برچسب های عنوان گذاری یا Heading

یکشنبه 6 مرداد 1392

برچسب های عنوان گذاری یا Heading <br/> در زمانی که اقدام به نوشتن متن می کنید، در برخی از مواقع احتیاج دارید که در لابلا و حتی اول متن عنوان هایی را قرار دهید. در صفحات HTML هم برای انجام دادن این کار باید از برچسب های عنوان گذاری یا Heading بهره برد. در این نوشته نحوه استفاده و نکات کاربردی آنها ذکر خواهند شد.

در زمانی که اقدام به نوشتن متن می کنید، در برخی از مواقع احتیاج دارید که در لابلا و حتی اول متن عنوان هایی را قرار دهید. در صفحات HTML هم برای انجام دادن این کار باید از برچسب های عنوان گذاری یا Heading بهره برد. در این نوشته نحوه استفاده و نکات کاربردی آنها ذکر خواهند شد.

برچسب عنوان گذاری به خواننده کمک می کند راحتتر بین متن جابجا شود و اقدام به خواندن آن محتوا کند. بدین صورت شما باید در ویرایشگر وب خود از این برچسب استفاده کنید. می توان برای چند پاراگراف یا بند که دارای یک مضمون هستند، یک عنوان انتخاب کرد که با این برچسب مشخص شده باشد.

برچسب های عنوان گذاری دارای 6 نوع می‌باشد، به همین دلیل است که به آنها برچسب ها گفته می‌شود. برای تمایز بین آنها از شماره در نام برچسب استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اگر خواسته باشید درشترین عنوان را برای عنوان اصلی استفاده کنید، باید از برچسب <h1> استفاده کنید. این یک برچسب اولیه است که دارای برچسب انتهایی با علامت خط کج / هم هست.

در اصل برای این که از اندازه های عناوین مختلف استفاده کرد، ما از این 6 اندازه برچسب عنوان استفاده می کنیم. کوچکترین آنها <h6> می باشد. حال در این بین برچسب های <h2>، <h3>، <h4>،<h5> هم وجود دارد که هرجه عدد برچسب بالاتر رود، اندازه آن کوچکتر می‌شود.

البته نباید فراموش کرد که اندازه حروف و کلمات داخل این برچسب ها را میتوان با استفاده از CSS ها تغییر داد و آنها را مجدد اندازه بندی کرد. این کار را معمولاً یا باید در یک پرونده CSS جداگانه دیگر، و یا در برچسب Style داخل خود سند HTML انجام داد.

کل برچسب های عنوان گذاری صفحات HTML به شکل زیر در صفحه کد ما نوشته می‌شوند:

<h1>Heading one</h1>
<h2>Heading two</h2>
<h3>Heading three</h3>
<h4>Heading four</h4>
<h5>Heading five</h5>
<h6>Heading sex</h6>

همانطور که تا به اینجا دانستید، می دانید که اگر این کدها را درون یک سند HTML قرار دهید، می توانید شاهد اندازه های مختلف عبارات نوشته شده درون این برچسب ها باشید.

بدین صورت می توانید از این برچسب ها برای عنوان گذاری صفحات وب خود استفاده کنید. ولی یک نکته دیگری که باید یادآور شوم این است که این برچسب علاوه بر زیبا کردن صفحات وب شما، از نقطه نظر موتور جستجو هم بسیار مهم هستند. بدین صورت که اگر عبارتی که درون <h1> صفحه شما نوشته شود، جزء کلمات کلیدی آن صفحه باشد، به رتبه صفحه شما افزوده می‌شود. به همین دلیل معمولاً محتوای این برچسب را برای تمامی صفحات، نام کل سایت یا وبلاگ در نظر می‌گیرند که به رتبه آن پایگاه برای آن کلمه کلیدی کمک شایان توجهی می‌کند.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان
  • HTML
  • 1k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید