آشنایی با سه ابزار برای ارائه و سخنرانی

سه شنبه 4 تیر 1398

آشنایی با ابزارهای ارائه و سخنرانی می تواند کمک زیادی به شما در سخنرانی کند، در این مطلب قصد داریم با ابزارهای ارائه و سخنرانی آشنا شویم.

 آشنایی با سه ابزار برای ارائه و سخنرانی

در سال های اخیر شاهد گسترش استفاده از فریم ورک های ارائه و سخنرانی جاوا اسکریپت بوده ایم، این ابزارهای ارائه و سخنرانی از HTML5، CSS3 و جاوا اسکریپت به وجود آمده اند تا با استفاده از آنها بتوان اسلاید های بی نظیری را در مرورگر ایجاد کرد، به همین علت است که این ابزارهای ارائه و سخنرانی امروزه تبدیل به یکی از مهمترین عناصر در ارائه های مختلف شده اند. روزهایی که ساعت ها مجبور بودید از پاورپوینت استفاده کنید به پایان رسیده است چرا که در حال حاضر ابزارهای ارائه و سخنرانی متعددی در دنیا وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. فریم ورک های زیادی وجود دارند که می توانید از آنها به عنوان ابزارهای ارائه و سخنرانی استفاده کنید که می توانید از میان آنها بهترین را انتخاب کنید، هر یک از این ابزارهای ارائه و سخنرانی دارای مزایا و معایبی می باشند.
نکاتی درباره ابزار reveal.js

در سال اخیر مدیر انجمن Opensource.com شخصی به نام Luis Ibáñez یکی از ابزارهای ارائه و سخنرانی به نام reveal.js را پوشش داد. این فریم ورک که یکی از بهترین ابزارهای ارائه و سخنرانی به شمار می آید یک فریم ورک بی نظیر است که با استفاده از آن می توانید ارائه های بی نظیری را با روش های سنتی انجام دهید.

 آشنایی با سه ابزار برای ارائه و سخنرانی


آشنایی با ابزار impress.js

impress.js یکی دیگر از ابزارهای ارائه و سخنرانی می باشد که با استفاده از آن می توانید عملیات های چرخش، زوم و مقیاس های مختلف را به راحتی انجام دهید، با این وجود impress.js یکی از پیچیده ترین ابزارهای ارائه و سخنرانی می باشد. من امروز قصد دارم شما را کمی بیشتر با Bespoke.js نیز آشنا کنم که پیچیدگی های کمتری را دارا می باشد.


آشنایی با Bespoke.js

Bespoke.js یک ابزار خوب برای ارائه و سخنرانی می باشد که توسط Mark Dalgleish's نوشته شده است، این ابزار یک فریم ورک بسیار سبک می باشد که تحت مجوز MIT به انتشار رسیده است و می توان آن را با استفاده از پلاگین های مختلف گسترش داد. این فریم ورک سبک تنها دارای حجمی یک کیلوبایتی می باشد که هسته آن امکانات کافی برای ساخت یک ارائه خوب را به شما میدهد، علاوه بر این فریم ورک Bespoke.js دارای افزونه هایی نیز می باشد که ویژگی های بیشتری را با آن اضافه می کنند. شما برای استفاده از این کتابخانه حداقل نیاز به یک افزونه دارید چرا که مرور فایل ارائه با استفاده از صفحه کلید نیاز به افزونه ای خاص دارد. با وجود ویژگی های بیشمار این فریم ورک مانند دریافت ورودی از طریق کیبورد هنوز هم در میان سایر ابزارهای ارائه و سخنرانی این فریم ورک بسیار سبک می باشد.

افزونه های متعدد این فریم ورک امکانات و ویژگی های متعددی را در اختیار شما قرار می دهند، علاوه بر افزونه ای که در بالا برای دریافت ورودی از طریق کیبورد معرفی کردیم این فریم ورک ویژگی های دیگری مانند دریافت ورودی به صورت لمسی، مقیاس پذیری واکنش گرا، سینتکس هایلایتینگ و ویژگی های پیشرفته دیگری را نیز دارا می باشد که به همین علت آن را در میان بهترین ابزارهای ارائه و سخنرانی قرار می دهند. Cube و  Voltaireهر دو تم هایی هستند که دارای زیبایی های ظاهری فوق العاده ای می باشند و شما می توانید از هر دو آنها برای فایل ارائه خود استفاده کنید.

 آشنایی با سه ابزار برای ارائه و سخنرانی


نحوه استفاده از فریم ورک Bespoke.js

این فریم ورک با این که جزو بهترین ابزارهای ارائه و سخنرانی می باشد ولی نصب آن و تمامی پکیج های مربوط به آن بسیار راحت می باشد و می توان آن را با استفاده از npm زبان Node.js نصب کرد.

برای نصب این فریم ورک و یا پلاگین های مربوط به آن با استفاده از npm:

npm install bespoke or npm install bespoke-[plugin]

برای نصب این فریم ورک و یا پلاگین های مربوط به آن با استفاده از bower:

bower install bespoke.js or bower install bespoke-[plugin]

علاوه بر این دریافت این فریم ورک به همراه تمامی افزونه های مربوط به آن از طریق گیت هاب نیز امکان پذیر می باشد، با این حال روش های راحت تری نیز برای شروع کار با این فریم ورک وجود دارد.


آشنایی با ابزار Bespoke Generator

سریع ترین روش برای شروع درست کردن یک ارائه خوب با استفاده از Bespoke.Js این است که از یکی از بهترین ابزارهای ارائه و سخنرانی به نام Bespoke.js Generator استفاده کنید. این ابزار به شما این اجازه را می دهد که عنوان خود را تنظیم کنید و مجموعه ای پلاگین ها را برای راحتی کار شما فراهم می کند. بعد از انجام این کارها این ابزار به صورت خودکار کتابخانه های جاوا اسکریپت مورد نیاز شما را برای شما دانلود می کند، بعد از آن که فعالیت این ابزار تمام شد شما می توانید شروع به ویرایش آن کنید.

برای نصب این ابزار:

1-      اگر شما npm را نصب نکرده اید ابتدا آن را از طریق وب سایت Node.js دانلود کرده و نصب کنید و یا این که برای نصب آن از طریق پکیج منیجر خود استفاده کنید.

2-      زمانی که npm نصب شد آن را از طریق کد npm install -g generator-bespoke اجرا کنید.

حال برای ساخت یک ارائه خوب با استفاده از این ابزار یک دایرکتور خالی ایجاد کنید و حال آن را به این دایرکتور با استفاده از کد زیر تغییر دهید:

mkdir presentation-directory

cd presentation-directory

حال Bespoke Generator را استارت کنید و با اجرای کد زیر ارائه خود را آماده کنید:

yo bespoke

 آشنایی با سه ابزار برای ارائه و سخنرانی


نکاتی درباره ابزار Bespoke generator

تمام فایل هایی که شما نیاز به ویرایش آنها دارید در زیر پوشه src قرار گرفته اند، ساختار اصلی و محتوای ارائه Bespoke.js با ویرایش Jade markup در فایل index.jade ایجاد می شوند. استایل ها با استفاده از ویرایش فایل styles/main.styl ساخته می شوند که این کار باعث می شود تا شما بتوانید راحت تر از استایل های Css استفاده کنید. سرانجام فایل scripts/main.js نیز فایلی است که شما با ویرایش آن می توانید بخش جاوا اسکریپت ارائه خود را ایجاد کنید، تمامی این موارد باعث شده اند که این ابزار یکی از بهترین ابزارهای ارائه و سخنرانی باشد.

برای ساخت ارائه و یا برای ساخت یک سرور محلی با استفاده از LiveReload شما باید از gulp.js استفاده کنید. کدهای زیر به شما این اجازه را می دهند که یک کپی استاتیک از ارائه خود را دریافت کنید، یک سرور محلی را استارت کنید و یا پروژه خود را در گیت هاب قرار دهید.

برای ساخت یک سایت استاتیک که فایل ها در زیر پوشه dist قرار دارند: gulp

برای قرار دادن پوشه ها در گیت هاب: gulp deploy

برای شروع یک سرور محلی: gulp serve

برای کاربرانی که کارهای پیشرفته تری مانند ساخت استایل و یا تم را انجام می دهند  Bespoke.js Plugin Generator و Bespoke.js Theme Generator نیز در دسترس می باشند.

 آشنایی با سه ابزار برای ارائه و سخنرانی


Strut یکی از بهترین ابزارهای ارائه و سخنرانی

Strut یکی از ابزارهای ارائه و سخنرانی تحت وب می باشد که رفتاری شبیه به ابزارهای قدیمی برای ساخت فایل های ارائه دارد. البته توجه داشته باشید که این ابزار دارای ویژگی های کاملی نیست که بتوان آن را به عنوان یک ابزار مستقل شناخت اما با این حال ویژگی های زیادی را دارا  می باشد که با استفاده از آنها می توانید یک صفحه زیبا را بیافرینید، در سمت چپ این ابزار می توانید اسلایدهای خود را مشاهده و مرتب سازی کنید، نوار بالای این برنامه به شما ابزارهای زیادی را برای ساخت اسلاید ارائه می دهد، شما می توانید با استفاده از این ابزارها شکل و تصاویر مد نظر خود را به اسلایدها اضافه کنید، علاوه بر این می توانید ویدیوها و وب سایت ها را نیز در اسلاید خود قرار دهید، یکی از بهترین ویژگی های این ابزار این است که شما می توانید به سرعت رنگ پس زمینه را تغییر دهید. این ابزار قابلیت اضافه کردن کلاس های CSS را نیز دارا می باشد و به شما اجازه می دهد تا اشیا CSS را به اسلاید خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که این ابزار با استفاده از impress.js و Bespoke.js فعالیت خود را انجام می دهد.

 آشنایی با سه ابزار برای ارائه و سخنرانی


نکاتی درباره Strut

تنها تفاوت میان استفاده از impress.js برای ساخت یک فایل ارائه و استفاده از Bespoke.js برای انجام این کار این است که اگر شما به حالت overview فایل خود در Strut بروید چه اتفاقی می افتد؟ در impress.js به شما اجازه داده می شود که اسلاید خود را در یک صفحه قرار دهید و بتوانید آن را بچرخانید، در حالی که در Bespoke.js در حالت overview به شما این اجازه داده می شود که از چندین حرکت ممکن یکی را انتخاب کنید. در این ابزار 8 انتقال مختلف وجود دارد که از جمله آنها می توان به محو شدن در حین حرکت اسلایدها و روتیت کردن آپشن ها اشاره کرد. تمامی این انتقال ها بسیار زیبا و بی نظیر هستند، با استفاده کردن از هر یک از آنها می توانید احساس بیشتری را به ارائه های خود بیاورید بدون آن که نیاز داشته باشید زرق و برق زیادی را به اسلایدهای خود بیفزایید.

به صورت کلی استفاده از هر یک از این ابزارهای نام برده شده مزایای زیادی را برای شما دارد که به شما توصیه می کنیم تمامی آنها را امتحان کنید.

 آشنایی با سه ابزار برای ارائه و سخنرانی

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید