آشنایی با برخی از مهم ترین IDEهای متن باز پایتون

پنجشنبه 7 فروردین 1399

آشنایی با IDEهای متن باز پایتون می تواند برای برنامه نویسی به این زبان بسیار کمک کند، ما در این مطلب درباره IDEهای متن باز پایتون صحبت خواهیم کرد.

 آشنایی با برخی از مهم ترین IDEهای متن باز پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون در همه جا کاربرد دارد. آشنایی با IDEهای متن باز پایتون می تواند برای شما بسیار مفید باشد و شرایط برنامه نویسی به این زبان را برای شما راحت تر کند. امروزه به نظر می رسد که قدرت این زبان برنامه نویسی در همه دیده می شود. از وب سایت های اصلی گرفته تا ابزارهای دسکتاپ و نرم افزارهای شرکتی شما می توانید استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون را به صورت گسترده ای مشاهده کنید. پایتون زبانی است که شما می توانید با استفاده از آن کل یک نرم افزار و یا بخشی از آن را بنویسید. امروزه پروژه های محبوب برنامه نویسی زیادی همچون dnf/yum، OpenStack، OpenShot، Blender، Calibre و حتی نسخه اصلی نرم افزار BitTorrent با این زبان برنامه نویسی نوشته شده اند.

نکاتی درباره زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون محبوب ترین زبان برنامه نویسی من است. برای من پایتون در طول این سال ها همه چیز بوده است، به طوری که من پروژه های کلاس خود در دانشگاه و اسکریپت های بزرگ و کوچک را با استفاده از این زبان برنامه نویسی می نویسم. این زبان برنامه نویسی یکی از معدود زبان های برنامه نویسی است که یادگیری آن برای افراد مبتدی راحت است و با این وجود در دنیای واقعی یک زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند به شمار می آید که برای ساخت نرم افزارهای بسیار قوی مورد استفاده قرار می گیرد.

 IDEهای متن باز پایتون

نیاز به IDEهای متن باز پایتون

برای ویرایش برنامه های پایتون شما گزینه های مختلفی را پیش رو دارید. برخی از افراد یک ویرایشگر متن پایه ای را ترجیح می دهند که از جمله این ویرایشگرها می توان به Emacs، Vim و یا Gedit اشاره کرد که تمامی این ها دارای قابلیت هایی همچون هایلایت کردن و تکمیل خودکار کد می باشند. با این وجود بسیاری از کاربرانی که بر روی پروژه های بزرگ کار می کنند که نیازمند نوشتن کدهای پیچیده ای می باشند ترجیح می دهند از محیط های توسعه ادغام شده پایتون(IDEهای متن باز پایتون) استفاده کنند تا از امکانات بیشتری بهره مند شوند. یک IDE در واقع یک ویرایشگر متن است که دارای ویژگی های بسیار زیادی است که گاهی اوقات به صورت تخصصی برای یک یا دو زبان برنامه نویسی کار می کند تا توسعه دهندگان بتوانند کل پروژه های خود را در آن نگهداری کنند. به عنوان مثال بیشتر IDEهای متن باز پایتون یک نسخه کش از کلاس، توابع و نام متغیرها نگهداری می کنند تا به صورت سریع در زمان کد نوشتن تکمیل خودکار شوند. از جمله دیگر ویژگی ها می توان به ابزارهای دیباگ و بررسی ارورها و ... اشاره کرد.

 IDEهای متن باز پایتون

چند نکته درباره IDEها

یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که تفاوت بین یک ویرایشگر متن پیشرفته و یک IDE سبک گاهی اوقات واضح نیست. هنگامی که شما تجربه کسب می کنید گاهی اوقات شما بر روی یک پروژه کار می کنید که در آن نیازمند ابزارهای مختلفی هستید که این ابزارها کاملا وابسته به پروژه ای که شما بر روی آن کار می کنید هستند.

ما در این مطلب قصد داریم برخی از مهم ترین IDEهای متن باز پایتون را به شما معرفی کنیم که توسعه دهندگان پایتون می توانند از آن استفاده کنند. توجه داشته باشید که تمامی این ابزارها به صورت کراس پلتفرم هستند و بنابراین شما می توانید از آنها بر روی تمامی سیستم عامل ها استفاده کنید.

 IDEهای متن باز پایتون

Eric از بهترین IDEهای متن باز پایتون

بدون شک یکی از بهترین IDEهای متن باز پایتون که می توانید از آن برای توسعه نرم افزارهای پایتون استفاده کنید Eric می باشد. اریک یک IDE بسیار محبوب برای ویرایش برنامه های پایتون است. یک نکته جالب درباره این ابزار این است که به صورت کامل با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون و با فریم ورک QT طراحی و ساخته شده است.

این IDE پایتون از Scintilla که یک کامپوننت ویرایش سورس کد است استفاده می کند که این سورس کد در بسیاری از IDEهای متن باز پایتون و سایر IDEها و ویرایشگرها استفاده می شود. علاوه بر این، این سورس کد در ویرایشگر SciTE نیز استفاده شده است.

بسیاری از ویژگی های این IDE مانند سایر IDEهای متن باز پایتون است که از جمله این ویژگی ها می توان به تطبیق پرانتزها، تکمیل کد، مرورگر کلاس، ابزارهای تست ادغام شده و ... اشاره کرد. این IDE همچنین دارای یک قابلیت پیش نمایش فرم QT نیز می باشد که معمولا زمان هایی که شما قصد دارید یک Qt GUI برای اپلیکیشن خود توسعه دهید می تواند مفید واقع شود.

اگر مفهوم IDEهای متن باز پایتون برای شما جدید است می توانید مدتی با این IDE کار کنید تا به خوبی به این مفهوم مسلط شوید. این IDE یک محیط کاملا سبک وزن و عالی است که با استفاده از آن می توانید تمامی پروژه های پایتون خود را اجرا کنید. علاوه بر این یادگیری کار کردن با این IDE نسبت به سایر IDEهای متن باز پایتون راحت تر است و کار کردن با آن می تواند شما را با تمامی مفاهیم IDEها آشنا کند.

 IDEهای متن باز پایتون

آشنایی با آی دی ئی Pyzo( بخش اول)

Pyzo یک ویرایشگر بر پایه QT می باشد که دارای یک مرورگر فایل درونی، پیش نمایش پروژه، لاگینگ، دیباگ کننده و بسیاری از قابلیت های دیگر است. این ویرایشگر در واقع به عنوان جایگزینی برای MATLAB در نظر گرفته می شود اگرچه یک ویرایشگر فوق العاده برای پروژه های پایتون می باشد ولی با این حال برای برخی از محاسبات ریاضی و علمی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد.

از آنجایی که این مورد از IDEهای متن باز پایتون توسط QT ساخته شده است فضای کاری شما قابل شخصی سازی است. شما می توانید پنل های موجود در آن را به هرجایی از فضای کاری خود منتقل کنید تا بتوانید یک IDE خاص را برای خود شبیه سازی کنید. قابلیت نمایش و پنهان کردن پنل های ابزاری براساس نیازهای شما می تواند در زمان برنامه نویسی برای تمرکز بیشتر شما بسیار مفید باشد چرا که شما می توانید هر ابزار را در نقطه مد نظر خود قرار دهید و پویایی این ابزار را حفظ کنید.  

 IDEهای متن باز پایتون

آشنایی با آی دی ئی Pyzo( بخش دوم)

Pyzo یک IDE ساده است و به هیچ وجه مانند اکوسیستم یک آی دی ئی مانند اکلیپس نیست. این IDE دارای یک افزونه معماری نیست( البته توجه داشته باشید که یکی از IDEهای متن باز پایتون است و ممکن است در آینده این قابلیت اضافه شود) و به صورت کلی هدف این IDE این است که شرایط برنامه نویسی به زبان پایتون را برای شما راحت تر کند.

 IDEهای متن باز پایتون

Spyder از مهمترین IDEهای متن باز پایتون

Spyder مانند Pyzo بیشتر دانشمندان علم داده را جذب خود کرده است. برخلاف Pyzo این IDE که یکی از بهترین IDEهای متن باز پایتون به شمار می آید یک محیط واقعی برای توسعه اپلیکیشن های مختلف به شمار می آید. این ابزار در واقع یک اپلیکیشن با ویژگی های متعدد و پیچیده است که دارای پنل هایی می باشد که رندر شدن داده ها، خروجی کدها، لاگ ها، تاریخچه فعالیت های شما و بسیاری از موارد دیگر را به شما نشان می دهند. شما می توانید ویژگی های  بسیار زیادی را از درون خود این IDE دانلود کنید. امروزه Spyder به عنوان یکی از محبوب ترین ابزارهای برنامه نویسی به شمار می آید که بیشتر توسط برنامه نویسان پایتون و زبان برنامه نویسی R مورد استفاده قرار می گیرد.

 IDEهای متن باز پایتون

آشنایی با PyCharm از بهترین IDEهای متن باز پایتون

PyCharm یکی دیگر از محبوب ترین IDEهای متن باز پایتون است. در حال حاضر دو نسخه مختلف از PyCharm وجود دارد که نسخه رایگان و متن باز این ابزار بیشتر در جامعه توسعه دهندگان محبوب است و تحت لایسنس Apache 2.0 برای دانلود موجود می باشد.

ویژگی های این PyCharm دقیقا همان چیزی است که شما از یک IDE انتظار دارید. یونیت تست های ادغام شده، بررسی کدها، کنترل نسخه ادغام شده، ابزارهای ریفکتور کردن کدها، تعداد زیادی از ابزارهای مختلف برای navigation در پروژه در کنار سبک وزن بودن و همینطور قابلیت تکمیل کد به صورت خودکار دقیقا همان مواردی است که هر یک از توسعه دهندگان اپلیکیشن به زبان پایتون به آن نیاز دارند.

از نظر من مهمترین مشکلی که این IDE دارد مدل متن باز آن می باشد. بسیاری از ویژگی های پیشرفته این IDE در نسخه متن باز آن وجود ندارند که این موضوع از نظر من یک مشکل اساسی به شمار می آید. با این وجود اگر شما علاقه ای نداشته باشید که از ویژگی های پیشرفته استفاده کنید به راحتی می توانید از این نسخه متن باز استفاده کنید و از مزایای فوق العاده آن نیز بهره مند شوید.

 IDEهای متن باز پایتون

Eclipse با PyDev( بخش اول)

این کار خیلی سخت است که درباره IDEهای متن باز پایتون صحبت کنیم ولی صحبتی از اکلیپس به میان نیاوریم چرا که این مورد از IDEهای متن باز پایتون دارای جامعه کاربران بسیار بزرگی است و دارای افزونه های فوق العاده ای می باشد که به شما این اجازه را می دهد تا به راحتی آن را مطابق با نیازهای خود شخصی سازی کنید. با این وجود این موضوع می تواند یک نقطه ضعف نیز برای این IDE به شمار بیاید چرا که ممکن است گاهی اوقات خود کاربران باعث پیچیده تر شدن استفاده از این ابزار شوند.

معمولا گفته می شود که اگر شما با پیش زمینه ای از یک زبان برنامه نویسی دیگر یادگیری برنامه نویسی به زبان پایتون را بیاموزید، مخصوصا اگر این زبان برنامه نویسی جاوا باشد این IDE می تواند برای شما بسیار آشنا باشد. اگر شما از ویژگی های متعدد این IDE استفاده کنید بعد از مدتی گمان می کنید که زندگی بدون این IDE می تواند بسیار سخت باشد. حتی اگر شما در برنامه نویسی تازه کار هستید Eclipse می تواند یکی از بهترین IDEهای متن باز پایتون برای شما باشد چرا که زمانی که شما کار کردن با آن را می آموزید می توانید از آن برای بسیاری از کارهای دیگر خود نیز استفاده کنید.

 IDEهای متن باز پایتون

Eclipse با PyDev( بخش دوم)

PyDev تعداد بسیار زیادی از ویژگی های جدید را به اکلیپس اضافه می کند که از جمله آنها می توان به مواردی همچون هایلایت کردن ساده کدها اشاره کرد. این ابزار یکی از بهترین IDEهای متن باز پایتون به شمار می آید چرا که امکان تکمیل کدهای شما را فراهم می کند، دیباگ کردن برنامه های پایتون را نیز برای شما بسیار ساده تر می کند، مرورگر توکن را به اکلیپس اضافه کرده است، ابزارهای ریفکتور کردن را برای توسعه دهندگان فراهم می کند و ... . در مواردی که شما از فریم ورک تحت وب مشهور پایتون یعنی Django استفاده می کنید شما می توانید از PyDev استفاده کنید تا پروژه های جدید را برای خود ایجاد کنید، کدهای Django خود را با استفاده از این ابزار اجرا کنید و به راحتی آن را متناسب با ویژگی های مد نظر خود تنظیم کنید.

 IDEهای متن باز پایتون

برخی دیگر از IDEهای متن باز پایتون

لیست IDEهای متن باز پایتون و همینطور ویرایشگرهای این زبان بسیار بلند بالا است. ما در این بخش قصد داریم برخی دیگر از این IDEهای متن باز پایتون را به شما معرفی کنیم.

PyScripter، LeoEditor و PTK ابزارهایی برای کار کردن با کدهای زبان برنامه نویسی پایتون هستند.

Geany، Atom و Brackets ویرایشگرهای عمومی کد هستند که از طریق افزونه های خود از زبان برنامه نویسی پایتون نیز پشتیبانی می کنند.

Netbeans و Visual Studio در واقع IDEهای عمومی هستند که مانند اکلیپس فعالیت می کنند و شما می توانید از آنها به عنوان یکی از بهترین IDEهای متن باز پایتون نیز استفاده کنید و از افزونه های فوق العاده ای که در اختیار شما قرار می دهند نهایت بهره را ببرید.

بسیاری از ویرایشگرهای کد توسعه پذیر معمولا از زبان برنامه نویسی پایتون پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال Emacs می تواند به عنوان یکی از IDEهای متن باز پایتون مورد استفاده قرار گیرد. البته به شرطی که شما بدانید کدام پکیج ها و تنظیمات را مورد استفاده قرار دهید. KDE editor Kate از قابلیت های هایلایت کردن سینتکس و پوشه بندی پروژه به صورت کامل پشتیبانی می کند و علاوه بر آن دارای افزونه های زیادی نیز می باشد که می توانید از آنها نیز استفاده کنید.

 IDEهای متن باز پایتون

یک نکته مهم درباره IDEهای پایتون

یک نکته بسیار مهم که باید درباره IDEهای پایتون و یا ویرایشگرهای کد پایتون بدانید این است که بهترین انتخاب برای شما ویرایشگری است که بتواند مشکلات شما را حل کند. اگر از وجود گزینه ها و انتخاب های متعدد غافلگیر شده اید بنابراین انتخاب یکی از سبک ترین و ساده ترین IDEهای متن باز پایتون می تواند گزینه ای مناسب برای شما باشد. اگر شما به دنبال IDEهای متن باز پایتون هستید که به شما کمک کند تا بتوانید کدهای تمیزتر و با ارورهای کمتری بنویسید یه ویرایشگر که دارای ویژگی های متعددی باشد می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. ما در این جا برخی از مواردی که ممکن بود برای شما مفید باشند را بیان کردیم و تعدادی از IDEهای متن باز پایتون را به شما معرفی کردیم که می توانید از میان آنها متناسب با ویژگی های مد نظر خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 IDEهای متن باز پایتون

جمع بندی و صحبت پایانی

اگر شما هم جز افرادی هستید که با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون اقدام به ساخت اپلیکیشن های مختلف می کنید بدون شک نیازمند یکی از بهترین IDEهای متن باز پایتون هستید تا بتوانید عملیات برنامه نویسی را برای خود راحت تر کنید. ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی را درباره این IDEها در اختیار شما قرار دهیم و شما را بیشتر با این IDEها آشنا کنیم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورده باشید. در پایان تشکر می کنیم از شما که این مطلب را تا انتها مطالعه کردید و ما را به طور کامل در این مطلب همراهی کردید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Python
  • 3k بازدید
  • 2 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید