همکاری توسعه دهندگان به صورت از راه دور چگونه انجام می شود

شنبه 20 اردیبهشت 1399

همکاری توسعه دهندگان از راه دور می تواند کاری بسیار سخت باشد،ما در این مطلب الگوهایی برای همکاری توسعه دهندگان به صورت از راه دور را به شما ارائه می دهیم.

 همکاری توسعه دهندگان به صورت از راه دور چگونه انجام می شود

با ادامه پیدا کردن ویروس کرونا در تمامی کشورهای دنیا بسیاری از شرکت ها بسته شدند و در نتیجه همکاری توسعه دهندگان و مهندسان برنامه نویس به سرعت تبدیل به یک همکاری از راه دور شد و امروزه شاهد آن هستیم که همکاری از راه دور توسعه دهندگان نتایج مثبتی را نیز داشته است.

خبر خوب این است که همکاری توسعه دهندگان در هر مکانی با استفاده از لپتاپ و اتصال به اینترنت ممکن است ولی باید دقت داشته باشید که تاثیر فرهنگ سازمانی کمرنگ تر خواهد شد. امروزه ابزارهای زیادی وجود دارند که بدون شک به همکاری توسعه دهندگان به صورت از راه دور کمک می کنند و همکاری همزمان بر روی پروژه ها را فراهم می کنند. با این حال باید دقت داشته باشید که سایر موارد پیرامون کار به صورت از راه دور قابل حل نیستند و نمی توان از ابزارهای از راه دور برای حل آنها استفاده کرد.

همکاری توسعه دهندگان به صورت از راه دور

پیدا کردن یک جریان ثابت زمانی که در خانه و یا دفتر خود نشسته اید و حواس پرتی های مختلفی از جمله سر و صدای سایر افراد باعث اذیت شدن شما می شود می تواند چالش بزرگی برای همکاری توسعه دهندگان به صورت از راه دور باشد. همکاری از راه دور و توزیع شده می تواند یک منبع نگرانی برای مدیران باشد چرا که دیگر نمی توانند به صورت کامل بر روی فعالیت های تیم خود نظارت داشته باشند و علاوه بر این نمی خواهند که سرعت کارها و یا دقت کار پایین بیاید. در ادامه این مطلب قصد داریم روش های مختلف سازماندهی کردن تیم هایی با شکل و اندازه های مختلف را بیان کنیم که می توانید از این روش ها برای سازگاری با جریان همکاری به صورت از راه دور استفاده کنید.

 همکاری توسعه دهندگان

آشنایی با روش شرکت Zapier برای همکاری از راه دور

شرکت نرم افزار اتوماسیون Zapier یک شرکت کاملا توزیع شده و از راه دور است که بیش از 300 کارمند دارد و در 17 منطقه زمانی و 28 کشور فعالیت می کند. Doug Gaff مدیر ارشد مهندسی این شرکت می گوید: " زمانی که شما به صورت از راه دور کار می کنید باید میزان تاثیر کارکنان را با خروجی های شرکت اندازه گیری کنید".

این شرکت با استفاده از ابزارهای ارتباطی مورد علاقه خود راهبردهای مدیریتی را فراهم کرده است تا کارکنان بتوانند به راحتی و به صورت از راه دور در این شرکت فعالیت کنند. یکی از مفیدترین مطالبی که توسط این شرکت منتشر شده است دارای عنوانی این چنینی است: " نحوه انتقال کارها به فرم از راه دور در کمترین زمان ممکن" که توسط مدیرعامل این شرکت Wade Foster نوشته شده است.

 همکاری توسعه دهندگان

روش شرکت Zapier برای همکاری توسعه دهندگان از راه دور

این شرکت توسعه دهندگان خود را به گروه های سه نفره تقسیم بندی می کند که هر گروه شامل یک مدیر مهندس برنامه نویس، یک مدیر محصول و یک طراح می باشد که به صورت خاص بر روی یک قسمت منحصر به فرد از محصول کار می کنند. هر یک از این گروه های سه نفره بر روی عملکرد گروه خود نظارت می کنند و تمرکز خود را بر روی آن قرار می دهند و خروجی هر یک از این گروه ها نیز در نهایت با استفاده از کلیدهای خود با یکدیگر ترکیب می شوند و هدف نهایی را می سازند. Gaff در این زمینه می گوید: " هر یک از این گروه ها دارای درخواست های مشتری خاص خود هستند، باید رابط کاربری خاص خود را طراحی کنند و معماری برنامه را نیز طراحی کنند. نکته بسیار مهم تر این است که آنها می توانند از اقدامات یکدیگر دفاع کرده و یا انتقاد کنند".

 همکاری توسعه دهندگان

نکته کلیدی درباره نحوه کار کردن در شرکت Zapier

یکی از مهم ترین نکات ارزشمند درباره همکاری توسعه دهندگان در این شرکت شفافیت در ارتباطات است که به آن معنا است که تمامی ارتباطاتی که در طی همکاری توسعه دهندگان اتفاق می افتد در کانال های عمومی است که در ابزارهای مختلف ارتباطی مانند Slack، Zoom و Salesforce-owned Quip وجود دارند. این موضوع می تواند باعث شود تا برخی از اطلاعات چند باره بارگذاری شوند به طوری که گاهی اوقات افراد نمی توانند موارد مد نظر خود را پیدا کنند. شما می توانید جزئیات مربوط به این موضوع را در یکی از پست های وبلاگ Zapier با عنوان " 5 نکته برای ارتباط بهتر در همکاری توسعه دهندگان" پیدا کنید. شفاف بودن در ارتباطات در همکاری میان تیم توسعه دهندگان راه حل خوبی برای کاهش مشکلات مربوط به عدم شناخت میان همکاران است.

 همکاری توسعه دهندگان

سختی ایجاد ارتباط در همکاری توسعه دهندگان از راه دور

Gaff اعتراف می کند که ایجاد روابط حرفه ای و دوستانه در زمان همکاری توسعه دهندگان از راه دور می تواند کاری بسیار سخت باشد. او در این زمینه می گوید: " یک روش خوب برای تسهیل این روابط استفاده از ارتباطات در کانال های Slack است. ما صدها کانال Slack داریم که به سرگرمی ها و علاقه های کاربران اختصاص داده شده اند. این موضوع باعث می شود تا کارمندان بتوانند در خارج از محیط کار درباره موضوعات مختلف بحث کنند و بیشتر با یکدیگر آشنا شوند. مدت زمان صرف شده در این کانال ها با عنوان تیم سازی یاد می شود و این موضوع برای همکاری توسعه دهندگان از راه دور بسیار مهم است که رهبران تیم ها نیز در این کانال ها حضور داشته باشند و در بحث ها شرکت کنند.

 همکاری توسعه دهندگان

رعایت حد و مرزها در این نوع کار کردن

همکاری توسعه دهندگان از راه دور همواره باید حد و مرزهای خاص خود را نیز دارا باشد. Gaff در این زمینه می گوید: " زمانی که شما از راه دور با یکدیگر کار می کنید همیشه وسوسه کار 24 ساعته وجود دارد. این موضوع می تواند باعث شود تا عادت های ناسالمی در کارکنان شکل بگیرد که نتیجه آن فرسودگی در کار کردن است. کارمندان شما برای رهایی از حل این مشکل نیازمند راهکارهایی هستند. مدیر تیم همواره باید به دنبال رعایت کردن این حد و مرزها در میان اعضای تیم خود باشد".

 همکاری توسعه دهندگان

افزایش فرهنگ اعتماد در تیم هایی که از راه دور با یکدیگر کار می کنند

Gaff می گوید زمانی که تیم ها با یکدیگر به صورت از راه دور کار می کنند باید فرهنگ اعتماد را میان آنها پرورش دهید. کارمندان شما باید یاد بگیرند که استرس های خانوادگی را به خوبی مدیریت کنند و بتوانند در کنار این موضوع به صورت دورکاری فعالیت خود را انجام دهند. بهترین راهی که برای این موضوع وجود دارد این است که الگوهای فرهنگی را به آنها معرفی کنید و کلاس هایی را برای این موضوع تشکیل دهید. به عنوان مثال برای برخی از فعالیت ها می توانید زمان خاصی را در نظر بگیرید.

 همکاری توسعه دهندگان

شرکت Twilio به تدریج فعالیت خود را تبدیل به دورکاری کرده است

کار کردن به صورت از راه دور برای شرکت Twilio که در زمینه API ها فعالیت دارد موضوع جدیدی نیست اما همه گیری این موضوع باعث تغییراتی در این شرکت شده است. پیش از شیوع ویروس کرونا جف لاوسون مدیر عامل این شرکت گفته بود که حدود ده درصد از این شرکت به صورت از راه دور فعالیت می کند. او ادامه می دهد: " برای شرکتی مانند ما که فقط بخشی از فعالیت هایمان به صورت مجازی انجام می شد در یک بازه زمانی کوتاه تبدیل شدن به شرکتی که به صورت کاملا مجازی فعالیت می کند کار راحتی نبود و برای ما مشکلاتی را به وجود آورد ولی با این حال نتیجه ای فوق العاده را در برداشت.

برخی از افرادی که در این ده درصد از فضای دورکاری شرکت Twilio فعالیت داشتند شامل تیم Marcos Placona مدیر تیم توسعه دهندگان این شرکت بودند. او درباره این تیم می گوید: " تیم من همواره بر پایه فضای توزیع شده و دورکاری در ایالات متحده آمریکا، کشور انگلیس و در بسیاری از بخش های قاره اروپا فعالیت می کرد.

Marcos Placona می گوید امروزه بسیاری از بخش های دنیا درگیر این موضوع شده اند و همکاری توسعه دهندگان به صورت دورکاری نیز کاری بسیار سخت است اما با این حال با بررسی های منظم همکاری توسعه دهندگان به صورت دورکاری می توان تا حد بسیار خوبی این مشکلات را برطرف کرد.

او می گوید نوشتن کدها کافی نیست و توسعه دهندگان در تمامی بخش های توسعه باید مشارکت داشته باشند. برگزاری جلسات روزانه به صورت از راه دور یکی از بهترین راه ها برای مشارکت بیشتر و همکاری توسعه دهندگان به شمار می آید. اگر شما هم قصد دارید شرکت خود را به صورت از راه دور مدیریت کنید به شما توصیه می کنیم تعداد جلسات هفتگی خود را بیشتر کنید.

 همکاری توسعه دهندگان

ارتباط بهتر میان توسعه دهندگان

Zoom یک ابزار فوق العاده برای کنفرانس های ویدئویی است، Slack یکی دیگر از ابزارهایی است که شما می توانید با استفاده از آن به صورت متنی اقدام به برقراری ارتباط با همکاران خود کنید و Airtable نیز برای مدیریت وظایف کارمندان مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این شما می توانید از گیت هاب برای به اشتراک گذاری پروژه در میان کارمندان استفاده کنید. گیت هاب شرایطی را فراهم کرده است که شما می توانید کار کردن افراد بر روی بخش های مختلف پروژه را نیز مشاهده کنید.

Placona می گوید: " نکته ای که باعث تعجب من شد این است که حتی اگر من با یک تیم از راه دور نیز کار کنم نکته ای که متوجه شدم این بود که افراد تمرکز بسیار زیادی به خصوص در هفته اول بر روی کارها دارند. ما چندین سال است که به این شکل و از راه دور در حال کار کردن هستیم و به دلیل ارتباط بهتر در همکاری توسعه دهندگان است که تصمیم گرفتیم این موضوع را جدی تر دنبال کنیم.

 همکاری توسعه دهندگان

آشنایی با استارت آپ TravelTime که به صورت طبیعی از راه دور فعالیت می کند

استارت آپ TravelTime یک API را به مشتریان خود ارائه می دهد که به آنها اجازه می دهد تا فاصله بین دو نقطه A تا B را بر حسب زمان بدست بیاورند. این API در بسیاری از پلتفرم های مختلف مانند Zoopla و TotalJobs مورد استفاده قرار گرفته است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این شرکت از همان ابتدا فعالیت خود را به صورت دورکاری انجام داده است. Co Founder Charlie Davies که یک توسعه دهنده حرفه ای و متخصص است تلاش داشت که بتواند به بهتر شدن کتابخانه KRuby کمک کند. او با اولین توسعه دهنده شرکت خود در حالی که در کشور لیتوانی زندگی می کرد ملاقات کرد و اولین قرارداد را از راه دور بست.

او در این زمینه می گوید که در حال حاضر با استفاده از تماس ویدئویی با 30 همکار خود که از کشورهای ایالات متحده آمریکا، هلند و لیتوانی هستند همکاری می کند و دوری فاصله ها میان این اعضا همکاری توسعه دهنده این شرکت را تحت تاثیر قرار نداده است.

 همکاری توسعه دهندگان

اعتماد به نفس یک عامل مهم برای همکاری توسعه دهندگان از راه دور

استقلال و اعتماد به نفس یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت این استارت آپ در همکاری توسعه دهندگان از راه دور می باشد. Co Founder Charlie Davies می گوید مدیری که اعتماد به نفس کافی نداشته باشد به هیچ وجه نمی تواند یک تیم را از راه دور مدیریت کند. علاوه بر اعتماد به نفس یک اعتماد دو طرفه نیز باید میان مدیران و همینطور توسعه دهندگان شکل بگیرد تا همکاری توسعه دهندگان از راه دور به شکل بهتری انجام شود. او می گوید هر یک از توسعه دهندگان در شرکت ما سهیم هستند و همین موضوع نیز باعث روند بهتر کارها از راه دور می شود و باعث می شود تا نیاز به نظارت بر روی توسعه دهندگان کمتر احساس شود.

 همکاری توسعه دهندگان

زمان بندی مناسب برای کار تیمی

توسعه دهندگان در شرکت TravelTime برگه های زمانی خاصی را پر می کنند و از نرم افزارهایی مانند نرم افزار Slack برای ارتباط روزانه میان خود استفاده می کنند. علاوه بر این همکاری توسعه دهندگان از راه دور با ابزارهایی همچون گیت هاب برای مدیریت کدها و YouTrack برای مدیریت وظایف راحت تر می شود.

Davies برای افرادی که قصد دارند شرکت خود را به صورت از راه دور مدیریت کنند یک توصیه مهم دارد: " اگر نتوانید فرهنگ خود مراقبتی و نظارت بر خود را میان همکاران خود جا بیندازید شما نمی توانید این شرکت را از راه دور مدیریت کنید و این کار برای شما دیوانه کننده خواهد بود.

 همکاری توسعه دهندگان

شرکت Smarkets تا به امروز هیچ وقت دور کار نبوده است

شرکت Smarkets که در شهر لندن واقع است تا چند وقت پیش  به شدت با دورکاری توسعه دهندگان خود مخالفت می کرد اما امروزه با توجه به سخت تر شدن شرایط تقریبا این موضوع را پذیرفته است. تغییرات در این شرکت به سرعت در حال انجام هستند و همکاری توسعه دهندگان این شرکت با استفاده از نرم افزارهایی مانند Google Hangouts و Slack از طریق راه دور انجام می شود.

Robin Harrison مدیر عامل این شرکت می گوید: " ما همواره مخالف کار کردن در منزل بودیم چرا که می دانستیم جمع شدن کارکنان در محل کار و تعامل بیشتر آنها می تواند ایده های جدیدی را به ذهن آنها بیاورد که این موضوع از راه دور بسیار سخت است. با این وجود امروزه مجبور هستیم که این شرایط را بپذیریم و سعی کنیم که در این راستا قدم برداریم و تعامل از راه دور میان کارمندان را بیشتر کنیم".

تیم های توسعه دهندگان در شرکت Smarkets بر روی مدل devops کار می کنند و تمامی تیم های تکنولوژی از آنچه که می سازند حداقل 7 ساعت در روز پشتیبانی می کنند. بنابراین می توان گفت که این تیم ها به خوبی می دانند چگونه همکاری توسعه دهندگان از راه دور را مدیریت کنند.

 همکاری توسعه دهندگان

عدم تغییر در روند انجام کارها با همکاری توسعه دهندگان به صورت از راه دور

Harrison درباره روند انجام کارها در این شرکت می گوید: " از لحاظ فنی هیچ چیزی با همکاری توسعه دهندگان از راه دور تغییر نکرده است و ما به صورت منظم میزان کار کارمندان را اندازه گیری می کنیم". او همچنین ادامه می دهد: " ما میزان کارکرد ماهانه کارکنان خود را اندازه گیری کرده و تعهد آنها به کار را معیار خود قرار می دهیم. این اندازه گیری ها نشان می دهد که روند توسعه نرم افزارهای ما همچنان مانند قبل است و نسخه های موبایل نیز به خوبی توسعه داده شده اند".

یکی از مواردی که هریسون هنوز موفق نشده است آن را از راه دور انجام دهد مربوط به وایت برد ها است. او در این باره می گوید: " دلایل بسیار مهمی وجود دارد که ما باید از وایت برد استفاده کنیم. یکی از این دلایل این است که کارمندان به سرعت می توانند ایده های انتزاعی را بیان کنند و در نتیجه همکاری توسعه دهندگان به شکل بهتری انجام می شود."

از ابزارهای کلیدی که در شرکت Smarkets مورد استفاده قرار می گیرد می توان به Slack، G Suite و به ویژه Hangouts اشاره کرد. علاوه بر این تیم توسعه دهندگان این شرکت برای به اشتراک گذاشتن کدها و کار کردن همزمان با کدها از یک نسخه شخصی از GitHub استفاده می کنند.

 همکاری توسعه دهندگان

استفاده از گیت لب در این شرکت

هریسون می گوید : " تمامی ارتباطات مربوط به کدها در همکاری توسعه دهندگان شرکت ما از طریق گیت لب انجام می شود. این موضوع باعث می شود تا نوتیفیکیشن ها به میزان بسیار زیادی مهم هستند چرا که توسعه دهندگان با استفاده از آنها می توانند خود را در مسیر کدهای پایه ای نگه دارند و بر مبنای آنها نرم افزارها را توسعه دهند. بازبینی کدها بسیار رسمی است و جریان توسعه دهندگی تیم های ما نیازمند بازدیدکننده های متفاوتی است تا بتوانند تغییرات را ثابت کنند. تمامی این موضوعات باعث می شود تا گیت لب یک ابزار فوق العاده برای شرکت ما به شمار بیاید.

 همکاری توسعه دهندگان

نکاتی پایانی درباره Smarkets

به صورت کلی می توان گفت روند همکاری توسعه دهندگان این شرکت به صورت از راه دور بر روی مدل GitOps اجرا می شود و که باعث می شود تا توسعه دهندگان دید کلی تری را نسبت به محصول خود داشته باشند. حتی زمانی که دوباره کارمندان و توسعه دهندگان به صورت حضوری برای کار مراجعه کنند باز هم این دید کلی می تواند به میزان بسیار زیادی برای آنها مفید باشد و آنها را در انجام کارها کمک کند.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 1 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید