مشکلات برنامه نویسی و پیدا کردن راه حل

دوشنبه 27 مهر 1394

در بسیاری اوقات با مشکلات و سوالاتی در مورد برنامه نویسی برخورد می کنیم که خیلی واضح نیستند و یا بین کاربران زیادی رخ می دهد و حتی سوالاتی پیش می آید که بسیار کلی هستند. در اینجا برخی راهنمایی ها و موضوعات برای توسعه دهندگان وب ارائه شده که می تواند در برطرف کردن مشکلاتشان به آنها کمک کند.

مشکلات برنامه نویسی و پیدا کردن راه حل

. مشکلاتی که بوجود می آید برای انسان طبیعی ست. مشکلات فقط برای زندگی شخصی ما نیستند بلکه در برنامه نویسی و یا هر نوع حرفه ای رخ می دهد. اگر شما دانشجو تازه کار و یا یک برنامه نویس حرفه ای هستید، طبیعی است که هرروز با مشکلات متعدد مقابله کنید. اما این واقعیت را قبول کنید که مشکلات  باعث می شوند شما سریعتر و بهتر پیشرفت کنید. مشکلات باعث می شوند که ما به سوی حرفه ای شدن رشد کنیم فقط در صورتی که بدانیم چگونه باید با آنها برخورد کنیم.

هدف اصلی این مقاله:

این مقاله برای تشریح برخی راهنمایی ها جهت پیدا کردن راه حل برای مشکلات برنامه نویسی و چگونگی درست استفاده کردن از انجمن های برنامه نویسی ارائه شده است.

چگونه راه حلی برای مشکلات پیدا کنیم؟

اولین چیزی که بیشتر افراد ممکن است به آن فکر کنند، انجمن های برنامه نویسی می باشد. همه ما می دانیم که انجمن ها بهترین مکان برای صحبت کردن در مورد مشکلات است اما به این معنا نیست که از آن سوء استفاده شود.

سوء استفاده؟ بله درسته، انجمن ها دفتر خاطرات شخصی شما نیستند که فقط به سادگی هر چیزی را هر زمان که می خواهید بنویسید. بنابراین قبل از شروع ایجاد یک موضوع جدید در فروم از قوانین زیر پیروی کنید:

1.کد واقعی که در حال استفاده از آن هستید را قرار دهید نه کدی که از اینترنت پیدا کرده اید و یا کدی که همان لحظه در فروم تایپ کرده باشید و قابل خواندن نباشد. چگونه کسی می تواند با کدهای ناخوانا به شما کمک کند؟ همچنین این اطمینان را حاصل کنید که فرمت کدهایتان بعد از قرار دادن در فروم نیز قابل خواندن باشد. هیچ کسی علاقه ندارد کدهای خراب را بررسی کند.

2. اگر شما احتیاج دارید که از یک تصویر به عنوان بخشی از پست خود استفاده کنید، از پیش نمایش آن مطمئن شوید که درست نشان داده می شود.

3. یاد بگیرید که چگونه از ابزار اشکال زدایی(debugging) برای کشف کردن مشکل مربوط به کد خود و علت رخداد آن، استفاده کنید. در بیشتر موارد اشکال زدایی زمان زیادی را برای شما ذخیره می کند تا وقتی که بخواهید راه حل را در اینترنت پیدا کنید.

3. از Google استفاده کنید. اگر شما با خطایی در حین برنامه نویسی برخورد کردید که با آن آشنا نبودید و یا می خواستید که با تکنولوژی مشخصی آشنا شوید، در ابتدا از Google استفاده کنید. اکثریت قریب به اتفاق سوالات پست شده روی فروم ها و گروه های خبری، از قبل پرسیده شده و جواب داده شده اند. شما ممکن است زمان زیادی را از طریق جستجو کردن در اینترنت حفظ کنید. این روش به خصوص زمانی خوب است که پیغام خطای شما و یا اصطلاح مورد نظر شبیه آنچه باشد در اینترنت وجود دارد.

4. اگر شما  با تیم خود روی پروژه ای کار می کنید، سعی کنید مشکل را از تیم همکار خود جویا شوید. ممکن است یکی از آنها قبلا با این مشکل برخورد کرده و بتواند به شما کمک کند. این روش زمان بیشتری را نسبت به منتظر شدن برای یافتن جواب از اینترنت حفط می کند.

5. پرسیدن برخی چیزها، کلید یادگیری است و به این معنا نیست که شما گنگ هستید. فقط مطمئن شوید که سوال درست است و قبل از پرسیدن سوال از تیم همکار موارد 1و2 را نیز رعایت کنید. به خاطر داشته باشید که آنها نیز کارهای مختص به خود را  دارند که باید انجام دهند.

6. اگر سوال شما خیلی کلی است مانند " چگونه می توانم edit، update و delete را در GridView انجام دهم؟" و یا " MVC چیست؟" اول سعی کنید مقالات آموزشی مرتبط را مطالعه کنید. اگر پست های شما شبیه به این باشد بیشتر افراد به احتمال زیاد لینک مقالات آموزشی را قرار می دهند.  که وقت زیادی را هدر می دهد. اگر شما از قبل مراحل 1تا 4 را امتحان کردید و هنوز راه حلی پیدا نکردید پس در زمان مناسب مطلب خود را با موضوع جدیدی شروع کنید.

پیدا کردن راه حل در فروم ها

 اولین مرحله ای که شما باید انجام دهید، پیداکردن انجمن مناسب است. برخی جوامع آنلاین انواع بخش های فروم را ارائه می دهند که شما می توانید سوالات کلی خود را در آن پست کنید. هنوز این بهترین روش برای پست کردن مسائل در انجمن های اختصاص یافته است. این به شما شانس بهتری می دهد تا جواب خود را پیدا کنید. نگاهی به این انجمن پرسش و پاسخ بیاندازید و نحوه گرفتن جواب را ببینید.

مانند هر جامعه آنلاین، قوانین استاندارد و دستورالعمل ها باید رعایت شوند. این مقاله مجموعه کاملی از دستورالعمل ها را نشان می دهد، که برخی از سوالات و یا مشکلات رایج را پوشش می دهد و شما ممکن است با آنها برخورد کنید.

از سرقت موضوع اجتناب کنید. سرقت موضوع به عمل اضافه کردن سوال خود به یک موضوع موجود در انجمن می گویند و احیا کردن موضوعات قدیمی و حل شده می باشد. اضافه کردن سوال خود به موضوع جاری ممکن است بی ادبی در نظر گرفته شود. این مانند راه رفتن بین صحبت دیگران است. اگر کس دیگری سوال شما را پاسخ داد ممکن است موضوع گیج کننده و اشتباه شود و هیچ کس مطمئن نشود که به مشکل اصلی پرداخته شده است یا خیر. پس لطفا سوال خود را در  یک تاپیک ایجاد شده توسط خود مطرح کنید.

سوال خود را به یک بخش خاص تر از انجمن ارسال کنید. مثلا سوال SQL Server را به انجمن ASP.NET ارسال نکنید. این غیر عادی نیست که در ابتدا تعدادی از افراد سوالها را به طور نا مرتبط ارسال کنند. پیدا کردن انجمن درست برای ارسال سوالات نقش مهمی در دریافت پاسخ دارد بنابراین نگاه کلی به فروم ها انداخته و موضوع مرتبط را پیدا کنید.

از ارسال پست های تکراری جلوگیری کنید و سوالات مشابه را به بخش های فروم های دیگر نفرستید. این کار به شما کمک می کند که به سادگی موضوع خود را مدیریت کرده و فقط بر روی یک موضوع تمرکز داشته باشید. به یاد داشته باشید که همیشه انجمن خاصی که مرتبط با موضوعتان است را انتخاب کنید.

یک عنوان معنی دار برای پست خود انتخاب کنید. مثلا عنوان " من یک مشکل دارم. لطفا کمک کنید" اصلا معنی دار نیست. همچنین اضافه کردن علامت تعجب کمی بی ادبانه تلقی می شود و کسی علاقه مند به پاسخگویی سوال شما نمی شود. پس مراقب باشید.

فقط نگویید که " کد من کار نمی کند" و یا " با شکست مواجه شدم". کامل توضیح دهید که برای بدست آوردن جواب چه کارهایی کرده اید، چه مراحلی را پیش رفته ایید؟ چه اتفاقی افتاده است؟ لطفا توجه داشته باشید که شما به دنبال پیدا کردن راه حل هستید و نمی خواهید جزییاتی در مورد مشکلات خود بدانید که در غیر این صورت در 99 درصد اوقات جوابی نمی گیرید.

وضعیت خود را برای مراحلی که جهت رفع مشکل انجام داده اید کامل بیان کنید. خیلی اوقات دیده می شود که  افراد به پستی که پیشنهادات دارد و شامل  جملات " من قبلا در این مورد تلاش کرده ام" است بیشتر پاسخ می دهند.

کد مربوطه و پیغام های خطا را در صورت لازم نشان دهید. کد مربوطه یعنی قسمتی از کد که ایجاد مشکل کرده و پیغام خطا داده را نشان دهید. معمولا این طور نیست، اما اگر لازم بود تمام پروژه ضمیمه کنید. ولی این وقت زیادی می گیرد و پاسخ دهنده وقت محدودی دارد و نمی تواند تمام کد را بررسی کند.

زبانی که با آن کار می کنید را مشخص کنید البته اگر که از خود کد مشخص نباشد. همچنین اگر سوال شما با پایگاه داده ای مرتبط است وضعیت، نوع پایگاه داده و نسخه ای که شما از آن استفاده می کنید را مشخص کنید.

موضوع خود را با سوالات مختلف مخلوط نکنید تا برای خواننده گیج کننده نباشد. این امر باعث می شود که پاسخ نیز مخلوطی از موضوعات باشد و خوانندگان نتوانند راه حل درست را پیدا کنند. بهتر است برای هر موضوع تاپیک مجزا ایجاد کنید.

قبل از ارسال سوال، متنی که نوشته اید را یک بار بخوانید.

اگر جواب خود را از اعضای نگرفتید نا امید نشوید. باید این را به یاد داشته باشید که بیشتر اعضا مبتدی هستند و آنها نیز به دنبال جواب سوال خود می باشند. بنابراین اگر سوال شما پیچیده و ناآشنا باشد، انتظار نداشته باشید که به سرعت به جواب سوال خود برسید.

بعد از گرفتن جواب، تاپیک را به حال خود رها نکنید. توجه داشته باشید که فروم ها یک جامعه هستند بنابراین مسئولیت خود را به عنوان سوال کننده یا پاسخ دهنده انجام دهید.

در نهایت وقتی شما پاسخ خود را دریافت کردید جواب را علامت گذاری کنید تا بیشتر به شما کمک کند. به این ترتیب خوانندگان دیگر نیز در آینده اگر به مشکل مشابه خوردند جواب را از تاپیک شما دریافت می کنند.

آموزش سی شارپ

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 7k بازدید
  • 7 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید