چرا باید از حساب های خارجی برای ورود کاربران در سایت خود استفاده کنیم ؟

جمعه 25 دی 1394

مشکلی که بسیاری از کاربران با آن مواجه هستند وارد کردن طوماری از اطلاعات برای ثبت نام در سیستم است .علاوه بر این تصور کنید که تمام این اطلاعات وارد شده در سایت های مختلف را نیز باید حفظ کند

چرا باید از حساب های خارجی برای ورود کاربران در سایت خود استفاده کنیم ؟

بار اولی که شروع به استفاده از لاگین های خارجی در برنامه خود کردم در مورد اینکه چطور این حساب های کاربری را در برنامه خود مجتمع کنیم دچار اشکال بودم .قبل از اینکه به چگونگی انجام این کار بپردازیم ابتدا منافع این کار را در این مقاله مطرح خواهیم کرد.

قبل از سالهای 1990تا 2000 هر انسانی برای داشتن یک زندگی راحت به سه چیز نیاز داشت

بعد از ظهور اینترنت به صورت کلی جهان ما دچار تغییر شده است آنقدر که اینترنت به رده ضروری ترین نیازهای انسان ها تبدیل شده است .به توجه به شکل زیر فکر می کنم که جای خالی علامت سوال را باید با نیاز به اینترنت و برنامه های تحت وب پر کرد.

فکر می کنم نمودار نیازهای اساسی هر شخصی (با نگاه به نظریه مازلو) مانند زیر باشد.

اینترنت در زندگی اکنون ما نقش پررنگی را بازی می کند به طوری که علاوه بر کاربردهای تجاری ، تحصیلی و اطلاع رسانی با نفوذ به دستگاه های همراه نقش های بیشمار دیگری چون سرگرمی و .... را نیز بازی می کند .

مشکلی که بسیاری از کاربران با آن مواجه هستند وارد کردن طوماری از اطلاعات برای ثبت نام در سیستم است .علاوه بر این تصور کنید که تمام این اطلاعات وارد شده در سایت های مختلف را نیز باید حفظ کند .مشکلی که در این حالت پیش خواهد آمد مانند شکل زیر است

در ضمن شما به عنوان کاربر مسلما دوست ندارید که بسیاری اطلاعات شخصی خود را در هر سایتی وارد کنید و نهایتا کلمه کاربری و رمز عبور خود را حفظ کنید .

به خاطر تمام این مسائلی که گفته شد تمایل داریم که کاربران از طریق حساب های خارجی یا external login خود وارد سیستم ما بشوند .در این صورت از فرآیند خسته کننده ثبت نام و همچنین چک کردن اینکه کاربر واقعی است و یا اینکه معتبر است ، جلوگیری کرده ایم .

در شکل زیر آماری در رابطه با تعداد کاربران سایت های مختلف که می توان از آنها برای ورود کاربران استفاده کرد آورده شده است .

با استفاده از حساب های خارجی رضایت کاربران سایت افزایش پیدا کرده و همچنین شما به عنوان برنامه نویس در هر بار لاگین کاربر مجبور به چک کردن اینکه آیا این نام کاربری معتبر است یا نه نیستید.

اگر سیستم ورود کاربران خود را طوری طرح ریزی کنید که از حساب های خارجی که دارند ، مانند گوگل ، یاهو ، فیسبوک برای ورود به برنامه استفاده کنند در این صورت شما امنیت کاربران خود را به سایت های بزرگی چون گوگل و یاهو سپرده اید .در این روش از تکنولوژی openID استفاده میشود .

در این روش با کلیک بر روی دکمه یاهو و یا گوگل و یا فیسبوکی که در برنامه تعبیه کرده اید ، به آن سایت خاص هدایت می شوید.در آن سایت از شما کلمه کاربری و رمز عبوری که دارید پرسیده خواهد شد.و در صورت درست بودن حساب کاربری می توانید وارد برنامه شوید.تکنولوژی که در این بین استفاده می شود openID است .با کمک openID می توانید با نام کاربری که در یک سایت ایجاد کرده اید اطلاعات درون آن نام کاربری را با دیگر سایت ها به اشتراک بگذارید.

زمانی که کاربر می‌خواهد به این سایت لاگین کند سایت نام کاربری و کلمه عبور او را (در صورتی که قبلا به گوگل لاگین کرده باشد نیازی نیست و وارد سایت می‌شود) به گوگل می‌فرستد و پس از تایید هویت در صورت صحیح بودن اجازه می‌دهد کاربر به آسانی وارد سایت مقصد شود.
تصویر زیر نمایانگر این روش می‌باشد.

میلیون ها نفر از مردم دارای حساب های کاربری در سایت های مطرحی چون فیسبوک و یاهو هستند.بسیاری از آنها تمایل به ثبت نام در سایت شما را ندارند.و نمی خواهند مدام نام کاربری و کلمه های عبور مختلف را به خاطر بسپارند.بسیار راحت تر و معقول تر است که از این سایت های اجتماعی برای ورود کاربران خود به سایت استفاده کنید.

آموزش سی شارپ

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 2k بازدید
  • 4 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید