آشنایی با مهارت های برنامه نویس خوب که هر برنامه نویسی باید آنها را بداند

دوشنبه 19 اسفند 1398

آشنایی با مهارت های برنامه نویسی می تواند بسیار مفید باشد، ما در این مطلب قصد داریم برخی از مهم ترین مهارت های برنامه نویس خوب را برای شما بیان کنیم.

 آشنایی با مهارت های برنامه نویس خوب که هر برنامه نویسی باید آنها را بداند

قبل صحبت درباره مهارت های برنامه نویس باید بدانیم که هر حرفه ای نیازمندهای خاص خود را دارا می باشد. به عنوان مثال یک دکتر خوب باید اطلاعاتی درباره زیست شناسی داشته باشد، دانشگاه پزشکی را خوب بشناسد، علاوه بر این مهارت های سخت شما باید روحیه خوبی نیز داشته باشید. به عنوان یک معلم باید این روحیه را داشته باشید تا با کودکان تعامل داشته باشید اما شما نگرانی هایی را نیز باید داشته باشید.

حال زمانی که شما تصمیم می گیرید تا یک توسعه دهنده شوید علاوه بر این که باید با تکنولوژی که برای کار خود انتخاب کرده اید آشنا باشید باید برخی از مهارت های برنامه نویس که برخی سخت و برخی از آنها هم بسیار ساده هستند را نیز بدانید که هر توسعه دهنده ای باید با آنها آشنا باشد. در این مطلب من قصد دارم 5 مورد از مهارت های برنامه نویس را به شما آموزش دهم که به نظر من داشتن این مهارت ها برای هر توسعه دهنده ای ضروری است.

ارتباط و کار گروهی از مهمترین مهارت های برنامه نویس( بخش اول)

بر اساس کلیشه ها برنامه نویس کسی است که در زیرزمین نشسته است و جادوهایی را با کامپیوتر خود انجام می دهد و با هیچکس نیز صحبت نمی کند. این نوع طرز فکر یک طرز فکر طنز درباره توسعه دهندگان است چرا که ارتباطات یکی از مهمترین مهارت های برنامه نویس به شمار می آید.

اول از همه برای متوجه شدن پروژه و پیدا کردن راه حل مناسب آن که باید آن را پیاده سازی کنیم ما مجبور هستیم که با سایر افرادی که در تیم هستند ارتباط برقرار کنیم. بدون شک همه افراد از این متنفر هستند که یک چیز تنها به دلیل برداشت اشتباه ما از مسئله اشتباه باشد. این موضوع باعث می شود تا برقراری ارتباط خوب با سایر افراد یکی از مهمترین مهارت های برنامه نویس خوب به شمار بیاید.

 مهارت های برنامه نویس

ارتباط و کار گروهی از مهمترین مهارت های برنامه نویس( بخش دوم)

علاوه بر مهارت های ارتباطی کار گروهی نیز برای برنامه نویسان بسیار مهم است. به همراه یک  تیم شما می توانید راه حل هایی بهتر و بهینه تر را برای حل مسائل مختلف پیدا کنید. زمانی که شما یک ویژگی را پیاده سازی می کنید این موضوع می تواند بسیار کمک کننده باشد که شما با هم تیمی های خود درباره آن مشورت کنید مخصوصا اگر این ویژگی کاری باشد که قبلا انجام نداده اید. احتمالا کسی قبلا راه حلی برای پیاده سازی این ویژگی پیدا کرده است و تجربه ای در این زمینه دارد که شما می توانید این تجربه را از او بیاموزید.

 مهارت های برنامه نویس

توانایی حل مسئله( بخش اول)

به صورت کلی برنامه نویسی کاری است که به میزان زیادی با حل مسئله رو به رو است. هر بار که من می خواهم چیز متفاوتی را بسازم مجبور می شوم که بهترین راه حل را برای آن پیدا کنم، آن را در شرایط کسب و کار خود بررسی کنم و در صورت نیاز اقدام به پیاده سازی آن کنم.

اگر فعالیت خود را به عنوان یک برنامه نویس تازه کار شروع کرده اید و یا به تازگی شروع به یادگیری برنامه نویسی کرده اید به زودی متوجه خواهید شد که توانایی حل مسئله در برنامه نویسی چقدر مهم است و این بسیار مهم است که اطلاعاتی را از قبل درباره آن داشته باشید تا در طول یادگیری دلسرد نشوید.

 مهارت های برنامه نویس

توانایی حل مسئله( بخش دوم)

به نظر من یکی از مهمترین مزایای کار برنامه نویسی این است که شما هر روز با حل مسئله سروکار دارید و هر روز مجبور هستید که بر روی مسائل جدیدی تمرکز داشته باشید. علاوه بر این حتی اگر شما بر روی مسائل تکراری کار کنید ممکن است مجبور شوید که راه حل های بهتری را برای مسائل خود پیدا کنید که پیدا کردن این راه حل ها نیز می تواند بسیار جذاب باشد. حتی اگر شما در ابتدای کار تسلیم شوید شما می توانید با انجام دادن فعالیت های مختلف یاد بگیرید که چگونه مسائل مختلف را حل کنید. هر زمانی که شما حس می کنید یک مسئله غیر قابل حل است فراموش نکنید که برای حل هر مسئله ای حداقل یک راه حل وجود دارد.

 مهارت های برنامه نویس

کنجکاوی زیادی داشته باشید

احتمالا شما کنجکاو هستید که چرا کنجکاوی یکی از مهارت های برنامه نویس خوب به شمار می آید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که یک برنامه نویس کنجکاو می تواند همواره راه حل های جدیدی را برای حل مشکل خود پیدا کند و با فناوری های جدید آشنا شود تا بتواند مشکل خود را حل کند. اگر شما کنجکاو باشید که تکنولوژی های جدید چگونه کار می کنند و یا اگر قصد داشته باشید که یک فریم ورک جدید را بیاموزید احتمالا خیلی سریع تر و بهتر می توانید راه حل مشکل خود را پیدا کنید و اقدام به حل مسئله کنید.

یادگیری یکی از بزرگترین بخش های زندگی شما به عنوان یک برنامه نویس است، بنابراین این نکته خیلی مهم است که سعی کنید برنامه نویسی را به عنوان یک سرگرمی برای خود تبدیل کنید. بنابراین با این کار بعد از آمدن تکنولوژی های جدید شما برای یادگیری آنها عصبانی و بی حوصله نخواهید بود. علاوه بر این کنجکاوی به عنوان یکی از مهمترین مهارت های برنامه نویس خوب می تواند شما را به سمت ثبت نام در جامعه برنامه نویسان بکشاند که با این کار شما می توانید اطلاعات بیشتری را در این زمینه بدست بیاورید.

 مهارت های برنامه نویس

سازگاری از مهمترین مهارت های برنامه نویس خوب

همانطور که قبلا هم اشاره کردم بسیاری از چیزها تغییر می کنند. فریم ورک ها و کتابخانه های جدید، تکنولوژی های و روش های جدید که وارد دنیای برنامه نویسی می شوند هر روزه در حال تغییر هستند. تقریبا هر پروژه ای دارای روند نصب خاص خود می باشد و به همین علت شما مجبور هستید که با شرایط و محیط های جدید سازگار شوید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که از دیدن تغییرات خوشحال می شوید و از مشاهده این که همه چیز ثابت می ماند خسته و بی حوصله می شوید مطمئنا می توانید وارد دنیای برنامه نویسی شوید و از این کار بیشترین لذت را ببرید چرا که شما یکی از بهترین مهارت های برنامه نویس خوب را دارا هستید.

علاوه بر این فریم ورک های مختلف کم و بیش در همه زمان ها محبوب هستند، بنابراین سازگاری به عنوان یکی از مهارت های برنامه نویس خوب به شما کمک می کند تا در صورت بروز مشکلاتی در بازار برنامه نویسان بتوانید به راحتی شغلی جدید برای خود پیدا کنید و با یادگیری سریع یک فناوری جدید در یک شرکت جدید مشغول شوید.

 مهارت های برنامه نویس

مدیریت زمان از دیگر مهارت های برنامه نویس خوب

در هر شغلی تعادل کار و زندگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. زمانی که شما به عنوان یک توسعه دهنده فعالیت می کنید شما معمولا دارای زمان کاری انعطاف پذیری هستید و به همین دلیل این بسیار مهم است که بتوانید زمان خود را به درستی مدیریت کنید. اگر شما می دانید که چگونه باید برای شغل خود برنامه ریزی کنید و می دانید که به صورت تقریبی برای هر کاری چقدر زمان نیاز دارید این مهارت یک مهارت بی نظیر برای شما به عنوان یک برنامه نویس است چرا که مدیریت زمان یکی از مهمترین مهارت های برنامه نویس به شمار می آید. در غیر این صورت ممکن است شما زمان زیادی را صرف کارهای غیرضروری کنید و به این ترتیب مجبور باشید تا در کل روز اقدام به برنامه نویسی کنید. علاوه بر این شما باید زمانی را برای یادگیری اختصاص دهید، بنابراین این بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید شما در زندگی شخصی خود نیاز به یک یا دو ساعت در طول هر روز دارید تا بتوانید خود را به روز نگه دارید.

 مهارت های برنامه نویس

آشنایی با زبان های برنامه نویسی و فریم ورک ها

این نکته تعجب آوری نیست که یکی از مهارت های برنامه نویس خوب باید این باشد که با زبان برنامه نویسی و همینطور فریم ورک های آن آشنا باشد. با این وجود برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب شما باید حداقل یک زبان برنامه نویسی را به صورت عمیق آموخته باشید. این نکته می تواند بسیار خوب باشد که شما سعی کنید سایر زبان های برنامه نویسی را نیز بیاموزید چرا که می توانید حس مشترکی را نسبت به تفاوت های میان این زبان ها بدست بیاورید.

شما کدام زبان برنامه نویسی را انتخاب خواهید کرد تا زبان اصلی شما باشد؟ این موضوع کاملا به مواردی که قصد حل آنها با این زبان را دارید بستگی دارد. شما می توانید نگاهی به لیست بهترین زبان های برنامه نویسی بیندازید و براساس کاربردهای مد نظر خود بهترین آنها را انتخاب کنید. یادگیری عمیق یک زبان برنامه نویسی از مهمترین مهارت های برنامه نویس خوب است.

 مهارت های برنامه نویس

پایگاه داده از مهمترین مهارت های برنامه نویس خوب

در کار برنامه نویسی این نکته بسیار مهم است که یاد بگیرید پایگاه داده چگونه کار می کند. یکی از مهمترین بخش های یک اپلیکیشن جایی است که اطلاعات آن نگهداری می شوند. به عنوان یک برنامه نویس شما باید دانش ابتدایی مانند چگونگی ساختن جدول ها، حذف، به روزرسانی و insert کردن در جدول های پایگاه داده را بدانید. علاوه بر این یکی از بهترین مهارت های برنامه نویس خوب این است که می داند چگونه پایگاه داده را سازماندهی کرده و در هر بخش از برنامه خود از کدام پایگاه داده استفاده کند. علاوه بر این شما باید بتوانید امنیت داده های ذخیره شده در پایگاه داده خود را نیز تامین کنید.

 مهارت های برنامه نویس

داده ساختارها و الگوریتم ها

الگوریتم ها در واقع مجموعه ای از دستورالعمل ها هستند که باید به ترتیب خاصی اجرا شوند تا به یک خروجی خاص برسند. الگوریتم ها به صورت مستقیم به یک زبان برنامه نویسی خاص متصل نیستند. در واقع متدهایی هستند که برای حل کردن مسائل خاص مانند مرتب سازی و یا جستجو مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به این که الگوریتم ها و داده ساختارها مهمترین نکته در دنیای برنامه نویسی به شمار می آیند یکی از مهمترین مهارت های برنامه نویس خوب این است که به خوبی باید به آنها مسلط باشد.

 مهارت های برنامه نویس

کنترل سورس یکی دیگر از بهترین مهارت های برنامه نویس

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردم کار تیمی یکی از مهمترین مهارت های برنامه نویس به شمار می آید. با فکر کردن به چنین همکاری هایی شما متوجه می شوید که توسعه دهندگان نیازمند راهی هستند که بتوانند با استفاده از آن بر روی یک کد به صورت همزمان کار کنند بدون آن که کار یکدیگر را خراب کنند. دلیل استفاده از کنترل سورس نیز همین موضوع است که امروزه به عنوان یکی از مهارت های برنامه نویس شناخته می شود.

کنترل سورس به ما اجازه می دهد تا بر روی شاخه های مختلفی از یک کد کار کنیم و در انتها آنها را با یکدیگر ترکیب کرده و به عنوان پروژه تیمی تحویل دهیم. شاید برای شما باشد که بدانید امروزه رابط های گرافیکی بسیار قدرتمند و زیبایی برای این کار وجود دارند که استفاده از آنها می تواند کار شما را به میزان بسیار زیادی راحت تر کند.

 مهارت های برنامه نویس

تست کردن اپلیکیشن ها

برای اینکه شما به عنوان یک برنامه نویس مطمئن شوید که کدی که نوشته اید در شرایط مختلف کار می کند مجبور هستید که یونیت تست هایی را برای اپلیکیشن خود طراحی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب است. بسیاری از شرکت ها اقدام به استخدام متخصصین تست می کنند اما این نکته یکی از مهمترین مهارت های برنامه نویس به شمار می آید که بتواند تست هایی خوب و کارآمد را برای اپلیکیشن های خود طراحی کند.

 مهارت های برنامه نویس

نتیجه گیری

همانطور که شما مشاهده کردید تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب تنها نیازمند یاد گرفتن نکات پایه ای برنامه نویسی نیست. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب و داشتن توانایی برای بهتر شدن در این زمینه شما نیازمند برخی از مهارت های برنامه نویس خوب هستید که آشنایی با آنها می تواند فواید بسیار زیادی را برای شما داشته باشد. شما با بدست آوردن این اطلاعات می توانید همین امروزه شروع به تمرین آنها کنید تا این مهارت های برنامه نویسی را بدست بیاورید. توجه داشته باشید که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب شما نیازمند این هستید که زمان زیادی را برای این کار صرف کنید. این مهارت های برنامه نویس خوب کاملا اکتسابی هستند و شما با کمی تلاش و صرف زمان برای آنها می توانید به راحتی آنها را بدست بیاورید. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورده باشید. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید