چگونه به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار استخدام شویم

دوشنبه 26 مهر 1400

آیا شما هم قصد استخدام به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار را دارید؟ در این مطلب بیشتر درباره استخدام به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار صحبت میکنیم.

 چگونه به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار استخدام شویم

اگر قصد مطالعه این مطلب را دارید احتمالا تصمیم گرفته اید که به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار استخدام شوید. به شما تبریک می گوییم. این یک گام بسیار بزرگ است و به شما تجربه ارزشمندی را ارائه می دهد. اگر هیچ تجربه ای ندارید نگران نباشید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک شخص اقدام به استخدام کارآموز می کند حتی اگر آن کارآموز هیچ تجربه قبلی نداشته باشد( به عنوان مثال ممکن است یک استارت آپ یا تیم جدید باشد که به شخصی با انگیزه بالا آموزش دهد).

اولین نکته این است که تصمیم بگیرید در چه شرکتی قصد استخدام شدن به عنوان یک کارآموز توسعه دهنده نرم افزار را دارید. دو نوع شرکت وجود دارد که کارآموزان در آن فعالیت می کنند. نوع اول استارت آپ های کوچک و با سابقه و دومی شرکت های بزرگ هستند. شرکت های بزرگ معمولا پول و منابع بیشتری دارند، بنابراین می توانند مکان های بسیار سرگرم کننده تر و جذاب تری برای کار کردن باشند اما نباید فراموش کنید که بیشتر این شرکت ها نیازمند لباس های رسمی و پوشش خاص هستند.

شرکت هایی را پیدا کنید که به دنبال کارآموز توسعه دهنده نرم افزار هستند

گامل اول این است که شرکتی را پیدا کنید که به دنبال کارآموز توسعه دهنده نرم افزار باشد. شاید این کار کمی بیهوده به نظر برسد ولی شما تعجب خواهید کرد که چگونه بسیاری از توسعه دهندگان بدون داشتن هیچ تجربه قبلی به صورت تصادفی به شرکت هایی مراجعه کرده و در آنها استخدام می شوند. مدتی را به جستجو میان کارفرمایان احتمالی اختصاص دهید و سعی کنید متوجه شوید که آیا شرکتی وجود دارد که شما علاقه مند به کار کردن در آن باشید؟

زمانی که برخی از شرکت ها را پیدا کردید که با معیارهای شما مطابقت دارند وقت آن است که لیست مشاغل آنها را بررسی کنید. برخی از آنها به دنبال کارآموز توسعه دهنده نرم افزار هستند اما بسیاری از آنها نیز ممکن است علاقه ای به استخدام کارآموز نداشته باشند. بنابراین چگونه می توانیم بفهمیم شرکتی به دنبال کارآموز است یا خیر؟ در ادامه راه هایی را برای این کار بیان می کنیم.

راه هایی برای این که بفهمیم آیا شرکتی به دنبال کارآموز توسعه دهنده نرم افزار هست یا خیر؟

از LinkedIn یا یک شبکه اجتماعی تخصصی دیگر برای این کار استفاده کنید و به پروفایل افرادی که در شرکت کار می کنند نگاه کنید. شما می توانید مشاهده کنید که آنها چه کارهایی را در شرکت خود انجام می دهند و آیا قبل از استخدام تمام وقت به صورت کارآموز توسعه دهنده نرم افزار فعالیت داشته اند یا خیر؟ اگر چنین است باید اطمینان حاصل کنید که شرکت تمایل به استخدام کارآموز دارد و ممکن است پیشنهاد شما را نیز قبول کند.

یک راه دیگر این است که مستقیما با شخصی که در آن شرکت فعالیت دارد صحبت کنید. آنها به احتمال زیاد اطلاعات خوبی را در این خصوص به شما ارائه می دهند.

به دنبال اطلاعاتی درباره استارت آپ ها و شرکت ها باشید و هر کدام از صفحات مربوط به پروفایل ها را با دقت بخوانید. برخی از استارت آپ ها ممکن است فرصت های کارآموزی خود را مستقیما تبلیغ نکنند اما ممکن است در جایی مانند توضیحات مدل کسب و کار یا دلیل جذب سرمایه خود به آن اشاره کرده باشند.

سایر راهکارها برای پیدا کردن فرصت های کارآموزی توسعه دهندگان

گاهی اوقات شرکت ها در طول برگزاری دوره های هک، ملاقات ها یا کنفرانس ها که توسعه دهندگان دور هم جمع می شوند تا چیزهای جالبی را در آخر هفته ها بسازند نیز فرصت های کارآموزی را ارائه می دهند. بنابراین باید به این رویدادها توجه کافی داشته باشید.

توییتر مکان دیگری است که افراد اغلب درباره فرصت هایی برای کارآموز توسعه دهنده نرم افزار در آن صحبت می کنند. اگر موردی را پیدا کردید که برای شما جالب به نظر می رسد سعی کنید مستقیما با آنها تماس بگیرید تا ببینید آیا فرصتی برای استخدام به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار در شرکت آنها وجود دارد یا خیر؟

وب سایت های فهرست مشاغل و شغل یابی را بررسی کنید. شما می توانید براساس مکان، کلمه کلیدی( فناوری که شرکت از آن استفاده می کند)، میزان حقوق و ... در این سایت ها جستجو کنید.

از درخواست دادن نترسید حتی اگر آنها هیچ پستی برای کارآموزی نداشته باشند

درست است که در اغلب مواقع بسیاری از درخواست های کارآموزی های توسعه و مهندسی نرم افزار پیش از این که اعلام شوند پر می شوند که گوگل در این زمینه بسیار مشهور است ولی با این حال برخی از سازمان ها نیز هستند که از این روند پیروی نمی کنند. حتی اگر همه سازمان ها نیز از این روند پیروی کنند به هر حال درخواست دادن شما برای استخدام به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار هیچ آسیبی به شما نمی رساند.

این کار همچنین به شما کمک می کند تا بتوانید رزومه خود را تقویت کنید و در آینده با درخواست دوباره به این سازمان ها و شرکت ها در آنها استخدام شوید.

همچنین به خاطر داشته باشید که استارت آپ های کوچک نیز کارآموز می پذیرند. گاهی اوقات کارآموزی در یک استارت آپ کوچک آسان تر است زیرا انعطاف پذیرتر از شرکت های بزرگ هستند.

تنها به دنبال شرکت های بزرگ برای استخدام کارآموز توسعه دهنده نرم افزار نباشید

شرکت های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که بسیاری از آنها فرصت های خوبی را به توسعه دهندگان نرم افزار ارائه می دهند. این شرکت ها که اندکی شناخته شده هستند ممکن است مانند گوگل یا فیسبوک شناخته شده نباشند اما هنوز هم می توانند مکان مناسبی برای کار کردن شما باشند و احتمالا مسئولیت بیشتری را نسبت به بسیاری از شرکت های بزرگتر به شما واگذار خواهند کرد. اگر می خواهید تجربه کار روی محصولی را داشته باشید که پتانسیل تغییرات بسیار بزرگ را داشته باشد احتمالا کار کردن در شرکت های کوچکتر می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد.

مدتی را برای شناسایی شرکت های مدنظر خود صرف کنید و سپس لیستی از اطلاعات مربوط به هر یک از آنها ایجاد کنید.

یک توصیه جامع این است که قبل از ارسال درخواست به یک شرکت سعی کنید اطلاعات هر شرکت را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید. بسیاری از شرکت ها بسته به نوع موقعیت شغلی که نیاز دارند( به عنوان مثال کارآموز توسعه دهنده نرم افزار در مقابل مهندس نرم افزار تمام وقت) انواع مختلفی از اطلاعات را به شما ارائه می دهند.

زمانی که شرکتی را پیدا کردید که به نظر شما جذاب است اطمینان حاصل کنید که کار آنها را درک می کنید( حتی ممکن است نیاز داشته باشید از محصول آنها استفاده کنید). علاوه بر این درباره تیم و موسسان آن تحقیق کنید.

در زمان ارائه دادن خود به شرکت ها خلاق باشید

درخواست برای استخدام کارآموز توسعه دهنده نرم افزار در یک شرکت بزرگ تکنولوژی می تواند درخواست بزرگی برای شما باشد چرا که رقابت زیادی در این شرکت ها وجود دارد و افراد زیادی مایل به کار کردن در این شرکت ها هستند. برای این که خود را نسبت به سایر افراد متمایز کنید مطمئن باشید که مهارت های خود را به شکل منحصر به فرد و هیجان انگیزی به کارفرمایان معرفی می کنید.

به عنوان مثال فرض کنید که در گوگل یا فیسبوک کار می کنید و به آنها بگویید که چقدر در مدرسه یا دانشگاه درباره پروژه خاصی که اکنون روی آن کار می کنند فکر کرده اید و تحقیق کرده اید. در این صورت آنها ممکن است این موضوع را جذاب بدانند و شما را در مصاحبه انتخاب کنند.

نکته ای مهم برای ارائه دادن خود به شرکت ها

یک نکته مهم این است که سعی کنید تمامی داستان های خود را از دوران کودکی و مدرسه به شرکت ها ارائه ندهید. بعید است که شرکت ها به داستان هایی که شما از دوران کودکی خود تعریف می کنید توجهی داشته باشند و به همین علت نیز احتمالا درخواست شما به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار توسط این شرکت ها رد خواهد شد.

یک چیز جذاب و چشمگیر بسازید

یکی دیگر از راه های برجسته تر کردن خود نسبت به دیگران در زمان مصاحبه ساختن یک پروژه خارق العاده و بسیار جذاب است که مهارت های شما را به عنوان یک کارآموز توسعه دهنده نرم افزار نشان می دهد.

یادگیری فناوری های جدید همواره خوب است اما مهمتر از همه داشتن اشتیاق  و کنجکاوی نسبت به یادگیری این فناوری ها است که به شما کمک می کند تا در زمان درخواست کارآموزی خود را نسبت به سایر افراد متمایز کنید.

اطمینان حاصل کنید که پروفایل گیت هاب شما فعال است و پر از پروژه هایی است که مهارت های شما را صرف نظر از زبانی که استفاده کرده اید نشان می دهد. حتی اگر این مورد هنوز توسط کارفرمایان الزامی نشده است باید بدانید که کنار هم قرار دادن برخی از پروژه های جذاب می تواند شما را از سایر افراد مجزا سازد و همینطور به کارفرمایان نشان می دهد که شما علاقه بیشتری به توسعه نرم افزار دارید.

نکاتی درباره ساخت پروژه های جذاب برای استخدام به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار

سعی کنید به گروه هایی مانند استک آور فلو، Quora، Reddit و ... بپیوندید تا از جدیدترین مسائلی که در این صنعت وجود دارند اطلاع پیدا کنید. با این کار در زمان مصاحبه با مدیران استخدامی آنها از اشتیاق شما به توسعه محصولات نرم افزاری مطلع شوند که این مسئله می تواند آنها را متقاعد کند تا شما را به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار استخدام کنند.

اگر قبل از ورود به دانشگاه پروژه چشمگیری ساخته اید فراموش نکنید که آن را در لیست پروژه های خود قرار دهید. این مسئله نیز می تواند به میزان زیادی روی تمایز شما با سایر افرادی که متقاضی کارآموزی در آن شرکت هستند تاثیرگذار باشد.

برای استخدام به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار سعی کنید خودتان باشید

شما باید مطمئن شوید که در تمام مراحل مصاحبه شخصیت خودتان را به کارفرما نشان می دهید تا تاثیر ماندگاری روی کارفرما بگذارید( احتمالا این موضوع می تواند آنها را به صحبت با شما ترغیب کند).

نشان دادن شخصیت خود چیزی است که می تواند شما را از سایر افرادی که تقاضای استخدام به عنوان کارآموز را دارند متمایز کند و به شما کمک کند تا برای یک موقعیت یکسان شانس بیشتری برای قبولی داشته باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که مصاحبه کننده شما ممکن است صدها یا هزاران مورد این چنینی را قبلا دیده باشد، بنابراین اگر در ابتدای کار با شما و پروژه هایتان موافق نبودند این موضوع را برداشت شخصی نکنید و سعی کنید کاملا منطقی با این موضوع برخورد کنید.

صحبت پایانی

اگرچه استخدام به عنوان کارآموز توسعه دهنده نرم افزار ممکن است چالش برانگیز باشد اما اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و در زمینه کدنویسی نیز مهارت خوبی دارید مطمئنا می توانید به این هدف دست پیدا کنید.

به خاطر داشته باشید که در زمان جستجو برای کارآموزی پشتکار داشتن بسیار مهم است. ممکن است چندین بار تلاش کنید تا بتوانید در نهایت به موفقیت دست پیدا کنید. علاوه بر این ایجاد ارتباط با افرادی که در شرکت های مختلف کار می کنند نیز بسیار حائز اهمیت است. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم رزومه خود را به روز نگه دارید.

یادگیری فناوری ها و فریم ورک های جدید را ادامه دهید تا بتوانید میزان آمادگی خود را نسبت به سایر متقاضیان کارآموزی نشان دهید. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید