5 مورد از بهترین پلت‌فرم‌های IoT برای سال 2021

چهارشنبه 1 بهمن 1399

رشد سریع اینترنت اشیاء طی سال‌های اخیر نمونه‌های بی‌شماری از دستگاه‌های هوشمند، سرویس‌های ابری و برنامه‌ها را به ارمغان آورده است. با افزایش پیچیدگی‌های آن‌ها نیاز به پلت‌فرم‌های IoT، فریم‌ورک‌هایی که توسعه برنامه IoT را ساده می‌سازند، نیز افزایش یافته است.

5 مورد از بهترین پلت‌فرم‌های IoT برای سال 2021

در اینجا لیستی از پلت‌فرم‌های IoT آورده شده است که دارای مزایای منحصربه‌فردی است که باعث برجسته شدن آن‌ها در میان رقبا شده است.

Google Cloud IoT

گوگل شاید پویاترین فروشنده ابر (cloud) بوده است و تمرکز قدرتمندی روی برنامه‌های تحلیلی مدرن و همچنین زیرساخت‌های رایانش ابری دارد. گوگل با توسعه قابلیت مدیریت داده خود در اتوماسیون داده‌‌های pipeline، machine learning، دامنه‌های هوش مصنوعی، پایه بسیار محکمی را برای ارائه پلت‌فرم IoT به نام Google Cloud IoT ایجاد کرده است.

Google Cloud IoT اساسا یک راه حل اینترنت اشیاء است که بر روی Google Cloud Platform ساخته شده است. مجموعه کاملی از ابزارها را برای اتصال، پردازش، ذخیره و تحلیل داده‌ها هم در edge و هم در cloud فراهم می‌کند. از سرویس‌های ابری محبوب GCP مانند Cloud Dataflow و BigQuery بهره می‌برد، و یک پشته (stack) نرم‌افزاری یکپارچه برای محاسبات edge با قابلیت machine learning برای تمام نیازهای IoT فراهم می‌کند. علاوه بر این می‌توانید ماژول‌های دیگری را از اکوسیستم GCP به هر نوع مورد استفاده از IoT متصل کند.

موارد مورد استفاده و برنامه‌های محبوب:

نگهداری قابل پیش‌بینی

ردیابی assetهای Real-time

مدیریت زنجیره تامین

ساختمان‌ها و شهرهای هوشمند

AWS IoT

آمازون به عنوان یک فروشنده ابر برتر برای بسیاری از شرکت‌ها باقی مانده است، بنابراین طبیعی است که این شرکت‌ها راه‌حل AWS IoT را به عنوان گام بعدی منطقی در تحول دیجیتالی خود در نظر بگیرند. مزیت AWS IoT آمازون مجموعه‌ای کاملا ساخت‌یافته از سرویس‌های IoT است که از cloud به edge گسترش می‌ِیابد و همچنین شامل سرویس‌های تحلیلی است. مزیت‌ دیگر آن SLAهای عالی و عملکرد در زیرساخت‌های ابری AWS است.

مشابه Google Cloud IoT، آشنایی با این پلت‌فرم نیاز به زمان و آموزش دارد. این تنظیمات همچنین شامل دانستن نحوه استفاده از کنسول است که بیشتر هدف توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است.

موارد مورد استفاده و برنامه‌های محبوب:

نظارت بر ترافیک

نظارت بر سلامت

امنیت عمومی

نظارت بر عملیات از راه دور

PTC ThingWorx

اگر موارد استفاده از IoT ارتباط نزدیکی با اتوماسیون صنعتی داشته باشد، پس پلت‌فرم ThingWorx IIoT (جایی که IIoT مخفف Industrial IoT است) از PTC باید در لیست شما باشد. راه‌حل آن‌ها یکی از جامع‌ترین پیاده‌سازی‌های IoT در مقیاس است که شامل برخی از راه‌حل‌های هدفمند است که ارائه‌های اصلی IoT را تکمیل می‌کند مانند پلت‌فرم‌های چرخه حیات محصول و واقعیت افزوده.

ThingWorx احتمالا پلت‌فرمی برای اجرای سریع و آسان اندازه‌گیری هوشمند در ساختمان اداری یا ردیابی اولیه موجودی فروشگاه شما نیست. اما اگر لازم است عملیات تجاری خود را به طور کامل پیاده کنید و آن ها را در مسیرهای دیجیتالی تنظیم کنید، قطعا می‌توانید روی ThingWorx حساب کنید.

موارد مورد استفاده و برنامه‌های محبوب:

محصول به عنوان یک سرویس

نظارت بر شرایط از راه دور

دستورالعمل‌های کار دیجیتالی

قابلیت مشاهده در زمان واقعی (Real-time)

Kaa IoT Platform

Kaa با هدف یک ارائه عالی در مورد کاربرد و سرعت اجرای IoT ارائه می‌‌شود. این پلت‌فرم مجموعه جامعی از ویژگی‌های IoT است، از جمله تحلیل onboard IoT. به تنظیم پیچیده و حتی دانش کنسول نیاز ندارد و بسته به تعداد دستگاه‌های متصل و با پرداخت هزینه ثابت در فضای ابری در دسترس است. یکی از مزایای بارز این پلت‌فرم دوره آزمایشی رایگان نامحدود است که در آن مجاز به استفاده از حداکثر 5 دستگاه هستید.

Kaa نمونه خوبی از پلت‌فرم IoT مربوط به صنعت است که کاملا مناسب برای طیف گسترده‌ای از موارد استفاده از IoT است که نیازی به تخصص عمیق دامنه ندارد. خدمات فروشنده در دسترس است اما به نظر می‌رسد این پلت‌فرم تمرکز ویژه‌ای بر سهولت خود-سرویس‌دهی و جذابیت در بین استارت‌آپ‌های کوچک و همچنین شرکت‌های بزرگ‌تر دارد که هنوز برای اختلالات IoT در مقیاس بزرگ تر آماده نیستند.

موارد مورد استفاده و برنامه‌های محبوب:

مراقبت‌هی بهداشتی

خودروسازی

خرده‌فروشی هوشمند

مخابرات

اینترنت اشیاء صنعتی

Microsoft Azure IoT

مایکروسافت یکی از فروشندگان نقدی است که تقریبا همه کارها را درست انجام می‌دهد. صنعت شما یا اندازه سازمان شما، یا اینکه با شریک خود کار می‌کنید یا خودتان به تنهایی، مهم نیست، Azure IoT همه دستگاه‌ها، ابزارها، تحلیل داده‌ها، و قابلیت‌های امنیتی که برای دستیابی به اهداف IoT نیاز دارید را دارد.

با این حال، دقیقا مانند Google و AWS، Azure IoT هم از چندین جزء تشکیل شده است و به مهندسین با تجربه نیاز دارد تا آن را برای نیازهای شرکت شما کانفیگ کند. اگر قبلا از Azure stack استفاده نکرده‌اید، ممکن است که آسان‌تر باشد سرویس‌ها را از یک Azure IoT integrator پیاده‌سازی کنید.

موارد مورد استفاده و برنامه‌های محبوب:

خودرو

انرژی

مراقبت‌های بهداشتی

خرده‌فروشی

حمل و نقل

چطور بهترین پلت‌فرم را انتخاب کنیم

با وجود اینکه پلت‌فرم‌های IoT شباهت‌هایی با هم دارند، اما هنوز هم دارای تفاوت‌‌های چشم‌گیری توسط کاربر نهایی خود دارند. به همین دلیل است که انتخاب بهترین پلت‌فرم IoT برای موارد خاصی که می‌خواهید استفاده کنید به موارد استفاده، اندازه تیم توسعه و بودجه شما بستگی دارد. برای دریافت موارد پیچیده از فروشندگان نقدی باید بیشتر هزینه کنید و نگهداری آن‌ها دشوارتر است اما قابلیت‌های بیشتر، راه‌حل‌های گسترده‌تر، و SLAهای درجه یک ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، پلت‌فرم‌های IoT "با سرویس‌دهی سریع" راه‌اندازی ساده‌تری را ارائه می‌دهند و سریع‌تر وارد بازار می‌شوند اما ممکن است فاقد قابلیت‌های ویژه صنعت که در موارد استفاده پیشرفته IoT مورد نیاز است باشند. 

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید