‫Senior Developer به چه کسی گفته می شود؟

شنبه 12 مرداد 1392

‫Senior Developer به چه کسی گفته می شود؟ <br/> چند وقت پیش با یک آگهی استخدام برنامه نویس به صورت زیر برخورد کردم: <br/> Senior Developer <br/> .Net Technologies

‫Senior Developer به چه کسی گفته می شود؟
چند وقت پیش با یک آگهی استخدام برنامه نویس به صورت زیر برخورد کردم:
      Senior Developer
      .Net Technologies
      Resume : ------------------------------------
آگهی بالا خلاصه‌ترین آگهی استخدامیه که می‌تونید ببنید و البته بیشتر هم در رشته کامپیوتر و مخصوصا جامعه برنامه نویسان رواج دارد.
احتمالا اکثر شما هم در آگهی‌های استخدام برنامه نویس، با واژه Senior Developer یا برنامه نویس ارشد برخورد داشته اید. حال به راستی به چه کسی برنامه نویس ارشد گفته می‌شود. یا بهتره بگم که چه زمانی ما می‌تونیم خودمون را یک برنامه نویس ارشد بدونیم؟
از آنجا که تعریف مشخصی برای این واژه‌ها در فرهنگ خاصی وجود ندارد و عموما هر کسی یک تعریف خاص با توجه به سلیقه خودش در این زمینه ارائه می‌دهد نمی‌توان یک شرح واحد از این واژه‌ها نظیر Senior Developer یا حتی Junior Developer ارائه داد. در نتیجه قصد دارم با توجه به تجربیات شخصی، این موارد رو تشریح کنم.
در خیلی موارد منظور از برنامه نویس ارشد، کسی است که:
  • در حداقل یک یا دو زبان برنامه نویسی تجربه داشته باشد؛
  • با تکنولوژی‌های مهم و کارآمد ارائه شده در آن زبان آشنایی کامل داشته باشد؛
  • توانایی استفاده از این تکنولوژی‌ها را در جای مناسب پروژه دارا باشد؛
  • با الگوهای برنامه نویسی (Design Pattern) آشنایی کامل داشته باشد؛
  • بتواند به سایر اعضای تیم در حل مشکلات و باگ‌های برنامه کمک کند؛
  • یک خطایاب قهار باشد(منظور این است با اکثر استثنائات و خطاهای متداول زبان و تکنولوژی که پروژه با آن پیاده سازی می‌شود آشنا باشد و بداند که چه زمان این خطا به وجود می‌آید و چگونه می‌توان این موارد را برطرف کرد)؛
  • باید با پیاده سازی سیستم‌های سرویس گرا (SOA) جدای از تکنولوژی پیاده سازی آن آشنایی کامل داشته باشد؛
  • باید با روش‌های تست و خطایابی و ابزار‌های توسعه و پیاده سازی آن آشنا بوده و توانایی استفاده از آن‌ها را در پروژه‌های خود داشته باشد؛
  • یک برنامه نویس ارشد باید در زمینه تخمین زمان تکمیل پروژه مهارت داشته باشد. باید بتواند مدت زمان لازم برای تکمیل یک Task را تخمین بزند و در همین مدت زمان، Task مربوطه را به صورت کامل پیاده سازی نماید.
  • در خیلی موارد باید بتواند هماهنگی لازم را بین اعضای تیم برنامه نویسی ایجاد نماید؛
  • و...

*ترتیب عبارات بالا دلیلی بر اولویت موارد ذکر شده نیست.

*منظور از آشنایی در عبارات بالا، یعنی تسلط و توانایی استفاده از آن با آگاهی تمام.

چه مدت زمان برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس ارشد نیاز است؟

برای به دست آوردن مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه نویس ارشد لازم است که حداقل 8 تا 10 سال تجربه برنامه نویسی در یک زبان را داشته باشید. البته این در مورد همگان صادق نیست . شاید کسی بتواند این راه  را در کمتر از 8 سال طی نماید. این بستگی به تلاش و استعداد فرد دارد. اما تجربه بیشتر یعنی شرکت در پروژه‌های بیشتر و آمادگی بیشتر در حل مشکلات و مسائل مختلف در طی روند تکمیل پروژه. برای مثال در زمینه تخمین اجرای یک Task داشتن تجربه بیشتر خیلی به شما کمک خواهد کرد.

در پایان چهار ردیف یا رده مختلف را که بین برنامه نویسان رواج دارد ذکر می‌کنم.(از پایین به بالا)

Junior : عموما به کسی گفته می‌شود که 1 تا 3 سال تجربه برنامه نویسی دارد. معمولا کد‌های نوشته شده توسط این افراد باید بررسی شود چون احتمال اشتباه در آن زیاد است. اکثر کد‌های نوشته شده توسط این افراد به صورت dirty code است. راهنمایی هایی که به این افراد داده می‌شود شامل راهنمایی در زمینه ساختاری و الگوریتمی نیز می‌باشد. 

Mid-Level : برنامه نویسان در این رده بین 4 تا 6 سال تجربه دارند. می‌توانند به تنهایی نیز یک مشکل موجود در پروژه را حل نمایند. با مباحث مربوطه به طراحی کامپوننت آشنایی دارند و پروژه را بی نیاز از کامپوننت خواهند کرد. حتی در بعضی موارد می‌توانند به تنهایی یک پروژه در سطح کوچک با متوسط را توسعه دهند. 

Senior Developer : در بالا به صورت کامل شرح داده شد.

Luminary : به صورت معمول به کسی گفته می‌شود که تمام توانایی‌های یک برنامه نویس ارشد را داراست و فقط تجربه برنامه نویسی آن قطعا از 10 سال بیشتر است.

از این واژه کمتر در رده‌های برنامه نویسی استفاده می‌شود و بیشتر به همان واژه Senior Developer بسنده می‌کنند.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 2k بازدید
  • 4 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید