کدام زبان برنامه نویسی برای شما بهتر است؟

سه شنبه 8 مرداد 1398

کدام زبان برنامه نویسی برای شما مفید است؟ در این مطلب قصد داریم نکات مهم برای پیدا کردن بهترین زبان برنامه نویسی برای کاربرد های مختلف را بیان کنیم.

 کدام زبان برنامه نویسی برای شما بهتر است؟

برنامه نویسی امروزه فعالیتی است که بسیاری از افراد به شدت آن را انجام می دهند، دانشجویان و دانش آموزان در تمامی سنین در حال کار بر روی آن هستند، امروزه بسیاری از افراد شما را تشویق می کنند که شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید، شاید برای شما جالب باشد که بدانید رئیس جمهور آمریکا اوباما نیز در یک سخنرانی گفت که همه باید برنامه نویسی را بیاموزند. منابع بسیار زیادی وجود دارند که می توانید با کمک آنها اقدام به یادگیری کد زدن و برنامه نویسی کنید، از کلاس های آنلاینی که در این زمینه برگزار می شود تا برنامه های چند هزار دلاری که به صورت کامل کد زدن و توسعه نرم افزار را به شما آموزش می دهند. شما می توانید با استفاده از این منابع در زمان کوتاهی تبدیل به یک مهندس نرم افزار نخبه شوید. در این مطلب قصد داریم نکات مفیدی را درباره زبان های برنامه نویسی در اختیار شما قرار دهیم.


آیا تمامی افراد نیاز دارند که برنامه نویسی را بیاموزند؟

پاسخ این سوال خیر است، حداقل برای افرادی که در صنایعی هستند که به تکنولوژی ربطی ندارد نیازی به یادگیری کد زدن نیست.

Gregg Pollack بنیان گذار مدرسه آموزش مفاهیم کد زدن Code School می گوید که هر کسی که بخواهد با یک توسعه دهنده نرم افزار در ارتباط باشد باید کد زدن را بیاموزد.

" اگر شما اندکی با  کد زدن آشنایی داشته باشید شما برنامه نویسان را به خاطر کاری که انجام می دهند بسیار بیشتر تحسین و قدردانی می کنید. شما باید اندکی زمان صرف کنید تا متوجه شوید که چگونه جامعه امروزی ما تحت تاثیر برنامه نویسان قرار گرفته است."

اگر هدف شما این است که تنها مفاهیم برنامه نویسی را بیاموزید شما می توانید با برخی از زبان های برنامه نویسی کار کنید و متوجه شوید که کدام یک از آنها برای شما بهتر است. اما اگر شما هدف بزرگتری را در ذهن خود دارید( به عنوان مثال ساخت یک اپلیکیشن ios و یا طراحی یک صفحه وب سایت) شما نیاز دارید که ابزار مناسبی را برای شغل خود انتخاب کنید.

 برنامه نویسی


من فقط می خواهم کد زدن را شروع کنم

اگر شما هیچ تجربه از استفاده از زبان های برنامه نویسی و یا توسعه وب سایت ندارید، شما می توانید کار خود را با یادگیری HTML و CSS پایه ای شروع کنید.

HTML یک زبان برنامه نویسی نیست، بلکه در واقع یک زبان mark-up است که برای فرمت دادن به مطالب و محتواها استفاده می شود. با استفاده از HTML شما می توانید کلمات، تصاویر، لینک ها و ویدئوهای خود را در فرمتی که برای مرورگرهای وب قابل فهم است نمایش دهید. Cascading Style Sheets یا به اختصار CSS به شما کمک می کند تا فونت، سایز، ستون ها و سایر جنبه های طراحی یک سایت را تغییر دهید.

 برنامه نویسی


نکاتی مهم برای شروع کار با HTML و سایر موارد مورد نیاز

شما ممکن است تجربه ای در استفاده از HTML داشته باشید در حالی که حتی آن را متوجه نمی شوید، تمامی افرادی که از ادیتورهای WYSIWYG استفاده می کنند که به عنوان مثال می توان به Adobe Dreamweaver اشاره کرد ممکن است متوجه شده باشند که شما می توانید استایل ویرایش خود را با تغییر حالت از “visual” به “HTML.” تغییر دهید.

حتی دانش بسیار کمی از HTML می تواند برای افراد مختلف جامعه مفید باشد، چه برای افرادی که قصد دارند به صورت حرفه ای برنامه نویسی کنند و چه برای افرادی که این قصد را ندارند. درک صحیح از این موضوع که چگونه وب سایت های واکنش گرا کار می کنند و یاد گرفتن این که چگونه مشکل وبلاگ شخصی خود را حل کنید در بسیاری از موارد به شما کمک زیادی می کند.

 برنامه نویسی


من قصد ساخت اپلیکیشن های تحت وب عالی را دارم

جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای وب سایت می باشد که دارای فریم ورک های قدرتمندی است که در این مسیر شما را کمک می کنند، از جمله این فریم ورک ها می توان به انگولار، Ember و Backbone اشاره کرد که به شما کمک می کنند تا اپلیکیشن خود را به صورت طراحی کنید که در مرورگرهای مختلف زیبا به نظر برسند. جاوا اسکریپت بیست سال است که فعالیت خود را به عنوان یک زبان برنامه نویسی آغاز کرده است و در ابتدا کمتر مورد توجه بود، در واقع این زبان در مسیر تبدیل شدن به زبان غالب برنامه نویسی در شرکت های بزرگ بود.

شما می توانید کدهای جاوا اسکریپت را در هر مرورگری اجرا کنید، از این زبان هم برای کد زدن در فرانت اند و هم در بک اند استفاده می شود. منابع بسیار زیادی برای یادگیری جاوا اسکریپت برای دانشجویان وجود دارد. یکی از دوستان حرفه ای من به من گفت که امروزه جاوا اسکریپت در میان دوره های برنامه نویسی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

دوست من به من گفت که: " اگر شما هر کاری را در وب انجام می دهید، صرف نظر از آن چه که قصد انجام آن را دارید باید جاوا اسکریپت را به خوبی بیاموزید."

 برنامه نویسی


من به نمونه سازی سریع احتیاج دارم

اگر شما یک طراح صفحات گرافیکی هستید و قصد دارید که برنامه نویسی بک اند وب سایت را بیاموزید تا طرح های خود را تست کنید، Ruby یا پایتون می توانند بهترین گزینه ها برای شما باشند. هر دو این زبان های برنامه نویسی شی گرا و داینامیک هستند و یادگیری آنها بسیار راحت است. نکته دیگری که درباره این دو زبان وجود دارد این است که هر دو آنها امروزه جزو محبوب ترین زبان ها می باشند.

روبی دارای یک اکوسیستم بسیار بزرگ و یک جامعه کاربران فعال و پشتیبان می باشد، این زبان در سال 1995 ساخته شده است، بعد از آن که فریم ورک نرم افزاری Rails در سال 2003 منتشر شد این زبان نیز محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد و امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از وب سایت ها و اپلیکیشن های تحت وب با تعداد دستورات بسیار کمی توسط این زبان برنامه نویسی ساخته می شوند. پایتون شباهت بسیار زیادی به روبی دارد، این زبان جامعه علمی بزرگتری دارد، اگر شما قصد دارید که در زمینه های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی فعالیت کنید پایتون زبانی است که حتما باید آن را بیاموزید.

 برنامه نویسی


من قصد ساخت یک اپلیکیشن اندروید را دارم

اندروید یک سیستم عامل متن باز است که بیشتر برنامه هایی که برای آن نوشته می شود توسط زبان جاوا نوشته می شوند. شما می توانید اپلیکیشن های اندرویدی را در ویندوز و یا سیستم عامل مک بسازید و همینطور دستگاه های ارزان قیمتی را برای آزمایش برنامه های نوشته شده خودتان تهیه کنید. از آن جایی که امروزه فروش گوشی های هوشمند با سیستم عامل اندروید بسیار بیشتر است به همین علت بیشتر برنامه نویسان به جای این که IOS را انتخاب کنند ساخت اپلیکیشن برای این سیستم عامل را انتخاب می کنند.

منابع بسیار زیادی وجود دارد که زبان برنامه نویسی جاوا را به زبانی بسیار ساده به شما آموزش می دهند، زمانی که شما این زبان را به خوبی یاد بگیرید و بتوانید از آن استفاده کنید وب سایت رسمی توسعه دهندگان اندروید می تواند منبعی مناسب برای تجزیه و تحلیل و یادگیری ساخت اپلیکیشن برای اندروید باشد، شما می توانید اولین پروژه خود را در این وب سایت بسازید.

 برنامه نویسی


من قصد ساخت اپلیکیشن های IOS دارم

در سیستم عامل مک شما می توانید اپلیکیشن های IOS را طراحی کنید که بر روی آیفون، آیپد و همینطور ipod اجرا شوند،  Objective-C یک زبان انتزاعی از c می باشد که توسط شرکت اپل طراحی شده است که به صورت کامل برای ساخت اپلیکیشن های IOS شخصی سازی شده است، البته استفاده از زبان سوئیفت امروزه بیشتر کاربرد دارد چرا که این زبان جدیدتر است و قابلیت های خاصی دارد.

از آنجایی که فرگمنتیشن در زبان برنامه نویسی IOS نسبت به اندروید بسیار کمتر است، ایجاد برنامه های آن راحت تر است و به اشتراک گذاشتن آن ها نیز نسبت به قرار دادن برنامه های اندرویدی در گوگل پلی راحت تر است. علاوه بر آشنایی کامل با زبان Objective-C نیازمندی های دیگری نیز برای ساخت اپلیکیشن های ios وجود دارد، شما باید یک لپتاپ با سیستم عامل مک را تهیه کنید و همینطور کیت توسعه اپلیکیشن های Ios را نیز بر روی آن نصب کنید.

 برنامه نویسی


فرزند من قصد یادگیری برنامه نویسی را دارد

تقریبا می توان گفت تمامی دانش آموزان در ایالات متحده آمریکا برنامه نویسی را تا حدودی آموخته اند، فشار برای آموزش کد زدن به بچه ها در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است که هدف از این فشار افزایش محبوبیت کد زدن و برنامه نویسی در میان کودکان و نوجوانان بود. امروزه در بسیاری از کلاس های درس به این دانش آموزان مفاهیم اولیه کد زدن آموزش داده می شود.

شاید برای شما جالب باشد که این دانش آموزان در واقع مهارت های کد زدن خود را از طریق تجربه ساخت برنامه هایی مانند زامبی ها  انگری بردز بدست می آورند و به این ترتیب مفاهیم اولیه را در کد زدن می آموزند. Code.org یکی از بهترین منابع برای آن ها می باشد ولی شما می توانید از منابع دیگری نیز برای آنها استفاده کنید. اگر کودک و یا دانش آموز جوان شما قصد یادگیری برنامه نویسی را دارد و یا قصد دارد که مفاهیم پایه ای را بهتر بیاموزد و مهارت های خود را ارتقا دهد شما می توانید او را در یک کلاس آموزشی ثبت نام کنید تا از کمک های استاد خود نهایت استفاده را ببرد. امروزه کلاس های بسیار زیادی وجود دارند که براساس داستان ها و بازی های مختلف اقدام به آموزش کد زدن به کودکان و نوجوانان می کنند، برای دانش آموزانی که مبتدی هستند این کلاس ها می توانند بسیار مفید واقع شوند.

 برنامه نویسی


پیدا کردن مناسب ترین زبان برای شما

لزومی ندارد که شما یک پروژه خاص در دست داشته باشید تا بتوانید مفاهیم برنامه نویسی را به خوبی بیاموزید، اما در صورتی که کد زدن را همراه با پیش بردن یک پروژه یاد بگیرید بدون شک می تواند کمک زیادی به شما در یادگیری کد زدن و افزایش مهارت های کد زنی شما کند. در واقع با این روش شما می آموزید که چگونه چیزهایی که یاد میگیرید را در واقعیت به کار ببرید.

 برنامه نویسی

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید