زبان برنامه نویسی جاوا 25 سالگی خود را جشن می گیرد

دوشنبه 2 تیر 1399

زبان برنامه نویسی جاوا یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی است، درهفته آینده زبان برنامه نویسی جاوا 25 سالگی خودراجشن میگیرد که بیشتر درباره آن صحبت میکنیم

 زبان برنامه نویسی جاوا 25 سالگی خود را جشن می گیرد

زبان برنامه نویسی جاوا در هفته آینده 25 سالگی خود را جشن خواهد گرفت. در هفته آینده دقیقا 25 سال از روزی که میکروسیستم های Sun جاوا را به عنوان یک زبان برنامه نویسی به دنیا معرفی کردند خواهد گذشت. این زبان برنامه نویسی همچنان در میان شرکت ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و برای برخی از زبان های برنامه نویسی مانند پایتون و go رقیبی بسیار جدی به شمار می آید و توسعه دهندگان نرم افزار به صورت گسترده ای از آن استفاده می کنند. با این حال جاوا همچنان در حال پیشرفت است و بخش های متنوعی به آن اضافه می شود که باعث افزایش طرفداران زبان برنامه نویسی جاوا خواهد شد.

شروع زبان برنامه نویسی جاوا

شروع این زبان برنامه نویسی در واقع با شروع پروژه Oak بود که در سال 1991 و توسط James Gosling شروع شد. شی گرایی در جاوا باعث ایجاد این شعار در زبان برنامه نویسی جاوا شد که یک بار کدهای خود را بنویسید و در همه جا آنها را اجرا کنید. دلیل این قابلیت این بود که ماشین مجازی جاوا از پلتفرم های سخت افزاری مختلفی و سیستم عامل های مختلفی پشتیبانی می کرد و applet های جاوا نیز می توانستند از طریق یک صفحه وب اجرا شوند. applet های جاوا عملکرد بهتری را نسبت به جاوا اسکریپت تا چندین سال ارائه می داد ولی در نهایت و در سال 2018 این قابلیت از جاوا حذف شد.

در اواخر سال 2006 زبان برنامه نویسی جاوا تبدیل به یک زبان برنامه نویسی متن باز شد. در سال 2010 مدیریت این زبان برنامه نویسی از شرکت sun به شرکت اوراکل منتقل شد. این شرکت یک نسخه شرکتی از این زبان برنامه نویسی را در سال 2017 برای Eclipse توسعه داد و آن را Java EE نامید اما با این حال هنوز هم نسخه استاندارد این زبان برنامه نویسی را حفظ کرده است.

 زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا روز به روز در حال قوی تر شدن است

زبان برنامه نویسی جاوا همچنان در میان سه زبان برنامه نویسی برتر در دنیا قرار دارد. این رتبه بندی براساس شاخص های محبوبیت زبان های برنامه نویسی است که از جمله آنها می توان به شاخص های وب سایت های RedMonk، Tiobe و PyPL اشاره کرد. زبان برنامه نویسی جاوا تا زمانی که رتبه اش توسط زبان برنامه نویسی سی گرفته شود تا 5 سال به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی با استفاده از شاخص Tiobe شناخته میشد. دلیل این که بعد از 5 سال زبان سی به رتبه اول آمده است احتمالا مربوط به کاربرد گسترده زبان برنامه نویسی سی در تجهیزات پزشکی و مربوط به بیماری کرونا است.

 زبان برنامه نویسی جاوا

جامعه میلیون جاوا

با وجود سقوط به رتبه دوم ولی هنوز هم جاوا یک اکوسیستم میلیونی دارد و در مشاغل مختلفی به کار گرفته می شود. طبق اعلام اوراکل در سال 2017 میلادی تقریبا 9 میلیون توسعه دهنده جاوا وجود داشت. با جستجویی که اخیرا در وب سایت Dice.com انجام دادیم متوجه شدیم که نزدیک به 12 هزار شغل مربوط به زبان برنامه نویسی جاوا در ایالات متحده آمریکا وجود دارد در حالی که تقریبا 9000 شغل در زبان جاوا اسکریپت و 7600 شغل در زبان برنامه نویسی پایتون وجود دارد. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که زبان برنامه نویسی جاوا دارای یک اکوسیستم بسیار قوی با ابزارهای هوشمند است که از جمله این ابزارها می توان به Spring Framework برای برنامه نویسی سرور اپلیکیشن ها اشاره کرد که توسط شرکت هایی مانند IBM، Red Hat و Oracle مورد استفاده قرار می گیرد.

 زبان برنامه نویسی جاوا

آینده زبان برنامه نویسی جاوا

توسعه دهندگانی که اقدام به توسعه زبان برنامه نویسی جاوا کرده اند( از جمله جامعه توسعه دهندگان اوراکل و OpenJDK) در تلاش هستند که این پلتفرم را کاملا به روز نگه دارند و پیشرفت دهند. نسخه 14 جاوا که در دو ماه آینده منتشر می شود قابلیت های زیادی به آن اضافه شده است که از جمله آنها می توان به عبارت های switch برای ساده تر کردن کدها، JDK Flight Recorder (JFR) Event Streamin و همینطور مصرف مداوم داده های JFR اشاره کرد. در نسخه 15 جاوا که قرار است در سپتامبر سال 2020 منتشر شود نیز قابلیت های زیادی به جاوا اضافه خواهد شد. تاکنون ویژگی هایی که برای این نسخه در نظر گرفته شده است شامل پیش نمایشی از کلاس های sealed که کنترل بیشتری را برای مدیریت کدها در اختیار شما قرار می دهند و قابلیت records که کلاس هایی را به عنوان حامل های شفاف برای داده های غیر قابل ایجاد می کند. یکی دیگر از پروژه هایی که در نسخه های آینده زبان برنامه نویسی جاوا ارائه می شود longterm pain points می باشد که می تواند به میزان بسیار زیادی در عملکرد برنامه شما تاثیرگذار باشد.

 زبان برنامه نویسی جاوا

روز جهانی جاوا در دیوان عالی

در طول عمر این زبان برنامه نویسی به صورت کلی جاوا دو بار تحت قرارداد گرفته است. اولین قرارداد میان شرکت Sun و شرکت مایکروسافت بود که به منظور استفاده از این زبان برنامه نویسی در ویندوز این قرارداد بسته شد و در آن شرکت Sun تعهد داد که این پلتفرم با ویندوز سازگاری کاملی داشته باشد. مایکروسافت در ازای این قرارداد در سال 2001 میلادی بیست میلیون دلار را به شرکت Sun پرداخت کرد.

اخیرا بین شرکت اوراکل و گوگل مشکلاتی به وجود آمده است که دلیل این مشکلات مالکیت معنوی استفاده از پلتفرم جاوا می باشد چرا که امروزه گوگل از این پلتفرم برای گوشی های همراه اندروید خود استفاده می کند و امروزه این پرونده به دیوان عالی ایالات متحده ارسال شده است. در واقع مسئله اصلی میان این دو شرکت این است که آیا شرکت اوراکل می تواند نسبت به حق کپی رایت API های جاوا که گوگل استفاده کرده است شکایت کند یا نه و در صورتی که بتواند اقدام به انجام این کار کند آیا واقعا شرکت گوگل اقدام به نقض این حق کرده است یا خیر؟

 زبان برنامه نویسی جاوا

نتیجه گیری

بدون شک رای دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا می تواند به میزان بسیار زیادی بر روی استفاده از این پلتفرم برای گوشی های همراه اندروید شرکت گوگل تاثیر گذار باشد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید این موضوع بر روی محبوبیت زبان برنامه نویسی در دنیا بگذارد. امروزه بحث درباره این موضوع حتی با وجود شیوع ویروس کرونا نیز جاری است و مشکلات زیادی را برای برخی از افراد به وجود آورده است که باید دید آینده این بحث ها چه خواهد شد.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Java
  • 1k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید