NET 6 Preview 2. منتشر شد

دوشنبه 16 فروردین 1400

NET 6 Preview 2. منتشر شده است. این انتشار شامل APIهای جدید، بهبود عملکرد زمان اجرا، و ساخت‌های اولیه NET MAUI. است. همچنین شامل ساخت‌هایی برای Apple Silicon است که در Preview 1 موجود نبود.

NET 6 Preview 2. منتشر شد

بعد از اعلام انتشار کلی NET 6. اکنون به پیش نمایش‌های ماهانه منظم برنامه ریزی شده است تا به آخرین نسخه در ماه نوامبر برسد. در هر پیش نمایش ویژگی‌های جدید را مشاهده خواهید کرد که بر روی themeها، epicها و استوری‌های کاربر NET 6. ارائه می‌شود. این تم‌ها باعث بهبود هر برنامه NET. می‌شود، از جمله برای server/cloud، desktop، IoT و موبایل.

شما می‌توانید NET 6 Preview 2. را برای ویندوز، لینوکس و macOS دانلود کنید.

NET 6. با ویژوال استودیو 16.9 و ویژوال استودیو برای مک 8.9 تست شده است. به شما توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید NET 6. را امتحان کنید، از این موارد استفاده کنید.

Theme- بهبود عملکرد حلقه داخلی NET.

Stephen Toub نویسنده این بخش تم است. او عضوی از تیم دات نت است که روی تم حلقه داخلی  (inner-loop) کار می‌کند و اهداف و برنامه‌های خود را به اشتراک می‌گذارد.

عملکرد برای همه نسخه‌های NET. مهم است. طی چندین نسخه گذشته، تلاش زیادی برای بهبود توان عملیاتی، کاهش مصرف حافظه، و سایر عواملی که بر عملکرد پایدار یک برنامه تاثیر می‌گذارد، انجام شده است. در NET 6. تیم دات نت روی چند جنبه دیگر متمرکز شده‌اند، چندین مورد به عنوان بخشی از یکی از NET 6 themes. برجسته شده است: بهبود عملکرد حلقه داخلی برای توسعه دهندگان دات نت. همانطور که تمرکز آن‌ها بر این است که برنامه‌ها و سرویس‌ها بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند، همچنین می‌خواهند مطمئن شوند که توسعه‌دهندگان می‌توانند تا حد ممکن پر بازده باشند، ابزارها و جریان‌های کاری که اغلب به عنوان بخشی از "حلقه داخلی" استفاده می‌شوند را بهینه سازی کنند (منظور فرآیندهایی است که آن‌ها به طور مکرر به عنوان بخشی از ایجاد تغییرات کد، ساخت و تست استفاده می‌کنند).

برخی از این تلاش‌ها شباهت زیادی به تلاش‌های رایج گذشته دارد، اما به جای تمرکز بر عملکرد حالت پایدار، آن‌ها بر عملکرد راه‌اندازی، زمان اجرا، مدل‌های برنامه، dotnet CLI، MSBuild و غیره تمرکز دارند. و همچنین عملکرد end-to-end ی ابزارها (خصوصا برای سولوشن‌های کوچکتر، زیرا در طول تاریخ به آن‌ها توجه زیادی نشده است).

تیم دات نت هنوز در چرخه توسعه NET 6. است، اما همچنان در تر و تمیز کردن سربارها از بخش‌های اصلی درگیر در حلقه‌های داخلی توسعه‌دهندگان، تمرکز بر دستورات مختلف دات نت مثل new، build و run موفق بوده است.

Theme: دات نت دارای تجربه عالی توسعه دهنده برنامه کلاینت است

Maddy Leger نویسنده این بخش تم است. او عضوی از تیم دات نت است که بر روی تم توسعه برنامه کلاینت کار می‌کند، و اهداف و برنامه‌های تیم خود را به اشتراک می‌گذارد.

یکی از جالب ترین قسمت های دات نت توسعه موبایل است که در حال حاضر به عنوان محصول جداگانه زامارین ارائه می‌شود. با گذشت زمان، تیم دات نت زامارین را بیشتر به خط اصلی دات نت شبیه کرده‌اند. اکنون زمان ارائه یک محصول موبایل کاملا یکپارچه برای دات نت است. با دات نت 6، توسعه iOS، Android و macOS در تجربه NET SDK. ادغام شده‌اند و از کتابخانه های NET. استفاده می‌کنند. طی دو سال گذشته آن‌ها در تلاش بودند تا Mono را در دات نت قرار دهند، بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند بدون استفاده از نسخه های مختلف دات نت یا نگرانی در رابطه با مشکلات سازگاری از نقاط قوت هر دو زمان اجرا استفاده کنند. در NET 5. آن‌ها Blazor WebAssembly را جا به جا کرده و از همان مدل زامارین استفاده کردند. دات نت 6 اوج این تلاش برای یکپارچه سازی است. توسعه دهندگان زامارین می‌توانند جدیدترین NET SDK. ها را برای برنامه های موجود خود ارتقاء دهند و از آن‌ها استفاده کنند.

اکنون که همه برنامه های دات نت شما در کتابخانه‌های یکسان اجرا می‌شوند، تیم دات نت می‌خواهد میزان کدی که در پلتفرم های دسکتاپ و موبایل به اشتراک می‌گذارید را افزایش دهند. Xamarin.Forms، cross-platform UI framework ی زامارین، در حال تبدیل شدن به NET Multi-platform App UI. است که به شما امکان می‌دهد به راحتی برنامه‌های iOS، اندروید، ویندوز و macOS را با کد پایه یکسان بنویسید. NET MAUI. به عنوان بخشی از NET 6. همراه با مجموعه‌ای از بهبود ابزارها و عملکردها مانند NET/C# Hot Reload.، اشتراک گذاری بیشتر منابع و کدها در پلت فرم‌های مختلف، و عملکرد بهتر رندر کردن صفحه با مجموعه انعطاف‌پذیرتر کنترل‌های UI پیش می‌رود.

به طور خلاصه در NET 6. شما می‌توانید:

با استفاده از کتابخانه های دات نت برنامه‌های iOS، Android، و macOS را بسازید.

برنامه‌های iOS، Android، Windows و macOS را با کد پایه یکسان با استفاده از NET MAUI بسازید.

کد و منابع بیشتری را در پلت‌فرم‌ها به اشتراک بگذارید (مانند تصاویر، آیکون‌ها/مانیفست‌های برنامه و موارد دیگر)

برنامه های Blazor web خود را به صورت محلی (native) در ویندوز و macOS اجرا کنید.

برنامه‌های خود را به راحتی برای همه فریم‌ورک‌های مورد نظر که در آن گنجانده‌اید بسته‌بندی و توزیع کنید.

NET Multi-platform App UI.

تیم دات نت تجربه‌های NET MAUI. و توسعه دهنده پروژه واحد را برای Android، iOS، و Mac Catalyst اضافه کرده است. آن‌ها ریپازیتوری‌های نمونه را با پروژه‌هایی که امروز می‌توانید با NET 6 Preview 2. اجرا کنید آپدیت کرده‌اند. هر چه پیش نمایش ها پیشرفت می‌کنند، قابلیت‌های بیشتر و بیشتری فعال می‌شوند. امروز بهترین تجربه شما در اجرای این پروژه‌ها از طریق خط فرمان (command line) است.

یک پروژه برنامه واحد و چند منظوره

اکنون تیم دات نت یک تجربه پروژه واحد را برای برنامه‌های NET MAUI. فعال کرده است. حالا شما یک سولوشن بسیار تمیز دریافت کرده‌اید که می‌تواند در Android، iOS، و macOS اجرا شود. پشتیبانی ویندوز به WinUI 3 بستگی دارد که اکنون در پیش نمایش خود قرار دارد. آن‌ها در پیش نمایش آتی ویندوز را به NET MAUI. اضافه خواهند کرد.

فونت‌ها، تصاویر، و آیکون های مشترک برنامه

فونت ها و تصاویر را می‌توان در یک مکان در سولوشن قرار داد و NET MAUI. آن‌ها را قادر می‌سازد تا به طور محلی بر روی تمام پلتفرم‌های مورد نظر شما کار کنند. این‌ها در *.csproj شما به عنوان SharedImage و SharedFont ردیابی می‌شوند.

Control Handler های جدید

تیم دات نت اولین کنترل‌ها و خصوصیاتی که یک رویکرد جدید handler را اجرا می‌کنند را معرفی کرده‌اند. این شامل پیاده‌سازی ‌های جزئی Button، Label، و Entry، Slider و Switch است.

آپدیت‌های Mobile SDKs

SDKهای موبایل در این نسخه قابلیت‌هایی را کسب کرده‌اند. این قابلیت‌ها همچنان که با نسخه‌های آتی ویژوال استودیو ادغام می‌شوند، بهبود خواهند یافت.

اندروید:

کتابخانه های Android X اکنون برای NET 6. و وابستگی‌های پیش فرض برنامه اندروید در دسترس هستند.

iOS:

توسعه‌ دهندگان در ویندوز می‌توانند از Remote iOS Simulator استفاده کنند.

توسعه دهندگان در ویندوز می‌توانند به build host از راه دور مک کانکت شوند.

کامپایل قبل از زمان (AOT Compiler) برای build و deploy کردن برای سخت افزار فیزیکی iOS اضافه شده است.

جمع بندی

مواردی که در بالا ذکر شد، بخشی از ویژگی‌های افزوده شده به NET 6. پیش نمایش 2 هستند. تیم دات نت به صورت ماهانه پیش نمایش های خود را منتشر می‌کند تا به انتشار نهایی خود برسد.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید