7 گام برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک

پنجشنبه 7 آذر 1398

برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک شما باید به نکات مهمی توجه داشته باشید، در این مطلب نکات تبدیل شدن به توسعه دهنده فول استک را بیان خواهیم کرد.

 7 گام برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک

وقتی که شما شروع به کار می کنید و یا دانشگاه خود را تمام می کنید، احساس می کنید که می توانید هر کاری را انجام دهید. اما نکته ای که وجود دارد این است که شما باید یک توسعه دهنده فول استک باشید تا به عنوان یک توسعه دهنده خوب شناخته شوید.


توسعه دهنده فول استک کیست؟

توسعه دهنده فول استک کیست؟ تمامی کتاب هایی که درباره فناوری اطلاعات وجود دارد را یکجا جمع کنید، این همان چیزی است که شما به عنوان فول استک می توانید به آن نگاه کنید.

 توسعه دهنده فول استک


توسعه وب سایت راحت است ولی توسعه دهنده فول استک شدن راحت نیست

امروزه صنعت توسعه وب سایت ها بسیار راحت است اما قطعا تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک که اطلاعات زیادی درباره فناوری اطلاعات دارد بدون شک راحت نیست. همواره در یک محیط پویا برای کار فناوری های جدید بسیار زیادی در کار شما دخالت دارند و بنابراین اگر با آنها آشنایی ابتدایی نداشته باشید ممکن است شروع کار برای شما بسیار دلهره آور باشد.

به عنوان یک توسعه دهنده فول استک شما باید درباره تمامی فناوری های فرانت اند و بک اند اطلاعات داشته باشید. در واقع توسعه دهنده فول استک شدن نیازمند این است که شما با تمامی زبان ها و یا بیشتر آنها آشنایی داشته باشید. شما باید در کار کردن با تمامی تکنولوژی ها به اندازه کافی خوب باشید، چه این تکنولوژی دیتابیس باشد و چه رابط های کاربری و مواردی که در میان آنها قرار دارد. اما آیا واقعا این ممکن است؟ آیا این غیر واقعی نیست که از کسی انتظار داشته باشیم در همه چیز خوب باشد؟ آیا مشتری ها برای انجام یک پروژه به افراد با تخصص های مختلف نیاز ندارند؟

در این مطلب قصد داریم ترفندها و نکاتی را بیان کنیم که به شما کمک می کند تا تبدیل به یک توسعه دهنده فول استک شوید.

 توسعه دهنده فول استک


جایگاه خود را پیدا کنید

بیشتر افرادی که قصد دارند به موفقیت دست پیدا کنند نمی دانند که واقعا می خواهند در چه سطحی باشند. شما به عنوان یک برنامه نویس فول استک باید درباره همه چیز اطلاعات داشته باشید. اما اینجا دقیقا جایی است که شما اشتباه می کنید. در واقع فول استک بودن به معنای این است که شما تعیین کنید که دقیقا می خواهید به کجا برسید و مسیری را برای رسیدن به آن طراحی کنید.

نکته دوم این است که سعی کنید درباره منطقه ای که قصد دارید بر روی آن تمرکز کنید تصمیم بگیرید. به عنوان مثال فناوری های وب مانند جاوا اسکریپت امروزه تبدیل به یک مسیر پرسود برای بسیاری از افراد شده است. اگر شما هم در این حوزه فعالیت دارید فول استک بودن برای شما به معنای یادگیری جاوا اسکریپت، سی اس اس، اچ تی ام ال، زبان های عمومی برنامه نویسی، سیستم های پایگاه داده، سیستم عامل ها، سیستم های پرداختی و یک سیستم کنترل ورژن است. این در واقع یک مسیر طولانی است که شما باید بیاموزید.

 توسعه دهنده فول استک


یک زبان برنامه نویسی را بیاموزید نه همه آنها را

در منطقه ای که شما تمرکز کرده اید شما نیاز دارید که بر روی تمامی تکنولوژی هایی که برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده full stack به آن نیاز دارید تمرکز کنید. اکثر توسعه دهندگان تلاش می کنند که همه چیز را یاد بگیرند. انجام این کار نه تنها سودی را برای شما ندارد بلکه با توجه به وجود فناوری های مختلف و زیاد تقریبا غیر ممکن است.

آنچه که شما در اینجا باید انجام دهید این است که روی یادگیری چند فناوری مهم تمرکز کنید. به عنوان مثال اگر همه زبان های برنامه نویسی عمومی را نمی شناسید لازم نیست که نگران باشید. می توانید پایتون، روبی و پی اچ پی را یاد بگیرید.

 توسعه دهنده فول استک


خودتان را آماده تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک کنید

زمانی که شما اصول خود را تعیین می کنید همه چیز آسان می شود. این موضوع چیزی است که ما از روزی که به دانشگاه رفته ایم یاد گرفته ایم. توسعه دهنده های فول استک باید هم با فرانت اند و هم با بک اند در توسعه نرم افزارها راحت کار کنند. پایه اصلی توسعه وب سایت را می توان در جاوا اسکریپت، اچ تی ام ال و سی اس اس خلاصه کرد. بنابراین در سطح مبتدی دانش خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

برای اینکه سطح مهارت های خود را آزمایش کنید سعی کنید یک صفحه ساده را طراحی کنید. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به خودی خود یک زبان برنامه نویسی کامل به شمار می آید و شاید برای شما جالب باشد که بدانید تقریبا 99 درصد از اپلیکیشن های تحت وب به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از جاوا اسکریپت استفاده کرده اند.

قبل از آنکه بخواهید به یک توسعه دهنده فول استک تبدیل شوید دانش شما درباره سرورها، شبکه ها، محیط های هاستینگ، الگوریتم ها، ساختار داده ها، زبان های برنامه نویسی و دیتابیس باید به صورت کامل باشد. نکته بسیار مهم دیگر این است که شما باید بتوانید میان قطعه های مختلف یک پازل( مسئله) ارتباط برقرار کنید.

 توسعه دهنده فول استک


تنوع را کنار بگذارید و در یک زبان پادشاه باشید

زمانی که دانش خود را گسترش می دهید قطعا متوجه می شوید که به دست آوردن اطلاعات در همه زمینه ها کار بسیار سختی است. تنها کاری که شما در چنین شرایطی باید انجام دهید این است که سعی کنید تا کار کردن با تمامی تکنولوژی های مهم برای شما راحت باشد.

این سطح از راحتی تنها با تمرین کردن بدست می آید. زمانی که شما این کار  را انجام می دهید سعی کنید که یکی از این فناوری ها را به عنوان هدف اصلی خود قرار دهید. این کار باعث می شود تا شما امکانات بیشتری را نسبت به رقبای خود در دست داشته باشید و نتایج شگفت انگیزی را نیز برای شما خواهد داشت. البته توجه داشته باشید که در کنار علاقه تخصصی که انتخاب می کنید باید تخصص مورد نیاز مشتری نیز باشد.

 توسعه دهنده فول استک


یک دوره آموزشی را انتخاب کنید

حتی اگر شما تا به حال به صورت کامل آماده شده باشید، باید آمادگی یادگیری چیزهای جدید را در صورت نیاز داشته باشید. در اصل شما باید آماده باشید که هر چیزی که در مسیر شما قرار می گیرد را بیاموزید. برای این کار توصیه ما به شما این است که از دوره های آنلاین برای یادگیری کمک بگیرید. سازمان های زیادی وجود دارند که این را به شما توصیه می کنند. پروژه Odin می تواند یک منبع بسیار خوب برای شما باشد. علاوه بر آن Treehouse و Codecademy نیز دو منبع فوق العاده دیگر هستند. از دوره های گران قیمت نیز کمک بگیرید ولی این قول را به خودتان بدهید که طی چند ساعت سطح شما را بالا ببرند.
برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک یک شبکه بسازید

بهترین راه برای اینکه وارد بازار کار شوید این است که خودتان را به روز کنید. در واقع می توان گفت این تنها راه است. برای این کار به شما توصیه می کنیم یک شبکه آنلاین بسازید. روش های مختلفی وجود دارد که به یک جامعه آنلاین بپیوندید. سایت ها و شبکه های اجتماعی، فروم های آنلاین، چت روم ها و گروه ها، می توانند گزینه های فوق العاده ای برای شما باشند.

من به شما توصیه می کنم حتما نگاهی به گروه های slack مانند slashrocket که یک جامعه از توسعه دهندگان است نیز داشته باشید. این شبکه ها شما را با افراد علاقه مند مرتبط می کنند و به شما امکان فکر کردن و مشورت کردن درباره مسائل مختلف را می دهند.

 توسعه دهنده فول استک


چیزی را در ذهن خود بسازید

هدف از تمامی این موارد این است که در نهایت شما بتوانید یک محصول با کیفیت که استفاده از آن برای کاربر راحت است را بسازید، البته این محصول باید عملکرد فوق العاده ای را نیز داشته باشد. به عنوان یک توسعه دهنده فول استک رفتن به سمت سایر تکنولوژی ها می تواند برای توسعه دهندگان فول استک بسیار وسوسه برانگیز باشد. اما نکته ای که در اینجا اهمیت دارد این است که شما بتوانید تمرکز خود را بر روی محصول نهایی خود حفظ کنید.

در واقع شما به عنوان یک توسعه دهنده فول استک باید بتوانید محصول نهایی خود را در ذهن خود بسازید و آن را احساس کنید. شما باید بتوانید آن را امن کنید. زمانی که شما بتوانید به خوبی بر روی آن تمرکز کنید می توانید به عنوان یک توسعه دهنده فول استک کار خود را آغاز کنید. سعی کنید یک پروژه را به تنهایی بسازید، سعی کنید اطلاعاتی در خصوص ساختن چیزهای مختلف در ذهن بدست آورید.

 توسعه دهنده فول استک


جمع بندی

زمان تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک بسیار طولانی است. این موضوع تنها درباره قدرت یادگیری نیست بلکه شما باید نحوه کار کردن با تکنولوژی های مختلف را به صورت عملی بیاموزید که زمان زیادی را نیاز دارد. بنابراین برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک باید صبور باشید.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 2k بازدید
  • 6 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید