فریم ورک angularJs به پایان عمر خود رسیده است

دوشنبه 4 بهمن 1400

فریم ورک angularJs دیگر پشتیبانی نخواهد شد، عدم پشتیبانی از فریم ورک angularJs ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد که در این مطلب درباره آن صحبت می کنیم.

 فریم ورک angularJs به پایان عمر خود رسیده است

همانطور که می دانید فریم ورک angularJs یکی از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت است که انقلابی را در توسعه وب به وجود آورده بود. اکنون که فریم ورک AngularJS جاوا اسکریپت به وضعیت پایان عمر خود(EOL یا end-of-life) رسیده است توسعه دهندگان نسل بعدی فریم ورک انگولار مبتنی بر تایپ اسکریپت امیدوار هستند که بتوانند از نسخه های پیشرفته یا نسخه فعلی این ابزار فوق العاده کارآمد بهره ببرند. ما در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم.

فریم ورک AngularJS

فریم ورک AngularJS که ابتدا توسط گوگل در سال 2010 منتشر شده بود در 31 دسامبر سرانجام به وضعیت پایان عمر خود رسید و پشتیبانی طولانی مدت از آن نیز متوقف شد. البته کاربران همچنان می توانند از کتابخانه های شخص ثالث آن استفاده کنند و شاید برای شما جالب باشد که بدانید شرکت های خدمات پشتیبانی مانند  XLTS.dev و Perforce پشتیبانی خود را به کاربران ارائه می دهند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که کد منبع AngularJS همچنان در گیت هاب از طریق NPM، CDN و Bower در دسترس خواهد بود.

Minko Gechev مهندس توسعه دهنده گوگل می گوید: نسخه بعدی انگولار گوگل اگرچه از فریم ورک AngularJS الهام گرفته شده است اما یک فریم ورک کاملا متفاوت خواهد بود که دارای فلسفه های متفاوتی است ولی با استفاده از زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت در سال 2016 نوشته شده است. به گفته این مهندس تایپ اسکریپت نوع ایستا را ارائه می دهد که پشتیبانی کاملی از تجربه توسعه دهنده را به کاربران ارائه داده و به شناسایی باگ ها پیش از استقرار کد نیز بسیار کمک می کند.

خطرات پایان عمر فریم ورک AngularJS

Javier Perez یکی از مشاوران Perforce تاکید دارد که پایان عمر فریم ورک AngularJS می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. زمانی که یک پشتیبانی طولانی مدت از یک جامعه متن باز به پایان می رسد هیچ نسخه جدید دیگری منتشر نمی شود. یکی از مهمترین خطراتی که برای کاربرانی که از این ابزار که به پایان عمر خود رسیده است استفاده می کنند امکان وجود آسیب پذیری جدید و بحرانی در ابزار می باشد که هیچ راهکاری برای به روزرسانی آن وجود نخواهد داشت و اپلیکیشن هایی که با استفاده از این ابزار نوشته می شوند ممکن است مشکلات زیادی در این زمینه داشته باشند.

راهکارهای جایگزین

Javier Perez در ادامه صحبت های خود می گوید: از آنجایی که این فریم ورک به طور گسترده ای در اپلیکیشن های تحت وب مورد استفاده قرار می گرفت تغییرات جدید در مرورگرها می تواند به میزان زیادی روی عملکرد این برنامه ها و اپلیکیشن ها تاثیرگذار باشد. او در این خصوص می گوید: کاربرانی که از این فریم ورک برای توسعه اپلیکیشن های خود استفاده می کردند در حال حاضر چهار راهکار مختلف را پیش رو دارند. اپلیکیشن های خود را تحت همین فریم ورک نگه دارند و خطرات مربوط به کشف آسیب پذیری و مشکلات جدید که قابل حل نیستند را بپذیرند، با استفاده از آخرین نسخه فریم ورک انگولار اپلیکیشن خود را بازنویسی کنند، با استفاده از سایر فریم ورک های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت اپلیکیشن های خود را بازنویسی کنند یا این که برنامه های خود را در این فریم ورک نگه داشته و اقدام به دریافت پشتیبانی کنند.

آمار استفاده از این فریم ورک انگولار

Gechev یکی دیگر از مهندسان گوگل می گوید: فریم ورک AngularJS با اجازه دادن به مهندسان برای ساخت برنامه های تجاری پیشرفته و پیچیده انقلابی عظیم را در زمینه توسعه وب به وجود آورده است. او می گوید: گفتن این مسئله که AngularJS در حال حاضر چند کاربر فعال دارد کار سختی است چرا که این فریم ورک معمولا به صورت یک یا چند فایل جاوا اسکریپت که مستقیما از یک سرور استاتیک فراخوانی شده و ارجاع داده می شوند توزیع می شود. با این حال براساس دانلودهای NPM می توان گفت که 84 درصد از پایه توسعه دهندگان در حال حاضر از فریم ورک انگولار استفاده می کنند و این در حالی است که تنها 16 درصد از این توسعه دهندگان از فریم ورک AngularJS برای ایجاد پروژه های خود استفاده می کنند.

صحبت پایانی

انگولار توسط گوگل به عنوان یک فریم ورک batteries included با استفاده از عملکردهای جذاب داخلی طراحی شده است. این فریم ورک به شکلی طراحی شده که همواره از آن پشتیبانی شود و توسعه دهندگان مشکلی در استفاده طولانی مدت از آن نداشته باشند.

 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید