جاوا زبان برنامه نویسی COBOL آینده است

سه شنبه 2 مهر 1398

زبان برنامه نویسی COBOL یکی از ماندگارترین زبان های برنامه نویسی دنیا است، در این مطلب درباره جایگزین های زبان برنامه نویسی COBOL صحبت خواهیم کرد.

 جاوا زبان برنامه نویسی COBOL آینده است

در دنیای جدید ما فراموش کردن چیزهای قدیمی کار راحتی است، قبل از آن که درباره زبان برنامه نویسی جاوا صحبت کنیم به عنوان یک مثال زبان برنامه نویسی COBOL را در نظر بگیرید، این زبان برنامه نویسی بسیار خوب در این ماه شصت ساله می شود و همانطور که استیون جی واگن – نیکولز درباره آن می نویسد این زبان یک زبان برنامه نویسی زنده است.

در واقع زبان برنامه نویسی COBOL یک نمونه عالی از سرعت پیشرفت صنعت در دنیای ما است، در حالی که امروزه سرنخ هایی از این که در آینده چه بر سر این زبان برنامه نویسی خواهد آمد و تبدیل به چه زبانی می شود وجود دارد. شاید زبان برنامه نویسی جاوا، شاید SQL و حتی شاید پایتون.


زبان برنامه نویسی COBOL یک اسب بخار

اکثر افرادی که این مطلب را مطالعه می کنند در سال 1959 به دنیا نیامده اند، سالی که مری هاوز ایده زبان برنامه نویسی COBOL را پایه گذاری کرد که زبانی مشترک مبتنی بر بیزینس ها بود که گریس هاپر( و برخی از افراد دیگر) اقدام به رسمیت بخشیدن به آن و همینطور تبلیغ این زبان برنامه نویسی کردند. Vaughan-Nichols می گوید هدف هاوس ایجاد یک نمونه از لغت های انگلیسی بود که می توانست از طریق کامپیوترهای مختلف برای انجام کارهای تجاری مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت Micro Focus( شرکتی که از زبان برنامه نویسی COBOL نگهداری می کند) در مصاحبه ای با Vaughan-Nichols بیان می کند که: با وجود این که اوج این زبان برنامه نویسی که در سال 1980 میلادی رخ داد مورد توجه مردم قرار نگرفت اما همچنان هفتاد درصد از سیستم های پردازش معاملات جهانی تحت تاثیر این زبان برنامه نویسی است. زمانی که شما از یک خودپرداز پول برداشت می کنید از این زبان استفاده می کنید، پرداخت وام؟ استفاده از COBOL، تماس گرفتن با یک مرکز پیام؟ زبان برنامه نویسی COBOL. شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه حتی بسیاری از رزرو ها نیز از طریق این زبان صورت می گیرد.

 زبان برنامه نویسی COBOL


آیا زبان برنامه نویسی COBOL منقضی شده است؟

امروزه شاید گفته شود که زبان COBOl برای چندین دهه است که منقضی شده است ولی باید بدانید که امروزه تقریبا 220 میلیارد خط از کدهای این زبان در زندگی ما هستند. طبق گفته Lero که یک مرکز تحقیقاتی نرم افزار است معاملات COBOL در سال 2014 تا 200 برابر جست و جو در گوگل را کاهش داده اند.

 زبان برنامه نویسی COBOL


نکاتی در خصوص COBOL

این زبان بسیار بیشتر از یک زبان بازنشسته است به نظر می رسد، علاوه بر آسان تر کردن عملیات خواندن این زبان همواره به روز رسانی می شود، امروزه این زبان با نگهدارنده های Docker و جاوا ادغام می شود، بر روی فضای ابری، لینوکس و یا ویندوز و یا هر فضای دیگری اجرا می شود. زبان برنامه نویسی COBOL یک زبان قابل حمل است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا بر روی نوشتن برنامه های خود تمرکز کنند و این در حالی است که این زبان از پیچیدگی های بزرگ سیستم عامل ها نیز جلوگیری می کند.

 زبان برنامه نویسی COBOL


بزرگترین خطر استفاده از زبان برنامه نویسی COBOL

امروزه یکی از بزرگترین ریسک ها و خطرهای استفاده از زبان برنامه نویسی COBOL این است که پیدا کردن برنامه نویسان واجد شرایط برای آن بسیار سخت شده است. با توجه به هزینه و خطر زیاد جایگزین کردن سیستم های مبتنی بر COBOL با گزینه های دیگر ممکن است این زبان برنامه نویسی برای ده ها سال دیگر نیز کار کند البته این موضوع به آن معنا نیست که توسعه دهندگان نیز به همین میزان علاقه مند به ساخت اولین پروژه خود در این زبان برنامه نویسی هستند. این یک مشکل بسیار بزرگ است که نمی توان برای این زبان برنامه نویسی خوبی پیدا کرد که البته ما در این مطلب درباره آن بحث نمی کنیم.

 زبان برنامه نویسی COBOL


آینده زبان COBOL

با فکر کردن درباره تاریخچه 60 ساله این زبان برنامه نویسی من سعی کردم به زبان های امروزی فکر کنم که می توانند جایگزین این زبان شوند. سوالی که همواره در ذهن من پیش می آمد این بود که چه زبان ها و فناوری هایی وجود دارند که هنوز هم کاربرد دارند و می توانند جایگزینی برای COBOL باشند.

البته که پیش بینی کردن آینده سخت است اما موارد بسیار قدرتمند هستند که از جمله آنها می توان به SQL، جاوا و پایتون اشاره کرد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید Dave Kellogg ادعا دارد که SQL  زبان برنامه نویسی COBOL جدید است. نکته مهم این است که تنها زبان برنامه نویسی COBOL وجود دارد، SQL با توجه به ادعاهای استاندارد سازی که مربوط به ارائه دهنده پایگاه داده است با زبانی دیگر صحبت می کند. اگر چه این موضوع باعث نمی شود که SQL گزینه بدی برای COBOL باشد( حداقل برای چندین سال بعد) اما به نظر نمی رسد که جایگزین خیلی خوبی نیز برای این زبان باشد.


جاوا و زبان برنامه نویسی COBOL

جاوا بسیار شبیه به زبان برنامه نویسی COBOL است چرا که خواندن و نوشتن با آن بسیار راحت است، علاوه بر این مانند COBOL جاوا نیز مدرنیته بودن خود را حفظ کرده است. هر بار که به نظر می رسید زبان برنامه نویسی جاوا در حال محو شدن است این زبان چیز جدیدی را ارائه می داد. به گفته برایان لرو اندروید امروزه تا حدود زیادی این مسئولیت را بر عهده دارد. بعد از آن کار کردن با Big data باعث شد تا جاوا دوباره زنده شود، به گفته نیتین بیو روانکار جاوا به دلیل استفاده از Hadoop و کل اکوسیستم علم داده مانند Hive، HBase، Spark، Cassandra، Kafka و سایر زبان های JVM مانند Groovy و Clojure امروزه مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. قطعا تمامی این موارد در آینده ای نزدیک و به صورت یکباره از بین نخواهند رفت.

در واقع مانند COBOL یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا احتمالا جاوا نیز برای مدت های طولانی مورد استفاده قرار گیرد این است که احتمالا همان طور که جاناتان یونیس می گوید: " این زبان به صورت عمیق و گسترده در بسیاری از برنامه های حساس مورد استفاده قرار می گیرد و همین موضوع نیز باعث می شود تا شایسته استفاده برای مدت زمانی طولانی باشد". شرکت های مختلف این زبان برنامه نویسی را جزو برنامه های خود قرار داده اند و احتمال این که گزینه های مدرن دیگر جایگزین این زبان شوند بسیار کم است چرا که این کار هزینه و خطرات بسیار زیادی را خواهد داشت.

 زبان برنامه نویسی COBOL


نکاتی در خصوص زبان برنامه نویسی پایتون

به همین ترتیب زبان برنامه نویسی پایتون نیز قدرت ماندگاری خود را اثبات کرده است، از نظر Lauren Cooney پایتون برای مدت زمانی طولانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت چرا که یک زبان برنامه نویسی GSD است( در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد). استفاده از این زبان در موارد مختلف علمی نیز یکی دیگر از دلایلی است که پیش بینی می شود تا استفاده از این زبان برنامه نویسی برای مدت های طولانی ادامه پیدا کند، علاوه بر این امروزه بسیاری از سیستم های مالی تحت تاثیر این زبان برنامه نویسی هستند به همین دلیل است که کارشناسان می گویند که این زبان نیز مانند زبان برنامه نویسی COBOL به این زودی ها محو نمی شود.

آیا زبان برنامه نویسی دیگری را مد نظر دارید؟ گزینه های زیاد دیگری وجود ندارند که بتوانند به عنوان جایگزین COBOL معرفی شوند و شاید بتوانند COBOL آینده باشند، همانطور که اندرو الیور نیز بیان می کند: " سال ها پیش گفتم زبان برنامه نویسی جاوا COBOL آینده است، همه به طرز عجیبی به من نگاه کردند ولی من مطمئن بودم که جاوا COBOL آینده است."

 زبان برنامه نویسی COBOL

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 1 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید