معرفی ASP.NET 5 در Visual Studio 2015

شنبه 16 خرداد 1394

در این مقاله ویژگی های جدید ASP.NET 5 در Visual Studio 2015 مورد بررسی قرار می گیرد. ASP.NET 5 یک فریم ورک Open Source برای توسعه برنامه های قدرتمند تحت وب می باشد.

معرفی ASP.NET 5 در Visual Studio 2015

ASP.NET یک فریم ورک Open Source برای توسعه برنامه های قدرتمند تحت وب می باشد. برنامه های ASP.NET 5 قابل اجرا روی سیستم های ویندوز، مک و لینوکس می باشند. ASP.NET 5 دارای فریم ورک MVC 6 که ترکیبی از ویژگی های MVC و دیگر رابط های برنامه نویسی (API) در یک فریم ورک برنامه نویسی وب است، می باشد.

ما با ASP.NET 5 می توانیم معماری را تغییر دهیم و با این کار یک هسته فریم ورک وب ظریف تر و ماژولارتر داشته باشیم. در ASP.NET 5 ما می توانیم پیشرفت های زیر را به دست آوریم.

1- ساخته شده بر پایه هسته net. که از این نسخه پشتیبانی می کند.

2- دارای پشتیبانی built-in برای تزریق وابستگی ها.

3- ابزارهای جدید که از توسعه وب مدرن پشتیبانی می نماید.

4- ساخت و اجرای برنامه های چند پلت فرمه ASP.NET روی مک، لینوکس و ویندوز

5- فراهم کردن قابلیت میزبانی روی IIS در پردازش خود

حالا ویژگی های جدید ASP.NET 5 را تشریح خواهیم کرد. مهمترین قسمت ASP.NET 5 این هست که ما از ASP.NET vNext و ASP.NET 5 به جای یکدیگر استفاده می کنیم و هر دوی آنها یک فریم ورک را اجرا میکنند.

قابل انعطاف به چند پلت فرمی و موتور اجرایی

در ASP.NET 5 از برنامه های کراس پلتفرم پشتیبانی شده است. ما حالا می توانیم ما حالا می توانیم برنامه های ASP.NET را روی windows ،mac، Linux و سیستم عامل های دیگر اجرا کنیم.

هسته CLR

هسته CLR یک ماژولار Runtime کامل است و Runtime های پروژه هایی که در ASP.NET ما برای برنامه می سازیم فراهم می کند. هسته CLR شامل همان GC و JIT می باشد. Runtime بوسیله پکیج Microsoft.CoreCLR به Nuget فرستاده می شود.

CLR کامل NET.

هسته CLR کامل .NET موتور Runtime پیش فرض ویژوال استادیو است. CLR کامل NET. مجموعه ای از API ها را فراهم کرده است.

CLR کراس پلتفرم

کراس پلتفرم بوسیله شرکت مایکروسافت برای Linux ،Windows و Mac OS X انتشار یافته است و ما را برای توسعه و اجرای برنامه های NET. روی دیوایس های Mac و Linux قادر می سازد. همچنین ما از CLR مونو برای برنامه نویسی چند پلتفرمی استفاده می کنیم.

MVC6

مدل ویو کنترلر(MVC) یک فریم ورک مناسب برای توسعه برنامه های وب با طراحی قوی می باشد. در MVC6 مایکروسافت وابستگی به System.Web.Dll را برداشته است زیرا گران بوده و نیازمند 30K از حافظه به ازای هر درخواست و پاسخ می باشد اما در MVC6 نیازمند 2K از حافظه به ازای هر درخواست و پاسخ است بنابر این از حافظه کمتری استفاده می کند.

منبع باز

هسته NET. حالا دیگر منبع باز (open source) می باشد. نسخه منبع باز آن در سایت GitHub موجود است.

میزبانی در هر کجا

ASP.NET 5 ما را برای میزبانی برنامه ها روی IIS یا برنامه های خود میزبان در پردازش خود قادر می سازد. این قابلیت جدید آزادی زیادی را برای ما هنگامی که می خواهیم برنامه را در پلتفرم های مختلفی میزبانی کنیم فراهم می کند. حالا ما به راحتی می توانیم پروژه خود را در Host قرار دهیم. Host بهترین فریم ورک برای اجرای برنامه را انتخاب می کند.

قالب ASP.NET vNext

برای ساختن برنامه های ASP.NET قالب های جدید ASP.NET در Visual Studio 2015 گنجانده شده اند. هنگامی که ما پروژه جدید ASP.NET باز می کنیم گزینه های ASP.NET 5 Empty و ASP.NET 5 Starter Web اضافه شده اند. برای توسعه برنامه های ASP.NET vNext ما باید از Visual Studio 2015 استفاده کنیم.

توسعه سریعتر و آماده برای Cloud

ASP.NET ویژگی های تاثیرگذار دیگری را که به توسعه سریعتر کمک می کند، فراهم می کند. این ویژگی ،ویژگی است که برنامه نویسان مدتها منتظر وقوع آن بودند. حال ما می توانیم فایل های سورس کد را تغییر داده و مرورگر وب را بارگذاری مجدد صفحه(refresh) نماییم،کامپایل بصورت خودکار انجام خواهد شد.

هسته یکپارچه فریم ورک

یکی از مهمترین ویژگی ها گنجانده شدن هسته یکپارچه فریم ورک برای توسعه ASP.NET MVC ، ASP.NET وASP.NET Web API می باشد. حال ما فقط یک هسته متحد برای ASP.NET Web Pages داریم. بنابراین تنها یک نوع کنترلر برای مدیریت درخواست ها نیاز است که در برنامه های ASP.NET MVC و ASP.NET مشترک است.

بهبود کارایی HTTP

ASP.NET 5 شامل یک ساختار HTTP request است که پرسرعت و کم حجم می باشد. HTTP ماژولار است بنابراین می توان component های لازم را که لازم است به آن اضافه نمود. با کم کردن overhead در HTTP برنامه شما بهتر می شود.

شفاف و منبع باز

کدهای ASP.NET 5 از طریق GitHub قابل دسترس هستند.نه تنها کدها بلکه از منابع توسعه GitHub هم میتوانیم استفاده کنیم.

آماده ساختن برای Cloud

زمانی که ما یک پروژه ASP.NET 5 می سازیم آن پروژه آماده برای گسترش آسان در cloud میباشد.Visual Studio  2015 سیستم  پیکربندی محیط جدیدی را فراهم می کند که آن جایگزین فایل Web.config می شود. این سیستم ما را برای درخواست مقادیر نامگذاری شده از سورس های متنوعی مانند XML و JSON قادر می سازد.

مدیریت وابستگی آسان

ASP.NET 5 یک راه جدید برای مدیریت وابستگی ها در پروژه معرفی می کند. ما دیگر نیاز به اضافه کردن reference های assembly به پروژه نداریم. به جای مدیریت کردن وابستگی ها بوسیله package های NuGet می توانیم به سادگی از NuGet Package Manager استفاده کرده یا می توانیم فایل JSON که package های NuGet و ورژن استفاده شده در پروژه ها را لیست می کند، ویرایش نماییم.

این مقاله برای بررسی ویژگی های جدید ASP.NET 5 در Visual Studio 2015 بود. امیدواریم این مقاله برای خوانندگان آن مفید واقع شده باشد.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید