به لطف اندروید زبان برنامه نویسی جاوا هنوز هم محبوب ترین زبان برنامه نویسی است

شنبه 23 شهریور 1398

زبان برنامه نویسی جاوا هنوز هم محبوب ترین زبان برنامه نویسی است، در این مطلب قصد داریم درباره دلیل محبوبیت زبان برنامه نویسی جاوا صحبت کنید.

 به لطف اندروید زبان برنامه نویسی جاوا هنوز هم محبوب ترین زبان برنامه نویسی است

اگر چه در سال های اخیر اندکی از کاربردهای زبان برنامه نویسی جاوا کاسته شده است اما هنوز هم زبان برنامه نویسی جاوا به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی شناخته می شود و شاخص آن در در شاخص های نرم افزار Tiobe هنوز هم ثابت باقی مانده است. در حال حاضر 17.87 درصد از توسعه دهندگان از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می کنند که تقریبا مشابه ماه های گذشته است که 17.90 درصد از توسعه دهندگان از این زبان برنامه نویسی استفاده می کردند. Tiobe پیشبینی کرده بود که زبان برنامه نویسی سی می تواند در این ماه جای زبان برنامه نویسی جاوا را در رده بالای بهترین زبان برنامه نویسی بگیرد که این اتفاق نیفتاد.


استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا در اندروید

استفاده از جاوا در توسعه برنامه های اندرویدی به عنوان نقطه قوت این زبان برنامه نویسی شناخته می شود. به گفته پل جانسون مدیر اجرایی Tiobe جاوا در حال رشد در بازار موبایل است، او اعتقاد دارد که پلتفرم اندروید که مبتنی بر جاوا است در بین توسعه دهندگان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

زبان برنامه نویسی سی رتبه دوم را در این نظرسنجی بدست آورده است که تقریبا 17.32 درصد از برنامه نویسان از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند. این زبان برنامه نویسی نسبت به سال گذشته 0.61 پیشرفته داشته است اما نسبت به ماه گذشته که دارای درصد 17.70 بود کمی کاهش پیدا کرده است. در رتبه سوم این لیست زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس قرار دارد که تقریبا 8.08 درصد از توسعه دهندگان از آن استفاده می کنند، زبان برنامه نویسی سی شارپ که برای مایکروسافت است در رتبه چهارم قرار دارد که تقریبا 7.32 درصد از برنامه نویسان از آن استفاده می کنند، در این لیست پی اچ پی نیز در رتبه پنجم قرار دارد که درصد آن کمی کمتر از 6.1 درصد می باشد.

 زبان برنامه نویسی جاوا


سایر زبان های برنامه نویسی که در این لیست قرار دارند

بعد از زبان پی اچ پی زبان برنامه نویسی Objective-C که دارای درصد 5.98 است در رتبه ششم قرار دارد، توجه داشته باشید این زبان به عنوان زبان برنامه نویسی سال Tiobe را نیز به گفته جانسن بدست آورده است. این زبان بیشترین میزان درصد پیشرفت را در سال اخیر داشته است که این پیشرفت یک پیشرفت 2.79 درصدی است، همانطور که می دانید زبان Objective-C برای توسعه نرم افزار برای محصولات شرکت اپل کاربرد دارد.

 زبان برنامه نویسی جاوا


یک نکته جالب درباره این لیست

زبان برنامه نویسی دارت که برای شرکت گوگل است در این لیست در رتبه 107 قرار داشت و در ماه نوامبر در رتبه 63 قرار گرفت که این نیز پیشرفت بسیار جالبی است.

Tiobe براساس بر پایه تعداد زیادی از برنامه نویسان حرفه ای در کل دنیا ارزش گذاری شده است، موتورهای جست و جو مانند گوگل و یاهو به همراه ویکی پدیا برای محاسبه محبوبیت یک زبان برنامه نویسی در این شاخص مورد استفاده قرار گرفته اند، توجه داشته باشید که معیار این لیست براساس تعداد خط های کد برای یک برنامه نیست.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید