6 روند برتر توسعه وب که احتمالا انقلابی در سال 2021 ایجاد می‌کند

یکشنبه 30 آذر 1399

هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، فناوری پیچیده‌تر می‌شود. با پیچیدگی‌ها تعداد زیادی از روندها همیشه دیده می‌شوند. تقریبا پایان سال 2020 است و سال 2021 نیز از طیف وسیعی از روندها استقبال خواهد کرد. در اینجا، ما در مورد روندهای توسعه وب صحبت می‌کنیم.

6 روند برتر توسعه وب که احتمالا انقلابی در سال 2021 ایجاد می‌کند

توسعه وب یکی از بزرگ‌ترین صنایع در جهان است و تقریبا تمام مشاغل پا به دنیای دیجیتال می‌گذارند! و همین مساله باعث شده است که فناوری‌های زیادی ظهور کنند و روندهای جدید با سرعت بیشتری از هر صنعت دیگر در جهان ادامه یابد. وقتی نوبت به فناوری‌ها می‌رسد، کل موارد بسیار غیر قابل پیش‌بینی و متغیر می‌شود. پیشرفت‌ها در دنیای فناوری ما را غافلگیر می‌کنند و تکامل دیجیتال که در حال حاضر شاهد آن هستیم روندهایی را دنبال می‌کند که برای ادامه دادن در رقابت سعی در بهتر شدن دارند.

در اینجا ما لیستی از 6 روند برتر را که پیش‌بینی می‌شود انقلابی در سال 2021 ایجاد کند، در اختیار شما قرار می‌دهیم. برخی از این روندها جدید هستند و برخی از آن‌ها در سال 2020 یا حتی 2019 بوده‌‌اند.

1. هوش مصنوعی و ربات‌ها

هوش مصنوعی یا AI سیستمی است که به منظور تقلید از هوش و عملکرد انسان به روشی هوشمندانه در ماشین‌ها ادغام می‌شود. از طریق هوش مصنوعی، ماشین‌ها عملکرد مغزی مانند یادگیری، جمع‌آوری داده، تحلیل اطلاعات،‌ تشخیص احساسات یا حل مسائل پیچیده را انجام می‌دهند. در سال 2021 شاهد کاربردهای بیشتری از هوش مصنوعی خواهیم بود و در نیاز به راه‌حل‌های تجزیه و تحلیل، اتوماسیون چند منظوره، و ارتباطات مبتنی بر هوش مصنوعی پیش‌روی کاملی را نشان می‌دهد.

دستیارهای مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Cortana ی مایکروسافت، Alexa ی آمازون، Siri ی اپل همراه با ربات‌های صوتی و چت بات‌ها در حال حاضر به کسب و کارها برای بهبود ارتباطات و تعامل کمک کرده‌اند.

تکامل هوش مصنوعی تجربه کاربری در پلت‌فرم دیجیتال را با ثبات و سازگاری زیاد در پیام‌رسانی، صوت، چت و وب‌سایت قدرتمند کرده است.

از طرف دیگر، مطالعات و تحقیقات ANN (Artificial Neural Network) همراه با توسعه Machine Learning می‌تواند هوش مصنوعی را به هدف خود که شبیه‌سازی افکار انسان است برساند.

2. برنامه‌های وب پیش‌رونده (PWA)

PWA یکی از داغ‌ترین روندهای سال 2020 بود که حتی در سال 2021 همچنان یک روند بزرگ باقی خواهد ماند. برنامه‌های وب پیش‌رونده که همانند برنامه‌های وب عادی یا صفحات وب لود می‌شوند، از سطح بالایی از قابلیت‌ها برخوردار هستند. صرف‌نظر از مرورگر یا سرعت شبکه، این برنامه‌ها می‌توانند بلافاصله لود شوند، که به تجربه کاربری اضافه می‌شود. PWA که با پیشرفت تدریجی در حال توسعه است، استراتژی طراحی وب را دنبال می‌کند که بیش از سایرین بر محتوای اصلی تأکید دارد.

با PWA کاربران می‌توانند با کش کردن (cache) یک تجربه بی‌وقفه، قابل اعتماد، مستقل و فوری را بدون هیچ مشکلی دریافت کنند. علاوه بر این، PWAها تهدیدهایی مانند دست‌کاری داده یا جستجوی محتوا را از طریق به‌کارگیری HTTP از بین می‌برد. همه این موارد PWA را یک انتخاب مطمئن برای استفاده تبدیل می‌کند.

جدا از موارد فوق، برنامه‌های وب پیش‌رونده بسیار کاربرپسند، بدون دردسر و قابل نصب هستند که مسلماً فناوری‌های موجود را بهبود می‌بخشد. PWA با داشتن ویژگی‌های داخلی و service workerهای خوب، قادر است با push notification کاربران را دوباره درگیر کند و می‌تواند از طریق URL به اشتراک گذاشته شود. تمام این ایمنی‌ها و ویژگی‌ها باعث شده است که این یک روند باشد و در سال 2021 نیز به عنوان یک روند باقی بماند.

3. برنامه‌های تک صفحه‌ای (SPA)

SPA یا برنامه تک صفحه‌ای یک برنامه وب مبتنی بر جاوااسکریپت است که در میان دستگاه‌های کاربر بسیار خوب کار می‌کند. با استفاده از برنامه‌های Single Page به مزایایی همچون افزایش عملکرد، به حداقل رساندن وقفه در لود صفحات، زمان کمتر در توسعه وب با پاسخ سریع به اقدامات پیمایشی بدون ایجاد هیچ درخواستی برای واکشی HTML سمت سرور دست می‌یابید.

SPA به دلیل برتری و کارایی در ساخت وب‌سایت‌های ریسپانسیو، پشتیبانی از برنامه‌ها در همه دستگاه‌های موبایل، دسکتاپ و تبلت، در سراسر جهان میلیون‌ها کاربر طرفدار آن هستند. استفاده اخیر از فریم‌ورک‌های Angular یا React برای توسعه این نوع برنامه‌ها باعث شده است برنامه‌های وب، کاربردی و سازگار با برنامه‌های hybrid شوند.

4. اینترنت اشیاء (IoT)

یکی از 6 روندی که در سال 2021 انقلاب خواهد کرد IoT است. اینترنت اشیاء جایگاه خود را در قلب کاربران یافته است، که یک روش عالی برای دسترسی به اینترنت و قدرت نفوذ دستگاه‌های پوشیدنی است. اینترنت اشیاء چند سالی است که یکی از روندها شده است و در سال 2021 شاهد انفجار تقاضا برای آن خواهیم بود. تعدادی از شرکت‌های توسعه نرم‌افزار در سراسر جهان در حال ایجاد راه‌حل‌های IoT هستند.

با فناوری‌های پیشرفته، دنیای IoT محور شاهد خانه‌های هوشمند، فروشگاه‌های هوشمند و حتی شهر هوشمند است! با در نظر گرفتن این واقعیت IoT هنوز یک طفل است. سال 2021 می‌تواند شاهد روند بسیار خوبی در برنامه‌ها و تکنولوژی‌های IoT باشد که با پیشرفت‌های بیشتر توسعه می‌یابد.

5. بهینه‌سازی جستجوی صوتی

جهش عظیمی در جستجوی صوتی رخ خواهد داد، که قبلا آغاز شده است! جستجوی صوتی زنده‌تر می‌شود، و رشد استفاده از Siri، Cortana، Google Assistant، Alexa و Echo گواه این موضوع است. بنابراین، مخاطبان با صحبت کردن با صدای بلند راحت‌تر می‌شوند تا اینکه بخواهند آن را تایپ کنند!

6. تکنولوژی Blockchain

به لطف بیت‌کوین و توسعه آن، دنیا فناوری بلاک‌چین را تجربه کرده است. بلاک‌چین یک آرشیو باز و توزیع‌شده است، که با طراحی محافظت‌شده، بلوک‌هایی با مقاومت اصلاح‌شده، و توافق‌های غیرمتمرکز شناخته می‌شود. بلاک‌چین برای بهبود جریان نقدی، کاهش فرکانس تسویه معاملات، و کاهش هزینه‌های مشاغل مالی ایجاد شده است.

بلاک‌چین با شبکه همتا به همتا (peer-to-peer) مدیریت شده است که دارای یک پروتکل سخت‌گیرانه برای روند احراز هویت بلوک جدید و ارتباط در گره‌ها (node) می‌باشد. به همین دلیل بلاک‌چین عنوان "اولین و قابل اعتمادترین شرکت رمزنگاری‌شده" را به خود اختصاص داده است.

جمع‌بندی

این‌ها مهم‌ترین روندهای توسعه وب هستند که در سال 2021 طوفان به پا خواهند کرد. دنیای توسعه وب همیشه در حال پیشرفت بوده و بسیاری از روندها راه خود را برای توسعه وب ساخته‌اند و صنعت را به خوبی تغییر داده‌اند. اکنون با روندهای فوق، سال 2021 سالی پر حادثه برای صنعت توسعه وب خواهد بود.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید