بهترین IDEهای پایتون در سال 2020

سه شنبه 31 تیر 1399

پایتون از زمان ظهور در سال 1991، به دلیل ویژگی‌های ساده خود، انتخاب برنامه‌نویسان شده است که دارای ویژگی‌هایی مثل سهولت و درک خوانایی کد است، اما فقط به این محدود نمی‌شود. به دلیل همکاری توسعه‌دهندگان در سراسر جهان، با گذشت زمان تغییرات زیادی در کد پایه آن ایجاد شده است. سینتکس ساده و اجرای سریع، پایتون را به یک زبان محبوب در بین برنامه‌نویسان تبدیل کرده است. از آن در ساخت وب‌سایت‌ها و در درجه اول عملیات داده‌های بزرگ استفاده می‌شود.

بهترین IDEهای پایتون در سال 2020

برای آسان‌تر کردن کارهای‌ در حال اجرای برنامه‌های پایتون، ویرایشگرها کد (IDE) بسیاری برای برنامه‌نویسان تهیه شده است. این محیط‌ها با انواع اکستنشن‌های داخلی، کتابخانه‌ها و پلاگین‌ها برای سهولت کار در اجرای برنامه برای برنامه‌نویسان مبتدی و پیشرفته به طور یکسان مناسب است. در این مقاله‌ها می‌خواهیم برخی از این IDEها را به شما معرفی کنیم.

1. Jupyter

Jupyter یک محیط منبع باز و مبتنی بر وب است که به برنامه‌نویسان در زمینه علوم داده (Data Science) کمک می‌کند. به دلیل سهولت استفاده در کنار بسیاری از منابع آموزنده، برنامه‌نویسان می‌توانند با Jupyter برای کار با مجموعه داده‌های بزرگ جهت تحلیل آشنا شوند. به صورت رایگان در دسترس است و می‌تواند به تحلیل‌گران برای عملکردهای عددی، تجسم داده کمک کند و بسیاری از عملکردهای داده را پشتیبانی می‌کند. Jupyter شامل کتابخانه‌های داخلی مثل Pandas، NumPy و غیره است. برای کمک به کدنویسان جهت انجام کارهای مختلف بر روی داده می‌باشد.

2. Pycharm

Pycharm به طور خاص برای برنامه‌نویسان پایتون استفاده می‌شود، و برای کار با پلت‌فرم‌های مختلف از جمله ویندوز، مک و لینوکس طراحی شده است. این IDE شامل ابزارهای تحلیل کد، دیباگر، ابزارهای تست به همراه گزینه‌های کنترل نسخه (version control) است. توسعه‌دهندگان می‌توانند پلاگین‌های پایتون خود را با کمک APIهای مختلف موجود در Pycharm بسازند. شما می‌توانید مستقیما با چندین دیتابیس از خود IDE کار کنید بدون اینکه آن را با ابزار دیگری ادغام کنید.

3. Visual Studio Code

این IDE توسط مایکروسافت توسعه یافته است تا پشتیبانی cross-platform پایتون را به برنامه‌نویسان ارائه دهد. کاملا رایگان و منبع باز است و تحت مجوز MIT منتشر شده است. به صورت رایگان برای اهداف تجاری در دسترس است. قابلیت سفارشی‌سازی بالایی دارد و دارای مجموعه باارزشی از اکستنشن‌ها است که می‌تواند برای بهبود قابلیت‌های موجود مورد استفاده قرار گیرد. برنامه‌نویسان همچنین می‌توانند با  GIT ی ویژوال استودیو کد کار کنند.

4. Sypder

Sypder ویرایشگر کدی است که برای کار با کدهای پایتون نوشته شده است و می‌تواند برای ویرایش کد، تحلیل، دیباگینگ و موارد دیگر استفاده شود. با استفاده از پلاگین‌ها و APIهای دیگر، برنامه‌نویسان می‌توانند قابلیت‌های آن را گسترش دهند. به صورت رایگان در دسترس است و دارای پلت‌فرم منبع باز می‌باشد که آن را بسیار مطلوب‌تر می‌سازد. انجمن آنلاین آن از برنامه‌نویسان پشتیبانی می‌کند و مستندات باارزش آن در حل سریع خطاها به برنامه‌نویسان کمک می‌کند.

5. Atom

Atom به دلیل رابط کاربرپسندی که دارد محبوب است. به صورت رایگان در دسترس است و یک IDE منبع باز برای پایتون می‌باشد. شامل پشتیبانی GIT داخلی است و در پلت‌فرم‌های مختلف نیز کار می‌کند. Atom کم حجم بوده و تعداد زیادی اکستنشن و پلاگین را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید رمزگشایی و تحلیل پیشرفته را در پایتون انجام دهید.

6. Thonny

Thonny به طور اختصاصی برای مبتدیان طراحی شده است، و پیش‌روی گام به گامی را برای برنامه‌نویسان پایتون فراهم می‌کند. به صورت رایگان برای اجرا در پلت‌فرم‌های مک، ویندوز و لینوکس در دسترس است. بسیار کم‌حجم بوده و یک IDE بسیار مناسب برای مبتدیان پایتون همراه با رابط کاربری آسان با ویژگی‌های خوب می‌باشد.

7. PyDev

PyDev به عنوان پلاگین شخص ثالث با Eclipse ایجاد شده است و برای برنامه‌نویسان پایتون استفاده می‌شود. یک IDE منبع باز است که از تحلیل کد و دیباگینگ به همراه ریفکتور (اصلاح) کد و تفسیر کدهای پایتون پشتیبانی می‌کند. نسخه پولی آن شامل ویژگی‌های دیگری است که امکان رفع سریع باگ و دیباگینگ خطاها از راه دور را در کدهای پایتون فراهم می‌کند.

8. Idle

ویرایشگر کدIdle  برای مبتدیانی که یادگیری پایتون را شروع کرده‌اند ایده‌آل است. برای مؤسسات آموزشی مناسب است. Idle یک محیط منبع باز است که کاملا در پایتون توسعه یافته و دارای رابط کاربری ساده‌ای است که از هر گونه سردرگمی جلوگیری می‌کند. برنامه‌نویسان می‌توانند در ویرایشگرهای متنی متعدد کار کنند و دارای های‌لایت سینتکسی است که به آن‌ها در مشاهده بهتر کمک می‌کند.

9. Wing

این مجموعه‌ای از IDEهایی است که به طور انحصاری برای برنامه‌نویسان پایتون طراحی شده است. از پلت‌فرم‌های متعدد پشتیبانی کرده و کم حجم است. Wing ویژگی‌های زیادی برای سرعت بخشیدن به تفسیر و دیباگینگ پایتون دارد. می‌توانید نسخه پولی آن را با ویژگی‌های اضافی برای استفاده تجاری دریافت کنید. با یک تب اختصاصی مدیریت اکستنشن، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کد پایتون را سریع‌تر تست و دیباگ کنند.

10. Cloud9 IDE

Cloud9 IDE از زبان‌های چندگانه پشتیبانی می‌کند، یک محیط منبع باز است که با جاوااسکریپت نوشته شده است و به چندین کاربر اجازه می‌دهد تا کد را به طور همزمان از طریق چندین مکان‌نما ویرایش کنند. دارای پروژه همکاری داخلی با GitHub و Bitbucket است.

IDEهای دیگری برای کمک به برنامه‌نویسان جهت سهولت تحلیل و کدنویسی پایتون وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به نیاز و دانش خود موارد دیگر را نیز بررسی کنید.  

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Python
  • 9k بازدید
  • 3 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید