جاوا اسکریپت چیست؟ توضیحاتی درباره جاوا اسکریپت و ECMAScript

چهارشنبه 17 مهر 1398

جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان های اسکریپت نویسی است، ما در این مطلب قصد داریم نکاتی بسیار مهم درباره زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را به شما ارائه دهیم.

 جاوا اسکریپت چیست؟ توضیحاتی درباره جاوا اسکریپت و ECMAScript

جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی بسیار محبوب است که در اوایل سال 2019 تبدیل به زبانی شده است که بسیاری از توسعه دهندگان در کل دنیا از آن استفاده می کنند و اقدام به یادگیری آن می کنند. استانداردهای جاوا اسکریپت کاملا آزاد است که توسط هیچ فرد منحصر به فردی کنترل نمی شوند، این زبان دارای ویژگی های زیادی است که از جمله آنها می توان به پیاده سازی های مختلف و یادگیری آسان آن اشاره کرد که باعث می شود تا در میان توسعه دهندگان مبتدی بسیار محبوب و جذاب باشد.


آشنایی بیشتر با جاوا اسکریپت

JavaScript از روزهای نخست شبکه جهانی وب مورد استفاده قرار می گرفت، این زبان در ابتدا به عنوان روشی برای اضافه کردن برخی از قابلیت های سمت کلاینت به صفحات وب مورد استفاده قرار می گرفت و تقریبا می توان گفت امروزه نیز به صورت گسترده با همین هدف مورد استفاده قرار می گیرد. تقریبا هر چیزی که امروزه در صفحات وب سایت می بینید و با آن تعامل دارید و یا این که دارای تحرک است توسط جاوا اسکریپت ارائه شده است، به نوعی می توان گفت کل سیستم های تبلیغات آنلاین امروزه توسط این زبان برنامه نویسی ارائه شده است. نکته مهمی که درباره این زبان وجود دارد این است که این زبان تنها در مرورگر اجرا نمی شود، فریم ورک هایی مانند Node.js اکنون شما می توانید با استفاده از جاوا اسکریپت در هر مکان دیگری شروع به کد نویسی کنید، هم در سمت سرور و هم در سمت کلاینت.

 جاوا اسکریپت


زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟

همانطور که از نام آن نیز پیدا است javaScript یک زبان برنامه نویسی است، زبان های قدیمی تر مانند سی پلاس پلاس قبل از آن که اجرا شوند به صورت دودویی کامپایل می شوند و در حین کامپایل نیز وجود داشتن ارور و خطاهای مختلف در کل برنامه شما بررسی می شود.  زبان های اسکریپت نویسی دقیقا نقطه مقابل این زبان ها هستند، برنامه هایی که با این زبان نوشته می شوند به صورت خط به خط در هر لحظه با استفاده از یک برنامه دیگر که interpreter نامیده می شود اجرا می شوند. زبان های اسکریپت نویسی نقطه شروعشان را یک مجموعه ساده از دستورات shell قرار می دهند که برای اجرای سایر برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد اما انعطاف پذیری و استفاده ساده تر از آن ها باعث می شود تا تبدیل به محبوب ترین زبان های برنامه نویسی شوند که البته این موضوع بعد از ظهور وب اهمیت بیشتری نیز پیدا کرد.

 جاوا اسکریپت


اندکی بیشتر درباره تاریخچه این زبان

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در همان روزهای ابتدایی که شبکه جهانی وب به وجود آمد ایجاد شد و شاید همین موضوع باعث شده است که عبارت جاوا بخشی از نام آن را تشکیل دهد. در سال 1995 Netscape قراردادی را با شرکت Sun منعقد کرد که تا بتواند لایسنس زبان برنامه نویسی جاوا را تهیه کند و همین موضوع نیز این امکان را فراهم کرد تا این شرکت بتواند برنامه های جاوا را در وب اجرا کند. با این وجود برخی از کارمندان این شرکت اعتقاد داشتند که پشتیبانی از یک اسکریپت بک وزن تر بسیار مهم تر استفاده از این زبان است. Brendan Eich یکی از کارمندان آن زمان Netscape توضیحاتی را ارائه داد که در بخش بعدی بیان خواهیم کرد.

 جاوا اسکریپت


توضیحات Brendan Eich

بسیاری از افراد بودند که ادعا داشتند جاوا برای افرادی که قصد ساخت کامپوننت ها را دارند بسیار خوب است، با این وجود افرادی بسیار زیادی هستند که قصد نوشتن اسکریپت دارند و یا این که قصد دارند یک اسکریپت را کپی کنند و آن را کمی تغییر دهند. این افراد کمتر به صورت تخصصی کار می کنند و ممکن است برای انجام کارهای دیگر مانند مانند سرپرستی شبکه پول دریافت کنند و در کنار آن نیز کار اسکریپت نویسی را انجام می دهند. در واقع آنها قصد دارند که کدهای کوچکی را بنویسند و علاقه مند هستند که برای این کار کمترین دردسر را داشته باشند.

 جاوا اسکریپت


چند نکته درباره سخنان Brendan Eich

توجه داشته باشید که اپلت های زبان برنامه نویسی جاوا از بین نرفتند بلکه تنها در زبان اسکریپت نویسی که ساخته شده بود مورد استفاده قرار گرفتند که اتفاقا برای وب سایت های تعاملی کاربردهای بسیار زیادی نیز داشت. این زبان در روزهای اول LiveScript نامیده می شد، زبانی که با استفاده از سینتکسی که از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی با زبان برنامه نویسی جاوا داشت ساخته شده بود که به دلیل شباهت زیاد به جاوا مورد توجه توسعه دهندگان این زبان نیز قرار گرفته بود و شاید نکته جالب برای شما این باشد که این دو زبان هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر نداشتند. با این وجود از آن جایی که شرکت Netscape ارتباطی با شرکت Sun داشت قبل از انتشار نام این زبان را به جاوا اسکریپت تغییر داد تا در واقع این زبان به عنوان محصول اشتراکی این دو شرکت شناخته شود.

 جاوا اسکریپت


نکات پایانی درباره تاریخچه جاوا اسکریپت

در سال 1997 انجمن تولید کنندگان کامپیوتر اروپا که با نام ECMA شناخته می شدند استانداردی را تعیین کردند که هر کسی می توانست این زبان را مستقل از شرکت Netscape پیاده سازی کند. دلیل این موضوع این بود که جاوا یک مارک تجاری برای شرکت Sun بود که تنها شرکت Netscape مجوز استفاده از آن را داشت، این نسخه استانداردسازی شده بعدها ECMAScript نامیده شد. مایکروسافت تلاش کرد که آن را در اینترنت اکسپلورر پیاده سازی کند و نام آن را Jscript بنامد، البته توجه داشته باشید که این نام ها بعدها از استفاده عمومی کنار گذاشته شدند اگر چه ECMAScript در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یک استاندارد شناخته می شود. در عمل همه این زبان را با نام جاوا اسکریپت می شناسند، از نظر فنی تنها سازمان موزیلا( که مالکیت معنوی شرکت Netscape را در سال 2003 خریداری کرد) از اوراکل( که شرکت سان را در سال 2010 خریداری کرد) اجازه استفاده از علائم تجاری زبان برنامه نویسی جاوا را دریافت کرده است اما با این حال شرکت اوراکل هیچ تلاشی برای جلوگیری از استفاده جهانی از این نام نکرده است.

 جاوا اسکریپت


فعال سازی javaScript

در روزهای آغازین جاوا اسکریپت خیلی عادی بود که تمامی مرورگرها قابلیت جاوا اسکریپت را به صورت پیشفرض خاموش می کردند، امروزه اما این کار می تواند باعث شود تا بسیاری از وب سایت ها غیر فعال شوند چرا که جاوا اسکریپت در حال حاضر تبدیل به جزئی جدانشدنی از وب سایت ها شده است و شما می توانید تاثیر آن را در بسیاری از وب سایت هایی که به صورت حرفه ای طراحی شده اند مشاهده کنید. اگر به هر دلیل گمان می کنید که جاوا اسکریپت در مرورگر شما غیر فعال شده است به شما توصیه می کنیم که خیلی سریع اقدام به فعال کردن آن کنید، برای این کار لینک های زیادی به فارسی وجود دارند که می توانید از آن ها کمک بگیرید.

 جاوا اسکریپت


دانلود جاوا اسکریپت

چه می شود اگر شما قصد داشته باشید که امروزه کمی با جاوا اسکریپت کار کنید؟ از آنجایی که این زبان یک زبان برنامه نویسی به صورت تفسیری است در واقع شما برای کار کردن با آن نیازی به دانلود هیچ چیزی ندارید، شما می توانید یک ویرایشگر متن دلخواه خود را باز کنید و شروع به کد نویسی در این زبان برنامه نویسی کنید. مترجم های کد جاوا اسکریپت در بسیاری از مرورگرها وجود دارند و به همین دلیل نیز شما می توانید به راحتی کدهای خود را اجرا کنید. بنابراین شما به سادگی می توانید کدهای جاوا اسکریپت خود را در یک فایل با فرمت HTML ذخیره کنید و به راحتی آن را تست کنید.

اگر شما قصد دارید که کدهایی که می نویسید را در محیط دسکتاپ اجرا کنید( که برخی از امکانات دیگر را برای شما فراهم می کند، مانند دسترسی به فایل های سیستمی) از آن جایی که این زبان در مرورگر اجرا می شود به منظور اهداف امنیتی از این کار جلوگیری می کند ولی شما می توانید به راحتی با دانلود کردن Node.js این مشکل را نیز حل کنید و کدهای خود را در دسکتاپ اجرا کنید.

 جاوا اسکریپت


ویرایشگر JavaScript

نکته مهمی که وجود دارد این است که بیشتر توسعه دهندگان علاقه ای به نوشتن کدهای خود در یک فایل متنی ندارند، در این جا است که نرم افزارهای کمکی می توانند به کمک شما بیایند، در حال حاضر ویرایشگرهای کد بسیار زیادی هستند که شما می توانید از آنها برای کد نویسی در جاوا اسکریپت کمک بگیرید. به عنوان مثال Sublime Text یک ویرایشگر متن است که امکان برجسته کردن سینتکس را به شما می دهد و دارای پنجره های بسیار زیادی است که استفاده از آنها می تواند به شما کمک کند، یکی دیگر از ویرایشگرهای فوق العاده ای که در این زمینه وجود دارد ویژوال استودیو است که یک IDE کامل برای شرکت مایکروسافت می باشد و گزینه های بسیار زیادی را به صورت متن باز در اختیار شما قرار می دهد.

 جاوا اسکریپت


مفاهیم پایه ای javaScript( بخش اول)

چه چیزی تبدیل به یک برنامه جاوا اسکریپت می شود؟ اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به برخی از مفاهیم پایه جاوا اسکریپت و سینتکس این زبان که نکات آن را از وب سایت بسیار معروف W3Schools برای شما آماده کرده ایم:


عملگرهای جاوا اسکریپت:

این عملگرهای در واقع بلوک های اصلی برای ساختن یک برنامه در این زبان برنامه نویسی هستند، این موارد در واقع شامل عملگرهای اصلی ریاضی هستند که شما از آنها در توابع ریاضی و عملگرهای انتساب استفاده می کنید و به شما این اجازه را می دهند تا مقدار متغیرها را تعیین کنید.


توابع جاوا اسکریپت:

یک تابع در واقع بلوکی است که شامل کدهای مخصوص خودش است و برای انجام کار خاصی نوشته می شود، برخی از آنها در خود زبان نوشته شده اند و برخی دیگر از آنها را نیز می توانید خودتان بنویسید که این کار برای بهبود روند منطق برنامه انجام می شود. بعد از آن که این توابع را تعریف کردید شما می توانید آنها را فراخوانی کنید و به صورت اختیاری در برخی از متغیرها و یا داده های مختلف قرار دهید تا بتوانید از آنها در موارد دیگر نیز استفاده کنید.

 جاوا اسکریپت


مفاهیم پایه ای  جاوا اسکریپت( بخش دوم)
متد substring() جاوا اسکریپت:

این متد در واقع متدی است که کاراکترهایی که شما از یک رشته مشخص می کنید را برای شما استخراج می کند و رشته جدیدی را که شامل این کاراکترها هستند را برای شما به عنوان خروجی می دهد.


آرایه ها:

نوع خاصی از متغیرها است که می تواند لیستی از مقادیر را به یکباره در خود نگهداری کند. جاوا اسکریپت دارای ابزارهای زیادی است که با استفاده از آنها می توانید یک مقدار را در یک آرایه پیدا کرده و آن را دستکاری کنید.

تابع forEach():

این متد در واقع یک تابع خاص را به ازای هر عنصری که در آرایه وجود دارد فراخوانی می کند که البته این کار را نیز به ترتیب انجام می دهد.

تابع map() در جاوا اسکریپت:

این متد در واقع یک تغییر در تابع forEach() ایجاد کرده است، یک مپ در واقع یک آرایه جدید می سازد که شامل نتایج فراخوانی یک تابع با هر مقداری که در داخل یک آرایه دیگر است می باشد. به عنوان مثال شما می توانید هر یک از مقادیر یک آرایه را در 10 ضرب کنید و نتایج را در یک آرایه دیگر بریزید.

 جاوا اسکریپت


یادگیری js با استفاده با استفاده از مقالات موجود

بدیهی است که اگر شما قصد داشته باشید که تبدیل به یک توسعه دهنده جاوا اسکریپت شوید باید عمیق تر این زبان را مطالعه کنید. وب سایت W3Schools می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد که جزئیات این زبان برنامه نویسی را برای شما بیان می کند اما با این حال آموزش های منظم دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید:


وب سایت javascript.info

این وب سایت یک منبع بسیار جامع برای یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است که به صورت گام به گام آموزش های لازم را به شما ارائه می دهد و شما می توانید با استفاده از آن قابلیت های تعاملی پیچیده ای را طراحی کنید.


سایت tutorialrepublic:

این وب سایت دوره های کوتاه مدتی را برای یادگیری جاوا اسکریپت در اختیار شما قرار می دهد که می توانید با استفاده از آن به راحتی جاوا اسکریپت را بیاموزید.


وب سایت infoworld:

وب سایت InfoWorld پروژه های واقعی را برای شما حل می کند و به شما آموزش می دهد که چگونه مسائل واقعی را با استفاده از جاوا اسکریپت حل کنید.

توجه داشته باشید که شما می توانید بازی های مختلفی را با استفاده از این زبان برنامه نویسی پیاده سازی کنید و به خوبی این زبان را بیاموزید و مسلط شوید، برای یادگیری می توانید بازی معروف snake را پیاده سازی کنید که برای پیاده کردن آن تنها به HTML، CSS و جاوا اسکریپت نیاز دارید.

 جاوا اسکریپت


سوالاتی که در مصاحبه JavaScript پرسیده می شود

از آن جایی که جاوا اسکریپت بسیار گسترده است بسیاری از افرادی که قصد استخدام یک متخصص در این زبان برنامه نویسی را دارند انتظار دارند که افراد متقاضی در تمامی زمینه ها بتوانند کدهایی را به زبان جاوا اسکریپت بنویسند. اگر قصد داریم خود را برای این مصاحبه آماده کنید می توانید با کمی جست و جو لیستی از بهترین نمونه سوالات را در این زمینه مشاهده کنید که برای شما آماده شده است، به عنوان مثال استفاده از Toptal می تواند گزینه خوبی برای شما باشد، اما در صورتی که قصد دارید رویکرد جامع تری را نسبت به این موضوع داشته باشید ما به شما دوره ای که در dev.bits() توسط Naren Yellavula طراحی شده است را پیشنهاد می کنیم که در کنار نمونه سوالات مورد نیاز شما آموزشی کوتاه را نیز برای شما آماده کرده است که می توانید از آن نیز برای افزایش دانش خود استفاده کنید.

در صورت تمایل میتوانید دوره رایگان آموزش مقدماتی تا پیشرفته جاوا اسکریپت و آموزش اکما اسکریپت در سایت تاپ لرن را مشاده کنید .

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید