با انتشار زبان های با دامنه مشخص جاوا و سی پلاس پلاس دچار لغزش می شوند

دوشنبه 18 فروردین 1399

جاوا و سی پلاس پلاس از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی هستند، ما در این مطلب درباره محبوبیت جاوا و سی پلاس پلاس در گذشته، حال و آینده صحبت می کنیم.

 با انتشار زبان های با دامنه مشخص جاوا و سی پلاس پلاس دچار لغزش می شوند

آیا زبان های برنامه نویسی جاوا و سی پلاس پلاس محبوبیت زیادی دارند؟ یکی از شاخص های بسیار مهم برنامه نویسی می گوید که بله آنها بسیار محبوب هستند اگرچه مهارت استفاده از آنها هنوز هم وابسته به شغل های توسعه دهندگان است.

شاخص Tiobe در این ماه می گوید که زبان های جاوا و سی پلاس پلاس در این ماه به رتبه هایی سقوط کرده اند که قبلا هرگز به آن نرسیده بودند. زبان های جاوا و سی پلاس پلاس از سال 2001 میلادی که شاخص Tiobe وارد دنیای برنامه نویسی شد در پایین ترین رتبه خود هستند. البته توجه داشته باشید که این به آن معنا نیست که جاوا و سی پلاس پلاس در حال کنار گذاشته شدن هستند چرا که هنوز هم تقاضای بسیار زیادی برای استفاده از این زبان های برنامه نویسی وجود دارد. براساس فرمولی که میزان جستجوی زبان های برنامه نویسی در وب سایت های مختلف را بررسی می کند Tiobe می گوید که شاخص زبان برنامه نویسی جاوا در ماه سپتامبر 14.14 بود و میزان محبوبیت زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس نیز 4.67  بود. به طور کلی در این شاخص زبان برنامه نویسی جاوا در رتبه دومین زبان محبوب برنامه نویسی قرار داشت در حالی که سی پلاس پلاس در رتبه چهارم این لیست قرار داشت.

اعتقاد Tiobe درباره جایگزینی زبان های جاوا و سی پلاس پلاس

Tiobe اعتقاد دارد که انتشار زبان های برنامه نویسی با دامنه مشخص در فیلدهای مختلف برنامه نویسی مانند برنامه نویسی biomedical و یا برنامه نویسی آماری می تواند باعث شود که نیاز به زبان های برنامه نویسی همه جانبه مانند جاوا و سی پلاس پلاس کاهش پیدا کند. با این وجود جاوا به صورت خاص محبوب باقی می ماند چرا که همانطور که Paul Jansen مدیر مسئول Tiobe بیان می کند میزان تقاضا برای زبان برنامه نویسی جاوا هنوز بسیار زیاد است و در حال حاضر این زبان در رتبه دوم شاخص Tiobe قرار دارد. تنها زبانی که در حال حاضر بهتر و محبوب تر از جاوا است زبان سی می باشد که شاخص آن 16.72 می باشد.

 جاوا و سی پلاس پلاس

نیاز به جاوا و سی پلاس پلاس

زمانی که صحبت از مشاغل توسعه دهندگان می شود جاوا و سی پلاس پلاس بسیار امیدوار کننده هستند. با یک جستجو در سایت Dice.com که مربوط به شغل های رشته فناوری اطلاعات است تقریبا 17 هزار شغل پیدا شد که به نوعی به جاوا مربوط بودند. جستجوی مشابهی نیز برای زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس انجام شد که البته با مشاغل مربوط به زبان سی ترکیب شده است که در آن نیز تقریبا 16 هزار شغل پیدا شد در حالی که همین جستجو برای زبان برنامه نویسی پایتون تقریبا 5300 نتیجه را به همراه داشت و جستجوی دیگری برای زبان برنامه نویسی پرل نیز 4300 نتیجه را به همراه داشت. با این وجود Jansen امیدواری را برای حداقل یکی از زبان های جاوا و سی پلاس پلاس می بیند و می گوید که من انتظار ندارم که سی پلاس پلاس به عقب برگردد ولی این انتظار برای جاوا وجود دارد.

 جاوا و سی پلاس پلاس

توضیحاتی درباره زبان سی پلاس پلاس

Jansen می گوید: " روندی که من در میان مشتریان سایت خودمان مشاهده می کنم این است که کاربران در حال مهاجرت از زبان برنامه نویسی سی به سمت سی پلاس پلاس هستند چرا که سی مقیاس پذیر نیست. با این حال از طرف دیگر باید بدانید که بسیاری از شرکت های بزرگ در حال مهاجرت از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس به سمت زبان هایی هستند که دارای garbage collector می باشند تا به این ترتیب مشکلات مربوط به مدیریت مموری را مدیریت کنند. هجوم از سمت سی به سمت سی پلاس پلاس پایین تر از خروج کاربران از سی پلاس پلاس به سمت زبان های دارای garbage collector می باشد.

نکته دیگر این است که سی پلاس پلاس نسبت به سایر زبان ها نیازمند درک عمیق تری از برنامه نویسی می باشد.( Bjarne Stroustrup بنیانگذار زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس در مصاحبه ای که اخیرا انجام داده است با این دیدگاه موافقت کرده است). علاوه بر این هزینه مالکیت زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس بیشتر از جاوا است چرا که بر طبق گفته های جانسن: بسیاری از ابزارهای خوب جاوا به صورت متن باز هستند که این به آن معنا است که رایگان می باشند ولی در زبان سی پلاس پلاس توسعه دهندگان برای استفاده از ابزارهای خوب مجبور به پرداخت هزینه به مارکت سی پلاس پلاس می باشند.

 جاوا و سی پلاس پلاس

آشنایی با یک شاخص دیگر برای رتبه بندی جاوا و سی پلاس پلاس

rival PyPL Popularity of Programming Language که شاخص دیگری است که بررسی می کند آموزش های مربوط به زبان های برنامه نویسی به چه میزان در گوگل جستجو می شوند زبان برنامه نویسی جاوا را به عنوان برترین زبان رتبه بندی کرده است که سهمی معادل 27.2 درصد در ماه اوت داشته است. علاوه بر این سی پلاس پلاس با میزان 8.8 درصد در رتبه پنجم این لیست قرار دارد. در طی یک ارزیابی دوازده ماهه سهم جاوا اندکی افزایش پیدا کرده است در حالی که سی پلاس پلاس در همان دوره نیز در رتبه پایینی قرار داشت.

 جاوا و سی پلاس پلاس

نکاتی درباره شاخص محبوبیت زبان برنامه نویسی سویفت

زبان برنامه نویسی جدید اپل که با نام سوییفت شناخته می شود در شاخص Tiobe در ماه جولای بسیار برجسته بود در ماه گذشته سقوط کرد ولی دوباره در این ماه از رتبه 23 به رتبه 18 رسید که البته توجه داشته باشید که میزان محبوبیت آن تنها 0.85 درصد بود. جانسن در این باره می گوید که سوییفت دوباره صعود کرد و من انتظار دارم در یک بازه زمانی کوتاه بین رتبه های بالا و پایین 20 دائما جا به جا شود و اگر محبوبیت شرکت اپل به همین میزان باقی بماند انتظار دارم که خیلی سریع به رتبه 10 هم برسد.

 جاوا و سی پلاس پلاس

جمع بندی و صحبت پایانی

بعد از آن که درباره زبان های جاوا و سی پلاس پلاس صحبت کردیم و رتبه های زبان های جاوا و سی پلاس پلاس را بررسی کردیم و همینطور اطلاعاتی را در خصوص زبان برنامه نویسی سویفت نیز در اختیار شما قرار دادیم باید بدانید که زبان برنامه نویسی Objective-C که زبان قدیمی شرکت اپل به شمار می آید با داشتن 9.94 درصد محبوبیت در میان توسعه دهندگان در رتبه 5 قرار گرفته است و البته رتبه های دوم تا چهارم نیز به ترتیب در اختیار پی اچ پی با 12.8 درصد، پایتون با 10.7 درصد و سی شارپ با 9.8 درصد قرار دارد. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C++
  • 1k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید