آشنایی با 6 مورد از بهترین ابزارهای توسعه دهندگان در ویندوز

جمعه 13 تیر 1399

آشنایی با ابزارهای توسعه دهندگان در ویندوز می تواند بسیار مفید باشد، ما در این مطلب 6 مورد از بهترین و محبوب ترین ابزارهای توسعه دهندگان را معرفی می کنیم.

 آشنایی با 6 مورد از بهترین ابزارهای توسعه دهندگان در ویندوز

بسیاری از توسعه دهنده های نرم افزار که در ویندوز کار می کنند معمولا فهرست کاملی از ابزارهای توسعه دهندگان را دارند که از آنها استفاده می کنند. یک ویرایشگر کد و یا IDE، Git و یا یک سیستم کنترل ورژن دیگر، یک سیستم ارتباط با کلاینت(Slack یا یکی از clone های آن)و ... از جمله ابزارهای توسعه دهندگان نرم افزار در ویندوز می باشد. از آن جایی که بیشتر جریان کاری توسعه دهندگان به صورت  آنلاین در آمده است مرورگرهای وب بسیاری از ابزارهای دیگر توسعه دهندگان نرم افزار را که معمولا آنها را در ویندوز نصب می کردند در اختیار آنها قرار می دهد.

با این حال امروزه تعدادی از اپلیکیشن های دسکتاپ و ابزارهای توسعه دهندگان نیز وجود دارند که برنامه نویسان می توانند از مزایای آنها بهره مند شوند. استفاده از این ابزارهای توسعه دهندگان هم برای مدیریت گردش کاری روزانه توسعه دهندگان و هم برای ایجاد محتوا در حین ساخت نرم افزار از آنها استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم 6 مورد از ابزارهای توسعه دهنده های نرم افزار برای ویندوز را به شما معرفی کنیم که هر توسعه دهنده نرم افزاری باید با آنها آشنا باشد.

آشنایی با ابزار OBS Studio برای توسعه دهندگان نرم افزار

OBS Studio یک ابزار بسیار کامل است که به جای استفاده از ابزارهای مختلف می توانید از آن برای ضبط فیلم و همینطور پخش فیلم به صورت آنلاین استفاده کنید بدون این که نیاز داشته باشید هزینه ای را برای استفاده از آن بپردازید. این اپلیکیشن متن باز دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بسیاری از رقبای تجاری خود می باشد. این ابزار از ضبط فیلم از یک پنجره، فیلمبرداری از کل دسکتاپ و یا یک بخش خاص از نمایشگر شما پشتیبانی می کند. علاوه بر این شما با این ابزار می توانید به سادگی بین view ها جا به جا شوید و از منابع مختلف( تصاویر ثابت، فیلم های از پیش ساخته شده، ویدئوهای زنده  و ....) برای فیلمبرداری استفاده کنید. دقت داشته باشید که با این ابزار ضبط صدا نیز به همین سادگی و با همین قابلیت ها برای شما فراهم شده است.

 ابزارهای توسعه دهندگان

نحوه کارکرد این ابزار

هر تابعی در OBS Studio دارای یک کلید میانبر می باشد که همین موضوع باعث می شود تا زمانی که شما برنامه را اجرا می کنید بدون آن که نیاز داشته باشید تا برنامه را در زمان فیلمبرداری تغییر دهید سایز آن را تغییر دهید و یا نحوه فیلمبرداری خود را کنترل کنید. یک نکته جزئی که در این جا وجود دارد این است که شما نمی توانید با استفاده از این کلیدها بر روی یک فیلد خاص از صفحه زوم کنید. با این حال همچنان می توان گفت که این ابزار یکی از بهترین ابزارهای توسعه دهندگان برای ویندوز به شمار می آید.

 ابزارهای توسعه دهندگان

آشنایی با Ditto از ابزارهای توسعه دهندگان

Clipboard در ویندوز شرکت مایکروسافت هیچگاه تنوع کافی را نداشت چرا که تنها می توانست یک کلیپ را در یک زمان خاص ذخیره کند. ویندوز 10 به تازگی یک قابلیت history یا تاریخچه را به Clipboard اضافه کرده است اما همچنان این قابلیت نیز به اندازه ای که ما انتظار داریم کامل و قدرتمند نیست( اگرچه ویژگی همگام سازی برش فیلم در دستگاه های مختلف یک ویژگی بسیار خوب به شمار می آید).

ابزار Ditto که یکی از بهترین ابزارهای توسعه دهندگان به شمار می آید قابلیت های فوق العاده ای را به Clipboard ویندوز اضافه کرده است. علاوه بر ذخیره تعداد زیادی ویدئو به صورت دلخواه شما می توانید کلیپ های رایج را برای استفاده مجدد ذخیره کنید، به کلیپ ها این قابلیت را بدهید که بعد از تعداد مشخصی روز منقضی شوند و برخی از عملکردهای خاص paste مانند paste کردن یک نسخه متنی از یک کلیپ را انجام دهید. ویژگی مورد علاقه من این است که اگر شما یک عکس را کپی کنید شما می توانید به راحتی Ditto را باز کنید، تصویر را بر روی لیست کلیپ ها کشیده و آن را بر روی یک پوشه خاص رها کنید و به عنوان یک فایل PNG در آن پوشه ذخیره کنید. اسکرین شات ها نیز به همین سادگی قابل ذخیره سازی هستند.

 ابزارهای توسعه دهندگان

Unichars از دیگر ابزارهای توسعه دهندگان نرم افزار

یکی دیگر از نقاط ضعفی که ویندوز از گذشته های بسیار دور داشته است تایپ کردن کاراکترهای خاص بوده است که به عنوان مثال می توان به نمادهای ریاضی و ... اشاره کرد. البته کیبوردهایی برای این کار وجود داشتند ولی بدون این کیبوردها عملا این کار بسیار پیچیده و سخت بود. Unichars یکی از بهترین ابزارهای توسعه دهندگان نرم افزار است که می توانید از آن برای تایپ کردن کاراکترهای خاص استفاده کنید. شما می توانید برای این کار از کلید compose استفاده کنید( که احتمالا در یونیکس با آن آشنا شده اید). این کلید در اصل یکی از کلیدهای Alt می باشد اما شما می توانید به سادگی آن را دوباره تنظیم کنید و در نتیجه می توانید یک یا چند کاراکتر را در یک کاراکتر خاص ترکیب کنید.

 ابزارهای توسعه دهندگان

یک مثال از کارکرد این ابزار

به عنوان یک مثال از استفاده از این ابزار اگر شما یک کاراکتر O بنویسید و یک علامت نقل قول را در کنار آن قرار دهید می توانید کاراکتر Ö را بسازید که یک کاراکتر خاص به شمار می آید. شما می توانید با فشار هر کلید بازخورد سریعی را دریافت کنید و به همین علت به راحتی می توانید با کاراکترهای مختلف کار کنید و کاراکترهای خاص مد نظر خود را بدست بیاورید. نکته ای که باید درباره این مورد از ابزارهای توسعه دهندگان در ویندوز بدانید این است که این ابزار کاملا قابل تنظیم است و در نتیجه شما می توانید از کاراکترهای ساخته شده در بسیاری از موارد استفاده کنید. با این که این اپلیکیشن چند وقتی است که به روز رسانی نشده است اما هنوز هم یک ابزار قابل اعتماد در ویندوز 10 به شمار می آید که می توانید از آن استفاده کنید.

 ابزارهای توسعه دهندگان

KeePass یکی دیگر از ابزارهای توسعه دهندگان

پسوردها آرام آرام در حال حذف شدن هستند و با روش های ظریف تری برای احراز هویت جایگزین می شوند اما هنوز هم به میزان زیادی وابسته به پسوردهای مختلف هستیم. بنابراین تا زمانی که پسوردها به صورت کامل جایگزین شوند یک ابزار که اقدام به مدیریت پسوردهای آنلاین و آفلاین ما کند مورد نیاز است. استفاده از چنین ابزاری بسیار ساده است بنابراین چرا ما نباید از یک نسخه رایگان آن استفاده کنیم؟ پروژه متن باز KeePass یکی از محبوب ترین ابزارهای توسعه دهندگان در ویندوز به شمار می آید که به صورت گسترده ای پشتیبانی می شود و افراد مختلف می توانند از آن برای مدیریت پسوردهای خود استفاده کنند.

 ابزارهای توسعه دهندگان

نکاتی درباره این ابزار

KeePass به عنوان یک مخزن رمزگذاری شده عمومی برای نگهداری از اطلاعات و نه فقط پسوردهای کاربر مورد استفاده قرار می گیرد. به روزرسانی پسوردها در این ابزار نگهداری می شود، بنابراین اگر می خواهید نسخه قدیمی پسورد خود را مشاهده کنید می توانید آن را در تاریخچه بانک اطلاعات KeePass مشاهده کنید. نکته دیگری که درباره این ابزار وجود دارد این است که توسعه دهندگان شخص ثالث افزونه های مفیدی را به آن اضافه کرده اند( مانند تولید رمزهای عبور قابل تلفظ یا ادغام سازی Windows Hello). با این حال باید بدانید که چه با وجود این افزونه ها و چه در صورت نبود این افزونه ها این ابزار یک ابزار فوق العاده مفید است. به عنوان مثال با این ابزار شما می توانید ورودی ها را دسته بندی کنید تا در زمان استفاده از کلیدهای میانبر خیلی سریع اطلاعات به شما نمایش داده شود.

نسخه های دیگری از این ابزار نیز وجود دارند. برخی از این نسخه ها برای سیستم عامل های دیگر می باشند، به عنوان مثال KeePassX برای لینوکس و مک است. برخی دیگر در ویندوز هستند ولی قابلیت های مختلفی دارند، به عنوان مثال KeePassXC که به جای سی شارپ از سی پلاس پلاس برای نوشتن آن استفاده شده است. با این وجود باید بدانید که نسخه اصلی KeePass برای کاربران ویندوز یکی از ابزارهای فوق العاده توسعه دهندگان است.

 ابزارهای توسعه دهندگان

Irfanview از محبوب ترین ابزارهای توسعه دهندگان

یکی از ابزارهای توسعه دهندگان نرم افزار Irfanview است که برای افرادی که به صورت دائمی با تصاویر کار می کنند بسیار مفید است. اگر شما هم جز افرادی هستید که به میزان زیادی با تصاویر درگیر هستید احتمالا به یک ابزار برای مدیریت تصاویر و مشاهده آنها نیاز دارید. این ابزار باید قابلیت های بیشتری نسبت به یک فایل اکسپلورر در اختیار شما قرار دهد اما قابلیت های آن به اندازه ابزارهایی مانند فتوشاپ هم نباید باشد. Irfanview یکی از ابزارهای توسعه دهندگان و کاربران عادی است که تعادل خوبی را در امکاناتی که به کاربران ارائه می دهد برقرار کرده است. این مورد از ابزارهای توسعه دهندگان در ویندوز تصاویر را به صورت بارگذاری می کند و پیش نمایش را در همان مرحله شروع به شما نمایش می دهد، این ابزار ویژگی های مفید دیگری را نیز در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها استفاده کنید.

 ابزارهای توسعه دهندگان

برخی از قابلیت های این ابزار

مرور تصاویر کوچک، تبدیل چند تصویر به یک عکس و ویرایش سریع و نامرتب تصاویر از جمله قابلیت های بسیار مهم این ابزار هستند که باعث می شوند تا از محبوب ترین ابزارهای توسعه دهندگان به شمار بیاید. یکی از ویژگی های بسیار مهم این ابزار این است که حتی برخی از پسوندهای عجیب و غریب را نیز پشتیبانی می کند که از جمله آنها می توان به TIFF های چند صفحه ای اشاره کرد. ویژگی دیگر این مورد از ابزارهای توسعه د وجود یک معماری افزونه ای است که باعث می شود تا بتوانید هر چیزی که به صورت پیشفرض وجود ندارد را نیز اضافه کنید. اگرچه این ابزار به صورت متن باز نیست اما به کمک هزاران کاربر در سراسر دنیا پشتیبانی می شود.

 ابزارهای توسعه دهندگان

WinDirStat از ابزارهای توسعه دهندگان نرم افزار

کل فضای دیسک من کجا رفت؟ این سوال دومین سوال رایج در میان توسعه دهندگان نرم افزار است( سوال اول این است که آیا قهوه بیشتری وجود دارد؟). زیر پوشه ها و پوشه هایی که درون آنها قرار دارند، فایل های موقت، انواع فایل های دیجیتال، دانلودهای ناتمام، نرم افزارهایی که هرگز به درستی حذف نشدند و ... می توانند فضای دیسک شما را بگیرند.

WinDirStat فضای ذخیره سازی سیستم شما را در ویندوز تجزیه و تحلیل می کند و یک نمای کلی گرافیکی از میزان فضای ذخیره سازی در اختیار شما قرار می دهد، به همین علت است که به عنوان یکی از بهترین ابزارهای توسعه دهندگان به شمار می آید. یکی از زیبایی های استفاده از این ابزار این است که دورنمایی از فضای مورد استفاده شما را نمایش می دهد که باعث می شود تا شما بتوانید تشخیص دهید چه فایل های اضافی درون فضای ذخیره سازی شما وجود دارد. یکی از ایراداتی که نسبت به این ابزار گرفته میشود این است که اسکن کردن یک درایو توسط آن چند دقیقه طول می کشد.

 ابزارهای توسعه دهندگان

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید