آشنایی با تکنولوژی های بازنده و تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

دوشنبه 23 تیر 1399

آشنایی با تکنولوژی های برتر بعد از کرونا می تواند به شما در دوران کرونا بسیار کمک کند، ما در این مطلب درباره تکنولوژی های برتر بعد از کرونا صحبت می کنیم.

 آشنایی با تکنولوژی های بازنده و تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

قبل از صحبت درباره تکنولوژی های برتر بعد از کرونا باید بدانید که برخلاف بسیاری از کسب و کارهای دیگر مانند صنایع گردشگری یا رستوران ها شرکت های مربوط به فناوری امروزه موفق شده اند که تا حدودی تاثیرات مخرب کرونا را از بین ببرند. البته این به آن معنا نیست که این مشاغل و کسب و کارها به صورت کامل با این شرایط وفق پیدا کرده اند و جوری فعالیت می کنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است ولی با این حال نسبت به بسیاری از کسب و کارهای دیگر این شرکت ها موفق شده اند تا حدودی با شرایط کرونا وفق پیدا کنند.

تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

در حالی که هنوز زود است تا تصمیم بگیریم که برخی از تاکتیک های شرکت های فناوری اطلاعات می توانند به صورت دائمی باقی بمانند یا نه ولی شاهد آن هستیم که در برخی از موارد کارکرد شرکت ها رشد روزافزونی داشته است و در برخی از موارد نیز این کارکرد افت پیدا کرده است. ما در این مطلب قصد داریم برخی از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا که کارمندان حتی بعد از کرونا نیز می توانند از آنها استفاده کنند را به شما معرفی کنیم و تکنولوژی های بازنده را نیز به شما معرفی کنیم.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

کنفرانس ویدئویی و اکوسیستم آن یکی از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

یکی از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا که به وضوح مشخص است یک برنده بسیار بزرگ است کنفرانس های ویدئویی و اکوسیستم آن می باشد. امروزه تقاضا برای ابزارهای کنفرانس های ویدئویی به میزان زیادی گسترش پیدا کرده است و افراد زیادی برای برگزاری کلاس ها و جلسات خود از این ابزارها استفاده می کنند. به همین علت می توان گفت مهمترین مورد از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا ابزارهای ویدئو کنفرانس می باشند. البته باید دقت داشته باشید که تنها چند پلتفرم خاص نیستند که می توانند از این مزیت بهره مند شوند چرا که ابزارهای ماهواره ای برای کنفرانس های ویدئویی در حال ورود به بازار هستند و همین عامل نیز یکی دیگر از دلایل قرار گرفتن این قابلیت در تکنولوژی های برتر بعد از کرونا است. به عنوان مثال zoom دارای یک مارکت اپلیکیشن با افزونه هایی خاص برای شرکت های فعال در زمینه های امور مالی، خدمات به مشتریان و ده ها مورد دیگر می باشد. علاوه بر این پروژه های نرم افزاری دیگری نیز وجود دارند که توسط تیم مایکروسافت و گوگل طراحی و ساخته شده اند و شرکت های کوچکتر می توانند از این ابزارها بهره مند شوند.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

برخی از مزیت های کنفرانس ویدئویی که باعث قرار گرفتن در میان تکنولوژی های برتر بعد از کرونا شده است

دیدن همکاران در شبکه های اجتماعی کوچک بر روی لپتاپ برای ارائه دهندگان خدمات ابری نیز می تواند مزیت های بسیار زیادی را داشته باشد. کنفرانس های ویدئویی امروزه بیشتر حول ابزارهای مبتنی بر کلود می باشد چرا که نیاز به اپلیکیشن های شرکتی و آموزشی بسیار افزایش پیدا کرده است. استفاده از کنفرانس ویدئویی به خصوص برای دستگاه هایی که دارای GPU قدرتمندی می باشند می تواند یک گزینه ایده آل برای ساخت ابزارهای استریم ویدئو باشد.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

بازنده: ابزارهای مدیریت دفترهای اداری

هزاران مورد از پکیج های نرم افزاری و سخت افزاری طراحی شده اند تا روند مدیریت یک دفتر اداری فیزیکی را راحت تر کنند. تا زمانی که بخش عظیمی از نیروهای کار از خانه خود اقدام به انجام وظایف خود می کنند میزان تقاضای این پکیج های طراحی شده برای مدیریت کاهش پیدا می کند و این تقاضا بسیار کم خواهد بود. همین مورد برای محصولات سخت افزاری مانند تبلت های کوچکی که درون اتاق های کنفرانس وجود دارند نیز وجود دارد و تقاضا برای این محصولات نیز بسیار کم خواهد بود و به همین علت نمی توان آنها را در میان تکنولوژی های برتر بعد از کرونا قرار داد. در بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک از سنسورهای فیزیکی برای تشخیص تراشه های RFID برای کنترل دسترسی و استفاده از ابزارهای درون دفتر اداری استفاده می شد که با توجه به خانه نشین شدن کارمندان این محصولات نیز تقاضای بسیار کمی را در آینده خواهند داشت. ابزارهایی که برای شناسایی کارمندان و اطمینان از حضور فیزیکی آنها در دفتر کار ساخته شده بود حداقل تا زمانی که روند کاری در دنیا به روند سابق برگردد تقاضای بسیار کمی خواهند داشت.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

ابزارهای همکاری از راه دور از دیگر تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

ابزارهای اداری که افراد را قادر می سازند تا بر روی مستندات و ارائه ها با یکدیگر همکاری کنند جز تکنولوژی های برتر بعد از کرونا به شمار می آیند و امروزه از ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند. جلسات رودررو که باعث می شد تا کارمندان مجبور شوند در یک اتاق کنفرانس جمع شوند و با یکدیگر صحبت کنند امروزه یک کار بیهوده به شمار می آیند. همه این جلسات در حال حاضر به صورت آنلاین برگزار می شوند و به همین علت است که تقاضا برای ابزارهایی که کار کردن در این فضا را راحت تر کنند بسیار زیاد شده است. از آنجایی که این ابزارها امروزه گسترش پیدا کرده اند بنابراین پیشبینی می شود که بسیاری از شرکت ها حتی پس از بازگشت شرایط به حالت عادی روند دورکاری خود را تا حدودی ادامه دهند.

در این جا نیز دقیقا مانند ابزارهای کنفرانس های ویدئویی ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که استفاده از آنها می تواند برای شما مفید واقع شود. Zoho، Salesforce، Google و Microsoft و تقریبا بسیاری از ابزارهای همکاری از راه دور دیگر دارای قابلیتی هستند که یک شخص ثالث می تواند با اضافه کردن یک افزونه قابلیت هایی را به این ابزارها اضافه کند.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

نرم افزار face-to-face یک کسب و کار بازنده در دوران کرونا

دقت داشته باشید که تمامی کسب و کارهایی که به نوعی وابسته به نرم افزارهای ویدئویی هستند را نمی توان در گروه تکنولوژی های برتر بعد از کرونا قرار داد. شرکت هایی که به صورت خاص در زمینه ساخت اتاق کنفرانس فعالیت دارند و از کنفرانس های ویدئویی پشتیبانی می کنند در این دوران تقاضای زیادی ندارند. اگرچه افرادی که در این حوزه فعالیت دارند و باهوش هستند سعی می کنند کسب و کار خود را به خانه افراد ببرند و در خانه های آنها شرایط خوبی را برای کنفرانس ویدئویی فراهم کنند، به عنوان مثال نورپردازی و میکروفن را در منازل تنظیم کنند تا جلسات ویدئویی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

صدها پروژه دیگر نیز وجود دارند که می توانند از افرادی که قصد برگزاری جلسه یا ملاقات با سایر افراد را دارند پشتیبانی کنند. کنفرانس های مختلف معمولا اپلیکیشن های خاص خود را برای شرکت کنندگان ارسال می کنند تا شرکت کنندگان بدانند کدام سخنرانی در کدام اتاق برگزار می شود. در دوران کرونا کسب و کارهای فعال در زمینه چاپ کاغذ دیواری های بزرگ که به خوبی دیوارها را می پوشانند و کسب و کارهای مربوط به طراحی داخلی که برای ساخت اکوسیستم مورد نیاز برای کنفرانس های ویدئویی مورد نیاز هستند نیز تا چند وقت دارای تقاضای خوبی هستند و اگر شما در این زمینه ها فعالیت دارید می توانید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

BYOD یکی از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

زمانی که قرنطینه شروع شد شرکت های مربوط به فناوری اطلاعات زمان کافی برای پشتیبانی از تمامی افرادی که قصد داشتند تا وظایف خود را در خانه انجام دهند، نداشتند. شرکت هایی که به نرمی این انتقال را انجام دادند شرکت هایی بودند که معماری های شرکت های کوچک تر را مورد استفاده قرار دادند و در نتیجه کارمندان خود را مجبور کردند تا سخت افزارهای خودشان را به همراه داشته باشند.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

نکاتی مهم درباره BYOD

این فلسفه معمولا بین شرکت های نوپا و جدید و کوچکتر مشاهده می شود که نمی خواهند زمان و همینطور پرسنل زیادی را صرف نگهداری از ماشین های سنگین در شرکت خود کنند. این شرکت ها معمولا سرویس های داده های شرکتی خود را در بستر اینترنت می سازند تا هر شخصی بتواند با استفاده از هر مرورگری به آنها دسترسی داشته باشد (البته نیازمند رمز عبور است). بله درست حدس زدید این کار می تواند ریسک ها و خطرات را افزایش دهد و باعث شود تا هکرها کار ساده تری برای هک سیستم آنها داشته باشند اما در عوض مزایایی را نیز به همراه دارد که باعث راحت تر شدن کار توسعه دهندگان می شود و به همین علت بسیاری از شرکت ها از آن استفاده می کنند و می توان گفت یکی از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا است.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

سخت افزارهای شرکتی از بازنده های دوره کرونا

امروزه سخت افزارها و ماشین های سازمان ها و شرکت ها نابود نمی شوند ولی شرکت ها مجبور هستند تا لپتاپ ها را به خانه کارمندان خود منتقل کنند. نکته ای که در این جا وجود دارد این است که دسکتاپ های سنگین و مانیتورهای بزرگ برای این کار از محبوبیت بسیار کمتری برخوردار هستند چرا که انتقال آنها نمی تواند کار ساده ای باشد و به همین علت است که پیشبینی می شود حتی بعد از بازگشت شرایط به حالت عادی هم درباره این ابزارها بازنگری هایی صورت گیرد.

با این حال هنوز هم برخی از افراد وجود دارند که گمان می کنند شرکت ها می خواهند هنوز هم از این ماشین های سنگین تنها برای راحتی کار خود نگهداری کنند و قصد تعویض آنها را ندارند. حال سوالی که پیش می آید این است که آیا توسعه دهندگان که در خانه بر روی یک اپلیکیشن کار می کنند می خواهند که از هر لپتاپ قدیمی که دارای یک مرورگر در حال انقراض است استفاده کنند؟ آیا بخش حسابداری علاقه مند به کار کردن با سیستم هایی که تنها کودکان برای بازی کردن از آنها استفاده می کنند، هست؟

شبکه های خصوصی مجازی، فایروال ها و صرف کمی هزینه بیشتر برای سخت افزارهای اختصاصی می تواند ارزان تر از پشتیبانی از رایانه های شخصی باشد که ممکن است دارای ویروس باشند و باعث بروز مشکلاتی در شرکت شوند. علاوه بر این باید دقت داشت که تعداد کمی از کارمندان دارای کامپیوترهای شخصی هستند. امروزه بسیاری از افراد خرید رایانه های شخصی را متوقف کرده اند چرا که گوشی ها و تبلت های موجود در بازار تقریبا جای آنها را گرفته است.

تمامی این موارد باعث می شود تا سخت افزارهای شرکتی جز تکنولوژی های برتر بعد از کرونا نباشند.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

کنترل اجتماعی یکی از تکنولوژی های برنده پس از کرونا

با چشم انداز قدیمی اینترنت خداحافظی کنید که شما آزادی بیان داشتید و هیچکس شما را نمی شناخت. شرکت های فناوری اطلاعات به صورت روزافزون در حال آزمایش و شکل دادن به اطلاعاتی هستند که ما آنها را مشاهده می کنیم. در حالی که در گذشته این شرکت ها با ظرافت کار خود را انجام می دادند و به آرامی موارد اشتباه را حذف می کردند ولی امروزه برنامه ها، پادکست ها و موارد غیرمجاز دیگر را به صورت کاملا رسمی و صریح حذف می کنند. بنابراین امروزه نمی توان دیگر آزادی بیان گذشته را داشت.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

حریم خصوصی یک بازنده در دوران پس از کرونا

چشم انداز قدیمی که درباره حریم خصوصی وجود داشت به سرعت در حال نابودی است. ایالت واشنگتن از رستوران هایی که مجددا فعالیت خود را آغاز کردند می خواهد که نام و آدرس مشتریان خود را در اختیار این ایالت قرار دهند. شرکت های بزرگ تلفن در حال آزمایش ابزارهایی هستند که پیگیری می کنند چه کسی در طول روز بیمار می شود.

حفظ حریم خصوصی همواره یک ایده آل انعطاف پذیر بوده است که باعث می شد تا برخی از افراد از آن سو استفاده کنند و پنهانکاری های زیادی را داشته باشند. اکنون که ریسک ها در طی همه گیری کرونا افزایش پیدا کرده است این حریم خصوصی به سرعت در حال نابودی است و اطلاعات افراد باید به صورت کاملا صریح به ثبت برسد.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

نرم افزارهای مناسب قرنطینه یکی دیگر از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

برخی از پلتفرم ها مانند Disney Plus یا Hulu می توانند برای سرگرمی افرادی که در منزل مانده اند بسیار مفید باشند و به همین دلیل از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا به شمار می آیند. سایر نرم افزارها مانند نرم افزار روزنامه ها و کتاب ها نیز می توانند برای علاقه مندان بسیار مفید باشند. به طور کلی خدمات اشتراکی که دسترسی نامحدود به هر یک از این موارد را می دهند را می توان جز تکنولوژی های برتر بعد از کرونا دانست. اگر شما هم در مرحله ای قرار دارید که گمان می کنید دسترسی به مشتریان و کاربران در خانه و ارائه خدمات به آنها می تواند ارزشمند باشد زمان آن رسیده است که شما هم به تکنولوژی های برتر بعد از کرونا بپیوندید.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

چرا نرم افزارهای مناسب قرنطینه از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا هستند؟

علاوه بر مواردی که در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم سازندگان فیلم های کوتاه و ویدئوهای سرگرمی نیز می توانند به میزان زیادی رشد کنند. آیا شما هم از افرادی هستید که از تبدیل MPEG-4 برای فضای مبتنی بر کلود استفاده می کنید؟ با بسته شدن هالیوود و متوقف شدن روند ساخت فیلم و سریال ها افرادی که در این زمینه فعالیت دارند بیشتر از هر زمان دیگری ویدئو می سازند و کاربران نیز برای ویدیوهای سرگرم کننده بسیار هیجان زده هستند. سرویس های خدماتی که فیلم های قدیمی و حتی شاید تبلیغات قدیمی را نیز ارائه می دهند نیز مورد توجه کاربران قرار گرفته اند. بنابراین نه تنها شرکت هایی مانند نتفلیکس می توانند از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا باشند بلکه ده ها شرکت پشتیبانی دیگر نیز می توانند در این اکوسیستم قرار گیرند.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

نرم افزارهای مسافرتی و نرم افزارهای مربوط به اجتماعات حضوری از بازنده های دوران کرونا

شرکت هایی که به طور خاص نرم افزارهای مربوط به اجتماعات حضوری را ارائه می دهند در دوران کرونا رنج زیادی را تحمل کردند. شرکت هایی که شغل اصلیشان ساخت نرم افزار برای روشنایی و یا صدای تئاتر بود تا زمانی که تئاترها دوباره باز نشوند شغل خود را از دست داده اند و نمی توانند پکیج های خود را بفروشند. شرکت هایی که برای کیوسک های تبلیغاتی نرم افزار تولید می کردند نیز از همین دسته از کسب و کارها هستند که نمی توان آنها را در میان تکنولوژی های برتر بعد از کرونا قرار داد. علاوه بر این یک اکوسیستم کامل از تراشه های RFID وجود دارد که برای تم پارک ها و یا سایر مراکز تفریحی مورد استفاده قرار می گرفتند و از آنجایی که این مراکز اکثرا بسته هستند شرکت های سازنده این اکوسیستم ها نیز جز تکنولوژی های برتر بعد از کرونا قرار نمی گیرند. در واقع همه این مشاغل نیازمند بازگشایی مجدد مراکز تفریحی هستند تا بتوانند با جذب سرمایه گذار کسب و کار خود را دوباره شروع کنند.

علاوه بر این شرکت های سازنده نرم افزارهای هتلداری و مسافرتی نیز در وضعیت مشابهی قرار دارند.

Cloud از مهمترین تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

نحوه گسترش کلود به دلیل افزایش تقاضا برای ویدئو کنفرانس ها و همینطور ابزارهایی که برای همکاری از راه دور مورد استفاده قرار می گرفتند کاملا واضح است و هیچکس نمی تواند نقش آن را نادیده بگیرد. در حالی که برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر کلود هشدار داده اند که ممکن است برخی از موارد بلافاصله در اختیار کاربران قرار نگیرند و برخی از این خدمات دارای قیمت بالاتری می باشند ولی با این حال هنوز هم بسیاری از کسب و کارها نیازمند این خدمات هستند و از آن استفاده می کنند و به همین دلیل است که ما آن را جز تکنولوژی های برتر بعد از کرونا قرار داده ایم. در این بازه زمانی که در آن حضور داریم جامعه ما بیشتر به خدمات مبتنی بر کلود نیاز دارد و شرکت ها نیز برای سرعت بخشیدن به کارهای خود به دنبال استفاده از این خدمات هستند.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

On-prem یکی از تکنولوژی های بازنده زمان کرونا

برخی از دلایل برای نگهداری از ماشین ها و دستگاه ها در محل کار هنوز هم قابل قبول است. هزینه استفاده از این خدمات در برخی از موارد پایین تر است اما زمانی که شما وارد دنیای بزرگ تکنولوژی می شوید متوجه می شوید که تفاوت چندانی بین فضای مبتنی بر کلود و اتاق سرور شما وجود ندارد و به همین دلیل نمی توان آن را در بین تکنولوژی های برتر بعد از کرونا قرار داد. 

مشکلات عمیق تری در استفاده از ماشین ها در محل وجود دارد. بسیاری از شرکت ها اتاق های سرور خود را در محل هایی بدون تهویه قرار می دهند. هزینه های عجیب و غریب برق و بودجه برای نگهداری از این ماشین ها نیز می تواند گاهی اوقات سرسام آور باشد. بنابراین استفاده از این ماشین ها در بسیاری از موارد نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و در نتیجه از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا نخواهد بود.

 تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

سیستم Agile آخرین مورد از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا

آیا شما هم جز شرکت هایی هستید که اتاق کنفرانسی دارید که با نمودارهای مربوط به سیستم توسعه دهندگی waterfall پر شده اند و منتظر آن هستید تا بتوانید در 24 ماه پروژه مد نظر خود را تحویل دهید؟ آیا جلسات روزانه و یا جلسات هفتگی خود را به دلیل شیوع کرونا قطع کرده اید؟ این کارها برای گذشته است و امروزه شما باید اقدام به تغییر روند کار خود و شروع کار در خانه کنید. ممکن است در آینده هم شما نیازمند نمودارهای عظیم شوید و مجبور شوید که برخی از پروژه ها را طی دو یا سه سال تحویل دهید اما شما باید در طی چند دقیقه فکر کنید و برنامه خود را تنظیم کنید. مدل های پیچیده امروزه نمی توانند چندان موفق عمل کنند و به همین دلیل سیستم agile از تکنولوژی های برتر بعد از کرونا خواهد بود.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 2 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید