دستیار صوتی مرور وب، جستجو در وب سایت ها را برای افراد کم بینا راحت تر می کند

پنجشنبه 9 آبان 1398

دستیار صوتی مرور وب، یکی از بهترین اختراعات امسال خواهد بود، دستیار صوتی مرور وب، به افراد کم بینا در مرور صفحات مختلف وب کمک زیادی خواهد کرد.

 دستیار صوتی مرور وب، جستجو در وب سایت ها را برای افراد کم بینا راحت تر می کند

محققان به تازگی دستیار صوتی مرور وب جدیدی را ساخته اند که به افراد کم بینا اجازه می دهد تا در کوتاهترین زمان ممکن و به سادگی هرچه تمام، بتوانند اقدام به مرور وب سایت ها بدون نیاز به بلندگوهایی با صدای بلند کنند. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی این دستیار صوتی مرور وب بپردازیم و اطلاعات بیشتری را در خصوص آن در اختیار شما قرار دهیم، بنابراین ما را در این مطلب همراهی کنید.


مطالعات صورت گرفته در این زمینه

در یک مطالعه جدید در دانشکده ریاضی دانشگاه واترلو که به سرپرستی یکی از دانشجویان رشته ریاضی به نام Alexandra Vtyurina ( دانشجویی که با محققان شرکت مایکروسافت و یکی از استادیارهای دانشگاه واشنگتن به نام  Leah Findlater در ارتباط بود) صورت گرفت این دانشجو موفق شد که راهی برای ادغام کردن دستیارهای صوتی با صفحه های نمایش را پیدا کند و بتواند آنها را به بهترین شکل ممکن ادغام کند. این دانشجو موفق شد که ابزاری را ایجاد کند که افراد کم بینا بتوانند با استفاده از آن جستجوهای خود را در سطح وب به راحتی هرچه تمام انجام دهند. او تصمیم گرفت که این ابزار را Voice Exploration, Retrieval, and Search بنامد که به اختصار VERSE نامیده می شود.

 دستیار صوتی مرور وب


تحقیقات شرکت مایکروسافت برای ساخت دستیار صوتی مرور وب

Vtyurina که یکی از دانشجویان مقطع دکترا در دانشکده علوم کامپیوتر واترلو است که در طول دوره دکترای خود، تحقیقات بسیار زیادی را در این زمینه انجام داده است، او درباره دستیار صوتی مرور وب می گوید: به صورت کلی دستیارهای صوتی مرور وب از چندین سال قبل موجود بودند و افراد مختلف می توانستند از آنها استفاده کنند، ولی معمولا این دستیارهای صوتی توانایی درگیر شدن به صورت عمیق تر با محتوای وب سایت ها را نداشتند، به عنوان مثال آنها نمی توانستند فراتر از خواندن چند مقاله اول وب سایت ها، لیست کردن نتایج جستجو و ارائه پیشنهادات جایگزین، کاری را انجام دهند. در مقابل این دستیار صوتی مرور وب که به یک صفحه نمایش ادغام شده است به خوانندگان و کاربران خود امکان تعامل عمیق تر با مطالب وبسایت ها را می دهد و شرایط مناسبی را برای استفاده افراد کم بینا فراهم می کند.

 دستیار صوتی مرور وب


آشنایی با نمونه اولیه این دستیار صوتی مرور وب

نمونه اولیه ابزار VERSE قابلیت خواندن صفحات وب را به دستیارهای صوتی اضافه کرده است که می تواند مانند بسیاری از تجهیزات هوشمند مانند ساعت های هوشمند به عنوان شتاب دهنده عمل کرده و ورودی را به بلندگوهای هوشمند منتقل کند.

متد اصلی ورودی برای این دستیار صوتی مرور وب صدا است، بنابراین کاربران می توانند با استفاده از عبارت هایی مانند next، previous، go back و یا go forward با آن در تعامل باشند. یک نکته بسیار جالب درباره این ابزار این است که این دستیار صوتی مرور وب می تواند با یک اپلیکیشن موبایل و یا یک ساعت هوشمند جفت شود و شما با استفاده از تلفن همراه و یا ساعت هوشمند خود با آن در تعامل باشید. این دستگاه می تواند به عنوان یک شتاب دهنده ورودی مانند میانبرهای صفحه کلید عمل کند. به عنوان مثال چرخاندن تاجی که بر روی ساعت های هوشمند قرار دارد، می تواند باعث شود که این دستگاه به نتیجه جستجوی بعدی، بخش و یا پاراگراف بعدی منتقل شود.

 دستیار صوتی مرور وب


اطلاعات بیشتری در خصوص مطالعاتی که بر روی این دستگاه انجام شده است

در تحقیقی که درباره این دستیار صوتی مرور وب صورت گرفته است، 53 جستجوگر وب که برای افرادی که دچار مشکل کم بینایی هستند استفاده می شدند و دارای اختلال بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. به صورت کلی بیش از نیمی از کاربران این دستگاه ها در طول روز حداقل یک بار از آن استفاده می کردند و این دستگاه ها نیز از طریق تجهیزات مختلف با این کاربران ارتباط برقرار می کردند.

از داده های جمع آوری شده در این زمینه طراحی اولیه ای از دستیار صوتی مرور وب VERSE انجام شد که با مطالعه بر روی جوانب مختلف آن محققان نتیجه گرفتند که کاربران بازخورد مناسبی را نسبت به آن نشان می دهند.

 دستیار صوتی مرور وب


صحبت های Vtyurina درباره این دستگاه

Vtyurina درباره این دستگاه و تحقیقاتی که بر روی آن انجام شده است می گوید: " در ابتدا VERSE بسیار شبیه به سایر دستیارهای مجازی بود چرا که این ابزار به افراد این امکان را می داد تا بتوانند سوالی را بپرسند و پاسخ خود را نیز به صورت شفاهی دریافت کنند. با این حال VERSE یک تفاوت بسیار عمده با سایر دستیارهای مجازی دارد که باعث می شود تا بسیاری از افراد اعتقاد داشته باشند آینده متعلق به این دستگاه است، این تفاوت این است که اگر افراد کم بینا نیازمند اطلاعات بیشتری باشند می توانند با استفاده از این دستیار صوتی به جستجو ادامه دهند، به عنوان مثال می توانند اخبار و مطالب مرتبط را پیگیری کنند و همینطور می توانند هر مقاله ای که به عنوان نتیجه جستجو ظاهر می شود را به راحتی ببینند.

 دستیار صوتی مرور وب


جمع بندی و نکات پایانی

برای محتواهای متنی دستیار صوتی مرور وب VERSE به افراد این اجازه را می دهد تا بتوانند در امتداد کلمات و یا جملات حرکت کنند و یا وارد پاراگراف های جدید شده و محتوا را از خطوط بعدی ادامه دهند. به صورت کلی مطالعه ای که درباره این دستیار صوتی مرور وب انجام شده است نشان می دهد که مردم بازخورد بسیار خوبی را نسبت به این دستگاه خواهند داشت. با این حال تیمی که بر روی این دستیار صوتی کار می کنند امیدوارند که بتوانند با بهبود بیشتر آن عملکرد بهتر و مناسب تری را برای افراد کم بینا فراهم کنند. این دستگاه در نمایشگاه بین المللی ACM SIG ACCESS رونمایی خواهد شد که تاریخ آن دقیقا بین 28 تا 30 اکتبر سال 2019 خواهد بود.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید