6 نکته ای که هر توسعه دهنده وب موفقی باید بداند

دوشنبه 14 مرداد 1398

یک توسعه دهنده وب باید نکات بسیار مهمی را در این زمینه بداند، ما در این مطلب نکاتی که هر توسعه دهنده وب باید آنها را بداند را بیان خواهیم کرد.

 6 نکته ای که هر توسعه دهنده وب موفقی باید بداند

تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب یک چالش است که هر روز باید با آن درگیر باشید، این نکته بسیار مهم است که بدانید چه چیزی باعث موفقیت یک توسعه دهنده وب می شود. در این مطلب قصد داریم 6 چیزی که یک توسعه دهنده وب سایت باید بداند را برای شما بیاوریم.


نکته اول: داشتن نگرش و باور درست به عنوان یک توسعه دهنده وب

اولین مانع برای جلوگیری از رسیدن به موفقیت خودتان هستید، اجازه دهید این موضوع را به درستی توضیح دهم:

چرا بعضی از افراد با این که در شرایط نامناسبی قرار دارند ولی در نهایت به خوبی تحصیل می کنند و به موفقیت هایی دست پیدا می کنند که هیچکس از آن ها این انتظار را ندارد و اصلا قابل درک نیست؟

شما نمی خواهیم که تبدیل به یک توسعه دهنده وب شوید.

شما می خواهید که تبدیل به یک توسعه دهنده سایت موفق شوید. زمانی که شما نگرش خود را بر این مبنا تنظیم کردید که یک توسعه دهنده وب موفق شوید بعد از آن شما باید به این موضوع باور پیدا کنید.

ممکن است شما فکر کنید که آنقدر اطلاعات ندارید که بخواهید خود را یک توسعه دهنده وب بنامید یا حتی ممکن است شما به این موضوع فکر کنید که چطور من خود را توسعه دهنده وب بنامم در حالی که هنوز آن را شروع نکرده ام؟

این سوالات سوالات درستی هستند و منظور من در این جا این نیست که شما خودتان را گول بزنید که تبدیل به یک توسعه دهنده وب شده اید و یا منظور من این نیست که کاری را فراتر از آن چه که در حال حاضر در سطح شما است انجام دهید.

 توسعه دهنده وب


به عنوان یک توسعه دهنده وب به خودتان تلقین کنید

در واقع منظور من از صحبت های بخش قبلی این است که شما به مغز خود تلقین کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و اعتقاد پیدا کنید که شما یک توسعه دهنده وب هستید نه این که تنها به این موضوع فکر کنید. سعی کنید آن را امتحان کنید و به خود اطمینان دهید که می توانید به خوبی آن را انجام دهید.

اگر کسی از شما سوال پرسید که شما در حال حاضر چه کاری انجام می دهید؟ بدون شک و تردید به او پاسخ دهید که من یک توسعه دهنده وب هستم که به صورت فریلنسری فعالیت می کنم. شاید شما گمان کنید که این کار تاثیری ندارد اما خیلی زود از شوق و ذوقی که سایر افراد نسبت به توسعه دهنده بودن شما دارند به وجد خواهید آمد و سعی می کنید که واقعا به آن دست پیدا کنید.

در واقع داشتن این ذهنیت که شما یک توسعه دهنده وب و یا یک فریلنسر هستید مهم ترین عامل در موفقیت شما می باشد.

 توسعه دهنده وب


نکته دوم: برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب برنامه و نظم داشته باشید

داشتن شک و تردید و شکست کاملا اجتناب ناپذیر است، سوال مهم این است که شما چگونه می توانید با آنها رو به رو شوید؟ شما باید در این مسیر مصمم باشید و انگیزه کافی را داشته باشید تا بتوانید تبدیل به یک توسعه دهنده موفق وب شوید. توسعه دهندگان وب زیادی وجود دارند که بسیاری از آنها نظم و انضباط  کافی را ندارند و به همین دلیل موفق نخواهند شد.

بیشتر آن ها نظم کافی را در طول مسیر تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب نخواهند داشت، این موضوع شاید در ابتدا برای شما واضح نباشد اما مطمئن باشید درست است. تمامی ما خود را با چیزهای مختلفی درگیر کرده ایم و حتی ممکن است شما در طول یادگیری توسعه دهندگی وب دارای یک شغل تمام وقت نیز باشید.( خود من به این شکل تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب را شروع کردم)

بخش سخت کار شروع کردن نیست بلکه بخش سخت کار این است که شما کارتان را ادامه دهید، شما نیازمند این هستید که در طول یادگیری نظم داشته باشید.

 توسعه دهنده وب


زمان بندی درستی برای انجام کارهای خود داشته باشید

من کار خود را از ساعت 8 صبح تا 6 عصر انجام می دادم و بعد از آن به منزل می آمدم و همراه با همسر خود غذا می خوردم و کمی استراحت می کردم و بعد از آن از ساعت 8 شب تا 1 و یا 2 شب شروع به یادگیری توسعه وب می کردم و این کار را تا چند ماه تکرار می کردم. این موضوع برای من بسیار چالش برانگیز بود، من در این مسیر نیازمند تمرکز بالایی بودم که این کار از طریق یک نظم و انضباط درست امکان پذیر شد.

ممکن است شما دارای فرزند باشید و یا کار دیگری نیز داشته باشید اما این موضوع نباید باعث بهانه آوردن شما شود. اگر این موضوع برای شما مهم است شما می توانید برنامه ای را برای خود طراحی کنید که شروع به یادگیری توسعه وب کنید و خود را وادار کنید که به این برنامه عمل کنید.

 توسعه دهنده وب


استقامت و تداوم در کار برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب موفق

شما ممکن است به این موضوع فکر کنید که چرا باید استقامت داشته باشید؟ این بسیار مهم است که شما در حین تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب و یادگیری آن خشن و ثابت قدم باشید.

منظور من از این جملات این است که اگر شما کدی را اشتباه نوشتید و یا اگر مطابق با برنامه ریزی خود نتوانستید که آن را منتشر کنید که اغلب نیز این موضوع برای توسعه دهندگان وب اتفاق می افتد به هیچ وجه پا پس نکشید و سعی نکنید که کار را به صورت ناقص انجام دهید، سعی کنید راه حل را بیابید و در این مسیر به هیچ وجه خجالتی نباشید.

اگرچه ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا این موضوع را متوجه شوید، اما باید بدانید که آن چه که شما بر اثر یک اشتباه یاد خواهید گرفت بسیار مهم است و این دانش همواره به خاطر شما خواهند ماند و در نتیجه در پروژه های بعدی می توانید موفق تر عمل کنید.

 توسعه دهنده وب


اولویت بندی داشته باشید( بخش اول)

اگر قصد دارید که کار بزرگی را انجام دهید بدون آن که برخی از کارهای خود را قربانی کنید این کار امکان پذیر نخواهد بود، این چالشی است که بسیاری از افراد با آن رو به رو می شوند. اگر شما قصد دارید که یک برنامه نویس بزرگ شوید و شکایت می کنید که زمان کافی ندارید فقط کافی است که به روزها، هفته ها و ماه های گذشته خود فکر کنید و ببینید که کدام یک از فعالیت های خود را می توانید کنار بگذارید تا وقت بیشتری را آزاد کنید تا بتوانید بیشتر بیاموزید، مهارت های خود را توسعه دهید و به یک توسعه دهنده وب موفق تبدیل شوید.

یکی از بزرگترین حواس پرتی های زندگی من تلویزیون نگاه کردن است که باعث می شود تا زمان زیادی را از دست دهم، در ابتدا کار سختی بود که آن را ترک کنم اما در حال حاضر حتی اگر یک تلویزیون با صدها فیلم و سریال رایگان را نیز در اختیار من بگذارند باز هم علاقه ای به انجام این کار نخواهم داشت.

 توسعه دهنده وب


اولویت بندی داشته باشید( بخش دوم)

من تنها شخصی نیستم که این کار را انجام می دهم، Seth Godin که یکی از بزرگترین بازاریابان و رهبران فکری عصر حاضر است یکی از افرادی است که ادعا دارد تلویزیون نگاه کردن بیهوده ترین کار ممکن است.

چه شما یک دانش آموز یا دانشجو باشید، چه یک کارمند تمام وقت باشید چه به عنوان یک همسر، پدر و یا مادر نقش داشته باشید بدانید بدانید که چگونه کارهای خود را اولویت بندی کنید.

هر روزه 140000 صفحه وب به دنیای اینترنت اضافه می شود تصور کنید، تقریبا دو وب سایت در هر ثانیه، بنابراین اگر شما نیز علاقه مند به ساخت یک وب سایت برای کسب و کار خود هستید بهتر است کار خود را شروع کنید.

در طول انجام این کارها برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب موفق خانواده خود را فراموش نکنید، سعی کنید دیگر تلویزیون نگاه نکنید، حواس پرتی های خود را از خود دور کنید و یاد بگیرید که کدام کار را در چه زمانی انجام دهید. بنابراین هدف این است که درباره کار خود جدی باشید و سعی کنید که به هدف خود دست پیدا کنید.

 توسعه دهنده وب


مهارت ها

شما بدون آن که با حسابداری آشنایی داشته باشید و مهارت های مورد نیاز آن را بیاموزید نمی توانید تبدیل به یک حسابدار شوید، این اصل برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب نیز برقرار است. برای این که به یک توسعه دهنده وب تبدیل شوید باید بدانید که در توسعه وب چه کارهایی انجام می شود، توسعه وب چگونه کار می کند و زبان های برنامه نویسی چه اهمیتی در آن دارند و شما باید چه چیزهایی را بیاموزید. شما باید یاد بگیرید که چگونه مهارت های ارتباطی خود را ارتقا  دهید، بتوانید مسئله حل کنید، نوآوری داشته باشید و .... .

مهم ترین نکته این است که شما بدانید که چگونه به شیوه موثری یاد بگیرید که این موضوع نیازمند مطالعه زیاد است.

 توسعه دهنده وب


تعیین اهداف

شما نیاز دارید که اهداف خود را تعیین کنید.

چرا شما قصد دارید یک توسعه دهنده وب و یا یک فریلنسر شوید؟

آیا شما می خواهیم که تبدیل به یک توسعه دهنده وب شوید و با استفاده از آن به دنبال کار بگردید و در جایی استخدام شوید؟

آیا شما قصد دارید یک توسعه دهنده وب فریلنسر شوید و برای خودتان کار کنید؟

زمانی که شما یک وب سایت را درست می کنید زمان تحویل آن چه زمانی است؟

زمانی که شما اهداف خود را تعیین کنید می توانید آن ها را مدیریت کنید و بر روی کار خود تمرکز کنید تا بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید. سعی کنید مثل بیشتر مردم نباشید که اهدافی را برای خود تعیین کنید و بعد از مدتی این اهداف اهمیت خود را برای شما از دست بدهند.

 توسعه دهنده وب


چگونه اهداف خود را در 5 مرحله تنظیم کنیم؟

قانون کلی برای این کار S.M.A.R.T است که از عبارت های Specific، measurable، Attainable، Realistic  و Time – Bound گرفته شده است که هر یک از آن ها را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

Specific: هدف خاص این است که شما تبدیل به یک توسعه دهنده وب فریلنسر شوید.

Time – bound: زمان شما برای انجام این کار 12 ماه است.

Measurable: من هر ماه میزان پیشرفت خود را می سنجم و براساس آن اهداف کوچکی را برای خود قرار می دهم که در نهایت به هدف اصلی خود دست پیدا کنم.

Attainable: این اهداف قابل دسترسی باشد، شاید چالش برانگیز باشد ولی حتما باید قابل دسترسی نیز باشد.

Realistic: باید واقع بین باشید.

زمانی که شما بتوانید هدف اصلی خود را تنظیم کنید، دوازده ماه طول می کشد تا شما به اهداف میانی خود دست پیدا کنید، در این مورد خاص شما می توانید اهداف خود را به شکل زیر تنظیم کنید:

 توسعه دهنده وب


تنظیم اهداف کوچک در طول دوازده ماه

در سه ماه اول باید سعی کنید که تبدیل به یک توسعه دهنده وب فرانت اند شوید و این موضوع را به خوبی فرا بگیرید.

در 6 ماه اول شما باید سعی کنید که برنامه نویسی بک اند را نیز به خوبی بیاموزید.

در 9 ماه اول باید سعی کنید که شروع به طراحی وب سایت خود کنید، برند خود را ایجاد کنید، کسب و کار خود را گسترش دهید و در نهایت نیز مهارت های توسعه وب سایت خود را نیز بهبود ببخشید.

در آخر دوازده ماه شما باید یک مجموعه ای از 5 وب سایت را در اختیار داشته باشید، یک توسعه دهنده وب فول استک باشید و همینطور پایه و اساس تبدیل شدن به یک فریلنسر و جذب مشتری ها را بدانید.

 توسعه دهنده وب


اهداف کوچکتر

زمانی که شما موفق شدید که اهداف میانی خود را به خوبی تنظیم کنید باید آن ها را به بخش های جزئی تری تقسیم بندی کنید:
توسعه وب فرانت اند:

ماه اول: یادگیری HTML و CSS

ماه دوم: یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

ماه سوم: ساخت وب سایت با استفاده از HTML، CSS و جاوا اسکریپت


برنامه نویسی بک اند:

ماه چهارم: یادگیری پی اچ پی

ماه پنجم: یادگیری پی اچ پی در سطوح بالاتر

ماه ششم: ساخت یک وب سایت فانکشنال و داینامیک با استفاده از HTML، CSS، جاوا اسکریپت و پی اچ پی.


ساخت برند، دانش تجارت، دانش توسعه وب

ماه هفتم: ساخت یک وب سایت نمونه کار، یک شبکه اجتماعی نمونه کار و ساخت یک برند شخصی.

ماه هشتم: وارد تجارت شوید و برای برندهای تجاری خود وب سایت بسازید.

ماه نهم: نمونه کارهای خود را بهبود ببخشید، همچنین سعی کنید مهارت های برنامه نویسی و توسعه دهندگی وب و همینطور برند شخصی خود را نیز گسترش دهید.


5 نمونه کار، تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک، پایه های فریلنسری و جذب مشتری

ماه دهم: شما در این ماه حداقل باید 5 وب سایت نمونه کار داشته باشید.

ماه یازدهم: پایه های فریلنسری و تجارت را بیاموزید.

ماه دوازدهم: روش های جذب مشتری را بیاموزید و کسب و کار خود را گسترش دهید.

 توسعه دهنده وب


تقسیم بندی اهداف روزانه

حال که موفق شدید این تقسیم بندی را نیز برای اهداف خود انجام دهید بهتر است که اهداف خود را به صورت روزانه نیز تقسیم بندی کنید:

نیازی نیست که شما به صورت تمام وقت مطالعه کنید تا به این هدف دست پیدا کنید، این کار قطعا می تواند به شما کمک کند اما اگر شما در جایی مشغول به کار هستید و مجبور هستید که به صورت پاره وقت مطالعه کنید هم نگران نباشید چرا که می توانید به هدف خود برسید. اگر شما بتوانید هر شب سه یا چهار ساعت را صرف این برنامه ریزی کنید من معتقد هستم که شما به راحتی می توانید به این هدف دست پیدا کنید البته اگر شما مصمم باشید.

البته این تنها یک مثال ساده بود که دستورالعملی کوتاه و ساده را در اختیار شما می گذارد، شما می توانید بعد از آن به صورت روزافزون مهارت های خود را گسترش دهید، زبان های برنامه نویسی که در بخش قبلی ذکر شدند تنها نمونه هایی از زبان های برنامه نویسی بود که شما برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب موفق به آن ها احتیاج دارید.

اهداف خود را بنویسید و آن را در مقابل چشمان خود قرار دهید.

 توسعه دهنده وب


به عنوان یک توسعه دهنده وب مسئولیت پذیر باشید

اگر شما به کسی پاسخگو هستید و شما باید به صورت هفتگی و یا ماهیانه با کسی درباره پیشرفت های خود صحبت کنید این کار می تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد و باعث انگیزه چند برابری شما شود. این کار به شما کمک می کند تا به خوبی تمرکز خود را حفظ کنید و بتوانید در مسیر پیشرفت قدم بردارید.

 توسعه دهنده وب

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید