تفاوت ها و شباهت های گیت هاب و گیت لب

یکشنبه 10 آذر 1398

گیت هاب و گیت لب تفاوت ها و شباهت هایی با یکدیگر دارند، ما در این مطلب قصد داریم به مقایسه گیت هاب و گیت لب و ویژگی های آنها بپردازیم.

 تفاوت ها و شباهت های گیت هاب و گیت لب

سرویس های مدیریت کننده کنترل ورژن مخزن یک کامپوننت اصلی در جریان توسعه نرم افزار هستند. در چند سال اخیر گیت هاب و گیت لب خود را به عنوان دستیارانی بسیار مفید برای توسعه دهندگان علی الخصوص زمانی که بر روی پروژه های تیمی بزرگ کار می کنند معرفی کرده اند. با انتشار آخرین نسخه گیت لب یعنی نسخه 10.0 گیت لب جهش بزرگی را از مدیریت کد به سمت توسعه و نظارت انجام داده است. خود گیت لب این جهش را تکامل DevOps می نامد. در واقع هدف اصلی آنها توسعه نرم افزار، استقرار کدها و مارکت DevOps است. این به آن معنا است که زمانی که ما درباره شباهت ها و تفاوت های گیت هاب و گیت لب صحبت می کنیم ما باید فراتر از مخازن آنها صحبت کنیم و به کل فرایند آنها نیز نگاهی داشته باشیم.

آماده شروع این مطلب هستید؟

توضیحاتی درباره گیت برای شروع صحبت درباره گیت هاب و گیت لب

گیت هاب و گیت لب هر دو از مخازن بر پایه وب گیت به شمار می آیند. هدف از گیت مدیریت پروژه های توسعه نرم افزار و فایل های مربوط به این پروژه ها است که در طول زمان تغییر می کند. گیت این اطلاعات را در یک ساختار داده که مخزن نامیده می شود ذخیره می کند. این مخزن گیت در واقع شامل مجموعه ای از اشیا و همینطور مجموعه ای از رفرنس ها برای این اشیا می باشد. در واقع مخزن گیت یک مکان اصلی است که توسعه دهندگان می توانند پروژه های وب را ذخیره کنند، به اشتراک بگذارند، آنها را تست کنند و یا اینکه همکاری هایی را بر روی این پروژه ها انجام دهند.

 گیت هاب و گیت لب


مهمتر از مخزن گیت: چگونه DevOps را کامل کنیم؟

امروزه گیت هاب و گیت لب نقشی بسیار بزرگتر از مخازن گیت را برای توسعه دهندگان ایفا می کنند. گیت لب درباره اقدام اخیر خود که DevOps را کامل کرده است می گوید:

امروزه ما آن را به عنوان یک گام بزرگ برای اتحاد در توسعه نرم افزار در یک تجربه کاربری واحد می دانیم. در واقع می توان گفت که گیت لب نیاز به ادغام بهتر و عمیق تر در میان ابزارهای توسعه و DevOps را درک کرد. با انتشار نسخه نهایی یعنی نسخه 10.0 درباره محدوده ابزارهایی که توسعه دهندگان و تیم های عملیاتی از آنها استفاده می کردند تجدید نظر کرد.

 گیت هاب و گیت لب


پایه گیت هاب و گیت لب

اجازه دهید کار خود را با پایه ها شروع کنیم. گیت هاب در واقع یک پلتفرم میزبانی مخزن بر پایه گیت است که دارای 26.000.000 کاربر( تا ماه مارس سال 2017) می باشد. گیت هاب برای اولین بار در سال 2008 میلادی توسط Tom Preston-Werner، Chris Wanstrath و PJ Hyett منتشر شد.

پروژه های گیت هاب می توانند عمومی شوند و هر پروژه عمومی نیز می تواند در دسترس همگان قرار گیرد. علاوه بر این، شما می توانید پروژه های شخصی و خصوصی را نیز داشته باشید اما فقط 3 همکار مجاز هستند که به صورت رایگان به این پروژه دسترسی داشته باشند. مخازن عمومی در گیت هاب گاهی اوقات برای به اشتراک گذاشتن نرم افزارهای متن باز مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر مخزن کد پایه ای گیت هاب می تواند برای ردیابی مسائل مختلف، داکیومنت کردن و توضیحات مورد استفاده قرار گیرد.

در کل 26.000.000 نفر و 1.500.000 سازمان 67.000.000 مخزن را تا ماه مارس سال 2017 میلادی بر روی گیت هاب ایجاد کرده اند. دقیقا مشابه گیت هاب، گیت لب نیز یک مدیریت کننده مخزن است که به تیم ها اجازه می دهد تا بر روی کد خود همکاری داشته باشند. این مخزن به زبان های Ruby و Go نوشته شده است و ویژگی هایی مشابه گیت هاب مانند ردیابی مسائل مختلف و مدیریت پروژه را به شما ارائه می دهد.

این مخزن توسط Dmitriy Zaporozhets و Valery Sizov در سال 2011 میلادی ساخته شد. گیت لب در حال حاضر بیش از 500 نفر را استخدام کرده است و بیش از 1400 شرکت کننده متن باز را در خود جای داده است. بر اساس ویکی پدیا گیت لب در ماه مارس سال 2017 میلادی دارای 100.000 کاربر بود و امروزه نیز توسط برخی از شرکت های بزرگ مانند IBM، Sony و NASA مورد استفاده قرار می گیرد.

 گیت هاب و گیت لب


تفاوت ها و شباهت های کلیدی گیت هاب و گیت لب

بر طبق منابع مختلف و تجربه شخصی خودمان ما موفق شدیم که تفاوت های کلیدی که در ادامه برای شما آورده ایم را تعیین کنیم که به شما کمک می کند تا از میان گیت هاب و گیت لب یکی را انتخاب کنید.

 گیت هاب و گیت لب


سطوح اعتبارسنجی

با استفاده از گیت لب شما می توانید بر اساس نقش کاربران مجوزهایی را برای آنها تعیین کنید و یا اینکه این مجوزها را اصلاح کنید. در گیت هاب شما می توانید تعیین کنید که یک کاربر دسترسی خواندن و یا نوشتن را بر روی یک مخزن داشته باشد. با استفاده از گیت لب شما می توانید دسترسی به issue tracker( به عنوان مثال) را بدون دادن مجوز به سورس کد پروژه فراهم کنید. بدیهی است که این امکان می تواند برای تیم های بزرگ فوق العاده باشد.


CI / CD داخلی فراتر از CD

یکی از بزرگترین تفاوت های گیت هاب و گیت لب Integration/Delivery مداوم و داخلی گیت لب می باشد. CI یک صرفه جویی کننده زمان بسیار خوب است که برای بسیاری از تیم های توسعه نرم افزاری کاربرد دارد.

توجه داشته باشید که امکان استفاده از CI را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد. با استفاده از آن شما دیگر نیازی ندارید که از سرویس CI خارجی استفاده کنید و اگر شما هم از یک سرویس CI خارجی استفاده می کنید بدیهی است که شما می توانید آن را با Jenkins، Codeship ادغام کنید.

همانطور که گیت لب در آخرین نسخه خود یعنی نسخه 10.0 بیان کرده است، گیت لب قصد دارد که به صورت کامل در حوزه مارکت DevOps فعالیت کند و که عملگرهایی را به شما پیشنهاد می دهد که شما با استفاده از آن می توانید وابستگی های توسعه خود و تلاش های DevOps را به خوبی متوجه شوید. البته این هدف گیت لب در اینجا به پایان نمی رسد چرا که گیت لب قصد دارد که به موضوع CI خودکار بپردازد و بر روی این موضوع کار کند که چگونه می تواند CI/CD را به صورت خودکار اجرا کند بدون آنکه نیاز باشد تا یک انسان تنظیمات اولیه را انجام دهد.

Mark Pundsack در این باره می گوید:

به صورت کلی هر پروژه ای نیاز دارد که نوعی از CI را اجرا کند. بنابراین چرا ما امکانی ارائه ندهیم که تنها تشخیص قرار دادن یک پروژه جدید را انجام دهد و بعد به صورت خودکار CI را اجرا کند؟ ما در حال حاضر تنها این قابلیت را ساخته ایم و قصد داریم در آینده ای نزدیک آن را آزمایش کنیم.

 گیت هاب و گیت لب


CI/CD در گیت هاب

حال مسئله ای که به وجود می آید این است که CI / CD در دنیای گیت هاب چگونه کار می کند؟ گیت هاب ادغام های مختلف شخص ثالث را برای این کار پیشنهاد می دهد که از جمله آنها می توان به مواردی همچون Travis CI، CircleCI و Codeship اشاره کرد که برای اجرا و تست گرفتن از کدهای شما مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود هنوز هم یک CI داخلی در گیت هاب وجود ندارد.

 گیت هاب و گیت لب


ردیابی موضوعی در گیت هاب و گیت لب

گیت هاب و گیت لب یک ردیاب موضوعی را فعال سازی کرده اند که به شما اجازه می دهد تا وضعیت خود را تغییر دهید و به صورت همزمان بر روی چند موضوع تسلط داشته باشید. هر دو ردیاب موضوعی گیت هاب و گیت لب فوق العاده هستند به ویژه زمانی که به یک ردیاب باگ بصری مانند Usersnap متصل می شوند. دقیقا در همان زمانی که توسعه دهندگان شما از استفاده از اینترفیس ردیابی موضوعی فوق العاده گیت هاب و گیت لب لذت می برند تست کننده ها، همکاران و کاربران شما به سادگی می توانند باگ ها را گزارش دهند که این کار از طریق یک عنصر User snap صورت می گیرد. گزارش دادن باگ ها و بازخورد کاربران می تواند به صورت خودکار برای گیت هاب و گیت لب ارسال شود. علاوه بر این، شما می توانید این تیکت ها را در داخل Usersnap کنید و به صورت دستی آن را برای پروژه خود ارسال کنید.

 گیت هاب و گیت لب


ایمپورت و Export کردن

زمانی که به این موضوع فکر می کنیم که از بین گیت هاب و گیت لب کدام یک را انتخاب کنیم شما باید هزینه و منابعی که برای شروع نیاز دارید را نیز در نظر بگیرید. در همین رابطه موضوع ویژگی های ایمپورت و export بسیار مهم هستند. گیت لب داکیومنتیشن جزئی تری را به شما ارائه می دهد که به شما نشان می دهد چگونه داده های خود را از سایر مخازن مانند گیت هاب، Bitbucket  به داخل گیت لب ایمپورت کنید.

از طرف دیگر گیت هاب چنین داکیومنتیشن جزئی را برای بیشتر مخازن گیت ارائه نمی دهد. با این حال گیت هاب به شما پیشنهاد می کند که از ایمپورت کننده گیت هاب استفاده کنید. البته به شرطی می توانید از آن استفاده کنید که سورس کد خود را در Subversion، Mercurial، TFS داشته باشید. علاوه بر این زمانی که شما قصد  export کردن داده ها را دارید به نظر می رسد که گیت لب شرایط بهتری را برای شما فراهم می کند و این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا پروژه های خود که شامل داده های زیر است را  export کنید:

-          Wiki و مخازن پروژه

-          آپلودهای پروژه

-          تنظیمات شامل webhook ها و سرویس ها

-          مشکلات مربوط به نظرات، درخواست های ادغام، نظرات، برچسب ها، نقاط عطف، قطعه های مختلف کد و سایر موجودیت های پروژه

از طرف دیگر گیت هاب محدودیت های بیشتری را برای ویژگی های export در مخازن گیت هاب قرار داده است.

 گیت هاب و گیت لب


ادغام کردن در گیت هاب و گیت لب

گیت هاب و گیت لب هر دو طیف گسترده ای از ادغام سازی های شخص ثالث را ارائه می دهند. ادغام کردن سیستم کنترل ورژن با سایر اپلیکیشن ها باعث می شود تا جریان کاری شما بهتر شده و باعث افزایش بهره وری توسعه دهندگان و حتی کاربران شما می شود. برای اینکه بررسی کنید که آیا اپلیکیشن های مورد علاقه شما با گیت هاب و گیت لب سازگاری دارند من به شما توصیه می کنم که داکیومنتیشن گیت هاب و گیت لب را بررسی کنید.

علاوه بر همکاران ادغام سازی که در حال حاضر موجود هستند، گیت هاب مارکت خود را در ماه مه سال 2017 میلادی راه اندازی کرد که به شما ابزارها و اپلیکیشن های انتخاب شده را ارائه می دهد. گیت لب نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفته است و ادغام سازی های مختلفی را برای تیم های توسعه و DevOps ارائه می دهد.

 گیت هاب و گیت لب


جامعه گیت هاب

گیت هاب جایگاه خود را در میان توسعه دهندگان بدست آورده است و محبوبیت آن نیز عمدتا به واسطه جامعه میلیونی توسعه دهندگان است که عضو آن هستند. شما می توانید در گیت هاب درباره مشکلات بحث کنید و شاید حتی بتوانید نکات غیر رسمی زیادی را نیز بیاموزید. از طرف دیگر گیت لب نیز فعالیت های بسیار خوبی را انجام داده است که از جمله آنها می توان به مواردی همچون میزبانی رویدادهای جامعه گیت لب و متصل کردن همکاران متن باز به یکدیگر اشاره کرد. اگر شما به دنبال بزرگترین انجمن توسعه دهندگان هستید احتمالا گیت هاب محل بهتری برای شما باشد.

 گیت هاب و گیت لب


شرکت های فعال در گیت هاب و گیت لب

در سطح شرکتی شما باید فاکتورهای بیشتری را برای یک تصمیم گیری آگاهانه و درست از بین گیت هاب و گیت لب در نظر بگیرید.

گیت هاب در میان توسعه دهندگان محبوب تر است و در سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی را نیز در میان تیم های توسعه دهندگان و سازمان ها نیز بدست آورده است. از طرف دیگر گیت لب از لحاظ ویژگی های سازمانی و شرکتی بسیار قوی تر است. گیت لب برنامه های مختلف سازمانی را که در میان تیم های توسعه دهنده بزرگتر بسیار محبوب است را به سازمان ها ارائه می دهد.

در ادامه قصد داریم مقایسه و قیمت گذاری را بین گیت هاب و گیت لب انجام دهیم.

در حالی که شرکت های گیت هاب می توانستند برنامه های خود را با 2500 USD به ازای هر 10 کاربر و در هر سال آغاز کنند این کار در گیت لب هزینه ای معادل 39 USD در هر سال و به ازای هر کاربر را در بر داشت.
ویژگی ها                                    گیت لب                                      گیت هاب

انتشار                                         سپتامبر سال 2011                        آپریل سال 2008

برنامه های رایگان                         مخازن نامحدود عمومی و خصوصی    رایگان فقط برای مخازن عمومی

برنامه های پولی                            39 دلار برای هر کاربر در هر سال     84 دلار برای هر کاربر در هر سال

ویژگی های بازخوانی کد                  بله                                             بله

Wiki                                          بله                                             بله

ردیابی موضوع و باگ                     بله                                             بله

انشعاب شخصی                             بله                                             بله

سیستم build                                بله                                             بله( با استفاده از سرویس شخص ثالث)

ایمپورت کردن پروژه ها                   بله                                             خیر

Export کردن پروژه ها                   بله                                             خیر

ردیابی زمان                                 بله                                             خیر

میزبانی وب                                  بله                                             بله

محبوبیت                                     546 هزار به علاوه پروژه ها             69 میلیون به علاوه پروژه ها

 گیت هاب و گیت لب


یک نکته جالب درباره مقایسه گیت هاب و گیت لب

بدون شک گیت هاب هنوز هم محبوب ترین مخزن گیت با بیشترین تعداد کاربر و پروژه شناخته می شود. با این حال گیت لب یک کار خارق العاده را برای تیم های توسعه دهنده پیشنهاد می دهد که باعث کارآمدتر شدن جریان کاری آنها می شود.( منظور همان DevOps است).

 گیت هاب و گیت لب


دریافت بازخورد کاربر و گزارش باگ با Usersnap

مورد آخر ولی بسیار مهم از ویژگی های گیت هاب و گیت لب این است که شما می توانید با استفاده از قابلیت Usersnap به راحتی بازخوردهای کاربران و همینطور گزارشات مربوط به باگ ها را دریافت کنید.

 گیت هاب و گیت لب

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید