بهترین روش‌های مانیتورینگ عملکرد سایت

دوشنبه 15 دی 1399

هر کسی که وب‌سایتی را هاست می‌کند، می‌داند که نظارت یا همان مانیتورینگ بر عملکرد سایت کار ساده‌ای نیست. برای موفق شدن، نظارت بر عملکرد سایت نیازمند بهترین روش‌ها و ابزارهای نظارت بر وب‌سایت است. در این مقاله اطلاعاتی درمورد برخی از بهترین اقدامات برای نظارت بر عملکرد وب‌سایت ارائه خواهد شد.

بهترین روش‌های مانیتورینگ عملکرد سایت

چرا به ابزار مانیتورینگ وب‌سایت نیاز دارید؟ ابزارهای مانیتورینگ وب‌سایت اطلاعاتی را در مورد نحوه تعامل افراد با وب‌سایت شما فراهم می‌کنند تا ببینند افراد چطور از یک صفحه به صفحه دیگر می‌روند. علاوه‌براین، دیدگاه‌هایی درباره خطاها ارائه می‌دهند، هم در قسمت front end وب‌سایت و هم back end.

انتخاب ابزارهای مانیتورینگ مناسب ضروری است. با این حال برای به حداکثر رساندن استفاده از آن، باید بدانید چگونه عملکرد وب‌سایت شما کار می‌کند و کدام قسمت از کد شما اقدامات تجاری را هدایت می‌کند یا در آن شکست می‌خورد.

از آنجا که ابزارهای مانیتورینگ برابر با هزینه‌ها است، یک شرکت باید آماده استفاده کامل از داده‌هایی باشد که ابزار مانیتورینگ‌ شما در اختیارتان قرار می‌دهد. غالبا سازمان‌ها بر فناوری‌ها تمرکز می‌کنند و بهترین شیوه‌ها را پیاده نمی‌کنند.

این ابزارها مطمئناً می‌توانند عملکرد کلی وب‌سایت را بهبود بخشند، اما چالش موجود، تعیین و سپس پیاده‌سازی بهترین روش‌ها برای موارد استفاده شما است.

ابتدا بیاید در مورد اینکه مانیتورینگ موثر در سایت چیست صحبت کنیم.

مانیتورینگ موثر سایت چیست؟

شما می‌توانید بهترین ابزارهای مانیتورینگ دنیا را داشته باشید، اما اگر نتوانید از آن‌ها استفاده کنید بی‌فایده است. به یاد داشته باشید وب‌سایت شما اولین تاثیر شرکت‌تان بر روی دیگران است و یک تجربه کاربری عالی بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل می‌کند. بنابراین اگر وب‌سایت‌تان با مشکلی رو به رو شود، چه تاخیر در بارگیری صفحه باشد یا 5 دقیقه از کار افتادن، بر روی برند شما تاثیر منفی می‌گذارد.

مانیتورینگ وب‌سایت مانع از کار افتادن آن نمی‌شود. در عوض، اعلان‌های سریع‌تر را برای رفع سریع مشکلات عملکرد وب‌سایت تضمین می‌کند. به خاطر داشته باشید که از کار افتادن مداوم ممکن است منجر به از دست دادن مشتریان شود. در نتیجه، این مشکلات عملکردی بر رتبه‌بندی جستجوی گوگل شما تاثیر می‌گذارد.

برای بررسی عمیق‌تر، در اینجا برخی از ویژگی‌های مهم ابزارهای موثر مانیتورینگ بر عملکرد سایت را برای شما قرار داده‌ایم:

اعلان‌ها در اسرع وقت

اعلان‌ها در اسرع وقت مهم‌ترین ویژگی نظارت در ابزار مانیتورینگ عملکرد هستند. وقتی هر گونه مشکلی در وب‌سایت شما رخ دهد، بدون در نظر گرفتن زمان و مکان، هشدارهایی را ارائه می‌دهد.

بررسی اجمالی سیستم

ابزار مانیتورینگ عملکرد سایت باید یک بررسی کلی از عملکرد وب‌سایت شما را ارائه دهد. این ابزار باید یک داشبورد واضح و با کاربرد آسان داشته باشد. باید توانایی ارائه هدایت آسان را داشته باشد تا از هیچ مساله مهمی غافل نشود.

تاریخچه داده‌ها

تاریخچه داده‌ها بخش مهمی از مانیتورینگ عملکرد سایت است. مثلا مشکلی مربوط به نشت حافظه برای یک وب‌سایت مبتنی بر پایتون به پروفایلر حافظه نیاز دارد. ابزارهای مانیتورینگ وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا داده‌های قبلی را بررسی کنید تا به علت اصلی برسید. ابزارهای مانیتورینگ عملکرد سایت به جای تکیه بر علائم نشت حافظه، به شما در تحلیل علت اصلی کمک می‌کند.

بهینه‌سازی وب‌سایت

در کل، یک ابزار مانیتورینگ وب‌سایت می‌تواند بهینه‌سازی وب را انجام دهد. این ابزار باید عملکردها، استراتژی‌های پیشرفته، و ویژگی‌هایی برای بهبود عملکرد وب‌سایت را داشته باشد. باید توانایی درک تجربه کاربری را داشته باشد و برای هدایت ترافیک و تبدیل بیشتر اطلاعاتی فراهم کند.

به طور کلی، یک راه‌حل موثر برای مانیتورینگ عملکرد وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا فعالانه عمل کنید. به همین دلیل Retrace from Stackify یک راه‌حل عالی برای مدیریت عملکرد است. این فقط یک ابزار مانیتورینگ نیست بلکه یک راه‌حل کامل برای تشخیص، بهبود و تسریع عملکرد است.

بیاید نگاهی به بهترین روش‌های نظارت بر عملکرد سایت بیاندازیم.

بهترین روش‌ها

اولین نکته‌ای که در ساخت وب‌سایت باید به آن توجه کنید، داشتن ایده‌ای در مورد نحوه عملکرد وب‌سایت‌تان است. بدانید سفری که مشتری از طریق وب‌سایت می‌خواهد طی کند چگونه است. علاوه‌براین تعیین کنید که وب‌سایت‌تان چه تعداد مشتری را تحمل می‌کند.

علاوه‌براین، مطمئن شوید که پیمایش‌ وب‌سایت‌تان به نتیجه تجارت‌تان کمک می کند. کاربران باید از محتوایی که شما می‌خواهید آن‌ها داشته باشند استفاده کنند.

همه این موارد برای درک مانیتورینگ عملکرد سایت مفید هستند. در اینجا یکسری موارد خاص در برخورد با بهترین روش‌های مانیتورینگ عملکرد سایت آورده شده است.

Application Performance Monitoring  (نظارت عملکرد برنامه)

یکی از بهترین روش‌های مانیتورینگ عملکرد سایت استفاده از Application Performance Monitoring (APM) است. مشاغل می‌توانند چشم‌اندازهای عمیق‌تری نسبت به وضعیت و عملکرد وب‌سایت و برنامه‌های وب داشته باشند.

APM به عنوان کتابخانه‌ای که در کد پایه شما نصب شده است کار می‌کند و امکان ادغام عمیق را فراهم می‌سازد. با این حال این به زبان و ویژگی‌های وب‌سایت بستگی دارد. مثلا در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی، APM اطلاعات درخواست و پاسخ، و اطلاعات کانکشن‌های دیتابیس را ارائه می‌دهد. به علاوه دارای پروفایل و ردیابی از راه دور برای تراکنش‌های کند (transaction) و سایر معیارهایی است که مانع تبدیل می‌شوند.

ردیابی توزیع‌شده یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید در وب‌سایت‌های خود ادغام کنید. ابزارهای مانیتورینگ رایگان و مقرون به صرفه‌ای وجود دارد که قابلیت ردیابی را با استفاده از کتابخانه‌های کلاینت و ادغام آن‌ها در سیستم‌های‌تان فراهم می‌کند.

APMها فقط به ردیابی کد محدود نمی‌شوند. آن‌ها همچنین نظارت بر زیرساخت‌ها را ارائه می‌دهند تا یک نمای کلی از عملکرد وب‌سایت خود داشته باشید. APMها دیدگاه عمیقی دارند، جریان عملکردی را نشان می‌دهند، و ترافیک شبکه را از وب‌سایت شما کنترل می‌کنند.

نظارت بر خطاها

بیشتر APMها یک پکیج کامل هستند زیرا دارای قابلیت نظارت بر خطا می‌باشند. از این رو بهترین روش در برخورد با خطاها استفاده از راه‌حل یک APM است. توجه داشته باشید که استفاده از سرویس‌های جداگانه گزارش خطا ممکن است گزارش خطای شما را خراب کند.

استفاده از Retrace برای گزارش و هشدار خطا، نمای واحدی از گزارش‌های غیر مهم برنامه و رویدادهای استثنایی را می‌دهد. این امر به سادگی ایجاد فیلترها و نمودارها برای جستجوی گزارش‌ها است. این گزارش‌هایی را ارائه می‌دهد که خطاها را دارد و به طور خودکار هشدارهایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

نظارت بر لاگ‌ها

یکی از بهترین روش‌ها در نظارت بر لاگ‌ها سودمند بودن لاگ‌های وب‌سایت است. این کار تنها با لاگ کردن وقایع قابل پیگیری که دستگاه‌ها یا انسان‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند امکان‌پذیر است. همچنین از وقایع عادی اطلاعاتی لاگ نگیرید. فقط در صورت وجود خطا لاگ بیندازید.

بررسی‌های HTTP(s)

مطمئن شوید که وب‌سایت شما با استفاده از بررسی‌های HTTP و HTTPS در حال پاسخگویی است. بررسی کنید ببینید وب‌سایت شما از HTTPS استفاده می‌کند یا خیر. این یک پروتکل امن برای ارسال یا دریافت داده‌ها از طریق اینترنت است. وب‌سایت‌ها باید از HTTPS استفاده کنند زیرا احراز هویت یا رمزگذاری اضافی بین کلاینت و سرور است.

بررسی محتوا

محتوا پادشاه است و این در سراسر وب صدق می‌کند. بررسی محتوا می‌تواند با بررسی ساده گرامری، لینک‌های خراب، و محتوای قدیمی آغاز شود. بررسی محتوا اغلب یک فرآیند دستی است که اطمینان حاصل می‌کند محتوای وب‌سایت شما مانند کلمات، عبارات یا صوت و تصویر به درستی نشان داده می‌شوند. به یاد داشته باشید که محتوا قسمت مهمی از سفر تبدیل است که می‌تواند منجر به فروش شود.

هشدارها و اعلان‌ها

هشدارهای مانیتورینگ وب سایت باید در هر زمان و هر مکان به شما برسند. APM ای را انتخاب کنید که کانال‌های تحویل هشدار را ارائه می‌دهد (مثل SMS، ایمیل و غیره) که با انتظارات شما سازگار است. علاوه بر هشدارهای ایمیل، اعلان‌ها از طریق کانال‌های جایگزین مثل واتس‌اپ نیز ممکن است.

ذخیره‌سازی اطلاعات

مانیتورینگ عملکرد وب نباید فقط بر روی هشدارها تمرکز داشته باشد بلکه باید بر روی ذخیره داده‌ها نیز متمرکز باشد. این امر مهم است که هر بار که هشداری وجود دارد، به تاریخچه داده‌های پارامترهایی که می‌خواهید بررسی کنید بپردازید. اگر نتوانید اطلاعات مربوط به این هشدارها را به دست آورید این هشدارها بی‌فایده خواهند بود.

مورد دیگر این است که وقتی می‌خواهید سیستم خود را بهینه کنید، APM باید بتواند میزان کافی ذخیره‌سازی را پیش‌بینی کند و قوانین را برای دوره‌های ذخیره‌سازی طولانی‌تر تنظیم کند.

گزارش‌ها

هشدارها با گزارش‌ها متفاوت هستند. جهت تهیه گزارش‌های روزانه یا هفتگی برای آپدیت عملکرد وب‌سایت، از بهترین روش‌ها اطمینان حاصل کنید. APMها به انطباق داخلی در گزارش داده‌های اصلی عملکرد بر روی عملیات وب‌سایت کمک می‌کنند.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید