متن باز کردن پرداخت جاوا اسکریپت

سه شنبه 12 فروردین 1399

پول برای ساخت تمامی نرم افزارهای جاوا اسکریپت حتی نرم افزارهای متن باز ضروری است، ما در این مطلب درباره پروژه های متن باز جاوا اسکریپت صحبت می کنیم

 متن باز کردن پرداخت جاوا اسکریپت

قبل از آن که نگاهی به پرداخت در جاوا اسکریپت داشته باشیم با نگاهی به گزارش وضعیت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در سال 2019 می توانیم یک نکته برجسته را مشاهده کنیم: ظاهرا با پول نمی توان تمامی چیزها را خریداری کرد، یا این که حداقل نمی توان تمامی فریم ورک های فرانت اند و بک اندی که توسط شرکت های بزرگ پشتیبانی می شوند را خریداری کرد. قطعا ما باید از گوگل به خاطر منتشر کردن انگولار و همینطور از فیسبوک به خاطر ری اکت تشکر کنیم اما درباره Vue.js یا Gatsby و یا Next.js؟؟؟

مقدمه ای درباره پرداخت در جاوا اسکریپت

در حالی که این پروژه های متن باز در جاوا اسکریپت و همینطور سایر پروژه های متن باز آینده ای را نشان می دهند که در آن هیچ نیازی به پرداخت در جاوا اسکریپت و سایر زبان های برنامه نویسی نیست و شما می توانید به صورت رایگان از آنها استفاده کنید اما واقعیت کمی متفاوت و نیازمند دقت بیشتر است. با وجود این که بسیاری از توسعه دهندگان به دنبال راه هایی برای پرداخت هزینه مورد نیاز برای استفاده از فریم ورک ها هستند ولی واقعیت کمی متفاوت تر است. به عنوان مثال برای هر کاربری که از Vue.js استفاده می کند شما مجبور هستید که در ماه 16 دلار را به این فریم ورک بپردازید که از این کار از طریق توزیع های Patreon انجام می شود. در حال حاضر هزاران توسعه دهنده در دنیا وجود دارند که در تلاش هستند تا این 16 دلار را به طریقی بپردازند تا بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.

برای این توسعه دهندگان و به طور کلی برای توسعه دهندگان پروژه های متن باز پاسخ یکسانی وجود دارد و آن این است که شما نیاز دارید تا یک شغل را بدست بیاورید.

 جاوا اسکریپت

پول بسیار مهم است

با نگاهی به دنیای متن باز امروزه متوجه می شویم که پول از قدرت بسیار زیادی برخوردار است. Kubernetes توسط شرکت های بسیار بزرگی نوشته شده است. Ditto Linux، MySQL، MongoDB و .... همگی توسط شرکت های بسیار بزرگی ساخته شده اند. در حالی که برخی از محبوب ترین تکنولوژی های متن باز توسط فروشندگان منحصر به فرد ساخته شده اند که باعث شده است تا سود زیادی را از طریق فروش این تکنولوژی ها بدست بیاورند بسیاری از تکنولوژی های دیگر به صورت مشارکتی ساخته شده اند.

امروزه دنیای جاوا اسکریپت به شکلی است که به نظر می رسد این مشکل را پشت سر گذاشته است. در تصویر زیر می توانید برخی از فریم ورک های فرانت اند را به همراه میزان محبوبیت آنها مشاهده کنید که براساس معیارهای دقیقی اندازه گیری شده است:

 جاوا اسکریپت

در تصویر زیر نیز می توانید فریم ورک های مربوط به بک اند را مشاهده کنید:

 جاوا اسکریپت

یک نکته بسیار مهم درباره پروژه های جاوا اسکریپت

در حال حاضر پروژه هایی با پشتوانه های قابل توجه در شرکت های مختلف ساخته شده اند اما تعداد زیادی مثال نیز وجود دارد که دقیقا عکس این موضوع هستند. پروژه هایی که دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند ولی بودجه کمی به آنها اختصاص داده شده است. برخی از این پروژه ها مانند Gatsby عملیات جذب سرمایه گذار را شروع کرده اند اما برخی دیگر از آنها مانند Vue.js تنها با مدل توزیع خود درگیر هستند.

پول باعث موفقیت می شود

در یک نظرسنجی که اخیرا در DigitalOcean در میان برنامه نویسان و توسعه دهندگان برگزار شد از آنها پرسیده شد که آیا شما نگرانی خاصی درباره مشارکت صاحبان تکنولوژی های بزرگ در توسعه پروژه های متن باز دارید؟ 34 درصد از این افراد پاسخ خیر به این سوال دادند و دلیل آنها نیز این بود:

-          آنها جامعه خوبی را برای پروژه های متن باز فراهم می کنند.

-          آنها دارای انگیزه های خوبی هستند.

-          آنها مبلغی که متعهد شده اند را پرداخت می کنند.

40 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند پاسخ مثبت به این سوال دادند. دلیل آنها این بود:

-          آنها تنها به منافع خود می اندیشند.

-          با استفاده از مجوزهای محدود آنها رقابتی ناعادلانه با سایر پروژه های متن باز خواهند داشت.

-          اعتماد به آنها سخت است چرا که آنها شرکت های بزرگی هستند.

البته باید به این موضوع توجه داشت که دلیل دوم آنها کاملا بی اساس است چرا که این شرکت های بزرگ نیستند که مجوزهای محدود ایجاد می کنند بلکه این شرکت های کوچک هستند که این کار را انجام می دهند. دلیل اول و سوم این دسته از افراد نیز مربوط به بحث اعتماد به شرکت ها است که در واقع باید بررسی شود که آیا اهداف این شرکت با اهداف من تطابق دارد یا خیر؟

 جاوا اسکریپت

چه کسی این موارد را اصلاح می کند؟

در حال حاضر یک عدم تطابق جدی بین انتظارات توسعه دهندگان جاوا اسکریپت و سایر زبان ها و به خصوص توسعه دهندگان جوان و نگهداری پروژه های متن باز وجود دارد که در نظرسنجی DigitalOcean نمایش داده شده است:

 جاوا اسکریپت

آیا شما هم می توانید مشکل بین بی قراری های ظاهری با توسعه مشارکتی و درخواست مشارکت همگانی برای نگهداری از پروژه های متن باز را مشاهده کنید؟ با وجود موارد استثنا که بسیار نادر هستند شما قطعا نمی خواهید که اقدام به بروزرسانی و رفع باگ های یک پروژه کنید مگر این که شخصی هزینه های مربوط به آن را به شما پرداخت کرده باشد. همیشه این موضوع بوده است و امروزه نیز افراد تنها با پرداخت هزینه کار می کنند. از زمانی که GNOME-land و یا HTTP web server وارد دنیای برنامه نویسی شده است حرکت سریع پروژه های متن باز همواره توسط افرادی صورت گرفته است که برای توزیع این پروژه ها استخدام شده اند نه افرادی که برای این کار داوطلب شده اند.

آنها هدیه نمی دهند

با توجه به تضادی که میان خواسته های شرکت ها( ما باید به سود مورد نظر خود دست پیدا کنیم) و نیازهای مربوط به کاربران پروژه های متن باز( شما باید مطابق با درخواست های ما عمل کنید) یک نرم افزار متن باز نرم افزاری است که بتواند به صورت مشارکتی ساخته شود تا نیازهای هر دو طرف را برطرف کند. البته باید توجه داشته باشید که Vue.js یکی از فریم ورک های جاوا اسکریپت یک استثنا در این زمینه به شمار می آید و البته که باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که به زودی Vue.js نیز از طرف لاراول پشتیبانی خواهد شد.

به صورت کلی به نظر من نوشتن یک نرم افزار با جاوا اسکریپت یا هر زبان دیگری هزینه بردار است حتی اگر این نرم افزار جاوا اسکریپت به صورت متن باز منتشر شود.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید