3 گام برای پیاده سازی متدولوژی agile در تیم های عملیاتی it

پنجشنبه 12 تیر 1399

متدولوژی agile یک متدولوژی کاربردی است که علاوه بر توسعه نرم افزار کاربردهای دیگری نیز دارد، ما در این مطلب درباره متدولوژی agile صحبت خواهیم کرد.

 3 گام برای پیاده سازی متدولوژی agile در تیم های عملیاتی it

متدولوژی agile تنها برای توسعه دهندگان نرم افزار نیست که از آن تنها برای نوشتن کدها، تست کردن و انتشار اپلیکیشن استفاده کنند. متدولوژی agile که شامل scrum و Kanban نیز می باشد امروزه می تواند توسط بسیاری از کسب و کارها مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر این دانشمندان علم داده و تیم های فناوری نیز می توانند در عملیات های خود که شامل فناوری اطلاعات است از این روش استفاده کنند.

اگرچه متدولوژی agile می تواند با موفقیت بر روی عملیات های it اجرا شود اما با این حال تفاوت های قابل توجهی در منشور، اولویت ها و فرهنگ تیم های عملیاتی وجود دارد که نیازمند بررسی بیشتر هستند. درک این تفاوت ها  سپس تعریف اولویت های استراتژیک باعث می شود تا تیم های عملیاتی در حوزه فناوری اطلاعات چگونگی اجرای عملیات را در دست بگیرند و با ابتکار عمل مشارکت بهتری با سایر تیم های عملیاتی agile داشته باشند.

در ادامه سه گام بسیار مهم برای پیاده سازی این متدولوژی در عملیات های IT را برای شما بیان خواهیم کرد.

گام اول: قوانین و ماموریت ها را دوباره تعریف کنید

اعضای تیم های عملیاتی it شغل اصلی خود را در روشن نگه داشتن چراغ های تولید، بخش های مختلف شرکت، توسعه شبکه ها، سیستم ها، اپلیکیشن ها و پایگاه های داده می بینند. بسیاری از افراد پروسه های ITIL(Information Technology Infrastructure Library یا کتابخانه زیرساخت های فناوری اطلاعات) را دنبال می کنند تا از آنها برای جلوگیری از بروز حادثه و مشکلات خاص و همینطور برای تغییر مدیریت استفاده کنند. علاوه بر این از سیستم های بلیط دهی مانند Cherwell، Jira Service Desk و ServiceNow نیز برای مسیریابی آنها استفاده می کنند. زمانی که کارمندان و سایر کاربران نهایی نیازمند کمک باشند و یا مشکلات دیگری را با نیازمندی های سیستم داشته باشند عملیات های it برای ارائه پشتیبانی وارد عمل می شود.

 متدولوژی agile

ارتباط بین CIO و تیم های عملیاتی it

CIO احتمالا دارای یک یا چند نقشه راه استراتژیک است که تمامی آنها وابسته به تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات می باشند. دقت داشته باشید که CIO ها در واقع ترکیبی از استراتژی های موبایل، انتقال دیجیتالی، کلود و داده می باشند که تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات می توانند به صورت مستقیم با آنها درگیر باشند و از نقش های مختلف آن پشتیبانی کنند. اولویت هایی که در این جا وجود دارد ممکن است شامل مهاجرت به محیط های مبتنی بر کلود، پروژه های زیرساختی، ارتقا عمده سیستم های سازمانی و شرکتی، مدل های پشتیبانی جدید برای ابزارهای SaaS، نصب ابزارهای جدید کاری و همکاری بین اعضای تیم، به روزرسانی های ERP و حرکات اداری باشد.

 متدولوژی agile

تیم های IT چگونه تمامی این کارها را مدیریت خواهند کرد؟

متدولوژی agile برای بسیاری از این تیم های عملیاتی می تواند ایده آل باشد، این موضوع به خصوص زمانی که نیازمندی های ill-defined up-front وجود داشته باشند بیشتر خود را نشان می دهد. علاوه بر این در زمان وجود نقص فنی نیز این متدولوژی می تواند به میزان بسیار زیادی کمک کننده باشد.

با این حال از آن جایی که بسیاری از تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات روش های مورد استفاده در متدولوژی agile را به عنوان یک متدولوژی توسعه دهندگی می بینند این موضوع نیازمند برخی از بررسی ها و بحث ها می باشد تا بتوان بهتر ماموریت این متدولوژی را تعیین کرد و روش های مدیریتی آن را به نمایش گذاشت.

به طور خاص بسیاری از تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات عادت دارند که وظیفه مدیران پروژه را بر عهده بگیرند. معمولا این تیم ها فرصت کافی برای مشخص کردن نحوه طراحی و پیاده سازی بهترین راه حل ها، ترتیب کارها و همینطور کاهش خطراتی که ممکن است به دلیل نداشتن اطلاعات کافی به وجود بیایند ندارند. متدولوژی agile این نواقص مدیر پروژه را به صورت کامل برطرف می کند. در واقع تیم های عملیاتی به مهندسین نیاز دارند تا در نقش هایی که متدولوژی agile تعریف می کند، عمل کنند و با استفاده از ابزارهای این متدولوژی روش کار را به صورت کامل درک کنند.

 متدولوژی agile

گام دوم: تعریف مجدد متدولوژی agile برای تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات

رهبران agile نمی توانند تنها scrum یا Kanban را برای تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات پیاده سازی کنند. چندین تفاوت بسیار مهم در فرهنگ و مدل های عملیاتی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. در ادامه برخی از گام ها را برای شما آورده ایم که به عنوان یک گروه باید آنها را بازبینی کنید.

 متدولوژی agile

تعریف مجدد قوانین در متدولوژی agile

بیشتر تیم های عملیاتی ابتکار عمل را در اختیار صاحبان یک محصول قرار نمی دهند. به نظر این تیم ها در بهترین حالت آنها ممکن است حامیان مالی پروژه باشند و برخی از نیازمندی های پروژه را در اختیار تیم قرار دهند. این موضوع نیازمند برخی از آموزش ها و یادگیری ها است تا به صاحبان محصول کمک کند که مسئولیت پروژه و محصول مد نظر خود را بر عهده بگیرند. ضروری ترین نکته ای که این افراد باید آن را در نظر بگیرند این است که تعریف کنند که مشتریان آنها چه کسانی هستند و اولویت بندی را نیز بر اساس نیازها و ارزش مشتریان در اختیار تیم عملیاتی قرار دهند.

 متدولوژی agile

داستان های کاربری و معیارهای مهم را بنویسند

مهندسانی که بر روی سیستم کار می کنند برای نوشتن داستان های کاربری و تعیین معیارهای حیاتی پروژه به کار گرفته نمی شوند. بسیاری از مهندسان با درک هدف کلی پروژه شروع به پیاده سازی بخش های مختلف می کنند و سپس با فناوری های مختلف کار می کنند تا بتوانند راه حل های عملیاتی و بهینه را پیدا کنند. با این وجود این موضوع می تواند بسیار با ارزش باشد که قوانینی را تعیین کنید که مجبور شوید تا نیازمندی های پروژه را بنویسید تا به روند توسعه پروژه کمک کند و یک هدف کلی از پروژه را در اختیار شما قرار دهد. این هدف کلی می تواند براساس معیارهای کاربران نهایی و چشم انداز آنها تعیین شود و در نهایت براساس آن نیز معیارهای مهم پروژه نوشته می شود.

 متدولوژی agile

اولویت ها را تعیین کنید

تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات باید زمان پاسخگویی به مشکلاتی که به وجود می آیند را براساس متدولوژی agile ارائه دهد و در واقع باید اولویت های خود را تعیین کند. توسعه دهندگان معمولا وظایف خاص خود را دارا هستند که در تیم های متدولوژی agile به آنها اختصاص داده شده است و متعهد هستند که این وظایف را به درستی انجام دهند اما تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات باید نسبت به اولویت های عملیاتی مسئولیت پذیر باشند و پشتیبانی مناسبی را برای آنها ارائه دهند. بسیاری از تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات با موضوع چگونگی بیان اولویت ها مشکل دارند که متدولوژی agile می تواند در این زمینه به میزان بسیار زیادی به آنها کمک کند.

 متدولوژی agile

انتخاب یک متدولوژی agile مناسب

براساس اولویت هایی که شما در پروژه خود انتخاب می کنید می توانید متدولوژی مناسبی را نیز برای تیم های عملیاتی خود انتخاب کنید چرا که بر اساس این اولویت ها برخی از روش ها بهتر از سایرین می باشند. ممکن است برخی از تیم هایی که بر روی مجموعه ای از طرح های کوچک تر کار می کنند با استفاده کردن از Kanban سود بیشتری ببرند. در همین حال ممکن است سایر تیم ها که بر روی طرح های بزرگتر و طولانی تری کار می کنند که نیازمند پیچیدگی بیشتری است با استفاده کردن از scrum سود بیشتری ببرند. سازمان های بزرگتر باید حتما دقت داشته باشند که حداقل از این دو متدولوژی پشتیبانی کنند.

 متدولوژی agile

درک قوانین در متدولوژی agile

تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات در روش های مختلف متدولوژی agile دارای وظایف و مسئولیت های مختلفی نیز می باشند. این تیم ها احتمالا درگیر زیرساخت های پروژه، مهاجرت به محیط های مبتنی بر کلود و نکات امنیتی هستند و نقش های مختلف و مسئولیت ها را برای تیم های مختلف agile تعریف می کنند. در سایر موارد مانند devops، automation و یا مدیریت داده ها آنها احتمالا به عنوان مسئول و مدیر فعالیت نمی کنند و تنها به عنوان اعضای تیم های متدولوژی agile فعالیت خود را ادامه می دهند. هر دو این سناریوها نیازمند تعیین چگونگی مشارکت مهندسان بر اساس مسئولیت های خود در برابر تیم و پروژه می باشد.

 متدولوژی agile

گام سوم: ادغام متدولوژی agile با ابزارهای عملیاتی

تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات در حال حاضر از ابزارهایی استفاده می کنند تا بتوانند درخواست ها و مشکلات مختلف را مدیریت کنند. آنها همچنین از پلتفرم های مخصوص برای نظارت بر سیستم ها و سایر ابزارها برای همکاری بین تیم ها و اعضای تیم ها استفاده می کنند. با این حال ابزارهای ITSM(IT Service Management) نمی توانند برای عملیات هایی که ممکن است چندین هفته به طول بینجامند مناسب باشند و همینطور مدیریت پروژه های پیچیده تر با نمودارهای Gantt  امکان پذیر نیست و ممکن است به خطرات پروژه بیفزاید. اگر تیم های عملیاتی از متدولوژی های agile استفاده کنند باید سعی کنند که حتما از ابزارهای درست و مناسب برای این کار استفاده کنند.

با این حال باید دقت داشته باشید که عملیات های IT با اضافه کردن یک ابزار جدید مدیریت پروژه متدولوژی agile می تواند برای یکپارچه سازی داده ها میان پروسه های مختلف بسیار مفید باشد.

در نظر گرفتن این موضوع از دیدگاه یک مهندس می تواند بهترین حالت برای تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات باشد. آنها ممکن است از موبایل PowWow برای مدیریت خدمات و سرویس ها، Jira برای رویکردهای متدولوژی agile، Slack برای همکاری بهتر و بیشتر میان اعضای تیم ها و از Big Panda برای AIops استفاده کنند. علاوه بر این شما باید چندین ابزار دیگر را نیز برای دانستن اولویت های مختلف، برای دانستن وضعیت کاری در زمان پیشرفت در پروژه و این که بدانید اطلاعات را از چه طریقی باید با همکاران خود به اشتراک بگذارید، اضافه کنید. دقت داشته باشید که این موضوع که یک مهندس تعهد دهد که با تیم agile در پروژه همکاری می کند ولی در میانه راه مسئولیت پذیری کامل را نداشته باشد می تواند سردرگمی هایی را برای اعضای تیم متدولوژی agile ایجاد کند.

تیم های عملیاتی در متدولوژی agile باید بدانند که چگونه می توانند جریان کاری و داده ها را از طریق این ابزارها به یکدیگر متصل کنند و مطمئن شوند که یک حلقه بی نهایت در این روند ایجاد نخواهد شد. به عنوان مثال ممکن است یک اتفاق بد در بخش سرویس پروژه ایجاد شود و اصلاحاتی را در پروژه ای که تیم عملیاتی انجام داده است ایجاد کند و در نهایت نیز وارد سیستم نظارتی پروژه شود. ردیابی این موضوع می تواند کاری بسیار سخت باشد که بهتر است از همان ابتدا تیم های عملیاتی فناوری اطلاعات اقدام به پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی کنند. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید