بیرون آمدن از حصار Bootstrap با معرفی برترین فریمورک‌های طراحی

چهارشنبه 25 تیر 1393

با گذر زمان و استفاده ممتد از هسته Bootstrap اکثریت ما به این باور رسیده ام که تنها این فریمورک پاسخگوی تمامی نیاز های طراحی ماست. اما با کمی گشت و گذار متوجه میشویم که دنیای تکنولوژی‌های وب در این مورد نیز دست ما را باز گذاشته تا از حصار Bootstrap بیرون بیاییم و صفحات خاص تری را به مشتریان خود ارائه کنیم. در این مقاله قصد دارم تا با معرفی برترین فریمورک های 2014 کمی بیشتر با این ابزار‌ها آشنا شویم.

Gumby Framework

این فریمورک توسط هسته Sass توسعه داده شده که در مقالات بعدی بیشتر با آن آشنا میشویم. طراحی به کمک فریمورک Gumby نیاز به دانش مقدماتی استفاده از Sass دارد که راه چندان پیچیده‌ای نیست. در این هسته شما قادر هستید با تغییر متغییر‌های پیشفرض قالب خود را به آسانی اختصاصی کنید. این فریمورک نیز همانند Bootstrap به صورت ماژولار توسعه داده شده است. و دارای امکاناتی نظیر typography نیز میباشد.

نکته مهمتر (یا بهتر مهمترین نکته) اینکه شما با Gumby استرس طراحی جداگانه برای مرورگر IE را نخواهید داشت، زیرا این هسته نیز مانند Bootstrap مرورگر IE را هم ساپروت میکند.

Gumby هم مانند Bootstrap هر section را به 12 بخش تقسیم میکند و نحوه استفاده از آن برای کسی که با ساختار‌های Bootstrap آشناست بسیار راحت و آسان است. در این فریمورک مفاهیم جدید طراحی از جمله ترکیب المنت ها نیز اضافه شده است که به نوعی این فریمورک را منحصر به فرد کرده.

Yahoo Pure CSS

این فریمورک یکی از سبک ترین فریمورک های معرفی شده در سال 2013 میباشد و بر پایه Pure CSS طراحی شده، البته این طراحی نقطه ضعف این فریمورک نیز به حساب می آید زیرا دیگر کد جاوااسکریپتی در کار نیست و طراحی خام بر پایه المنت های CSS گاها میتواند دست ما را بگیرد و بعضی مواقع به کارمان بیاید. این فریمورک نیز مانند Gumby به صورت کاملا Responsive طراحی شده است و از این بابت هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت و همچنین مبتنی بر همان استاندارد معروف هر بخش 12 قسمت.

این فریمورک برای کسانی که به metro Design علاقه دارند بسیار مناسب است، زیرا بدون کد های JS بسیار سبک و سریع تر شده.

InK Interface Kit

با توسعه فناوری های جدید صفحات وب، InK تمامی نیاز های شما را برطرف میکند زیرا این فریمورک دارای پلاگین های قدرتمند HTML و JS میباشد که با کمک آنها به سادگی میتوانید با روند تکنولوژی باز هم به روز بمانید.

یکی از قابلیت هایی که ممکن است همیشه به عنوان طراحی کارهای خاص به آن نیاز داشته باشید ویژگی Drag&Drop است، این بارز ترین ویژگی InK است که به سادگی قرار دادن چند خط کد آن را به پروژه شما اضافه میکند، توجه داشته باشید که این تکنولوژی هنوز در فریمورک های قبلی به ویژه Bootstrao ساپروت نشده.

البته این فریمورک در بخش Form Validation ها و Image processing  نیز میتواند شما را مجذوب خود کند که در بخش های آینده به تفصیل در موردش صحبت میکنیم. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که InK از تمامی قابلیت های ریز و درشت HTML5 استفاده کرده تا خاص بودن خودش را به رخ رقیبانش بکشد.

البته دنیای تکنولوژی طراحی محدود به همین چند فریمورک نشده، فریمورک های دیگری نیز مانند Skeleton ، Responsive Grid System و Fluid Baseline Grid نیز حرفی برای گفتن دارند البته نه به اندازه مواردی که ذکر شد.

این فریمورک های برترین فرمورک های معرفی شده در سال 2014 بودند که به ترتیب محبوبیت در مورد هر کدام توضیحاتی داده شد. اینکه چه کسی از کدام استفاده میکند یک سلیقه شخصی است، اما تمامی آنها دارای نقاط قوتی هستند که میتواند ما را مجذوب خود کنند.

آموزش بوت استرپ

مهرداد کاهه

نویسنده 8 مقاله در برنامه نویسان
  • HTML
  • 4k بازدید
  • 22 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید