هفت کتابخانه معروف زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

یکشنبه 17 فروردین 1399

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس دارای کتابخانه های مفید زیادی است، ما در این مطلب 7 کتابخانه محبوب زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس را به شما معرفی می کنیم.

 هفت کتابخانه معروف زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی سیستمی عمومی است که در حال حاضر بیش از 40 سال عمر دارد و در سال 1979 میلادی طراحی و ساخته شده است. با گذر زمان زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس هنوز هم جز محبوب ترین و بهترین زبان های برنامه نویسی دنیا به شمار می آید که این محبوبیت با شاخص های مختلف جهانی اندازه گیری شده است.

نکاتی درباره زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

یکی از اصلی ترین اهداف سازندگان زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس این است که بتوانند مسیر توسعه نرم افزارهای مختلف با استفاده از این زبان برنامه نویسی را هموارسازی کنند که آنها این کار را از طریق IDE ها، ویرایشگرها، کامپایلرها، فریم ورک های تست و سایر ابزارها انجام می دهند. توسعه دهندگان نرم افزار همچنین می توانند از کتابخانه های فوق العاده ای که در اختیار آنها قرار می گیرد استفاده کنند تا بتوانند نرم افزارهای جذابی را با زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس بسازند. ما در ادامه این مطلب قصد داریم 7 مورد از بهترین کتابخانه ها برای توسعه دهندگان سی پلاس پلاس را به شما معرفی کنیم. بنابراین ما را در این مطلب همراهی کنید.

 زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

کتابخانه Active Template

به گفته مایکروسافت کتابخانه active template در واقع مجموعه ای از کلاس های سی پلاس پلاس می باشد که برای ساخت اشیا COM یا همان اشیا Common Object Model استفاده می شود، این کتابخانه سی پلاس پلاس از ویژگی های COM مانند اینترفیس های دوگانه، اینترفیس های استاندارد COM enumerator، نقاط اتصال و کنترل های ActiveX پشتیبانی می کند. این کتابخانه در Visual Studio IDE در دسترس است که شما می توانید از آن برای ساخت اشیا تک نخی، اشیا apartment-model، اشیا با مدل free-threaded استفاده کنید.

 زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

Asio از بهترین کتابخانه های زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

کتابخانه سی پلاس پلاس Asio برای برنامه نویسی سطح پایین و همینطور در سطح شبکه مورد استفاده قرار می گیرد و یک مدل همزمان سازگار را به شما پیشنهاد می دهد. این کتابخانه که از بهترین کتابخانه های زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس است امکان ساخت بلاک های پایه ای برای همزمانی، کار کردن با شبکه در سی پلاس پلاس و برخی از انواع دیگر I/O را برای شما فراهم می کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید از این کتابخانه برای ساخت نرم افزارهای مختلف، بازی ها و حتی بسیاری از وب سایت های تعاملی نیز استفاده می شود. پروژه هایی که از این کتابخانه زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس استفاده می کنند باید بدانند که این کتابخانه شامل کتابخانه WebSocketPP و دیباگ کننده از راه دور DDT3 برای زبان برنامه نویسی Lua نیز می باشد. این کتابخانه به صورت متن باز و رایگان در دسترس است و در سیستم عامل های مختلف مانند لینوکس، ویندوز، مک و FreeBSD نیز در دسترس می باشد.

 زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

آشنایی با کتابخانه Eigen

Eigen یکی از کتابخانه های زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس است که برای جبر خطی به کار میرود. این کتابخانه شامل ماتریس ها، بردارها و معادلات حل کننده عددی است و دارای الگوریتم های مرتبط بسیار زیادی نیز می باشد. در این کتابخانه ماتریس ها در هر سایزی پشتیبانی می شوند، از ماتریس های کوچک گرفته تا ماتریس های با اندازه ثابت و حتی ماتریس هایی که به اندازه دلخواه شما بزرگ هستند نیز در این کتابخانه پشتیبانی می شوند. الگوریتم هایی که استفاده شده اند برای سازگاری بیشتر انتخاب شده اند. تمامی انواع عددی استاندارد در این کتابخانه پشتیبانی می شوند. برای افزایش سرعت این کتابخانه از برخی از الگوها برای حذف هوشمند موقتی استفاده می کند و امکان lazy evaluation را برای شما فراهم می کند. این کتابخانه به صورت رایگان تحت لایسنس Mozilla Public در دسترس است و شما می توانید آن را به راحتی از صفحه مربوط به این کتابخانه دانلود کنید. API های مربوط به این کتابخانه به صورت کاملا واضح برای برنامه نویسان زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس نوشته شده اند. علاوه بر این مجموعه ابزارهای تست این کتابخانه نیز برای اطمینان بیشتر در بسیاری از کامپایلرها آزمایش شده است.

 زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

کتابخانه FloatX

کتابخانه FloatX که در واقع نام اصلی آن Float eXtended می باشد یک کتابخانه header-only است که تنها برای شبیه سازی های کم دقت از نوع floating point کاربرد دارد. در حالی که این کتابخانه به صورت محلی با کامپایلرهای زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس سازگار است شما می توانید آن را در سایر زبان های برنامه نویسی نیز فراخوانی کنید که از جمله این زبان ها می توان به فرترن و پایتون اشاره کرد. انواع داده ای Floating point فراتر از انواع داده ای دقیق تکی و یا دوتایی هستند. انواع داده ای Template فراهم شده اند تا به کاربران اجازه دهند تعداد بیت های مورد استفاده برای اعداد نمایی را انتخاب کنند دقیقا به همان طریق که بخش صحیح اعداد اعشاری انتخاب می شوند. کتابخانه FloatX که از بهترین کتابخانه های سی پلاس پلاس است بر پایه ایده کتابخانه FlexFloat که برای شبیه سازی اعداد از نوع float به کار گرفته می شود ساخته شده است اما یک ابر مجموعه از قابلیت های FlexFloat در زبان برنامه نویسی سی را در سی پلاس پلاس فراهم کرده است. این کتابخانه تحت لایسنس آپاچی در دسترس شما قرار دارد.

 زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

OpenCV از محبوب ترین کتابخانه های زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

OpenCV یکی از معروف ترین کتابخانه های سی پلاس پلاس به شمار می آید که در زمینه پردازش تصویر فعالیت می کند. این کتابخانه که نام اصلی آن Open Source Computer Vision است در زمینه یادگیری ماشین فعالیت دارد و به زبان سی پلاس پلاس نوشته شده است و تحت لایسنس BSD در دسترس شما قرار دارد. این کتابخانه برای تامین زیرساخت های مشترک برای نرم افزارهای موجود در حوزه بینایی ماشین و تسریع در روند ادراک ماشین از محصولات تجاری ساخته شده است. در این کتابخانه زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس بیش از 2500 الگوریتم بهینه سازی شده برای تشخیص چهره، تشخیص اشیا، طبقه بندی اشیا، استخراج مدل های سه بعدی، جستجوی تصویر و ... وجود دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید جامعه این زبان برنامه نویسی بیش از 47000 نفر را دارا است. نکته دیگری که درباره این کتابخانه سی پلاس پلاس باید بدانید این است که این کتابخانه رابط های زبان های برنامه نویسی پایتون، جاوا، سی پلاس پلاس و متلب را در اختیار شما قرار می دهد و در ویندوز، لینوکس و مک نیز پشتیبانی می شود.

 زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

کتابخانه های Poco سی پلاس پلاس

این کتابخانه ها با هدف توسعه ساده تر نرم افزارهای سی پلاس پلاس ساخته شده اند و قابلیت جابجایی دارند.( توجه داشته باشید که Poco خلاصه شده عبارت Portable Components می باشد). این کتابخانه ها به صورت کراس پلتفرم می باشند و برای ساخت اپلیکیشن های اینترنتی و تحت شبکه با استفاده از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس برای اجرا شدن بر روی پلتفرم های مختلف از  جمله دسکتاپ، وب، اپلیکیشن های موبایل و ... استفاده می شوند. علاوه بر این شما می توانید از این کتابخانه ها برای ساخت میکروسرویس ها با استفاده از REST API برای یادگیری ماشین و یا داده کاوی استفاده کنید. کتابخانه های poco از لحاظ مفهومی شباهت بسیار زیادی با کتابخانه Java Class، فریم ورک .NET شرکت مایکروسافت و Apple Cocoa دارد.

توسعه دهندگان می توانند از کتابخانه های Poco برای ساخت سرورهای اپلیکیشن ها در سی پلاس پلاس که می توانند با پایگاه داده های SQL، Redis و MongoDB ارتباط برقرار می کنند استفاده کنند و یا حتی می توانند از این کتابخانه ها برای ساخت نرم افزارهای اینترنت اشیا که می توانند با بک اندهای مبتنی بر کلود ارتباط برقرار کنند از این کتابخانه ها استفاده کنند. از جمله ویژگی های این کتابخانه ها که می توان به آن به چشم ویژگی های پنهان نگاه کرد می توان به مواردی همچون مدیریت فرم های HTML، یک  FTP client برای انتقال فایل ها و یک سرور و کلاینت HTTP اشاره کرد. کتابخانه های Poco به صورت رایگان و تحت لایسنس Boost Software در دسترس هستند که شما می توانید به راحتی آنها را از گیت هاب دانلود کنید.

 زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

کتابخانه Windows Template

در اصل این کتابخانه توسط مایکروسافت ساخته شده است. این کتابخانه از سال 2004 میلادی تبدیل به یک کتابخانه متن باز شده است که با استفاده از آن می توانید اپلیکیشن های سبک ویندوز و همینطور کامپوننت های UI را بسازید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این کتابخانه امروزه به عنوان یه جایگزین برای Microsoft Foundation Classes toolkit شناخته می شود. علاوه بر این، این کتابخانه به زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس ATL را گسترش داده است و مجموعه ای از کلاس ها را برای کنترل ها، دیالوگ ها، فریم هی مربوط به ویندوز و اشیا GDI فراهم کرده است.

 زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

صحبت پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم 7 مورد از محبوب ترین کتابخانه های زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس را به شما معرفی کنیم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C++
  • 14k بازدید
  • 1 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید