Command Line Heroes (جاوا اسکریپت )

یکشنبه 27 مرداد 1398

Command Line Heroes در این مطلب درباره جاوا اسکریپت صحبت می کند، اگر علاقه مند به تاریخچه جاوا اسکریپت هستید این مطلب را مطالعه کنید.

 Command Line Heroes (جاوا اسکریپت )

در این بخش از معرفی Command Line Heroes اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به تاریخچه زبان های برنامه نویسی که هر روزه با آنها سروکار داریم. در اینجا قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه جاوا اسکریپت به این جایی که هست رسیده است.


نگاهی به جنگ مرورگرها

سال 1995 یک سال پر از رقابت برای افرادی بود که در زمینه فرانت اند فعالیت داشتند، مرورگر وبی که توسط Netscape ساخته شده بود تقریبا یک سال بود که از رده خارج شده بود و به همین دلیل رقابت در حال اوج گرفتن بود. Clive Thompson درباره آن روزها می گوید که در آن روز ما شاهد افزایش سرعت پیشرفت تکنولوژی های مختلف بودیم و من همواره تعجب می کردم که چگونه این تکنولوژی ها به این سرعت پیشرفت می کنند.

داستان این پیشرفت از یک فرد شروع میشود که درون یک اتاق چیزی را ایجاد کرد که امروزه به عنوان رایج ترین زبان وب شناخته می شود. کارمند 34 ساله شرکت Netscape که فردی به نام Brendan Eich بود به مدت 10 روز تمام بر روی صندلی و میز کار خود نشست و در پایان این 10 روز در سال 1995 جاوا اسکریپت را منتشر کرد. تلاش های او بیشتر از آن که برای تولید زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای شرکتش باشد بیشتر به نظر می رسد که به خاطر علاقه خود او به ایجاد یک زبان برنامه نویسی جدید بود.

 جاوا اسکریپت


یک نکته بسیار مهم درباره جاوا اسکریپت

جامعه برنامه نویسان در سال 1995 زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را با روی خوش نپذیرفتند، اما از آن جایی که جاوا اسکریپت بر مبنای بهترین ها در دنیای برنامه نویسی تولید شده بود به سرعت بازار وب را تحت تاثیر خود قرار داد و خود را به عنوان یک زبان برنامه نویسی معروف به کل دنیا شناساند.

Sayak Sarkar از شرکت نت اسپیس درباره این زبان می گوید:

" اگر به شروع کار فایرفاکس نگاه کنید می توانید ریشه های آن را به شرکت نت اسپیس باز گردانید، شرکتی که مرورگر وب آن قبل از ساخت اینترنت اکسپلورر توسط شرکت مایکروسافت به عنوان اصلی ترین مرورگر وب شناخته می شد. نام داخلی این شرکت برای مرورگر وب موزیلا بود. نت اسپیس سورس کد خود را تحت نظر یک لاینسس متن باز برای نویگیتور منتشر کرد، این به آن معناست که هر کسی می تواند سورس کد آن را به راحتی مشاهده کند. برای گسترش این مرورگر یک گروه تشکیل شد تا بتوانند این مرورگر را توسعه دهند، این گروه در سال 2003 موفق شدند که پایه و اساس موزیلا را ایجاد کنند."

این داستان باعث می شود که من به فکر فرو بروم که خواهرزاده 18 ساله من که یک دانشجوی خوب علوم کامپیوتر است ممکن است از تمامی این ها دوری کند. در زمان های قدیم افراد بسیار کمی در اینترنت فعالیت داشتند، به همین دلیل حتی یک نفر نیز می توانست در دنیا وب تاثیر بگذارد.

 جاوا اسکریپت


نگاهی به پیشرفت گسترده توسعه وب و جاوا اسکریپت

یک نکته بسیار ظریف در هنگام صحبت درباره جاوا اسکریپت وجود دارد که این نکته نگاهی به چرخه عمر نرم افزار در سال 1995 دارد. شرکت نت اسپیس از منحنی پیشرفت شرکت ها در یک بازه سه ماهه که تمامی به روزرسانی ها و پیشرفت ها در این بازه بررسی می شود بسیار جلوتر بود. این موضوع درست قبل از دوران Agile، Manifesto  و قبل از شعار "move fast and break things" و قبل از دوران brilliance تویوتا کاتا بود. این موضوع ذهن من را به صورت کامل به سمت خود جذب کرد.

 جاوا اسکریپت


به Command Line Heroes گوش دهید

Command Line Heroes داستانی عالی است که اگر قصد دارید وارد دنیای برنامه نویسی شوید حتما آن را گوش دهید، Command Line Heroes اکثر زبان های برنامه نویسی را پوشش می دهد به همین دلیل شما میتوانید با گوش دادن به آن اطلاعات زیادی را درباره زبان های برنامه نویسی و تاریخچه آن ها بدست بیاورید.

 جاوا اسکریپت

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید