هرآنچه که باید برای تبدیل شدن به توسعه دهنده Web3 بدانید

دوشنبه 9 اسفند 1400

امروزه هیاهوی Web3 به اوج خود رسیده است و بسیاری از افراد علاقه مند هستند تا به یک توسعه دهنده Web3 تبدیل شوند. بسیاری از مهندسان و توسعه دهندگان Web3 را الگویی جدید برای توسعه وب می بینند و تلاش می کنند تا با یادگیری آن بتوانند به سرعت اقدام به کسب درآمد کنند.

 هرآنچه که باید برای تبدیل شدن به توسعه دهنده Web3 بدانید

این الگو در واقع یک چشم انداز برای اینترنت عمومی است که در آن داده ها و محتوا در زنجیره های بلاک بندی شده ذخیره می شوند و از طریق توکن هایی که به شما ارائه می شود می توانید با استفاده از یک شبکه همتا به همتا به آنها دسترسی داشته باشید. توجه داشته باشید که در واقع می توان آن را یک اینترنت غیرمتمرکز دانست که امروزه بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده، توکن های غیرقابل تعویض یا همان NFT ها و همینطور انواع جدیدی از برنامه های غیرمتمرکز بر مبنای آن ایجاد شده اند.

ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند به تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 هستید به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با Web3 برای تبدیل شدن به توسعه دهنده Web3

پیش از آن که بخواهیم درباره تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 صحبت کنیم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره آن صحبت کنیم. این مدل جدید برای ساختن نرم افزار روی بلاک چین های توزیع شده قطعا یک پیشرفت بسیار بزرگ نسبت به معماری های سه لایه سنتی خواهد بود و می تواند یک فرصت بسیار جذاب برای توسعه دهندگانی باشد که قصد دارند روی لب مرز تکنولوژی حرکت کنند.

براساس تجزیه و تحلیلی که شرکت بزرگ Electric Capital ارائه داده است جامعه توسعه دهندگان Web3 امروزه کوچک است و تنها 18000 توسعه دهنده Web3 امروزه روی پروژه های آن کار کرده و این پروژه ها را توسعه می دهند اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید از ابتدای سال جدید این آمار حداقل با رشد 75 درصدی مواجه شده است.

طبق بررسی ها و نظرسنجی هایی که اخیرا صورت گرفته است تعداد توسعه دهندگان این پلتفرم در سال اخیر 67 درصد رشد پیدا کرده است.

توسعه Web3 چیست؟

Nik Kalyani موسس شرکت توسعه ابزارهای مخصوص توسعه دهنده Web3 آن را به چشم یک فرصت بسیار خوب برای ساده سازی چشمگیر توسعه نرم افزار با تعریف واضح تر و تمایز بیشتر بین توسعه فرانت اند و بک اند تعریف می کند. او می گوید از دیدگاه توسعه دهندگان در این تعریف مرزبندی واضحی مبنی بر این که مهارت های شما دقیقا در کدام دسته قرار می گیرند وجود دارد.

در واقع شما یک بلاک چین را انتخاب می کنید ، با یک زبان برنامه نویسی کار می کنید و زمانی که تغییرات را در معماری مد نظر درک کردید می توانید به شکل عمیق تری روی کارایی بیشتر نرم افزار تمرکز کنید و روال ذخیره سازی داده های خود را نیز بهینه سازی کنید. در واقع این همه آن چیزی است که به شما اجازه می دهد تا به یک توسعه دهنده هوشمند تبدیل شوید.

چگونه کار خود برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 را آغاز کنیم؟

توسعه دهنده ارشد Amazon Web Services یا به اختصار AWS، Nader Dabit سال گذشته با پیوستن به شرکت Edge & Node که شرکتی است که روی پروتکل های ایندکس کردن گراف برای داده های بلاک چین متمرکز است به طور تمام وقت به شغل توسعه دهندگی Web3 تغییر شغل داد و به یک توسعه دهنده Web3 تبدیل شد. از نظر او بهترین محل برای شروع تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 مستندات اتریوم و Solidity است. خواندن آنها به شما کمک می کند تا بتوانید اصول اساسی محبوب ترین اکوسیستم بلاک چین و نحوه نوشتن یک قرارداد هوشمند را به خوبی درک کنید.

منحنی یادگیری Solidity برای اکثر توسعه دهندگان نباید چندان شیب دار باشد چرا که شباهت زیادی به زبان های سی پلاس پلاس و جاوا دارد. امروزه توسعه دهندگان از زبان برنامه نویسی Rust نیز برای توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می کنند.

اصول دیگر برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3

یکی دیگر از مواردی که باید برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 به آن دقت کنید این است که باید کار کردن با محیط توسعه جدید مانند Remix را یاد بگیرید و بیاموزید که چگونه کدهای خود را در ماشین مجازی اتریوم یا سایر مکانیزم های اجرای مشابه برای بلاکچین مستقر کنید که این محیط می تواند کاملا به انتخاب شما باشد. در ادامه شما باید با سازوکار امضای تراکنش ها در شبکه بلاکچین آشنا شوید و کار کردن با ابزار MetaMask به عنوان یک ابزار استاندارد اولیه برای انجام این فرایند را نیز بیاموزید.

نکات مهم برای شروع Web3

به طور خلاصه می توان گفت برای ساخت یک اپلیکیشن با استفاده از Web3 و تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 شما باید با دنیای جدیدی از اصطلاحات آشنا شوید و آماده ورود به چنین دنیایی باشید. برای این کار شما باید یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید و هزینه های مورد نیاز برای انجام عملیات های مختلف در شبکه بلاکچین اتریوم را بپردازید. همه این موارد می تواند برای افرادی که به تازگی وارد این فضا شده اند کمی سخت و مبهم باشد. Kalyani نیز مدعی است که آنچه که افراد را برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 می ترساند همین هزینه ها است. این به آن معناست که بسیاری از توسعه دهندگان علاقه مند هستند تا در مرحله tinkering باقی بمانند و وارد مرحله مستقر کردن کدها نشوند.

با این حال این موضوع امروزه کاملا در حال تغییر است چرا که پلتفرم های بلاکچین دیگر مانند Cosmos، Solana و کاردانو نیز در حال محبوب تر شدن هستند. علاوه بر این مجموعه روبه رشدی از شبکه های آزمایشی نیز موجود است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا قراردادهای هوشمند خود را بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای آزمایش کنند.

وضعیت پشته Web3

با وجود این که Web3 در سطح بالایی قرار دارد ولی به وضوح مشخص است که پشته توسعه دهنده Web3 هنوز نابالغ و تا حدود زیادی مبهم است. با این حال شاهد آن هستیم که در سال جدید این مسئله کاملا در حال تغییر می باشد. Preethi Kasireddy توسعه دهنده ex-Coinbase در خصوص این موضوع می گوید ترکیب کردن همه این ابزارها با یکدیگر ممکن است یک مسئله بسیار سخت باشد و به یک تجربه دردناک برای هر توسعه دهنده ای تبدیل شود.

فریم ورک های مخصوص توسعه دهنده مانند Hardhat در حال حاضر تلاش می کنند تا ساخت، استقرار و آزمایش و تست قراردادهای هوشمند روی اتریوم را برای توسعه دهندگان ساده تر کنند و فریم ورک هایی مانند Polygon نیز قول استقرار کدها با یک کلیک در شبکه های بلاک چین را می دهند. با افزایش علاقه مندان و سرمایه گذاران در این فضا مطمئنا تعداد فریم ورک هایی که به کمک توسعه دهندگان خواهند آمد در آینده ای نزدیک افزایش پیدا خواهد کرد.

نکاتی مهم در خصوص این پشته برای یک توسعه دهنده Web3

Onur Akpolat توسعه دهنده نرم افزار در شرکت Interchain Foundation درباره این موضوع می گوید ما در نقطه اوج خود هستیم که کامپوننت ها برای هر توسعه دهنده ای کافی هستند تا به سادگی Web2.0 را جایگزین Web3 کند.

Luke Youngblood مهندس ارشد مهندس ارشد صرافی ارز دیجیتال Coinbase و معمار نرم افزار سابق AWS می گوید: این نکته بسیار مهم است که متخصصان تکنولوژی با ترندهای جدید و به روز در دنیا، به روز باقی بمانند که این به روز ماندن از دنیای مجازی سازی گرفته تا فضاهای مبتنی بر کلود و امروزه web3 را شامل می شود.

ابزارها و آموزش ها برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3

خوشبختانه با توجه به افزایش علاقه به این اکوسیستم طیف وسیعی از آموزش های لازم برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 منتشر شده و جوامع توسعه دهندگان Web3 نیز در حال گسترش است. شما می توانید دوره های مربوط به این تکنولوژی را در سایت هایی مانند Udemy و Coursera مشاهده کنید که به صورت آنلاین در اختیار شما قرار دارند.

دقیقا مانند بسیاری از مهندسان دیگر Youngblood نیز سفر خود را به این تکنولوژی با استخراج بیت کوین آغاز کرد. در سال 2017 بود که او شروع به یادگیری اتریوم و برنامه نویسی قراردادهای هوشمند در اوقات فراغت خود کرد. او این کار را در حالی انجام داد که در طول روز در AWS درگیر بلاکچین و سیستم های توزیع شده بود. با این حال دیری نگذشت که او Web3 را به عنوان مسیر شغلی آینده خود انتخاب کرد. او در خصوص این موضوع می گوید: آنچه که تاثیر زیادی روی انتخاب من داشت ایده مالکیت محتوای خود بود و این مسئله که مالکیت آن در یک پایگاه داده متمرکز که توسط گوگل یا فیسبوک طراحی شده است نیست.

چرا Web3؟ دنبال پول باشید

حتی پس از یادگیری اصول اولیه این تکنولوژی شما نیازمند صرف زمان و انرژی بسیار زیاد برای جهش در این زمینه خواهید بود.

یک نکته بسیار مهم که برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 باید بدانید این است که ورود به دنیای Web3 نیازمند پول است. حقوق اولیه مشاغلی که برای یک توسعه دهنده Web3 وجود دارد معمولا از اعداد 6 رقمی( به دلار) شروع می شود چرا که امروزه شرکت های زیادی در تلاش هستند تا وارد این حوزه شوند. به گفته بسیاری از شرکت های استخدامی امروزه پایه حقوقی که برای توسعه دهندگان Web3 وجود دارد حداقل 160000 در سال است. البته این مسئله تا پیش از آن است که مزایای جدید دنیای Web3 برای شرکت ها مشخص شود. در صورتی که پروژه های جدیدی نیز در این زمینه اضافه شوند بدون شک درآمد متخصصان این حوزه بیشتر از این ها خواهد بود.

اصل بسیار مهم Web3 که هر توسعه دهنده Web3 باید بداند

یک فرض اساسی در Web3 این است که هر محصول به طور همزمان یک فرصت سرمایه گذاری برای شما به عنوان یک سرمایه گذار یا توسعه دهنده Web3 خواهد بود. این مسئله دقیقا مانند این است که کاربر اولیه فیسبوک یا Uber شما را به صورت خودکار به یک سهامدار فیسبوک یا Uber تبدیل کند و زمانی که این سرویس ها رشد می کنند شما ثروتمند خواهید شد.

Moxie Marlinspike سازنده اصلی Signal درباره تجربه خود در ساختن یک برنامه اولیه در این محیط محتواهایی از نوشته است که بدون شک مطالعه آنها برای هر کسی که علاقه مند به تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 است مفید و کاربردی خواهد بود.

آشنایی با برنامه ها و پروژه های Web3 برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3

برنامه Autonmous Art به کاربران اجازه می دهد تا بتوانند در یک اثر هنری مشارکت داشته باشند و یک توکن جدید را برای NFT ایجاد کنند. هزینه مشارکت بصری در طول زمان افزایش پیدا می کند و مبالغی که پرداخت می شود نیز بین هنرمندان تقسیم می شوند. توجه داشته باشید در این سیستم افرادی که در انتهای خط هستند و NFT ها را تغییر می دهند اساسا به مدل های اعتماد توزیع شده یا مکانیزم های پرداخت اهمیتی نمی دهند و آنچه که برای آنها مهم است محل قرارگیری پول است.

Madhavan Malola یکی از بنیانگذاران Questbook، استارتاپی که هدف آن کمک به توسعه دهندگان برای کسب درآمد از طریق مشارکت در پروژه های Web3 است می باشد. او توسعه Web3 را شبیه به مشارکت در یک پروژه متن باز می داند، با این تفاوت که شما برای مشارکت در پروژه ها درآمد بالایی خواهید داشت. او در این خصوص می گوید این مسئله یک تفاوت بسیار بزرگ است چرا که توسعه دهندگان همچنان برنامه های متن باز می سازند و به علت درآمد بالایی که دارند افراد بیشتری روز به روز به این حوزه جذب خواهند شد.

مشکلاتی که درآمد مشارکت در پروژه ها برای توسعه دهندگان به همراه خواهد داشت

از نظر برخی از افراد ساخت یک پروژه، مشارکت در یک پروژه و به طور کلی فعالیت روی یک پروژه به عنوان یک توسعه دهنده Web3 ممکن است از نظر سود مالی مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. Adam Jacob یکی از بنیانگذاران استارتاپ Chef و یک توسعه دهنده Web3 است در خصوص این موضوع می گوید: شاید این روش بهتر باشد ولی پیرمرد درون من می گوید وقتی عنصر مشارکت و ایده انجام کارها برای یکدیگر از بین می رود و به جای انگیزه عنصر مسائل مالی نمایان می شود ما بسیاری از چیزهای زیبا را از دست می دهیم. علاوه بر این Tim O’Reilly نیز اخیرا در وبلاگ خود درباره این موضوع گفته است: به نظر می رسد این درآمد صرفا پول آسانی است که با سفته بازی در دارایی های رمزنگاری شده به دست می آید و توجه سرمایه گذاران و توسعه دهندگان از کار سخت روی ایجاد پروژه های مفید در دنیای واقعی منحرف می کند.

نکات پایانی در خصوص مسائل مالی برای یک توسعه دهنده Web3

تمام مواردی که در بخش های قبلی بیان کردیم باعث می شود تا Robin Sloan رمان نویس و توسعه دهنده اپلیکیشن های سرگرمی این سوال را مطرح کند که آیا اگر این ارزها در مقایسه با دلار بی ارزش بودند باز هم درباره تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 کنجکاو می شدید؟ برای برخی از افراد پاسخ این سوال هنوز هم مثبت است چرا که عناصر اصلی دنیای Web3 را هنوز هم قانع کننده می دانند ولی برای بسیاری از افراد دیگر اگر صادق باشند پاسخ این سوال منفی خواهد بود.

Web3 دنیای جدیدی از  چالش های فنی

تمام مسائلی که در بخش های قبلی بیان کردیم به این معنی نیست که Web3 مسائل فنی جالب و جدیدی را برای توسعه دهندگان ارائه نمی دهد. تنها سوالی که در این جا مطرح می شود این است که چه چیزی باعث تحریک شدن آنها می شود؟

برای Vitalik Buterin یکی از بنیانگذاران اتریوم و یک توسعه دهنده Web3 است دنیای Web3 تنها درباره مسائل مالی نیست بلکه به معنای فرصتی جذاب برای ساخت چیزهای جدید و متفاوت است. او در Reddit درباره پستی که Marlinspike در وبلاگ خود منتشر کرده بود این چنین می گوید: بسیاری از توسعه دهندگان واقعا به تمرکززدایی و عدم اعتماد اهمیت می دهند.

علیرغم بدبینی هایی که برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 وجود دارد حتی Marlinspike اعتراف می کند که می تواند به راحتی ببیند که چرا بسیاری از مردم اکوسیستم Web3 را تا این اندازه تمیز و بدون فساد می دانند.

نکاتی درباره این چالش های فنی در Web3

برای Stephen Diehl که یکی از توسعه دهندگان و مهندسان نرم افزار بزرگ در دنیای Web3 است و به عنوان یک توسعه دهنده Web3 موفق شناخته می شود دنیای Web3 وعده کمک به حل کردن برخی از مشکلات رایج در علم کامپیوتر را می دهد. او می گوید از دیدگاه مهندسی اگر بتوانیم واقعا این فناوری ها را به کار ببریم می توانیم پروژه ها و اپلیکیشن های بسیار جذاب و کاربردی را ایجاد کنیم که فواید و مزایای بسیار زیادی خواهند داشت.

حتی در مواجه شدن با چنین شک و تردیدی باز هم توسعه دهندگان زیادی خواهند بود که هیجان زده می شوند و قصد دارند با تمام وجود وارد این دنیا شوند. در واقع مردم با تمام وجود احساس می کنند که چیزی می سازند که کاملا جدید است و این پیشرفت بزرگ تنها با Web3 میسر خواهد شد. همین عامل نیز باعث می شود تا پروژه های مستقل زیادی در این زمینه وجود داشته باشد.

آیا Web3 در آینده نیز باقی می ماند؟

تبدیل شدن به توسعه دهنده Web3 می تواند مزایای زیادی را برای شما داشته باشد که یکی از مهم ترین آنها این است که دنیای Web3 و فضای مورد نیاز برای یک توسعه دهنده Web3 عملا آماده انفجار است. برای چندین مهندس نرم افزار که به Web3 پیوسته و به یک توسعه دهنده Web3 که از جمله آنها می توان به Hubspot مهندس ارشد Molly White اشاره کرد برخی از اصول کلیدی این فناوری به راحتی قابل دسترس نیستند.

او در یک پست وبلاگی خود می نویسد: میزان زیادی از اعتماد در Web3 به پلتفرم های نسبتا معدودی که داده های بلاکچین را توزیع می کنند اختصاص پیدا می کند و همین عامل نیز در وهله اول بسیاری از مزایای فرضی تمرکززدایی بلاکچین ها را از بین می برد.

او برای شفاف سازی بیشتر مثال سرقت های اخیر NFT را ارائه می دهد تا نشان دهد که چگونه در یک دنیای واقعی تغییر ناپذیر و غیر متمرکز که در آن کد قانون است و هیچ مرجع متمرکزی نمی تواند در آن مداخله کند انتقال یک دارایی صورت می گیرد. این در حالی است که اگر یک صرافی متمرکز وجود داشته باشد به سرعت می تواند وارد عمل شده و دارایی را مسدود کند تا این دارایی برای آن دزد عملا بی ارزش شود.

نکات پایانی که باید به عنوان یک توسعه دهنده Web3 بدانید

Marlinspike نیز به نتیجه ای مشابه نتیجه بالا برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Web3 و در کل دنیای Web3 رسیده است. او نیز می گوید برنامه غیرمتمرکزی که ارائه می شود شباهت زیادی به برنامه های متمرکز دارد. او می گوید برای این که تمام این موارد قابل استفاده شوند و واقعا در دنیای امروزی کاربرد داشته باشند این پلتفرم ها باید تجمیع شوند.

Nicholas Weaver مدرس علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا برکلی انتقاد شدیدتری را درباره Web3 ارائه می دهد. او در یک پست در وبلاگ Usenix درباره این موضوع می نویسد: بنای فنی آن آنقدر وحشتناک است که واضح است آنها تنها با هدف تبلیغ ارزهای دیجیتال پایه به وجود آمده اند و برای جذب توسعه دهنده Web3 تبلیغ می کنند. کاربرد واقعی این سیستم های غیرمتمرکز در حال حاضر در سیستم های توزیع شده مدرن در دسترس است که چندین مرتبه کارآمدتر و توانمندتر هستند و می توانند عملکرد بسیار بهتری را نسبت به این سیستم های غیرمتمرکز از خود نشان دهند. 

 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید