تولید یک RDLC Report در Windows Form

جمعه 14 اسفند 1394

در این مقاله چگونگی ایجاد کردن یک RDLC Report را توضیح میدهیم . این کار با استفاده از Windows Form صورت می گیرد و در نهایت ، خروجی برنامه ، یک گزارش کامل خواهد بود.

تولید یک RDLC Report در Windows Form

در این مقاله ، درباره ی چگونگی تولید یک RDLC Report در Windows Form  توضیح می دهیم.

پیش زمینه

یک برنامه نویس تازه کار باید با همه ی مفاهیم کلی برنامه نویسی آشنا باشد. همچنین آشنایی و داشتن تجربه در زمینه ی کار با زبان C#  نیز برای یک برنامه نویس ضروری است. آشنایی برنامه نویس با برنامه نویسی شی گرا و مفاهیم طراحی نیز به همان اندازه مورد نیاز برنامه نویس خواهند بود.

در این مقاله ما یک گزارش RDLC داینامیک می کنیم که تنها با دادن شماره ی کارمندی ، گزارش را به صورت خودکار برای ما تولید خواهد کرد. گزارشی که ما تولید می کنیم ، گزارش کوتاهی از اطلاعات کارمند است.

زدن کد پروژه

قبل از این که به کد زنی بپردازیم ، به یک IDE  نیاز خواهیم داشت (Integrated Development Environment) که ما از Visual Studio  استفاده می کنیم.

مرحله ی 1 : یک پروژه ی جدید به نام “Dynamic RDLC Report”  ایجاد کنید و  بر روی  ok کلیک کنید.

مرحله ی 2 : یکtextbox ، یکbutton ، یک report viewerو یکlabel از قسمتtoolbox به درون فرم بکشید و نام label را "شماره ی کارمند" بگذارید . یک Oledb connection  اضافه کنید.

مرحله 3 : بعد از این مرحله ، ما می توانیم یک پایگاه داده (database) در  Microsoft Access 2013بسازیم.

مرحله 4 : در این مرحله ، یک RDLC report به پروژه اضافه کنید و نام آن را " EmployeeReport" قرار بدهید.

مرحله 5 : بعد از ایجاد کردن گزارش (report) ، در قسمت راست toolbox  یک کادری با نام Report Data ظاهر می شود ، بر روی Database  کلیک چپ کرده ، و نام آن را "dsSalary " بگذارید.

مرحله 6 : یک dataset  اضافه کنید ، بعد از اضافه کردن آن، می توانید tableadptar را هم به پروژه اضافه کنید.

مرحله 7 : در قسمت Event  مربوط به button ، کدهای زیر را اضافه کنید. همیشه نام textbox ای که در آن "شماره ی کارمند"  وارد می شود را به خاطر بسپارید تا در مواقع بعدی ، در صورت لزوم، به راحتی بتوانید آن را تغییر بدهید.

مرحله 8 : در این مرحله می توانید پروژه را اجرا کنید و شماره ی هر کارمند را بدهید و گزارش تولید شده را دریافت کنید.

نکات پایانی

هدف اصلی از تهیه ی این مقاله ، صرفه جویی در زمان و هزینه برای شرکت ها است. زیرا با نگاهی به شرکت ها در می یابیم که  شرکت های سطح متوسط ، زمان لازم برای ایجاد یک گزارش جداگانه برای هر کارمند را ندارند . اما همانطور که در این مقاله دیدیم ، پروژه ی ما امکانات زیادی نیاز ندارد ، ما در این پروژه فقط یک "شماره ی کارمندی "  از کاربر می گیریم و گزارش کاملی را به او نشان می دهیم. به این ترتیب ، با استفاده از این مقاله، کار ما در ایجاد کردن گزارش ها بسیار ساده تر شد. امیدارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

آموزش سی شارپ

فایل های ضمیمه

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 5k بازدید
  • 2 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید