کتابخانه PolyMaps مبتنی بر SVG می باشد که باعث می شود تا بسیاری از استایل های CSS را نیز بتوانید در تولید نقشه ها استفاده کنید. تجربه شخصی من می گوید که این کتابخانه در مقایسه با بسیاری از کتابخانه های دیگر بسیار کاربردی تر می باشد. مانند سایر موارد بالا این کتابخانه نیز تحت مجوز BSD می باشد و کد آن را می توانید در گیت هاب مشاهده کنید.


سایر کتابخانه ها

به جز سه موردی که در بالا بیان کردیم گزینه های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که می توانید از آن ها به عنوان جایگزین گوگل مپ استفاده کنید، البته برای این که تمامی این گزینه ها را مورد بررسی قرار دهید تا بهترین آن ها را بیابید قطعا زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. برخی دیگر از جایگزین های گوگل مپ که من به آنها علاقه مند هستم عبارت اند از:

OpenLayers:

شما می توانید نسبت به این کتابخانه مانند سینک آشپزخانه در برنامه نویسی تحت وب فکر کنید، من معمولا زمانی که با GeoServer کار می کنم از این کتابخانه استفاده می کنم، این کتابخانه تمام اجزای یک نقشه را به زیبایی ادغام می کند.

Mapeal:

یک کتابخانه جی کوئری می باشد که برای ایجاد نقشه هایی با ویژگی های بصری بسیار مفید و کاربردی می باشد.

D3.js :

یک کتابخانه بصری جاوا اسکریپت می باشد که دارای ویژگی های بسیار زیادی است که می توانید با استفاده از آن نقشه های ساده ای را ایجاد کنید، اگر علاقه مند به تجسم داده ها می باشید این کتابخانه می تواند بهترین جایگزین برای گوگل مپ باشد.

Cesium:

یک کتابخانه با ویژگی های خاص برای WebGl می باشد که برای بصری سازی داده ها کاربرد دارد. وب سایت OpenGeo لیست کاملی از ابزارهای نقشه برداری وب را برای شما فراهم کرده است که برای نیازهای مختلف می توانید از آنها استفاده کنید. نکته جالبی که این کتابخانه ها دارند این است که نقشه های ساده ای را در اختیار شما قرار می دهند که شما می توانید لایه های مختلفی را برای آنها در نظر بگیرید.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید