آشنایی با برخی از ابزارهای JSON که نباید آنها را از دست بدهید

چهارشنبه 8 آبان 1398

آشنایی با ابزارهای JSON می تواند مزایای زیادی را برای شما داشته باشد، ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر با مهم ترین ابزارهای JSON آشنا شویم.

 آشنایی با برخی از ابزارهای JSON که نباید آنها را از دست بدهید

قبل از صحبت درباره ابزارهای JSOn بهتر است ابتدا درباره خود آن کمی صحبت کنیم. JSON که در واقع خلاصه شده عبارت JavaScript Object Notation است یک فرمت تبادل داده بسیار سبک و محبوب است که امروزه در سطح وب مورد استفاده قرار می گیرد. JSON به دلیل استفاده آسان برای توسعه دهندگان بسیار محبوب شده است و از شهرت بسیار زیادی برخوردار می باشد. ما در این مطلب قصد داریم برخی از مهمترین ابزارهای JSON را به شما معرفی کنیم که آشنایی با آنها می تواند مزایای بسیار زیادی را برای شما داشته باشد.


اطلاعات جالبی در خصوص JSON

به هیچ وجه جای تعجب نیست که JSON امروزه توجه سازندگان ابزارهای برنامه نویسی را به خود جذب کرده است و همین موضوع نیز باعث شده است تا ابزارهای متنوعی برای فرمت کردن دوباره، تایید صحت و درستی و پارس کردن جیسون به وجود بیاید. این ابزارهای JSON آنلاین در سطح وب که شما می توانید به راحتی از آنها در مرورگر خود نیز استفاده کنید در واقع به شما کمک می کنند تا راحت تر با جیسون کار کنید. از جمله این ابزارها می توان به افزونه هایی که به مرورگر اضافه می شوند، ویرایشگرهای کد و IDE هایی مانند Visual Studio Code و Eclipse اشاره کرد.

 ابزارهای JSON


آشنایی با JSONLint

JSONLint که توسط CircleCell ساخته شده است یک اعتبارسنج و ابزار فرمت کردن دوباره برای جیسون است. توسعه دهندگان می توانند می توانند یک قطعه کد جیسون را در آن کپی کرده و یا تایپ کنند و یا این که می توانند یک URL را وارد کنند. JSONLint می تواند کدهای جیسون نامرتب را شناسایی کرده و همینطور می تواند آن ها را parse کنید. این مورد از ابزارهای JSON همچنین می تواند می تواند به عنوان یک فشرده ساز جیسون نیز مورد استفاده قرار بگیرد که این کار توسط کاربر و با وارد کردن  ?reformat=compress به URL انجام می شود.

 ابزارهای JSON


JSONCompare از بهترین ابزارهای JSON

JSONCompare یکی از بهترین ابزارهای JSON است که در واقع نسخه پیشرفته تر JSONLint به شمار می آید، این ابزار قادر است تا به صورت مستقیم صحت کدهای جیسون را بررسی کند. این ابزار که به عنوان یکی از محبوب ترین ابزارهای JSON به شمار می آید قادر است تا چندین فایل را به صورت همزمان آپلود کرده و آنها را اعتبارسنجی کند، علاوه بر این شما می توانید با استفاده از آن شما می توانید دو شی جیسون را با یکدیگر مقایسه کرده و یا آن ها را با یکدیگر ادغام کنید. کار کردن با JSONCompare بسیار راحت است و حالت های مختلفی برای شما وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که این ابزار هم مانند JSONLint توسط CircleCell ساخته شده است.

 ابزارهای JSON


آشنایی با jtc یکی دیگر از ابزارهای JSON

نام این ابزار در واقع خلاصه شده عبارت JSON test console است، این ابزار CLI برای استخراج، دستکاری و انتقال منابع جیسون به کار گرفته می شود. توسعه دهندگان می توانند از jtc برای انتخاب یک یا چند عنصر از یک منبع جیسون و به کار گرفتن اکشن های مختلف برای این عناصر به صورت یکباره استفاده کنند. به عنوان مثال شما می توانید قرار دادن عناصر انتخاب شده در یک فایل جدید جیسون، قرار دادن فیلتر بر روی آنها و یا برداشتن فیلتر از روی آنها و یا حتی به روزرسانی این عناصر را در نظر بگیرید. رابط کاربری این ابزار یکی از مهمترین دلایلی است که باعث شده است تا jtc تبدیل به یکی از بهترین ابزارهای JSON شود چرا که شما با استفاده از آن می توانید تغییرات زیادی را به صورت یکباره با استفاده از تنها یک دستور بر روی عناصر انتخاب شده ایجاد کنید. در حال حاضر نسخه های لینوکس و MacOS این ابزار  در دسترس است که شما می توانید آن ها را دانلود کنید.

 ابزارهای JSON


ابزار فوق العاده قدرتمند ijson

این ابزار نیز یکی دیگر از ابزارهای JSON به شمار می آید که امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. نسخه اصلی این ابزار در سال 2016 میلادی توسعه داده شده است و در واقع به عنوان یک ابزار parse کننده جیسون به صورت عملیات های تکراری به شمار می آید که در واقع با استفاده از اینترفیس Python iterator طراحی و ساخته شده است. متداول ترین کاربرد این ابزار اشیا محلی جیسون را از یک استریم جیسون دریافت می کند و به شکل پیشوندی ارائه می دهد. این ابزار در واقع پیاده سازی های مختلفی از parse کردن واقعی بر پایه c را ارائه می دهد که می توانید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.


JSON Formatter and Validator

JSON Formatter and Validator یکی از ابزارهای JSON به شمار می آید که به صورت آنلاین است و برای قالب بندی و زیباسازی کدهای JSON ساخته شده است تا خواندن و دیباگ کردن این کدها را برای توسعه دهندگان راحت تر کند. از آن جایی که جیسون می تواند بدون رفتن به خط بعد( برای صرفه جویی در فضای ذخیره سازی) خروجی تولید کند خواندن و درک آن گاهی اوقات می تواند سخت و دشوار شود. توسعه دهندگان با استفاده از این ابزار آنلاین می توانند کدهای JSON را کپی و پیست کرده و یا URL آن را وارد کنند و بعد از آن با استفاده از این ابزار می توانید اقدام به قالب بندی و یا اعتبارسنجی این فایل جیسون کنید.


Altova XMLSpy یک ویرایشگر فایل جیسون و XML

Altova XMLSpy یکی از ویرایشگرهای JSON است که شما می توانید از آن برای کار کردن با XML نیز استفاده کنید. این ویرایشگر ابزارهای مختلفی برای ویرایش کردن، مدل سازی، تبدیل کردن و دیباگ کردن فایل های XML و جیسون را در اختیار شما قرار می دهد. یکی از مهم ترین ویژگی های این ویرایشگر این است که دارای یک شمای گرافیکی، یک ابزار تولید کد، یک ابزار برای تبدیل کردن فایل ها به یکدیگر و یک دیباگ کننده بسیار حرفه ای می باشد که امکان کار کردن با XSLT، XSD، XBRL و SOAP. XMLSpy را برای شما فراهم می کند.


ابزارهای زیباسازی کدهای جیسون

ابزارهای زیباسازی کدهای جیسون شامل موارد مختلفی مانند یک نمایش دهنده فایل های جیسون، ویرایشگرهای جیسون و ابزارهای تبدیل کننده جیسون به HTML و یا جیسون به XML و یا حتی جیسون به YAML می باشد. این ابزارها علاوه بر این یک فایل اکسل را برای تبدیل کننده جیسون و یک JSON minifier را پیشنهاد می دهند. ابزار Code Beautify که یکی از بهترین ابزارهای JSON به شمار می آید یک ویرایشگر اسکریپت آنلاین، یک زیباکننده کد، minifier و تبدیل کننده به فایل های XML، HTML، CSV، CSS، RSS، SQL، Base64 و سایر فرمت های داده و انواع فایل ها را پیشنهاد می دهد.

 ابزارهای JSON


ویژوال استودیو از بهترین ابزارهای JSON

ویرایشگر کد بسیار محبوب مایکروسافت از یک پشتیبانی داخلی برای ویرایش فایل های JSON نیز پشتیبانی می کند. این ابزار بسیار قدرتمند بسیاری از امکانات مختلف را برای شما ارائه می دهد که می توانید با استفاده از آن ها به راحتی با این ابزار کار کنید. زمانی که شما در این ابزار اقدام به جستجوی ویژگی ها و مقادیر مختلف آنها می کنید ویژوال استودیو یک context اضافی را برای شما فراهم می کند. تمامی این موارد باعث می شوند تا امروزه این IDE جزو محبوب ترین ابزارهای JSON به شمار بیاید.

 ابزارهای JSON


افزونه ویرایشگر جیسون در Eclipse

افزونه ویرایشگر جیسون رایگان که برای Eclipse است دارای قابلیت های بسیار زیادی می باشد که شرایط بسیار خوبی را برای کار کردن با فایل های جیسون برای شما فراهم می کند. از جمله ویژگی های این ابزار که باعث می شود تا جزو بهترین ابزارهای JSON باشد می توان به مواردی همچون هایلایت کردن سینتکس، قالب بندی کدهای جیسون و امکان ویرایش آنها اشاره کرد.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید