تاریخچه ای مختصر بر هوش مصنوعی

شنبه 23 فروردین 1399

هوش مصنوعی دارای تاریخچه ای نه چندان طولانی ولی بسیار جذاب است، ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره تاریخچه هوش مصنوعی صحبت کنیم.

 تاریخچه ای مختصر بر هوش مصنوعی

در اوایل دوران هوش مصنوعی دانشمندان علوم کامپیوتر سعی داشتند تا جنبه هایی از مغز انسانی را دوباره بر روی کامپیوتر بسازند. این موضوع در واقع جنبه ای از هوش مصنوعی است که در داستان های علمی و تخیلی به صورت گسترده ای آنها را مشاهده کرده اید. این نوع از هوش در واقع شگفت آور و قابل فهم نامیده می شود. یک کامپیوتر هوشمند می تواند برای توضیح این که ما چگونه دلیل می آوریم، یاد می گیریم، قضاوت می کنیم، درک می کنیم و عملکردهای ذهنی را اجرا می کنیم استفاده شود.

مقدمه ای درباره این موضوع

تحقیقات اولیه بر روی هوشمندی بر روی مدل کردن بخش هایی از دنیای واقعی و مغز انسان ها( که وارد دنیای دانشمندان علوم شناختی می شود) در کامپیوترها تمرکز کرده بود. این موضوع قابل توجه می شود زمانی که شما در نظر بگیرید که دانشمندان تقریبا 60 سال را بر روی این موضوع صرف کرده اند.

 هوش مصنوعی

مدل های اولیه هوش مصنوعی

مدل های اولیه از هوشمندی بر روی استدلال قیاسی تمرکز کرده بودند تا به نتیجه برسند. یکی از اولین و بهترین نمونه های شناخته شده برنامه های هوش مصنوعی که از این مدل بودند تئوریسین منطقی بود که در سال 1956 میلادی ساخته شد که برای تقلید از توانایی های حل مسئله یک انسان مورد استفاده قرار می گرفت. این تئوریسین منطقی خیلی سریع موفق شد که 38 مورد از 52 قضیه ای که در فصل دو کتاب  Principia Mathematica وجود داشت را اثبات کند و در واقع یکی از این قضایا را نیز بهبود داد. برای اولین بار این موضوع به وضوح نشان داده شد که یک ماشین می تواند عمل هایی را انجام دهد که تا این مرحله به هوش و خلاقیت بالایی نیاز دارد.

 هوش مصنوعی

استدلال استقرایی هوشمند

تحقیقاتی که بلافاصله بعد از این موضوع انجام شد به نوع متفاوتی از تفکر یعنی استدلال استقرایی دست پیدا کرد. استدلال استقرایی در واقع همان نوع استدلالی است که یک دانشمند هنگام بررسی داده ها و تلاش برای توضیح دادن فرضیه ها از آن استفاده می کند. محققان برای مطالعه استدلال استقرایی محققان یک مدل شناختی را ساختند که براساس دانشمندانی که در یکی از آزمایشگاه های ناسا کار می کردند عملیات های خود را انجام می داد. این نوع تفکر هوشمند به دانشمندان کمک می کرد تا بتوانند مولکول های آلی را با استفاده از دانشی که از علم شیمی به دست آورده بودند شناسایی کنند. اپلیکیشن Dendral  اولین مثال واقعی از دومین ویژگی هوش مصنوعی بود. ابزاری که از مجموعه ای از تکنیک ها و الگوریتم ها ساخته شده بود تا یک عملیات استدلال استقرایی را برای شناسایی مولکول ها انجام دهد.

 هوش مصنوعی

نکاتی مهم درباره برنامه Dendral

برنامه Dendral منحصر به فرد بود چرا که در واقع شامل اولین مجموعه ای از قوانین  if/then بر پایه دانش بود که علم دانشمندان را دریافت می کرد تا بتواند از آن برای مدل های شناختی استفاده کند. این فرم دانش بعدها تحت عنوان سیستم های حرفه ای شناخته می شد. داشتن هوشمندی و هوش مصنوعی در یک برنامه خاص به دانشمندان علوم کامپیوتر این اجازه را می داد تا سوالاتی نظیر سوالات زیر را بپرسند:

چه چیزی باعث می شود که برخی از دانشمندان نسبت به برخی دیگر دانشمندان بهتری باشند؟ آیا آنها مهارت های شناختی بیشتری دارند و یا این که علم بیشتری را نسبت به سایر دانشمندان دارند؟

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید