نکاتی مهم برای استخدام و حفظ توسعه دهنده های با استعداد

چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399

استخدام و حفظ توسعه دهنده های با استعداد کاری بسیار سخت است، ما در این مطلب نکاتی مهم برای استخدام و حفظ توسعه دهنده های با استعداد را بیان خواهیم کرد.

 نکاتی مهم برای استخدام و حفظ توسعه دهنده های با استعداد

اگر شما هم قصد دارید توسعه دهنده های با استعداد را برای شرکت خود استخدام کنید حتما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه توسعه دهنده های با استعداد را پیدا کرده و آنها را در شرکت خود حفظ کنیم.

هر زمان که صحبت درباره تکنولوژی های روز و مهارت های مربوط به این تکنولوژی ها می شود احتمالا توسعه دهندگان نرم افزار بخشی از این صحبت را تشکیل می دهند. در حقیقت افرادی که مهارت و تجربه بالایی در ساخت و نگهداری از اپلیکیشن های تجاری را دارند امروزه در مرکز صحبت های این چنینی و تقاضای شرکت های نرم افزاری هستند.

رشد میزان اشتغال توسعه دهنده های با استعداد در دنیا

دفتر آمار کشور آمریکا به نمایندگی از وزارت کار این کشور که اصلی ترین آژانس فدرال به شمار می آید و مسئول سنجش فعالیت بازار کار در کشور آمریکا است می گوید: " پیش بینی می شود که اشتغال توسعه دهندگان تا سال 2021، 21 درصد افزایش داشته باشد. این رقم برای یک سال بسیار بزرگ است و بالاتر از میانگین تمامی مشاغل فعال در کشور آمریکا است.

BLS می گوید پیش بینی می شود که اشتغال توسعه دهنده های با استعداد برای توسعه اپلیکیشن های کاربردی و تجاری 26 درصد رشد خواهد کرد و اشتغال توسعه دهندگان سیستمی نیز تقریبا 10 درصد رشد خواهد داشت. بر اساس این گزارش دلیل اصلی رشد میزان اشتغال برای توسعه دهنده های اپلیکیشن ها و توسعه دهندگان سیستمی افزایش تقاضا برای ساخت نرم افزارهای کامپیوتری است.

 توسعه دهنده های با استعداد

نیاز به اپلیکیشن های جدید در بازار تجارت

نیاز به اپلیکیشن های جدید که بر روی گوشی های تلفن همراه کار می کنند باعث افزایش تقاضا برای استخدام توسعه دهندگان نرم افزار شده است و این موضوع در سال های آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. BLS می گوید توسعه دهندگان سیستمی احتمالا به این دلیل که تعداد محصولاتی که نیازمند نرم افزار هستند افزایش پیدا کرده است فرصت های شغلی جدیدی را در پیش روی خود خواهند دید. به عنوان مثال سیستم های بیشتری در صنعت الکترونیک ساخته می شود که تمامی این ها نیازمند نرم افزارهای خاص خود می باشند.

گسترش بسیار سریع اینترنت اشیا باعث شده است که این صنعت نیز نیازمند توسعه دهنده های با استعداد بیشتری باشد. با توجه به افزایش تقاضا برای توسعه دهنده های با استعداد و کمبود نیروهای با استعداد سازمان ها باید استراتژی های مناسبی را برای پیدا کردن، استخدام و حفظ این نیروهای با استعداد داشته باشند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم کمی بیشتر درباره پیدا کردن و حفظ توسعه دهنده های با استعداد برای شرکت ها و سازمان های مختلف صحبت کنیم، بنابراین ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

 توسعه دهنده های با استعداد

ایجاد یک محیط کار هیجان انگیز برای توسعه دهنده های با استعداد

توسعه دهنده های با استعداد نیز مانند سایر متخصصان در تکنولوژی های مختلف علاقه مند هستند تا در سازمان هایی مشغول به کار شوند که پروژه هایی جذاب و خلاقانه را به کاربران خود ارائه می دهند و می توانند تاثیر ملموسی بر روی سازمان های مختلف بگذارند.

Mark Goldin مدیر ارشد فناوری Cornerstone OnDemand که یکی از مسئولین استعدادیابی این شرکت نیز به شمار می آید می گوید: " من معتقدم مهمترین موضوع در استخدام توسعه دهندگان با استعداد این است که فرصتی را برای آنها فراهم کنید تا بتوانند در پروژه های جذاب مشارکت داشته باشند. توجه داشته باشید که Mark Goldin در حال حاضر برای بسیاری از شرکت های بزرگ نرم افزاری در دنیا اقدام به جذب توسعه دهنده نرم افزاری می کند.

 توسعه دهنده های با استعداد

نکاتی مهم درباره حفظ توسعه دهندگان با یک محیط کار مهیج

Goldin در ادامه صحبت های خود می گوید: " توسعه دهندگان که امروزه ما آنها را با عنوان مهندس نرم افزار می شناسیم از جمله مهمترین استعدادهای هر شرکتی به شمار می آیند". آنها پایه و اساس شرکت ها هستند و به همراه تیم مدیریت محصول، محصولات نرم افزاری را به مشتریان شرکت ها تحویل می دهند.

او همچنین می گوید توسعه دهندگان این شرکت همچنین در برابر ساخت و نگهداری از تیم های یادگیری، مدیریت استعدادها و خود نرم افزاری که می سازند مسئول هستند. به گفته Goldin بدون تیم ماهر در این زمینه آنها قادر نیستند که نرم افزارهای خود را به صورت کامل نگهداری کنند و نمی توانند نوآوری های جدیدی را داشته باشند.

و باید دقت داشته باشید که بدون یک محیط کار مهیج که بتواند توسعه دهندگان را به چالش بکشد و باعث شود که آنها احساس کنند تا جزئی از یک پروژه بسیار بزرگ هستند نمی توان به اهداف بزرگ دست پیدا کرد و علاوه بر این کار کردن نیز برای کارمندان شما سخت تر خواهد شد.

 توسعه دهنده های با استعداد

به توسعه دهنده های با استعداد جدیدترین ابزارها و تکنولوژی ها را پیشنهاد دهید

علاوه بر این که شما باید پروژه های جذابی را برای توسعه دهندگان فراهم کنید تا آنها انگیزه کافی برای کار کردن در شرکت شما داشته باشند باید این امکان را برای توسعه دهندگان خود فراهم کنید که بتوانند به جدیدترین تکنولوژی های روز دسترسی داشته باشند و آموزش های لازم برای کار کردن با این تکنولوژی ها را نیز برای آنها فراهم کنید. اگر یک کارفرما از ابزارهای قدیمی برای کار خود استفاده کند نمی تواند انتظار داشته باشد که توسعه دهنده های با استعداد علاقه مند به کار در شرکت او باشند. این نکته بسیار مهم و حیاتی است که بتوانید با استفاده از سرویس های مبتنی بر کلود جدید در دنیا مانند مایکروسافت، گوگل و آمازون که در خط مقدم فناوری های جدید و به روز دنیا هستند خود را به روز نگه دارید.

 توسعه دهنده های با استعداد

صحبت های مدیرعامل شرکت Saggezza درباره استفاده از فناوری های جدید

Arvind Kapur مدیرعامل شرکت Saggezza که یک مشاور جهانی در زمینه استخدام توسعه دهنده برای شرکت های نرم افزاری است می گوید به شخصه علاقه مند هستم تا توسعه دهنده هایی را استخدام کنم که نه تنها در زمینه IT تخصص دارند بلکه باید دارای ذهنیتی کارآفرین نیز باشند و شرکت ها نیز باید این امکان را در اختیار آنها قرار دهند تا بتوانند از فناوری های جدید استفاده کنند. او می گوید در یک محیط نادرست کارکنان به شدت احساس خستگی خواهند داشت و عواملی بسیار جزئی باعث پرت شدن حواس آنها می شود.

Kapur می گوید: " توسعه دهندگان ما تلاش می کنند تا تکنولوژی های نوظهور( مانند یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و ابزارهای مبتنی بر کلود) را به کار گیرند و راه حل های شخصی سازی شده ای را که کاربرد بیشتری را در تجارت دارند بسازند. اگر ما نتوانیم توسعه دهندگان مورد نیاز خود را پیدا کنیم نمی توانیم چنین خدمات با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهیم.

 توسعه دهنده های با استعداد

زنده نگه داشتن روحیه کارآفرینی

یکی از راه هایی که شرکت Saggezza تلاش می کند تا روحیه کارآفرینی را در میان کارمندان خود زنده نگه دارد، کارآفرینی داخلی و درون شرکت است. این کار به توسعه دهندگان انگیزه بسیار زیادی می دهد و در واقع یک آزادی عمل را در اختیار آنها قرار می دهد تا بتوانند مانند یک کارآفرین فکر کنند. به همین علت است که تجربه کاربری در اپلیکیشن های این شرکت به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است. Kapur می گوید علاقه مند بودن توسعه دهندگان ما به این موضوع باعث شده است تا هر توسعه دهنده به یک واحد تجاری بسیار سودآور برای شرکت ما تبدیل شود.

شرکت هایی که نمی توانند بر روی توسعه دهنده های با استعداد خود سرمایه گذاری کنند معمولا خیلی سریع با شکست روبرو می شوند و در آینده ای نزدیک با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

 توسعه دهنده های با استعداد

برای استخدام توسعه دهنده های با استعداد توجه ویژه ای به شبکه های اجتماعی داشته باشید

Mary Patry یکی از متخصصان IT در برندهای مختلف نرم افزاری می گوید: " توسعه دهنده های با استعداد بسیار مایل هستند تا از فرصت هایی که توسط دوستان و یا همکاران به آنها ارائه می شود استفاده کنند چرا که این کار باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود."

کارفرمایان برای این که بتوانند برندی که برای آن زحمت کشیده اند را حفظ کنند مجبور هستند تا محیطی شاد را برای کارکنان خود فراهم کنند و سعی کنند داستانی جالب و هیجان انگیز را برای کارهای خود داشته باشند و علاوه بر این با فرهنگ کار تیمی آشنایی کاملی داشته باشند.

شرکت ها می توانند از طریق شبکه های اجتماعی به دنبال توسعه دهنده های با استعداد باشند. از جمله شبکه های اجتماعی محبوب برای این کار می توان به LinkedIn اشاره کرد که Patry درباره آن می گوید این شبکه اجتماعی یک فرصت فوق العاده برای استخدام را در اختیار کارفرمایان قرار می دهد و به نظر نمی رسد که به این زودی ها از بین برود.

 توسعه دهنده های با استعداد

موفقیت آمیز بودن این روش برای استخدام توسعه دهنده های با استعداد

کارشناسان استخدام در شرکت های بزرگ طبق بررسی هایی که انجام داده اند متوجه شده اند که این روش برای استخدام توسعه دهنده های با استعداد بسیار موثر است و می توان از شبکه های اجتماعی برای این کار استفاده کرد. منابع انسانی هر شرکت باید در استفاده از سایت ها و شبکه های اجتماعی تجربه خوبی داشته باشند تا بتوانند افرادی را که از نظر سازمانی شرایط مناسبی دارند و علاوه بر این مهارت های کافی را نیز دارا هستند را پیدا کرده و اقدام به استخدام آنها کنند.

Patry می گوید: " منابع انسانی شرکت ها باید در ترسیم الزامات شغل مد نظر شرکت استعداد خوبی داشته باشند تا شرایط خوبی را برای استخدام از طریق شبکه های اجتماعی فراهم کنند. زمانی که آنها نامزد مناسب برای این کار را پیدا کردند باید به خوبی آنها را درگیر کار کنند و پاسخ سوالات آنها را بدهند. یکی از بزرگترین ناامیدی ها برای هر توسعه دهنده با استعدادی این است که از طرف منابع انسانی و یا مدیران شرکت بی احترامی ببیند.

Scott Caschette یکی از مدیران شرکت Schellman می گوید:" LinkedIn یکی از بهترین پلتفرم ها را فراهم کرده است که نه تنها می توان برای استخدام در شرکت های حرفه ای از آن استفاده کرد بلکه برای استخدام های شخصی نیز می توان از این شبکه اجتماعی بهره مند شد.

 توسعه دهنده های با استعداد

استفاده از سرویس دهنده های نرم افزاری بر اساس تقاضا

زمانی که سازمان ها و شرکت ها این توانایی را ندارند که توسعه دهنده های با استعداد را استخدام کنند می توانند نیازهای خود را به یکی از سرویس دهنده های نرم افزاری که دارای نیروهای متخصص و با استعدادی هستند واگذار کنند.

این همان کاری است که شرکت Diligence/MythiX که یک شرکت ارائه دهنده خدمات مبتنی بر رمزنگاری و بلاک چین است انجام می دهد. این شرکت براساس نیاز خود از یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات این چنینی که Talent-as-a-Service نامیده می شود توسعه دهنده های با استعداد را به صورت موقت استخدام می کند و فعالیت خود را به آنها واگذار می کند.

Tom Lindemann بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Diligence/MythiX می گوید: " از آنجایی که ما ابزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات را می سازیم و علاوه بر این یک سرویس اشتراک گذاری را نیز برای کاربران خود فراهم کرده ایم نیازمندی توسعه دهنده های با استعدادی هستیم. ما ابزارهای امنیتی فوق العاده خاصی را می سازیم و در صورتی که افرادی که قصد دارند API های ما را ویرایش کرده و یا بر روی آنها کار کنند تجربه کار در زمینه بلاک چین را نداشته باشند این موضوع می تواند فاجعه بار باشد. به همین علت است که ما از شرکت های ارائه دهنده سرویس های نرم افزاری برای پیدا کردن توسعه دهنده های با استعداد استفاده می کنیم.

 توسعه دهنده های با استعداد

هرچه پروژه های خاص تر باشند نیاز به توسعه دهنده های متخصص بیشتر می شود

پروژه های توسعه MythX بسیار خاص و پیچیده هستند و به همین علت نیازمند مهارت های تخصصی می باشند که یافتن چنین متخصصانی کار سختی است.

Lindeman می گوید:" Topcoder استعداد فوق العاده ای در جذب بیش از یک میلیون نفر از توسعه دهنده های با استعداد دارد. ما دقیقا موارد مورد نیاز خود را تعیین کرده ایم، مشخص کرده ایم که با چه چالش هایی روبرو خواهیم شد و قبل از شروع به کار در یک بازه زمانی طولانی تمامی نتایج احتمالی کار را مورد بررسی قرار داده ایم.

 توسعه دهنده های با استعداد

سایر مشکلات مربوط به استخدام توسعه دهنده های با استعداد

علاوه بر تمامی مواردی تا به این جا بیان کردیم هزینه های مربوط به استخدام توسعه دهنده های با استعداد به صورت تمام وقت و گذراندن تمامی مراحل مربوط به پیدا کردن این توسعه دهنده ها، مصاحبه با آنها و استخدام می تواند مشکلات زیادی را برای شرکت ها و سازمان های مختلف به همراه داشته باشد.

Lindeman در این باره می گوید: " شرکت ها و سازمان ها امروزه می توانند با گذر از روش های سنتی برای استخدام توسعه دهنده به شرکت هایی که این امکان را برای آنها فراهم می کنند و به صورت مدرن از توسعه دهنده های با استعداد استفاده کنند. علاوه بر این او توصیه می کند که از روش های سنتی برای استخدام استفاده نکنید، من در حال حاضر با برخی از توسعه دهنده های با استعداد همکاری می کنم که در طی مدت همکاری هرگز آنها را ندیده ام و همکاری ما کاملا به صورت از راه دور انجام می شود.

Lindeman همچنین ادامه می دهد: " امروزه تنها سازمان ها و شرکت هایی که بتوانند به صورت باهوش در استخدام توسعه دهنده های با استعداد عمل کنند می توانند پیشرفت کنند و سایر سازمان ها نیز باید به صورت جدی به این موضوع فکر کنند.

 توسعه دهنده های با استعداد

شبکه جستجوی خارجی خود را گسترش دهید

ما در دنیای بزرگی زندگی می کنیم و امروزه استعدادهای بسیار زیادی در سراسر دنیا زندگی می کنند که در میان آنها توسعه دهندگان با استعدادی نیز وجود دارند که شما می توانید اقدام به استخدام آنها در شرکت خود کنید. شما می توانید از این منابع به شکل مناسبی در شرکت خود بهره مند شوید.

Scott Caschette از مدیران شرکت Schellman می گوید: " شبکه جستجوی خود را به دانشگاه ها وارد کنید، شبکه جستجو را گسترش دهید و سعی کنید که از بهترین پلتفرم ها برای پیدا کردن توسعه دهنده های مورد نیاز خود استفاده کنید.

 توسعه دهنده های با استعداد

دانشگاه ها یک محل مناسب برای استخدام

Caschette می گوید: " امروزه بسیاری از دانشگاه ها به دنبال ایجاد کردن فرصت های شغلی مناسب برای دانشجویان خود هستند. در صورتی که شما هم قصد استخدام توسعه دهنده های با استعداد را دارید دانشگاه ها می توانند محل مناسبی برای انجام این کار باشند." علاوه بر این شرکت ها می توانند در کنفرانس های مربوط به فناوری، انجمن ها و سایر رویدادها شرکت کرده و به توسعه دهندگان اجازه ملاقات با آنها را بدهند. این کار می تواند به میزان زیادی در جذب توسعه دهنده ها تاثیرگذار باشد.

 توسعه دهنده های با استعداد

نکته پایانی

Caschette می گوید: " حتما به خاطر داشته باشید که بهترین استعدادهای برنامه نویسی ممکن است جاه طلب ترین افراد باشند و تنها منتظر این باشند که یک شرکت با شرایط مد نظر آنها اقدام به پیشنهاد کار به آنها کند. بنابراین در اولین فرصت به دنبال استخدام این افراد برای شرکت خود باشید."

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 1 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید